TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Fluitend geluid

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by pappie, Dec 29, 2015.

Tags:
  1. pappie

    pappie Member

    Joined:
    Aug 31, 2015
    Messages:
    38
    Location:
    Knesselare
    Is er nog iemand die ondervindt dat bij range mode on en snelheid tussen 74 en 78 km/h er een enorm fluitgeluid optreedt?

    Ik heb trouwens vandaag een test op de autosnelweg gedaan bij 120 km/u en een decibelmeter op mijn iphone en ik haalde 90 decibel.
    Ik heb de wagen nog maar twee weken, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat dit een stille wagen is. Integendeel, ik heb de indruk dat mijn Audi A6 stiller was.

    Zijn er nog 85D/90D rijders die veel geluid ondervinden?
     
  2. ERvee

    ERvee member

    Joined:
    Oct 12, 2014
    Messages:
    794
    Location:
    Nieuwegein, The Netherlands
    Zou echt niet moeten. 90db is enorm veel, al helemaal voor n Tesla. Snel langs SeC en naar laten luisteren.
     
  3. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,275
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    en zeker niet op één bepaalde sneheid. ==> ServiceCenter

    Heb je het met een dB meter gemeten, of aan App? Die apps zijn niet heel erg betrouwbaar qua exacte metingen, hooguit om te vergelijken met een andere auto.
     
  4. pappie

    pappie Member

    Joined:
    Aug 31, 2015
    Messages:
    38
    Location:
    Knesselare
    Dat die app niet helemaal correct is, lijkt me ook wel. Vergelijkingspunt heb ik gemaakt met thuis, wanneer iedereen sliep en die gaf 40 db aan.

    Maar het klinkt me toch te luid, zal maar eens een belletje geven naar een SeC.
     
  5. pappie

    pappie Member

    Joined:
    Aug 31, 2015
    Messages:
    38
    Location:
    Knesselare
    Ben dus net bij SeC Aartselaar geweest waar ze zo vriendelijk waren iemand even mee te laten rijden. Geluid is perfect normaal bij een D. In range mode hoor je het luider omdat de voorste motor dan anders aangestuurd wordt. Ook dat ik hem niet stiller vind dan mijn A6, is normaal. Dat hebben ze nog van chauffeurs gehoord die van de A6 zijn overgestapt. Blijkbaar zijn die audi's al heel stille wagens voor hun soort.
     
  6. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,092
    Location:
    Europe
    schrijf-1209_1.jpg
    Steek je licht eens op bij andere Model S AWD eigenaren, want er mag geen sprake zijn van een 'enorm geluid', op welke snelheid dan ook.
    Helaas blijken de uitlatingen van SeC medewerkers doorgaans van weinig tot geen waarde, hoe welwillend ze ook zijn.
     
  7. pappie

    pappie Member

    Joined:
    Aug 31, 2015
    Messages:
    38
    Location:
    Knesselare
    Wel, terwijl ik even zat te wachten in de lounge, aan de praat geraakt met een andere 90D rijder in quasi dezelfde wagen als ik en hij herkende het meteen wat ik bedoelde.

    En "enorm" is relatief. Ik vond dat de wagen niet stiller was dan mijn A6 en ik lees altijd iedereen opgetogen zijn over zijn nieuwe stille wagen, maar blijkt dus dat ik al gewoon was aan stille wagens. Het is misschien not done hier iets positief te zeggen over ICE wagens, maar blijkbaar heeft Audi toch wel zijn strepen al verdiend qua inrichting van auto's. Zo zijn er nog wel dingen aan de MS die ik graag eens op een suggestieformulier zou invullen, moest dat bestaan.
     
  8. Nexus

    Nexus Member

    Joined:
    Aug 25, 2015
    Messages:
    757
    Location:
    Brabant, Netherlands
    Mogelijk telt het ook mee dat je door het ontbreken van ICE achtergrondgeluiden je meer op andere geluiden let? Ik wil het niet goedpraten maar misschien is het wel een factor.

    Ik vind te Tesla iig al met al stiller dan mijn voorgaande 5-serie. Merk wel dat ik meer op banden geluid let. Daar de banden ook op uitgekozen uiteindelijk.
     
  9. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Bij de introductie van de dual motor is de geluidsisolatie al verbeterd maar ik vermoed dat dat allemaal gewicht is en er daarom eerder spaarzaam mee wordt omgesprongen. Bij een vergelijkende test tussen een Model S en een BMW 7 serie bleek ook dat de BMW stiller was op de autosnelweg dan de Tesla.
     
  10. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,092
    Location:
    Europe
    Ik vrees dat jullie het over omgevingslawaai (banden en wind) hebben, N. en J.

    Terwijl het 'fluiten' dat pappie signaleert toch iets met de motoren zal zijn.

    Ik heb er gelukkig nooit last van gehad ( sowieso ook geen motor voorin, :) ),
    maar bij anderen werd 'de brom' na verloop van tijd vanzelf steeds irritanter.
    Zodanig dat uiteindelijk toch een nieuwe drive unit werd geplaatst.
     
  11. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Er is in elk geval verschil tussen de wagens. Simon en ik hebben onze wagens een paar weken terug vergeleken en de voorste motor van zijn recente D maakt iets meer geluid dan die van mij. Je hoort vooral de voorste motor goed in een dual motor versie. Ik vind het wel iets hebben om hem te horen zoemen. Zo hou ik voeling met de internals van mijn wagen.

    - - - Updated - - -

    Volgens mij werd de geluidsisolatie bij de lancering van de dual motor versies aangepast om precies het geluid van de voorste motor te dempen.
     
  12. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,877
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Klopt in mijn single motor versie hoor je de voorste motor zelfs helemaal niet [emoji39]
     
  13. davandy

    davandy Model S 85D Multicolor red

    Joined:
    Mar 9, 2015
    Messages:
    417
    Location:
    Melsele Belgium
    Ik heb dat gefluit ook, ik heb dus ook een D en als je goed optrekt is het gelijk een straaljager van geluid.
     
  14. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,402
    Location:
    De Woude NL
    Een Classic Tesla Model S, mijn inmiddels verkochte auto, maakte bij 110 km/u 59dBA.
    De Decibel Ultra app op de iPhone geeft precies dezelfde waarden als een echte decibelmeter als de Voltcraft SL100.
    Die app wordt door geluidfreaks beoordeeld als zeer nauwkeurig.

    - - - Updated - - -

    Precies daarom heb ik wat angst om een dual motor versie te kopen. Ik wil liefst helemaal niks horen en al helemaal geen fluitende of zoemende voorste motor. Het geluid van een brommende achterste motor wordt goed gedempt door de bekleding en stoelen. Tussen de voorste motor en de bestuurder zit alleen een 'motorschot'.
    En ik moet er al helemaal niet aan denken dat er twee motoren gaan zoemen, brommen of fluiten.
     
  15. LastNLSig

    LastNLSig Active Member

    Joined:
    Aug 22, 2013
    Messages:
    1,053
    Location:
    Netherlands
    Motorgeluiden vielen mij ook direct op en tegen (al voor ik de straat uit was bij SeC Duiven) toen ik eens een 70D loaner mee kreeg (bij motorwissel x).
    Maakt mij ook wat kopschuw voor de D. Maar voorlopig denk ik toch überhaupt niet aan een 'upgrade'.

    Verder moet men het janken draadje (uit het eerste leveringsjaar) nog maar eens doorlezen. Was vanaf het begin duidelijk dat wind en bandgeruis van de MS 'heftig' zijn als je luxe (Duitse) auto's gewend bent. De isolatie is gewoon vele malen beter. En is zeker niet alleen een gewicht issue. Heeft toch ook heel veel met engineering te maken.

    Heeft mij altijd al verbaasd dat de Duitsers het dichtslaan van een stukje blik (hetzelfde blik als de concurrent heeft) zo degelijk kunnen laten aanvoelen en klinken.
    En het is toch al een jaartje of 20 geleden dat BMW top-segment diesels maakte waarbij mensen probeerden de motor te starten terwijl die al liep.

    Tesla heeft wat akoestische engineering betreft gewoon nog een lange weg te gaan (cq zijn en blijven nog lang te klein en niet kapitaal krachtig genoeg om hier voldoende effort in te kunnen steken).

    Vandaar ook mijn eerdere commentaar dat het uiteindelijk makkelijker zal zijn(voor het beste resultaat) een elektrische drive train in een goede auto te bouwen (traditionele merken) dan een goede auto om een elektrische drive train (Tesla).
     
  16. davandy

    davandy Model S 85D Multicolor red

    Joined:
    Mar 9, 2015
    Messages:
    417
    Location:
    Melsele Belgium
    De oplossing voor het geluid bestaat en is Amerikaans Dynomat gebruiken ze bij oude Amerikaanse wagens om ze stil te maken.
     
  17. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,275
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Er is een draadje in het US forum waar ze dat hebben geprobeerd. Dat leverde niet het gewenste resultaat. De nieuwe ContiSilent banden daarentegen schijnen wel heel veel uit te maken, maar ik weet niet of die al in NL leverbaar zijn.
     
  18. pappie

    pappie Member

    Joined:
    Aug 31, 2015
    Messages:
    38
    Location:
    Knesselare
    Yeps, SeC was duidelijk. Het geluid dat ik heb komt van de voorste motor en is specifiek luid bij het gebruik van de range mode tussen 70 en 80 km/h.
     
  19. Pieter Vogelaar

    Joined:
    Sep 19, 2015
    Messages:
    41
    Location:
    Voorhout, NL
    Hi,
    Ik heb ook een licht fluitend geluid in mijn S90D, maar is niet 'enorm'. In ieder geval is het binnen in de wagen stiller dan mijn VW Passat of de A6 van mijn zwager. Heb het nog niet met range mode off geprobeerd.
     
  20. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,954
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Naast wat ik herken wat LastNLSig schrijft over de Duitse bouwkwaliteiten herken ik de geluidsproblemen tov mijn classic niet. Mocht er iemand willen komen vergelijken dan is ie van harte welkom.
     

Share This Page