Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

garantieperiode 4 jaar of 80.000km (Whatever Comes First) - Europe proof ?

This site may earn commission on affiliate links.
+1, maar niet uitsluitend focussen op het niet halen van de redelijkerwijs te verwachten levensduur; ook (of misschien vooral) op het feit dat het geleverde product altijd al defective is geweest en Tesla dus op geen enkel moment aan haar leveringsplicht heeft voldaan. Juridisch een verschil in nuance, maar ook hier geldt "daarvoor is een rechter gevoelig". Anders gezegd: hoewel juridisch de test op dezelfde regel wordt gedaan, voelt het wel anders of een geleverd product het enkele jaren goed heeft gedaan en dan faalt, of het nooit goed heeft gedaan en het probleem nooit is opgelost.

Terechte opmerking. Als je al meerdere keren voor dezelfde storing bij een SeC bent geweest, bewaar vooral de technische rapportage van Tesla en de gewisselde emails, dan sta je na de garantieperiode veel sterker als je voor dezelfde storing nu de rekening krijgt.
 
Dit gaat nog leuk worden met de andere early adapters die er straks buiten vallen. Binnen de garantie wordt alles kosteloos opgelost maar als ik dan die prijzen lees van reparatie denk ik niet dat Tesla veel klanten overhoud.

hier intussen >115.000 km.
veel voorkomend probleem is ook voorbij de garantieperiode probleem- en kostenloos verholpen.
conclusie ?
 
hier intussen >115.000 km.
veel voorkomend probleem is ook voorbij de garantieperiode probleem- en kostenloos verholpen.
conclusie ?


Je hebt geluk?? De komende jaren zal blijken hoe goed het merk Tesla nu echt is want service verleen je ook buiten de garantie maar als ik dan prijzen zie van een deur greep van 1100e denk ik als ze dat ooit gaan rekenen dan is dat gelijk de laatste keer dat ik een Tesla gekocht heb :). Ik zit pas op 10500KM dus heb nog even te gaan maar heb al mijn fairshare aan problemen gehad dus ben benieuwd wat er gaat komen.
 
Vanmiddag telefoon gekregen vanuit Amsterdam: de switches van de deurhendel worden alsnog onder coulance vervangen en daarmee wordt het probleem dus alsnog opgelost.
Overigens wil ik nog wel even vermelden dat m'n vorige garantie probleem (de spiegels) ook onder coulance zijn vervangen en ik daarbij gratis elektrische inklapbare spiegels heb gekregen.

Ik ben iniedergeval weer blij en tevreden nu, maar toch vrees ik wel een beetje voor de prijzen als Tesla straks geen fixes meer wilt uitvoeren onder coulance. De prijzen kunnen dus behoorlijk oplopen!
Ik hoop dat Elon ook nog wilt kijken naar de garantie voorwaarden, want ik blijf de 80.000km limiet absurd vinden. De auto bevalt heerlijk en rijdt natuurlijk fantastisch dus ik wil ook niet zeuren, maar het blijft vervelend om als maandagochtend model steeds weer terug te moeten. :wink:
 
uh... we hebben toch allemaal deze garantievoorwaarden geaccepteerd bij aankoop? en dat onderdelen van een 100K auto duurder zijn dan van een Golfje is ook wel logisch... Succes mensen!

Garantievoorwaarden die niet billijk of 'onredelijk bezwarend' zijn worden in een gerechtelijke procedure nogal eens door de rechter naar de prullenmand verwezen. Ik heb als oud-CEO van iCentre redelijk wat ervaring met rechterlijke uitspraken. Apple stelde zich op het standpunt dat een garantie van een jaar ook garantie tot een jaar betekent. Daar blijkt de rechter in Nederland gemiddeld gehakt van te maken. Ik heb meermaals meegemaakt dat de rechter een kapot moederbord van een laptop na twee jaar volledig door Apple liet betalen. Pas na 2,5 jaar werd de schade gedeeld.
Daar heeft Apple snel van geleerd en kregen wij als iCentre een fors bedrag om garantieclaims tot 2 jaar volledig en tot 3 jaar - deels - te kunnen honoreren.

Tesla zit nog in een leerproces en heeft de Nederlandse rechter nog niet tegenover zich gehad. Dat willen Amerikaanse bedrijven overigens dolgraag voorkomen. Tot nu toe wijst Tesla al wel garantie-afspraken af, maar als het erop aan komt wordt er toch onder coulance gerepareerd.
 
uh... we hebben toch allemaal deze garantievoorwaarden geaccepteerd bij aankoop? en dat onderdelen van een 100K auto duurder zijn dan van een Golfje is ook wel logisch... Succes mensen!

zo duur is de S niet als je mee neemt dat de huidige accu pack 35 of 40k kost haal je dit van de auto af dan blijft er een luxe golf over. Maar items zoals deurhendels horen imo de gehele levensduur mee te gaan onder het mom van : Niet met de deuren slaan ;).
 
Vanmiddag telefoon gekregen vanuit Amsterdam: de switches van de deurhendel worden alsnog onder coulance vervangen en daarmee wordt het probleem dus alsnog opgelost.
Overigens wil ik nog wel even vermelden dat m'n vorige garantie probleem (de spiegels) ook onder coulance zijn vervangen en

Keurig en zoals het hoort.

Ik weet niet of Tesla blij is met het aan de grote klok hangen van de oplossing voor de spiegels, maar je kunt je post nog editen.

Overigens vind ik dat Tesla de early adopters extra goed moet blijven bedienen, het is duidelijk dat er onvoldoende uitontwikkelde zaken zijn geleverd, en daar blijf je gewoon verantwoordelijk voor.

Ik heb echt ook mijn portie wel gehad en zal nog wel eens terug moeten voor terugkerende euveltjes, maar ik merk dat Tesla committed is en vertrouw erop dat het na de garantieperiode een fair policy aanhoudt.
 
Garantievoorwaarden die niet billijk of 'onredelijk bezwarend' zijn worden in een gerechtelijke procedure nogal eens door de rechter naar de prullenmand verwezen. Ik heb als oud-CEO van iCentre redelijk wat ervaring met rechterlijke uitspraken. Apple stelde zich op het standpunt dat een garantie van een jaar ook garantie tot een jaar betekent. Daar blijkt de rechter in Nederland gemiddeld gehakt van te maken. Ik heb meermaals meegemaakt dat de rechter een kapot moederbord van een laptop na twee jaar volledig door Apple liet betalen. Pas na 2,5 jaar werd de schade gedeeld.

Daarbij gaat het om een consumenten/particuliere (geen zakelijke) aankoop en was de wetgeving al heel duidelijk, enkel verkooppunten begrepen dat niet en gingen naar Apple toe. Apple heeft altijd al op de website gesteld dat de 1-jarige fabrieksgarantie niet beperkend doorwerkt op de nationale wetgeving. Alleen vond een deel van de bevolking dat niet duidelijk genoeg beschreven. De rechter zal in alle gevallen (consumentenkoop) gehakt maken van 1-jarige garantie, en niet enkel gemiddeld. Een laptop wordt dan ook geacht zo'n 3 jaar mee te gaan (zijn richtlijnen voor bij bepaalde overheidsinstantie, ik kan de link later nog eens opzoeken)

Bij een zakelijke aankoop gelden die regels niet en is het dus veel simpeler. Bij een zakelijke aankoop ga je akkoord met de garantievoorwaarden van de verkoper/fabrikant en meer niet. Misschien dat ik later nog wat info zal plaatsen, maar deze is eenvoudig op internet (en in de wet) te vinden.

Verder ben ik het geheel eens met ErnstT (en ook met Keezje over de early adopters), een (zakelijke) koop is een overeenkomst die je hebt geaccepteerd. Het is hartstikke mooi om te zien dat Tesla zoveel onder coulance repareert, wanneer zij dat niet verplicht zijn. Thumbs up to Tesla!
 
Ik maak me ook zorgen over het garantiebeleid van Tesla. Op enig moment zullen we moeten accepteren dat er kosten in rekening gebracht zullen worden. Belangrijk daarbij is of de prijs redelijk lijkt en vooral of het acceptabel is dat het betreffende onderdeel binnen die periode defect is geraakt.
 
Op de langere termijn zullen Tesla/EV specialist garages ontstaan die het groeiende aantal oudere Tesla's buiten garantie gaat servicen. Die technische informatie en onderdelen zal Tesla tzt ook moeten vrijgeven in de EU. Dan komt vanzelf een circuit van lagere werkplaatstarieven, ruilonderdelen, OEM-parts op gang waarmee je dan iets te kiezen hebt voor alles wat buiten coulance valt.
 
en dat onderdelen van een 100K auto duurder zijn dan van een Golfje is ook wel logisch... Succes mensen!

Die logica volg ik niet. Waarom zou hetzelfde schroefje in een Golf goedkoper zijn dan in een Pheaton? Is bij de VW dealer ook niet zo. Natuurlijk is het wel zo dat een aantal onderdelen wellicht zwaarder zijn uitgevoerd en daardoor duurder zijn. Verder is een duurdere auto ook duurder omdat er meer onderdelen aanzitten. Maar dat zegt dus niets over de prijs van het onderdeel zelf.

Een (groot?) deel van de kosten van reserve/vervangingsonderdelen wordt veroorzaakt door de logistiek die daarachter zit (en die wordt weer goedkoper naarmate het volume groter is). De maakprijs voor een belangrijk deel door het volume zelf.
Bij beide zit Tesla aan de verkeerde/dure kant.

Maar dat verklaart nog niet volledig de enorm hoge prijzen van Tesla. De verklaring daarvoor zit hem toch vooral in de 'geen keuze' factor. Er is geen alternatieve supply en dus kan Tesla vragen wat ze willen.
Enige factor is dat je daar geen vrienden mee maakt en ze moeten oppassen de klanten in de toekomst niet te verliezen.
 
Garantievoorwaarden die niet billijk of 'onredelijk bezwarend' zijn worden in een gerechtelijke procedure nogal eens door de rechter naar de prullenmand verwezen. Ik heb als oud-CEO van iCentre redelijk wat ervaring met rechterlijke uitspraken. Apple stelde zich op het standpunt dat een garantie van een jaar ook garantie tot een jaar betekent. Daar blijkt de rechter in Nederland gemiddeld gehakt van te maken. Ik heb meermaals meegemaakt dat de rechter een kapot moederbord van een laptop na twee jaar volledig door Apple liet betalen. Pas na 2,5 jaar werd de schade gedeeld.
Daar heeft Apple snel van geleerd en kregen wij als iCentre een fors bedrag om garantieclaims tot 2 jaar volledig en tot 3 jaar - deels - te kunnen honoreren.

Tesla zit nog in een leerproces en heeft de Nederlandse rechter nog niet tegenover zich gehad. Dat willen Amerikaanse bedrijven overigens dolgraag voorkomen. Tot nu toe wijst Tesla al wel garantie-afspraken af, maar als het erop aan komt wordt er toch onder coulance gerepareerd.

Eigenlijk kan je een Tesla vergelijken met Apple een hele hype en blabla en je koopt een dure kat in een zak.
 
Bij een zakelijke aankoop gelden die regels niet en is het dus veel simpeler. Bij een zakelijke aankoop ga je akkoord met de garantievoorwaarden van de verkoper/fabrikant en meer niet. Misschien dat ik later nog wat info zal plaatsen, maar deze is eenvoudig op internet (en in de wet) te vinden.
Gelukkig is die stelling in veel gevallen niet juist, althans voor vele Tesla rijders. We kennen immers de reflexwerking van de zwarte en grijze lijst.

Daardoor kunnen kleine ondernemers (en daar hebben we er onder de Tesla rijders nogal wat van) zich beroepen op de voor consumenten geschreven wettelijke bepalingen omtrent onredelijk bezwarende bepalingen in algemene voorwaarden (en garantiebepalingen zijn algemene voorwaarden).

Daarbij geldt dan wel ook de eis dat de overeenkomst waaraan die algemene voorwaarden zijn verbonden door die kleine ondernemer niet is aangegaan buiten het kader van de normale bedrijfsactiviteiten. Dat zal voor Tesla rijders toch vrijwel nooit een probleem zijn (ik heb nog geen autohandelaar als eigenaar van Tesla gesignaleerd).


(Eindelijk eens een nuttig en interessant draadje op TMC :biggrin:)

(Edit: totaal nutteloze info voor de Belgische lezers natuurlijk :crying:)
 
Last edited:
uh... we hebben toch allemaal deze garantievoorwaarden geaccepteerd bij aankoop? en dat onderdelen van een 100K auto duurder zijn dan van een Golfje is ook wel logisch... Succes mensen!

Uiteraard hebben we voor deze voorwaarden getekend, maar dat is mijn punt ook helemaal niet. Het punt is dat ik als early adopter een bestelling heb gedaan en lang heb moeten wachten op de levering, net als zo velen op 't forum.
Als ik dan issues heb dan verwacht ik, als early adaptor, dat deze zonder problemen worden opgelost en zonder dat ik daarvoor hoog van de toren moet blazen en zonder dat Tesla zich achter de 80.000km limiet verschuilt. Ik heb de auto namelijk nog niet eens 2 jaar.
In-the-end heeft Tesla zich daar zelf ook alleen maar mee, want als zakelijke rijder moet ik dus goed m'n opties de volgende keer bekijken. Ik heb nu coulance gekregen, maar als ik die 360 euro had moeten betalen dan was Tesla de volgende keer gewoon $10-20K (?) marge misgelopen op een eventueel nieuw model. Daarom hoop ik dus ook dat er naar de garantievoorwaarden wordt gekeken, want voor veel zakelijke rijders is dit gewoon een belangrijk punt. Een Tesla biedt dan +- 16 maanden garantie terwijl een Audi/BMW dat 2 jaar doet met coulance na de garantie.

Het gaat hier ook om het principe: ik vind het gewoon absurd dat Tesla (in eerste instantie!) garantie-claims afwijst van mensen die vroeg een bestelling hebben gedaan en gewoon de dupe zijn geworden van de extreem matige afwerk kwaliteit van de eerste batch autos in Nederland.
Ik heb vandaag de 100.000km bereikt met de auto, maar ik heb ook 14 tot 16 werkorders inmiddels. In het begin waren dit werkorders met meer dan 10 punten. Dat neem ik voor lief en ik weet ook dat Tesla een bedrijf in opbouw is, maar voorzie deze paar mensen dan gewoon van coulance de eerste 2-3 jaar zonder teveel gedoe.

Een aantal punten bijvoorbeeld die ook telkens terugkomen: dashbord kastje dat ratelt, vocht in de strip achter, achterklep-lift die ratelt, etcetra. Het gaat me dan ook gewoon om het gebaar en ik vind het niet kunnen dat ik moet betalen voor de matige afwerkkwaliteit van een auto van 118.000 euro (!) waar ik zelf niks aan kan doen. Het is namelijk niet dat ik honderd keer per dag de deur open (hendel) of zelf het dashbord kastje sloop. Het gaat hier niet om een VW Polo waar dit soort dingen door de vingers gezien kunnen worden.

Iniedergeval is de auto gisteren terugkomen, stap ik vandaag in de auto en werkt het elektrische raam van de passagiersdeur niet meer..... :crying:
 
Uiteraard hebben we voor deze voorwaarden getekend, maar dat is mijn punt ook helemaal niet. Het punt is dat ik als early adopter een bestelling heb gedaan en lang heb moeten wachten op de levering, net als zo velen op 't forum.
Als ik dan issues heb dan verwacht ik, als early adaptor, dat deze zonder problemen worden opgelost en zonder dat ik daarvoor hoog van de toren moet blazen en zonder dat Tesla zich achter de 80.000km limiet verschuilt. Ik heb de auto namelijk nog niet eens 2 jaar.
In-the-end heeft Tesla zich daar zelf ook alleen maar mee, want als zakelijke rijder moet ik dus goed m'n opties de volgende keer bekijken. Ik heb nu coulance gekregen, maar als ik die 360 euro had moeten betalen dan was Tesla de volgende keer gewoon $10-20K (?) marge misgelopen op een eventueel nieuw model. Daarom hoop ik dus ook dat er naar de garantievoorwaarden wordt gekeken, want voor veel zakelijke rijders is dit gewoon een belangrijk punt. Een Tesla biedt dan +- 16 maanden garantie terwijl een Audi/BMW dat 2 jaar doet met coulance na de garantie.

Het gaat hier ook om het principe: ik vind het gewoon absurd dat Tesla (in eerste instantie!) garantie-claims afwijst van mensen die vroeg een bestelling hebben gedaan en gewoon de dupe zijn geworden van de extreem matige afwerk kwaliteit van de eerste batch autos in Nederland.
Ik heb vandaag de 100.000km bereikt met de auto, maar ik heb ook 14 tot 16 werkorders inmiddels. In het begin waren dit werkorders met meer dan 10 punten. Dat neem ik voor lief en ik weet ook dat Tesla een bedrijf in opbouw is, maar voorzie deze paar mensen dan gewoon van coulance de eerste 2-3 jaar zonder teveel gedoe.

Een aantal punten bijvoorbeeld die ook telkens terugkomen: dashbord kastje dat ratelt, vocht in de strip achter, achterklep-lift die ratelt, etcetra. Het gaat me dan ook gewoon om het gebaar en ik vind het niet kunnen dat ik moet betalen voor de matige afwerkkwaliteit van een auto van 118.000 euro (!) waar ik zelf niks aan kan doen. Het is namelijk niet dat ik honderd keer per dag de deur open (hendel) of zelf het dashbord kastje sloop. Het gaat hier niet om een VW Polo waar dit soort dingen door de vingers gezien kunnen worden.

Iniedergeval is de auto gisteren terugkomen, stap ik vandaag in de auto en werkt het elektrische raam van de passagiersdeur niet meer..... :crying:

+1 helemaal als je zo vaak problemen hebt gehad.

Gelukkig zijn niet alle 2013-MS-en zo problematisch!
 
Het gaat hier ook om het principe: ik vind het gewoon absurd dat Tesla (in eerste instantie!) garantie-claims afwijst van mensen die vroeg een bestelling hebben gedaan en gewoon de dupe zijn geworden van de extreem matige afwerk kwaliteit van de eerste batch autos in Nederland.
Ik heb vandaag de 100.000km bereikt met de auto, maar ik heb ook 14 tot 16 werkorders inmiddels. In het begin waren dit werkorders met meer dan 10 punten. Dat neem ik voor lief en ik weet ook dat Tesla een bedrijf in opbouw is, maar voorzie deze paar mensen dan gewoon van coulance de eerste 2-3 jaar zonder teveel gedoe.

De logica zelve, helemaal met je eens Rprp!

Een moeilijke opdracht voor Tesla is bepalen waar de grenzen liggen want grenzen zullen er uiteraard altijd zijn.
En bij early adopter voertuigen denk ik dat je hier ook geen algemene regel voor kan hanteren.
Ik vrees dat dit proces altijd zal resulteren in een deel gelukkige en een deel minder gelukkige klanten.