Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fluitend geluid

This site may earn commission on affiliate links.
Is er nog iemand die ondervindt dat bij range mode on en snelheid tussen 74 en 78 km/h er een enorm fluitgeluid optreedt?

Ik heb trouwens vandaag een test op de autosnelweg gedaan bij 120 km/u en een decibelmeter op mijn iphone en ik haalde 90 decibel.
Ik heb de wagen nog maar twee weken, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat dit een stille wagen is. Integendeel, ik heb de indruk dat mijn Audi A6 stiller was.

Zijn er nog 85D/90D rijders die veel geluid ondervinden?
 
en zeker niet op één bepaalde sneheid. ==> ServiceCenter

Heb je het met een dB meter gemeten, of aan App? Die apps zijn niet heel erg betrouwbaar qua exacte metingen, hooguit om te vergelijken met een andere auto.

Dat die app niet helemaal correct is, lijkt me ook wel. Vergelijkingspunt heb ik gemaakt met thuis, wanneer iedereen sliep en die gaf 40 db aan.

Maar het klinkt me toch te luid, zal maar eens een belletje geven naar een SeC.
 
Ben dus net bij SeC Aartselaar geweest waar ze zo vriendelijk waren iemand even mee te laten rijden. Geluid is perfect normaal bij een D. In range mode hoor je het luider omdat de voorste motor dan anders aangestuurd wordt. Ook dat ik hem niet stiller vind dan mijn A6, is normaal. Dat hebben ze nog van chauffeurs gehoord die van de A6 zijn overgestapt. Blijkbaar zijn die audi's al heel stille wagens voor hun soort.
 
schrijf-1209_1.jpg

Steek je licht eens op bij andere Model S AWD eigenaren, want er mag geen sprake zijn van een 'enorm geluid', op welke snelheid dan ook.
Helaas blijken de uitlatingen van SeC medewerkers doorgaans van weinig tot geen waarde, hoe welwillend ze ook zijn.
 
Wel, terwijl ik even zat te wachten in de lounge, aan de praat geraakt met een andere 90D rijder in quasi dezelfde wagen als ik en hij herkende het meteen wat ik bedoelde.

En "enorm" is relatief. Ik vond dat de wagen niet stiller was dan mijn A6 en ik lees altijd iedereen opgetogen zijn over zijn nieuwe stille wagen, maar blijkt dus dat ik al gewoon was aan stille wagens. Het is misschien not done hier iets positief te zeggen over ICE wagens, maar blijkbaar heeft Audi toch wel zijn strepen al verdiend qua inrichting van auto's. Zo zijn er nog wel dingen aan de MS die ik graag eens op een suggestieformulier zou invullen, moest dat bestaan.
 
Mogelijk telt het ook mee dat je door het ontbreken van ICE achtergrondgeluiden je meer op andere geluiden let? Ik wil het niet goedpraten maar misschien is het wel een factor.

Ik vind te Tesla iig al met al stiller dan mijn voorgaande 5-serie. Merk wel dat ik meer op banden geluid let. Daar de banden ook op uitgekozen uiteindelijk.
 
Bij de introductie van de dual motor is de geluidsisolatie al verbeterd maar ik vermoed dat dat allemaal gewicht is en er daarom eerder spaarzaam mee wordt omgesprongen. Bij een vergelijkende test tussen een Model S en een BMW 7 serie bleek ook dat de BMW stiller was op de autosnelweg dan de Tesla.
 
Ik vrees dat jullie het over omgevingslawaai (banden en wind) hebben, N. en J.

Terwijl het 'fluiten' dat pappie signaleert toch iets met de motoren zal zijn.

Ik heb er gelukkig nooit last van gehad ( sowieso ook geen motor voorin, :) ),
maar bij anderen werd 'de brom' na verloop van tijd vanzelf steeds irritanter.
Zodanig dat uiteindelijk toch een nieuwe drive unit werd geplaatst.
 
Er is in elk geval verschil tussen de wagens. Simon en ik hebben onze wagens een paar weken terug vergeleken en de voorste motor van zijn recente D maakt iets meer geluid dan die van mij. Je hoort vooral de voorste motor goed in een dual motor versie. Ik vind het wel iets hebben om hem te horen zoemen. Zo hou ik voeling met de internals van mijn wagen.

- - - Updated - - -

Volgens mij werd de geluidsisolatie bij de lancering van de dual motor versies aangepast om precies het geluid van de voorste motor te dempen.
 
en zeker niet op één bepaalde sneheid. ==> ServiceCenter

Heb je het met een dB meter gemeten, of aan App? Die apps zijn niet heel erg betrouwbaar qua exacte metingen, hooguit om te vergelijken met een andere auto.
Een Classic Tesla Model S, mijn inmiddels verkochte auto, maakte bij 110 km/u 59dBA.
De Decibel Ultra app op de iPhone geeft precies dezelfde waarden als een echte decibelmeter als de Voltcraft SL100.
Die app wordt door geluidfreaks beoordeeld als zeer nauwkeurig.

- - - Updated - - -

Er is in elk geval verschil tussen de wagens. Simon en ik hebben onze wagens een paar weken terug vergeleken en de voorste motor van zijn recente D maakt iets meer geluid dan die van mij. Je hoort vooral de voorste motor goed in een dual motor versie. Ik vind het wel iets hebben om hem te horen zoemen. Zo hou ik voeling met de internals van mijn wagen.

Precies daarom heb ik wat angst om een dual motor versie te kopen. Ik wil liefst helemaal niks horen en al helemaal geen fluitende of zoemende voorste motor. Het geluid van een brommende achterste motor wordt goed gedempt door de bekleding en stoelen. Tussen de voorste motor en de bestuurder zit alleen een 'motorschot'.
En ik moet er al helemaal niet aan denken dat er twee motoren gaan zoemen, brommen of fluiten.
 
Motorgeluiden vielen mij ook direct op en tegen (al voor ik de straat uit was bij SeC Duiven) toen ik eens een 70D loaner mee kreeg (bij motorwissel x).
Maakt mij ook wat kopschuw voor de D. Maar voorlopig denk ik toch überhaupt niet aan een 'upgrade'.

Verder moet men het janken draadje (uit het eerste leveringsjaar) nog maar eens doorlezen. Was vanaf het begin duidelijk dat wind en bandgeruis van de MS 'heftig' zijn als je luxe (Duitse) auto's gewend bent. De isolatie is gewoon vele malen beter. En is zeker niet alleen een gewicht issue. Heeft toch ook heel veel met engineering te maken.

Heeft mij altijd al verbaasd dat de Duitsers het dichtslaan van een stukje blik (hetzelfde blik als de concurrent heeft) zo degelijk kunnen laten aanvoelen en klinken.
En het is toch al een jaartje of 20 geleden dat BMW top-segment diesels maakte waarbij mensen probeerden de motor te starten terwijl die al liep.

Tesla heeft wat akoestische engineering betreft gewoon nog een lange weg te gaan (cq zijn en blijven nog lang te klein en niet kapitaal krachtig genoeg om hier voldoende effort in te kunnen steken).

Vandaar ook mijn eerdere commentaar dat het uiteindelijk makkelijker zal zijn(voor het beste resultaat) een elektrische drive train in een goede auto te bouwen (traditionele merken) dan een goede auto om een elektrische drive train (Tesla).
 
De oplossing voor het geluid bestaat en is Amerikaans Dynomat gebruiken ze bij oude Amerikaanse wagens om ze stil te maken.
Er is een draadje in het US forum waar ze dat hebben geprobeerd. Dat leverde niet het gewenste resultaat. De nieuwe ContiSilent banden daarentegen schijnen wel heel veel uit te maken, maar ik weet niet of die al in NL leverbaar zijn.
 
Ik vrees dat jullie het over omgevingslawaai (banden en wind) hebben, N. en J.

Terwijl het 'fluiten' dat pappie signaleert toch iets met de motoren zal zijn.

Ik heb er gelukkig nooit last van gehad ( sowieso ook geen motor voorin, :) ),
maar bij anderen werd 'de brom' na verloop van tijd vanzelf steeds irritanter.
Zodanig dat uiteindelijk toch een nieuwe drive unit werd geplaatst.

Yeps, SeC was duidelijk. Het geluid dat ik heb komt van de voorste motor en is specifiek luid bij het gebruik van de range mode tussen 70 en 80 km/h.