Eerst en vooral, dank je allemaal voor de reacties tot nu toe.Bij de rechtsbijstand werken helaas ook velen die niet zo veel ervaring hebben.
Je hebt bij Tesla iets nagevraagd en ze hebben een verkeerd antwoord gegeven. Daar zie ik echter onvoldoende reden in om vervolgens Tesla te dwingen EAP kado te doen. Het is anders als je de auto daar naartoe had gebracht voor een betaalde aankoopkeuring. Maar dit is gewoon gratis service…
Ten aanzien van de verkoper: het feit dat het onderzocht is geeft er blijk van dat duidelijk was dat deze functie voor jou belangrijk was. Dit raakt dus de wilsovereenstemming. Het betreft een professionele verkoper. Die moet dit soort dingen gewoon zelf uitzoeken. Ofwel vastleggen dat het jouw verantwoordelijkheid is.
Dit slappe gedoe afwentelen op een consument lijkt mij in rechte geen standhouden.
Het is verder geen 100% zaak. Je kan winnen en verliezen (nou geldt dat eigenlijk voor alle procedures, maar hier zitten meerdere haken en ogen aan).
Ik zou gaan voor een voorstel waarbij de auto terug wordt genomen en jij een bedrag betaalt omdat je er ook mee hebt gereden.
Al denk ik dat de verkoper vooral schade leidt van dat de auto geen EAP heeft en hij dat op jou probeert af te wentelen.
Bovenstaande zou ik ook eens bespreken met jouw rechtsbijstand. Ze zitten m.i. echt op het verkeerde spoor. Prima als ze beide partijen aan gaan schrijven (see what sticks), maar gemiste kans als ze de verkoper niet aanschrijven. Want dat is toch echt jouw contractspartner.
Ik heb helaas geen bewijs dat er ooit sprake was van EAP2.5 bij de advertentie aangezien (1) de advertentie offline is en (2) er ook nergens sprake is in het contract/factuur van opties. Enkel in de mailconversaties met de verkoper stel ik de vraag, en dan enkel maar over de overdraagbaarheid van de EAP2.5 en Premium Connectivity. Op die vraag over de overdraagbaarheid raadde hij mij Tesla Support aan. Dus ik ging oorspronkelijk ook enkel met de vraag van de overdraagbaarheid naar Tesla. En die overdraagbaarheid zette de servicemanager op mail, en bevestigde spontaan dat mijn wagen versie EAP2.5 heeft. Totdat ik de wagen werkelijk in bezit had en ik vaststelde dat er geen enkele AP op zit. HAd hij vastgesteld dat de overdraagbaarheid niet aan de orde zou zijn vanwege niet eens EAP2.5 of AP, dan was er geen probleem geweest.
Ik heb inmiddels de eerste week ook extra kosten gemaakt zoals een CCS-upgrade en nieuwe zomerbanden. Die kan ik ook moeilijk van de wagen afhalen. En eigenlijk vind ik deze wagen ook mooi. Ik snap ook dat @Maarten hier schrijft dat ik met de verkoper vast had moeten leggen dat de koop ontbonden zou worden als de auto niet aan de specificaties zou voldoen. Maar wie doet zoiets als men een standaard tweedehandscontract krijgt voorgeschoteld.