Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

garantieperiode 4 jaar of 80.000km (Whatever Comes First) - Europe proof ?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wil hier zeker niet als een negatieveling overkomen maar als je dit forum leest en door ondervinding kan de kwaliteit stukken beter.
Als ze dan de garantie ook zo kort houden kan het een dure grap worden.

De kwaliteit wordt ook steeds beter, en het verschil dat ik tussen mijn Classic (vin19xxx) en de huidige (69xxx) gezien / ervaren heb is enorm. Ik moet mijn P85D voortaan zelf wassen! :wink: (pas 1 keer terug geweest voor een klein puntje, terwijl de Classic regelmatig terug ging, overigens doorgaans voor puntjes waar andere merken je niet mee zouden helpen) En dan te bedenken dat we inmiddels al over de 100k Vins zijn...
Dus bang zijn voor de kwaliteit is steeds minder nodig, en Tesla heeft tot dusverre (voor zover ik mee heb gekregen) voor iedereen incl de early ADOPTERS (zeg ik het zo goed?) het netjes opgepakt.
Waar hier menigeen zich zorgen om maakt is niet wat Tesla doet, maar wat juridisch is vastgelegd, dus welk recht je hebt. En dan kan ik me enige nervositeit voorstellen, zeker als na anderhalf jaar de 80000 km bereikt zijn en de auto nog "in de steigers staat" :wink:

Ik vermoed dat Tesla de teugels mbt de 80K voorlopig nog niet strak gaat trekken, maar dat op termijn wel gaat doen zodra dat niet meer tot massale protesten leidt... (de Classics weer wat ouder en de nieuweren die tegen een hoger kwaliteitsniveau zijn gemaakt over het randje gaan...)
 
Hoe klein ben je als ondernemer als je een ton kan neertellen voor een auto? twijfelachtig. En hoe onredelijk is een garantie van een jaar of meer? Een taxichauffeur gaat het met deze uitzonderingen in elk geval niet redden, maar een ondernemer die regelmatig een nieuwe auto koopt mag ook wel in staat worden geacht garantie voorwaarden te kunnen lezen - en zeker als deze met chocoladeletters geschreven staat...

Vooralsnog heb ik met 2 Tesla's nog maar 1 garantie issue gehad for what it's worth.

Gelukkig is die stelling in veel gevallen niet juist, althans voor vele Tesla rijders. We kennen immers de reflexwerking van de zwarte en grijze lijst.

Daardoor kunnen kleine ondernemers (en daar hebben we er onder de Tesla rijders nogal wat van) zich beroepen op de voor consumenten geschreven wettelijke bepalingen omtrent onredelijk bezwarende bepalingen in algemene voorwaarden (en garantiebepalingen zijn algemene voorwaarden).

Daarbij geldt dan wel ook de eis dat de overeenkomst waaraan die algemene voorwaarden zijn verbonden door die kleine ondernemer niet is aangegaan buiten het kader van de normale bedrijfsactiviteiten. Dat zal voor Tesla rijders toch vrijwel nooit een probleem zijn (ik heb nog geen autohandelaar als eigenaar van Tesla gesignaleerd).


(Eindelijk eens een nuttig en interessant draadje op TMC :biggrin:)

(Edit: totaal nutteloze info voor de Belgische lezers natuurlijk :crying:)
 
Eigenlijk kan je een Tesla vergelijken met Apple een hele hype en blabla en je koopt een dure kat in een zak.

Hewel, dan wordt mijn nieuwe Tesla een goede zaak...

Ben al sinds 2000 Apple gebruiker, en geloof me, er komt niks anders meer in huis ( alsook voor de firma ). Met Tesla heb ik nog geen enkele ervaring, dat moet zich nog bewijzen, maar Apple levert in elk geval super betrouwbare producten die "gewoonweg" werken. Akkoord, je betaalt er (veel) meer voor bij aankoop, maar het is het zeker waard !!
Als seffens mijn Tesla Apple kwaliteit biedt ben ik een gelukkig mens !
 
Hoe klein ben je als ondernemer als je een ton kan neertellen voor een auto? twijfelachtig. En hoe onredelijk is een garantie van een jaar of meer? Een taxichauffeur gaat het met deze uitzonderingen in elk geval niet redden, maar een ondernemer die regelmatig een nieuwe auto koopt mag ook wel in staat worden geacht garantie voorwaarden te kunnen lezen - en zeker als deze met chocoladeletters geschreven staat...
Het gaat bij de reflexwerking om het gegeven dat je ook als ondernemer, net als een consument, in bepaalde situaties te klein bent om bij de gebruiker van algemene voorwaarden over een afwijking van de AV te onderhandelen. Je snapt wel dat je als ondernemer/autokoper al snel tegen onredelijk bezwarende voorwaarden van een autofabrikant wordt beschermd, of je nou een Polo koopt of een Tesla. Dat je de voorwaarden kon lezen en in welke font is dan echt niet relevant. Het wordt anders als auto's kopen je vak is, of als je op zodanige schaal auto's koopt dat je wat in de melk te brokkelen hebt.
 
Last edited:
Ik heb de Tesla nu vanaf 2013, ben net door de 100.000 km gegaan, maar het aantal keren dat ik met issues bij Tesla langs heb moeten gaan waren, vergeleken met alle andere auto's die ik heb gehad, zeer beperkt.
OK, wel de drive-unit een aantal keren onder garantie vervangen, maar kan mij er iets bij voorstellen met de enorme krachten van de motor.
Ook geen last van rammeltjes, kraakjes, wat dan ook. is bij andere auto's wel anders geweest.
Hoop dat het zo blijft en ik vind het nog steeds de meest fantastische auto die ik ooit heb gehad. By far! :rolleyes:
En hetzelfde geldt voor de service die ik heb meegemaakt tot nu toe.
 
Ik heb de Tesla nu vanaf 2013, ben net door de 100.000 km gegaan, maar het aantal keren dat ik met issues bij Tesla langs heb moeten gaan waren, vergeleken met alle andere auto's die ik heb gehad, zeer beperkt.
OK, wel de drive-unit een aantal keren onder garantie vervangen, maar kan mij er iets bij voorstellen met de enorme krachten van de motor.
Ook geen last van rammeltjes, kraakjes, wat dan ook. is bij andere auto's wel anders geweest.
Hoop dat het zo blijft en ik vind het nog steeds de meest fantastische auto die ik ooit heb gehad. By far! :rolleyes:
En hetzelfde geldt voor de service die ik heb meegemaakt tot nu toe.

En die drive unit valt de komende jaren nog steeds gewoon onder de garantie. Er wordt hier veel geklaagd over de garantievoorwaarden, maar vanuit coulance wordt tot op heden uitstekende service geleverd. En daarnaast zal je geen andere fabrikant vinden die zo lang garantie geeft op de aandrijflijn.
 
En die drive unit valt de komende jaren nog steeds gewoon onder de garantie. Er wordt hier veel geklaagd over de garantievoorwaarden, maar vanuit coulance wordt tot op heden uitstekende service geleverd. En daarnaast zal je geen andere fabrikant vinden die zo lang garantie geeft op de aandrijflijn.
Als ze vrijwel alles zouden verhelpen onder coulance hadden ze veel beter direct een langere garantie kunnen geven...
 
De kwaliteit wordt ook steeds beter, en het verschil dat ik tussen mijn Classic (vin19xxx) en de huidige (69xxx) gezien / ervaren heb is enorm.
Toch bijzonder. Ik had laatst een nieuwe loaner en rijd ook wel eens in andere nieuwe Tesla's, en ik ervaar geen duidelijke kwaliteitsverschillen met mijn 2013 versie.
Blijkbaar was de kwaliteit in 2013 niet constant, en heb ik geluk gehad (buiten de drivetrain ook nog geen andere garantie issues gehad).
 
Het gaat bij de reflexwerking om het gegeven dat je ook als ondernemer, net als een consument, in bepaalde situaties te klein bent om bij de gebruiker van algemene voorwaarden over een afwijking van de AV te onderhandelen. Je snapt wel dat je als ondernemer/autokoper al snel tegen onredelijk bezwarende voorwaarden van een autofabrikant wordt beschermd, of je nou een Polo koopt of een Tesla. Dat je de voorwaarden kon lezen en in welke font is dan echt niet relevant. Het wordt anders als auto's kopen je vak is, of als je op zodanige schaal auto's koopt dat je wat in de melk te brokkelen hebt.

Als je als ondernemer/ZZP-er een auto nodig hebt voor uitoefening van je vak dan wordt verondersteld dat je enige kennis van zaken hebt.
Reflexwerking is dan niet van toepassing, zo begrijp ik uit diverse cases waarover ik gelezen heb.
 
Ik denk dat de gemiddelde zzp-er die het voertuig gebruikt om van a naar b te komen net zo veel kennis heeft van de gemiddelde werknemer die een voertuig gebruikt om van a naar b te komen.
Dus redelijk vergelijkbaar toch?

Aan de andere kant, ik zou me voorstellen dat iedereen met meer dan 1000 posts op dit forum wel als deskundige gezien kan worden, en dat dan idd de Case van Keezje wellilcht niet opgaat:wink:
Ik denk dat ik maar even in winterslaap ga om mijn rechten te behouden:biggrin:
 
Hoho, aantal posts zegt niets over de deskundigheid hoor. Ik ben het levende bewijs daar van ;)

Ik ook, in deze case :biggrin:

Nee hoor, gekheid, ben wel jurist maar dit is niet echt mijn stiel. Ik ben wel benieuwd welke uitspraken Hans als onderbouwing voor zijn visie heeft gevonden, want ik heb toch af en toe met dit rechtersrecht (want dat is het, en nogal gefragmenteerd) te maken.

We zijn nog niet Off-T toch?
 
mannen hebben iha verstand van auto's, vrouwen en voetbal. uitzonderingen daar gelaten;

Ik ook, in deze case :biggrin:

Nee hoor, gekheid, ben wel jurist maar dit is niet echt mijn stiel. Ik ben wel benieuwd welke uitspraken Hans als onderbouwing voor zijn visie heeft gevonden, want ik heb toch af en toe met dit rechtersrecht (want dat is het, en nogal gefragmenteerd) te maken.

We zijn nog niet Off-T toch?
 
Ik ook, in deze case :biggrin:

Nee hoor, gekheid, ben wel jurist maar dit is niet echt mijn stiel. Ik ben wel benieuwd welke uitspraken Hans als onderbouwing voor zijn visie heeft gevonden, want ik heb toch af en toe met dit rechtersrecht (want dat is het, en nogal gefragmenteerd) te maken.

We zijn nog niet Off-T toch?


Sorry, geen uitspraken maar uitleg.

gelet op de diensten die [de wederpartij] aanbiedt kan niet gezegd worden dat deze zodanig buiten de deskundigheid van [de eenmanszaak] zijn gelegen, dat [de eenmanszaak] met betrekking tot het aangaan van de overeenkomst een met een particulier vergelijkbare positie inneemt. [De eenmanszaak] zal zich immers als professioneel ondernemer, met name nu hij geen personeel in dienst heeft, hebben te beraden over de mogelijkheden waarop hij voor zijn bestaande en potentiële klanten bereikbaar kan zijn en hoe hij klanten kan werven middels het verstrekken van bedrijfsinformatie.
Wanneer kan een bedrijf aanspraak maken op consumentenrecht? - Ius Mentis


Zoals met zo veel zaken in recht, hangt dit erg af van alle omstandigheden van het geval. Ten eerste dien je ‘als ondernemer materieel gezien niet te onderscheiden zijn van een consument’. De Hoge Raad zegt hierover: Die gelijkenis zal beoordeeld dienen te worden aan de hand van de relatie die er in het betreffende geval bestaat tussen enerzijds het betrokken beding (bijvoorbeeld de transactie) en anderzijds omstandigheden als de aard van de activiteiten die door de niet-consument worden ontplooid, de aard van de overeenkomst die hij heeft afgesloten, de aard van de schade die hij heeft geleden e.d. Oftewel, kan er wanneer gekeken wordt naar het soort overeenkomst, de aard van de schade en het beroep van de ondernemer, meer van hem verwacht worden dan van een consument.
Reflexwerking van het consumentenrecht 050Legal050Legal
 
Sorry, geen uitspraken maar uitleg.

gelet op de diensten die [de wederpartij] aanbiedt kan niet gezegd worden dat deze zodanig buiten de deskundigheid van [de eenmanszaak] zijn gelegen, dat [de eenmanszaak] met betrekking tot het aangaan van de overeenkomst een met een particulier vergelijkbare positie inneemt. [De eenmanszaak] zal zich immers als professioneel ondernemer, met name nu hij geen personeel in dienst heeft, hebben te beraden over de mogelijkheden waarop hij voor zijn bestaande en potentiële klanten bereikbaar kan zijn en hoe hij klanten kan werven middels het verstrekken van bedrijfsinformatie.
Wanneer kan een bedrijf aanspraak maken op consumentenrecht? - Ius Mentis


Zoals met zo veel zaken in recht, hangt dit erg af van alle omstandigheden van het geval. Ten eerste dien je ‘als ondernemer materieel gezien niet te onderscheiden zijn van een consument’. De Hoge Raad zegt hierover: Die gelijkenis zal beoordeeld dienen te worden aan de hand van de relatie die er in het betreffende geval bestaat tussen enerzijds het betrokken beding (bijvoorbeeld de transactie) en anderzijds omstandigheden als de aard van de activiteiten die door de niet-consument worden ontplooid, de aard van de overeenkomst die hij heeft afgesloten, de aard van de schade die hij heeft geleden e.d. Oftewel, kan er wanneer gekeken wordt naar het soort overeenkomst, de aard van de schade en het beroep van de ondernemer, meer van hem verwacht worden dan van een consument.
Reflexwerking van het consumentenrecht 050Legal050Legal

En deze teksten zijn voor de rechter nogal eens reden om bij een kleine ondernemer toch het consumentenrecht toe te passen. Een voorbeeld. Van een alleen werkende graficus ging het moederbord van zijn dure MacBook Pro kapot. Apple wees 15 maanden na aanschaf een beroep op garantie af. De graficus ging naar de rechter en kreeg gelijk. Apple, wij dus, moest dit moederbord onder garantie vervangen. Argumentatie was deels het conformiteitsbeginsel, deels het gegeven dat als de graficus had kunnen vermoeden dat 3 maanden na afloop van de garantietermijn hij voor dit soort heel dure reparaties zou komen te staan, hij de MacBook Pro waarschijnlijk niet had gekocht.