Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MY Metalen kling geluid bij draaibeweging lage snelheid

This site may earn commission on affiliate links.

jr_gn

Member
Supporting Member
Feb 1, 2023
238
326
Bruges, Belgium
Bij het binnenrijden in Gent deze morgen dacht ik eerst dat ik alle putdeksels aan het meepakken was. Telkens een klong-klang geluid. Toen ik zag dat er geen putdeksels waren, bleek het geluid van rechts onder m'n auto te komen. Vooral bij het indraaien naar links komt het geluid voor, ook bij het indraaien naar rechts, maar iets minder Altijd dubbel. Precies een metalen staaf die rolt naar links en dan terug. Ik heb de indruk dat ook een trilling voel. Het geluid klinkt echt als twee platen die tegen mekaar klinken. Heb de wielbouten gechecked. Bodemplaten ook. Binnenbekasting aan de wielen. Manueel wiegen aan de auto reproduceert niets. Slalommen reproduceert het probleem altijd. Geen speciale zakens te melden behalve dat ik deze morgen langs een bouwwerf ben gereden waarbij ik heel veel modder op de weg ben tegengekomen. Maar dat lijkt me niet gerelateerd.

Rechtdoor rijden en snel rijden is geen probleem.

Mijn gok: stuurinrichting, een stevige bout die losgekomen is.

Enig idee?

De wagen functioneert anders normaal. Maar ik heb wel het gevoel dat er vroeg of laat een stevig stuk zal uitvliegen of zo.
 
Bij het binnenrijden in Gent deze morgen dacht ik eerst dat ik alle putdeksels aan het meepakken was. Telkens een klong-klang geluid. Toen ik zag dat er geen putdeksels waren, bleek het geluid van rechts onder m'n auto te komen. Vooral bij het indraaien naar links komt het geluid voor, ook bij het indraaien naar rechts, maar iets minder Altijd dubbel. Precies een metalen staaf die rolt naar links en dan terug. Ik heb de indruk dat ook een trilling voel. Het geluid klinkt echt als twee platen die tegen mekaar klinken. Heb de wielbouten gechecked. Bodemplaten ook. Binnenbekasting aan de wielen. Manueel wiegen aan de auto reproduceert niets. Slalommen reproduceert het probleem altijd. Geen speciale zakens te melden behalve dat ik deze morgen langs een bouwwerf ben gereden waarbij ik heel veel modder op de weg ben tegengekomen. Maar dat lijkt me niet gerelateerd.

Rechtdoor rijden en snel rijden is geen probleem.

Mijn gok: stuurinrichting, een stevige bout die losgekomen is.

Enig idee?

De wagen functioneert anders normaal. Maar ik heb wel het gevoel dat er vroeg of laat een stevig stuk zal uitvliegen of zo.

Niet mee wachten of iemand hier met ideeën komt, maar service verzoek inschieten.
Lijkt mij verstandig om geen risico’s te nemen met het onderstel van de auto.
 
Ach, ik heb me ooit wekenlang afgevraagd wat dat "plop"-geluid toch was dat ik ergens achter-onder me hoorde in mijn Prius, zowat iedere ochtend ongeveer als ik de snelweg opdraaide of iets later. Een geluid dat het beste te beschrijven was als het geluid van een PET-fles als die ingedrukt wordt.

Het bleek precies andersom.

Het was winter. Er lag een vergeten lege PET-fles onder mijn stoel. De in de nacht afgekoelde lucht deed de fles blijkbaar iets indeuken. Als de auto op temperatuur begon te komen, kwam die fles met een plop weer in vorm, meestal ongeveer tegen de tijd dat ik de snelweg opdraaide.

Raadsel opgelost. Maar zonder likes, want nooit op een forum geplaatst.