Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Geen of minimale en onregelmatige regeneratie

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds vandaag vertoont mijn Model 3 SR+ raar gedrag bij het afremmen bij hogere (snelweg)snelheden. De auto zeilt met minimale regeneratie, waardoor ik veel moet bijremmen.

Ook is de regeneratie en daarmee de remmende actie onregelmatig. Bij lagere snelheden in de bebouwde kom functioneert de auto normaal.

Ik heb twee keer een reset uitgevoerd, maar dit heeft dit gedrag niet veranderd. Mijn totale rit vandaag was 2x 150 km en ik had geen blokjes links, dus het was niet dat de accu te koud was oid. Software versie is 36.2.1.

Heeft iemand anders dit ooit ervaren?

Daarnaast heb ik vandaag de auto opgeladen bij een Ionity snellader met 50kWh. Daarbij hoorde ik drie keer een bonk uit het accupakket komen, alsof metaal ineens uitzet (zoals je ook wel eens hebt als je kokend water afgiet in een gootsteen). Is dit normaal?
 
Dat bonken bij het snelladen is een bekend fenomeen. Er is een service fix voor die het een stuk verbetert (maar niet helemaal verhelpt, kan ik uit ervaring vertellen)

Het probleem is dat de behuizing van het accupakket luchtdicht is en de lucht in het accupakket uitzet door de relatief snelle opwarming. Een overdrukventiel laat dit op een bepaald moment ontluchten, wat ervoor zorgt dat de behuizing geluid maakt. De servicefix betreft een aangepast ventiel dat beter ontlucht.
 
Dankjulliewel voor de reacties voor wat betreft het bonken bij het snelladen, fijn om te weten dat dat normaal is!

Dat gebrekkige regenereren ligt gewoon aan de temperatuur van het accupakket. Pas boven de 15 graden werkt dat een beetje naar behoren.

Dan heb je mijn bericht misschien niet helemaal goed gelezen: ik had geen grijze blokjes meer in de lijn links om aan te geven dat het regenereren verminderd is. Het gebrek aan regeneratie blijft constant gedurende een rit van 150 km én de regeneratie fluctueert sterk (bij gas volledig los schiet het groene balkje heen en weer zonder aanwijsbare reden). Daarnaast heb ik dit gedrag nooit ervaren met dezelfde softwareversie toen het vorige week een stuk kouder was dan gisteren. Soms leek het erop dat de auto pas sterk ging regenereren als ik actief remde, maar dit heb ik niet voldoende kunnen testen...
 
Zou even een service afspraak inschieten. Als je merkt dat het heel erg wordt of voor je gevoel gevaarlijk gewoon naar een service center rijden.

Dank je, dat heb ik gedaan, maar per sms is deze door Tesla verwijderd, omdat regeneratie bij een volle accu of koude omstandigheden verminderd is... Ze hebben denk ik mijn bericht niet goed gelezen, ook bizar dat ze niet even bellen maar direct de afspraak cancellen.

Sowieso een idioot systeem om via de app een afspraak te moeten maken en dan maar een beperkte hoeveelheid tekens te mogen gebruiken om het probleem te beschrijven...