Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Foutieve informatie Tesla Service Center

This site may earn commission on affiliate links.
Bij de rechtsbijstand werken helaas ook velen die niet zo veel ervaring hebben.

Je hebt bij Tesla iets nagevraagd en ze hebben een verkeerd antwoord gegeven. Daar zie ik echter onvoldoende reden in om vervolgens Tesla te dwingen EAP kado te doen. Het is anders als je de auto daar naartoe had gebracht voor een betaalde aankoopkeuring. Maar dit is gewoon gratis service…

Ten aanzien van de verkoper: het feit dat het onderzocht is geeft er blijk van dat duidelijk was dat deze functie voor jou belangrijk was. Dit raakt dus de wilsovereenstemming. Het betreft een professionele verkoper. Die moet dit soort dingen gewoon zelf uitzoeken. Ofwel vastleggen dat het jouw verantwoordelijkheid is.

Dit slappe gedoe afwentelen op een consument lijkt mij in rechte geen standhouden.

Het is verder geen 100% zaak. Je kan winnen en verliezen (nou geldt dat eigenlijk voor alle procedures, maar hier zitten meerdere haken en ogen aan).

Ik zou gaan voor een voorstel waarbij de auto terug wordt genomen en jij een bedrag betaalt omdat je er ook mee hebt gereden.

Al denk ik dat de verkoper vooral schade leidt van dat de auto geen EAP heeft en hij dat op jou probeert af te wentelen.

Bovenstaande zou ik ook eens bespreken met jouw rechtsbijstand. Ze zitten m.i. echt op het verkeerde spoor. Prima als ze beide partijen aan gaan schrijven (see what sticks), maar gemiste kans als ze de verkoper niet aanschrijven. Want dat is toch echt jouw contractspartner.
Eerst en vooral, dank je allemaal voor de reacties tot nu toe.

Ik heb helaas geen bewijs dat er ooit sprake was van EAP2.5 bij de advertentie aangezien (1) de advertentie offline is en (2) er ook nergens sprake is in het contract/factuur van opties. Enkel in de mailconversaties met de verkoper stel ik de vraag, en dan enkel maar over de overdraagbaarheid van de EAP2.5 en Premium Connectivity. Op die vraag over de overdraagbaarheid raadde hij mij Tesla Support aan. Dus ik ging oorspronkelijk ook enkel met de vraag van de overdraagbaarheid naar Tesla. En die overdraagbaarheid zette de servicemanager op mail, en bevestigde spontaan dat mijn wagen versie EAP2.5 heeft. Totdat ik de wagen werkelijk in bezit had en ik vaststelde dat er geen enkele AP op zit. HAd hij vastgesteld dat de overdraagbaarheid niet aan de orde zou zijn vanwege niet eens EAP2.5 of AP, dan was er geen probleem geweest.

Ik heb inmiddels de eerste week ook extra kosten gemaakt zoals een CCS-upgrade en nieuwe zomerbanden. Die kan ik ook moeilijk van de wagen afhalen. En eigenlijk vind ik deze wagen ook mooi. Ik snap ook dat @Maarten hier schrijft dat ik met de verkoper vast had moeten leggen dat de koop ontbonden zou worden als de auto niet aan de specificaties zou voldoen. Maar wie doet zoiets als men een standaard tweedehandscontract krijgt voorgeschoteld.
 
Ik zou de servicemanager direct benaderen en aangeven dat je een probleem hebt omdat ondanks zijn informatie de EAP toch niet aan de auto gebonden was. Vervolgens kun je op basis van zijn antwoord kijken wat je volgende stap is. Hij weet dan dat dit een urgent probleem voor je is, en laten we ook reel zijn. EAP kost je als consument 7K echter de werkelijke kosten voor Tesla zijn miniem (alleen administratie).

Door direct met de servicemanager te schakelen voorkom je dat je een negatieve indruk achterlaat, en is hij vooraf op de hoogte van de kans dat je gaat escaleren (en misschien kan hij dat wel voorkomen door intern de EAP aan te laten zetten)
Denk je dat het voor zo simpel is als intern even EAP aanzetten? Lijkt me dat er dan misbruik van gemaakt zou worden als een Tesla-medewerker dit makkelijk in het systeem zou kunnen aanzetten en zich in het zwart zou kunnen latern betalen door bijvoorbeeld kennissen om even EAP of FSD te activeren.
 
Begrijp ik overigens goed dat EAP nooit op de auto heeft gezeten?

En als dat zo is: waarom is dat niet bij een proefrit geconstateerd?
Omdat ik een leek was in Tesla voertuigen en enkel de wegligging, remmen, en standaard zaken checkte die ik bij een tweedehands auto zou checken. Mea culpa uiteraard. Ik had allicht eerst beter moeten lezen op dit forum hoe een Tesla in mekaar zit. Maar ter mijner verdediging, een servicemanager wist het blijkbaar ook niet a.d.h.v. het VIN noch de menuschermen.
 
Eerst en vooral, dank je allemaal voor de reacties tot nu toe.

Ik heb helaas geen bewijs dat er ooit sprake was van EAP2.5 bij de advertentie aangezien (1) de advertentie offline is en (2) er ook nergens sprake is in het contract/factuur van opties. Enkel in de mailconversaties met de verkoper stel ik de vraag, en dan enkel maar over de overdraagbaarheid van de EAP2.5 en Premium Connectivity. Op die vraag over de overdraagbaarheid raadde hij mij Tesla Support aan. Dus ik ging oorspronkelijk ook enkel met de vraag van de overdraagbaarheid naar Tesla. En die overdraagbaarheid zette de servicemanager op mail, en bevestigde spontaan dat mijn wagen versie EAP2.5 heeft. Totdat ik de wagen werkelijk in bezit had en ik vaststelde dat er geen enkele AP op zit. HAd hij vastgesteld dat de overdraagbaarheid niet aan de orde zou zijn vanwege niet eens EAP2.5 of AP, dan was er geen probleem geweest.

Ik heb inmiddels de eerste week ook extra kosten gemaakt zoals een CCS-upgrade en nieuwe zomerbanden. Die kan ik ook moeilijk van de wagen afhalen. En eigenlijk vind ik deze wagen ook mooi. Ik snap ook dat @Maarten hier schrijft dat ik met de verkoper vast had moeten leggen dat de koop ontbonden zou worden als de auto niet aan de specificaties zou voldoen. Maar wie doet zoiets als men een standaard tweedehandscontract krijgt voorgeschoteld.
Je beantwoordt mijn vraag niet echt, maar ik meen toch langzaamaan te kunnen lezen dat jij niet zelf voor de koop middels een proefrit de aanwezigheid van EAP hebt vastgesteld.

En daar is wel een precedent van: een oud collega had een cliënt die een auto zonder proefrit had gekocht waarmee iets mis was (geen idee meer wat) en in die zaak stond vast dat met het maken van een proefrit het gebrek geconstateerd zou zijn.

Onderzoeksplicht geschonden. En daarmee was er geen verhaalsmogelijkheid voor de koper.

Indien jij dus niet de aanwezigheid van EAP hebt vastgesteld zoals ik denk, dan heb je mijns inziens geen schijn van kans. Niet bij verkopende partij. Niet bij Tesla.

Edit: ik was te ongeduldig, excuses. Antwoord blijft hetzelfde.
 
Je beantwoordt mijn vraag niet echt, maar ik meen toch langzaamaan te kunnen lezen dat jij niet zelf voor de koop middels een proefrit de aanwezigheid van EAP hebt vastgesteld.

En daar is wel een precedent van: een oud collega had een cliënt die een auto zonder proefrit had gekocht waarmee iets mis was (geen idee meer wat) en in die zaak stond vast dat met het maken van een proefrit het gebrek geconstateerd zou zijn.

Onderzoeksplicht geschonden. En daarmee was er geen verhaalsmogelijkheid voor de koper.

Indien jij dus niet de aanwezigheid van EAP hebt vastgesteld zoals ik denk, dan heb je mijns inziens geen schijn van kans. Niet bij verkopende partij. Niet bij Tesla.

Edit: ik was te ongeduldig, excuses. Antwoord blijft hetzelfde.
Wordt er veronderstelt dat men tijdens een proefrit alle features en opties uittest en ook kan uittesten? Is het in de praktijk niet zo dat niemand alle snufjes van een wagen kent die hij nooit heeft gereden? Is er daarom geen handleiding bij een wagen, of wordt veronderstelt dat men urenlang een proefrit mag doen en alles met handboek in de hand mag uittesten? Mij kostte het in elk geval uren zo niet dagen om alles te weten te komen over deze auto.
 
Ik denk dat er twee zaken door elkaar lopen. Er zit hardware 2.5 op de auto (zoals waarschijnlijk juist door Tesla geconstateerd) en geen EAP. Ik zou maar eens goed nakijken wat Tesla daarover nu gezegd heeft maar ik vermoed dat daar het misverstand zit. Ik zou daarna informeren wat het inschakelen van EAP nu precies kost en over (het delen) van die kosten met de verkoper in gesprek gaan.
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Ik denk dat er twee zaken door elkaar lopen. Er zit hardware 2.5 op de auto (zoals waarschijnlijk juist door Tesla geconstateerd) en geen EAP. Ik zou maar eens goed nakijken wat Tesla daarover nu gezegd heeft maar ik vermoed dat daar het misverstand zit. Ik zou daarna informeren wat het inschakelen van EAP nu precies kost en over (het delen) van die kosten met de verkoper in gesprek gaan.
Conversatie letterlijk:

Ik: “En dus volgens u, als ik nu samenvat, staat de Enhanced Autopilot 2.5 erop en is dat op de auto gebonden?”

Servicemanager: “Ja, hetgeen dat daarop staat, dat 'Pack Inclusiv', zou daar gewoon op wijzen dat het effectief erop zit. Dat is een feit dat zeker is.”

Ik: “En Autopilot is niet persoons- maar auto-gebonden?”


Servicemanager: “Dat is auto-gebonden, dat sowieso.”

Ik: “En Premium Connection?”


Servicemanager: “2018 is een kanteljaar. Vóór 2018 was het op de wagen, daarna account-gebonden. Maar we hebben een Connectivity-pagina waar dat je kan checken.”

Ik: “Aan de hand van het serie-nummer?”


Servicemanager: “Ja, of het al dan niet valt op het een of op het ander, zal ik maar zeggen. En dat is tesla.com/support/connectivity en daar kan je dat stukje zelf bevestigen.”

 
  • Informative
Reactions: Jelger
Wordt er veronderstelt dat men tijdens een proefrit alle features en opties uittest en ook kan uittesten? Is het in de praktijk niet zo dat niemand alle snufjes van een wagen kent die hij nooit heeft gereden? Is er daarom geen handleiding bij een wagen, of wordt veronderstelt dat men urenlang een proefrit mag doen en alles met handboek in de hand mag uittesten? Mij kostte het in elk geval uren zo niet dagen om alles te weten te komen over deze auto.
Jij vond EAP zo belangrijk dat het aan de wilsovereenstemming raakt, maar niet belangrijk genoeg om even te testen?

Dat is vrij tegengesteld.

Kijk, ik heb in mijn verleden als advocaat veel geprocedeerd. En een rechter gaat jou vragen waarom je dat niet hebt uitgeprobeerd terwijl het kennelijk zo belangrijk was voor je.

Dat je niet iedere functie gaat testen snap ik. Maar dit is gewoon niet logisch gelet op het belang.

Ik acht de kans dat je dit gaat winnen dus bizar klein. Maar goed, wellicht dat de RBV wat voor je wil doen. Dat kost je niets.
 
Conversatie letterlijk:

Ik: “En dus volgens u, als ik nu samenvat, staat de Enhanced Autopilot 2.5 erop en is dat op de auto gebonden?”

Servicemanager: “Ja, hetgeen dat daarop staat, dat 'Pack Inclusiv', zou daar gewoon op wijzen dat het effectief erop zit. Dat is een feit dat zeker is.”

Ik: “En Autopilot is niet persoons- maar auto-gebonden?”


Servicemanager: “Dat is auto-gebonden, dat sowieso.”

Ik: “En Premium Connection?”


Servicemanager: “2018 is een kanteljaar. Vóór 2018 was het op de wagen, daarna account-gebonden. Maar we hebben een Connectivity-pagina waar dat je kan checken.”

Ik: “Aan de hand van het serie-nummer?”


Servicemanager: “Ja, of het al dan niet valt op het een of op het ander, zal ik maar zeggen. En dat is tesla.com/support/connectivity en daar kan je dat stukje zelf bevestigen.”
Spraakverwarring dus…
 
Jij vond EAP zo belangrijk dat het aan de wilsovereenstemming raakt, maar niet belangrijk genoeg om even te testen?

Dat is vrij tegengesteld.

Kijk, ik heb in mijn verleden als advocaat veel geprocedeerd. En een rechter gaat jou vragen waarom je dat niet hebt uitgeprobeerd terwijl het kennelijk zo belangrijk was voor je.

Dat je niet iedere functie gaat testen snap ik. Maar dit is gewoon niet logisch gelet op het belang.

Ik acht de kans dat je dit gaat winnen dus bizar klein. Maar goed, wellicht dat de RBV wat voor je wil doen. Dat kost je niets.
Dank je om je ervaring te delen, waardeer ik. En rechtsbijstand kost inderdaad niets. Enige punt is of ik vooraf de servicemanager contacteer en met hem in gesprek ga. Maar dat heeft enkel nut als het zeker is dat hij middels een simpele ingreep EAP zou kunnen aanvinken in het systeem, of coulance mag geven.
 
Wat denken jullie, is er een slaagkans om Tesla verantwoordelijk te stellen en zijn er precedenten bekend?
Nee, jouw verkoopcontract is met de verkoper. Dat je due diligence wil doen en de verkoper zegt dat je moet checken met Tesla, is leuk, maar verandert in de basis niks. De verkoper wil daarmee zijn verantwoordelijkheid ontlopen door Tesla erin te betrekken, maar Tesla is hierin geen partij. De misinformatie die geleid heeft tot een verlies in geld, kan de verkoper proberen te verhalen op Tesla, maar jouw rechtsbijstand kan Tesla helemaal niets aanwrijven want Tesla is geen partij in de verkoopovereenkomst.

Is wel een misser van Tesla, maar dit scherm zegt dat je de basis autopilot hebt met hardware 2.5.

Als de verkoper je een auto met EAP verkocht heeft, is het aan hem om deze te leveren.

Deze auto heeft geen EAP, maar jij kan EAP wel aankopen via de app of via de knop "upgrades" of "mises a niveau".

Je kan aan de verkoper voorstellen dat ie dat bedrag dan vergoed aan jou.

Een andere, meer omslachtige optie, is om de verkoop ongedaan te maken en als coulance de al gereden kilometers in mindering te brengen.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Dank je om je ervaring te delen, waardeer ik. En
rechtsbijstand kost inderdaad niets. Enige punt is of ik vooraf de servicemanager contacteer en met hem in gesprek ga. Maar dat heeft enkel nut als het zeker is dat hij middels een simpele ingreep EAP zou kunnen aanvinken in het systeem, of coulance mag geven.
Hij zal daar toestemming voor moeten vragen. Maar ik zou het zeker bespreken. Als ik Tesla zou zijn zou ik wel korting geven in dit geval, want het levert geld op en goodwill. Terwijl weinigen 7.000 aftikken voor EAP.

Zal heel erg afhangen van de persoon die je spreekt.

Nee heb je.
 
Btw: als je het nummer van de advertentie hebt (ergens in de mail conversatie wellicht), dan kun je bij AutoScout checken of ze een kopie van de advertentie willen geven.

Daarmee kun je natuurlijk kijken of de verkoper water bij de wijn wil doen. Samen met de RBV. Ook hier: nee heb je.
 
Gezien je reactie komt er ook veel emotie bij je omhoog. Zeer begrijpelijk maar blijf vooral de feiten bekijken en zakelijk benaderen.
@Devils son verwoord het goed, vind ik.
Benader de verkoper m.b.v. de rechtsbijstand en liefst met schriftelijk bewijs dat die functie er tijdens de verkoop erbij zou zijn.
Parallel daaraan benader de adviseur van Tesla over het issue wat nu speelt en vraag hem deze op te lossen.
 
Ik moet ook wel zeggen dat de informatie die Tesla op het autodisplay weergeeft ook niet echt duidelijk is.

Toen ik mijn M3P kocht stond er een screenshot in de advertentie met daarop:
"Autopilot Computer: Full self-driving computer"
Als niet Tesla rijder denk je dan toch dat er full self driving op de auto zit?

Dat was natuurlijk niet zo en ik heb daar ook geen issue van gemaakt, want het was mijn onbekendheid met de Tesla beschrijving.
 
Eerst en vooral, dank je allemaal voor de reacties tot nu toe.

Ik heb helaas geen bewijs dat er ooit sprake was van EAP2.5 bij de advertentie aangezien (1) de advertentie offline is en (2) er ook nergens sprake is in het contract/factuur van opties. Enkel in de mailconversaties met de verkoper stel ik de vraag, en dan enkel maar over de overdraagbaarheid van de EAP2.5 en Premium Connectivity. Op die vraag over de overdraagbaarheid raadde hij mij Tesla Support aan. Dus ik ging oorspronkelijk ook enkel met de vraag van de overdraagbaarheid naar Tesla. En die overdraagbaarheid zette de servicemanager op mail, en bevestigde spontaan dat mijn wagen versie EAP2.5 heeft. Totdat ik de wagen werkelijk in bezit had en ik vaststelde dat er geen enkele AP op zit. HAd hij vastgesteld dat de overdraagbaarheid niet aan de orde zou zijn vanwege niet eens EAP2.5 of AP, dan was er geen probleem geweest.

Ik heb inmiddels de eerste week ook extra kosten gemaakt zoals een CCS-upgrade en nieuwe zomerbanden. Die kan ik ook moeilijk van de wagen afhalen. En eigenlijk vind ik deze wagen ook mooi. Ik snap ook dat @Maarten hier schrijft dat ik met de verkoper vast had moeten leggen dat de koop ontbonden zou worden als de auto niet aan de specificaties zou voldoen. Maar wie doet zoiets als men een standaard tweedehandscontract krijgt voorgeschoteld.

Je hebt altijd nog de wayback machine van het internet: Wayback Machine
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Denk je dat het voor zo simpel is als intern even EAP aanzetten? Lijkt me dat er dan misbruik van gemaakt zou worden als een Tesla-medewerker dit makkelijk in het systeem zou kunnen aanzetten en zich in het zwart zou kunnen latern betalen door bijvoorbeeld kennissen om even EAP of FSD te activeren.
Het is een software module die aan of uit gezet wordt. Dat is ook de echte kracht van een Tesla. Moet iedere keer lachen bij een recall i.c.m. Tesla.
 
Hij zal daar toestemming voor moeten vragen. Maar ik zou het zeker bespreken. Als ik Tesla zou zijn zou ik wel korting geven in dit geval, want het levert geld op en goodwill. Terwijl weinigen 7.000 aftikken voor EAP.

Zal heel erg afhangen van de persoon die je spreekt.

Nee heb je.
Ik heb sowieso volgende week een service-afspraak in datzelfde Service Center, ik denk dat ik het advies opvolg en hem eens vraag of hij dit wil oplossen in der minne. Goed ook dat je over goodwil spreekt, al ben ik altijd skeptisch en ga er steevast vanuit dat een dermate groot bedrijf niet wakker ligt van een paar duizend euro meer of minder, en medewerkers zich de moeite niet troosten hier een uitzondering voor te vragen. Men is tegenwoordig nogal lui, merk ik. En "regels zijn regels" gelden al te vaak als argument om niet even ergens achteraan te gaan voor een klant om te kijken of er iets extra's kan worden gedaan. Maar ik ga eerst maar eens in gesprek met die servicemanager.
🤞