Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gegarandeerde restwaarde Tesla ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind het eigenlijk wel jammer om mijn Model S (75D) terug te doen richting Tesla, omdat ik het een erg fijne auto vind. Ik heb gisteren een lange testrit in de Model Y gemaakt, maar ik vind het eigenlijk op alle fronten een achteruitgang. Meer lawaai, minder fijne stoelen, geen tellers voor je neus, geen open dak en ook mindere uitstraling. Enkel range en laadsnelheid vond ik positief, maar daar ervaar ik met de S enkel tijdens wintersport "problemen" mee.

Tesla koopt mijn 75D terug voor 37.500 euro (incl. BTW), maar de huidige marktwaarde ligt ruim onder de 30.000 euro. Er staan er best veel op Marktplaats en ik heb begrepen dat de auto's die retour Tesla gaan voornamelijk naar de veilig gaan. Daar zal de opbrengst ergens tussen de 25.000-28.000 liggen verwacht ik. De auto houden vind ik nu een te groot risico, want als ik er over 2 jaar vanaf wil dan is de afschrijving t.ov. de gegarandeerde restwaarde van Tesla wel heel erg groot.

Omdat Tesla ook niet veel voor de auto krijg had ik het voorstel gedaan dat Tesla de afkoopregeling kan afkopen bij mij. Ik stuur ze een factuur (bijv. 5.000 euro) en daarmee wordt het contract voor de terugkoopregeling ontbonden. Dit kent enkel voordelen:
  1. Goedkoper voor Tesla. Bij terugkoop de auto naar de veiling doen en legt Tesla er 7.500 euro (of meer) op toe. Afkopen kost ze maar 5.000 euro.
  2. FIjn voor mij, want ik kan gewoon de auto blijven rijden die ik gewend was.
  3. Minder handling voor beide partijen.
Zoals ik al wel had verwacht wil Tesla hier niet aan meewerken. Het is houden of retour en geen andere smaakjes. Mijn Model S gaat dus helaas dinsdag retour en dan gaan we ons maar eens beraden wat verder te doen. Ik denk wel dat ik de veilingen in de gaten ga houden. Als mijn eigen auto voorbij kom, dan is de kans groot dat ik die terug ga kopen.

Ik rij eigenlijk nog te weinig om een nieuwe auto te verantwoorden en de afschrijving op de EV is toch best flink hoog. Juist de tweedehands benzineauto's hebben een lage afschrijving gehad, dus ik vermoed dat het helaas geen Tesla gaat worden. Alleen als de nieuwe Model 3 mij heel positief gaat verrassen, dan kan het nog zijn dat ik die koop.
 
Ik vind het eigenlijk wel jammer om mijn Model S (75D) terug te doen richting Tesla, omdat ik het een erg fijne auto vind. Ik heb gisteren een lange testrit in de Model Y gemaakt, maar ik vind het eigenlijk op alle fronten een achteruitgang. Meer lawaai, minder fijne stoelen, geen tellers voor je neus, geen open dak en ook mindere uitstraling. Enkel range en laadsnelheid vond ik positief, maar daar ervaar ik met de S enkel tijdens wintersport "problemen" mee.

Tesla koopt mijn 75D terug voor 37.500 euro (incl. BTW), maar de huidige marktwaarde ligt ruim onder de 30.000 euro. Er staan er best veel op Marktplaats en ik heb begrepen dat de auto's die retour Tesla gaan voornamelijk naar de veilig gaan. Daar zal de opbrengst ergens tussen de 25.000-28.000 liggen verwacht ik. De auto houden vind ik nu een te groot risico, want als ik er over 2 jaar vanaf wil dan is de afschrijving t.ov. de gegarandeerde restwaarde van Tesla wel heel erg groot.

Omdat Tesla ook niet veel voor de auto krijg had ik het voorstel gedaan dat Tesla de afkoopregeling kan afkopen bij mij. Ik stuur ze een factuur (bijv. 5.000 euro) en daarmee wordt het contract voor de terugkoopregeling ontbonden. Dit kent enkel voordelen:
  1. Goedkoper voor Tesla. Bij terugkoop de auto naar de veiling doen en legt Tesla er 7.500 euro (of meer) op toe. Afkopen kost ze maar 5.000 euro.
  2. FIjn voor mij, want ik kan gewoon de auto blijven rijden die ik gewend was.
  3. Minder handling voor beide partijen.
Zoals ik al wel had verwacht wil Tesla hier niet aan meewerken. Het is houden of retour en geen andere smaakjes. Mijn Model S gaat dus helaas dinsdag retour en dan gaan we ons maar eens beraden wat verder te doen. Ik denk wel dat ik de veilingen in de gaten ga houden. Als mijn eigen auto voorbij kom, dan is de kans groot dat ik die terug ga kopen.

Ik rij eigenlijk nog te weinig om een nieuwe auto te verantwoorden en de afschrijving op de EV is toch best flink hoog. Juist de tweedehands benzineauto's hebben een lage afschrijving gehad, dus ik vermoed dat het helaas geen Tesla gaat worden. Alleen als de nieuwe Model 3 mij heel positief gaat verrassen, dan kan het nog zijn dat ik die koop.
De auto kan ook nog op de Tesla site aangeboden worden.
Krijg je garantie en 5.000 km laden erbij :)

(de nette auto's met niet al te extreme km-standen gaan ook wel via de Tesla site weg)
 
Bij mij is het uiteindelijk allemaal prima afgelopen. Op maandag 28 augustus kon ik, vrij snel nadat ik de week ervoor de nieuwe Y in Tilburg had opgehaald, de Model S in Hengelo inleveren op de dag die mijn voorkeur had.
De handel had er 31K voor geboden, waarbij ook nog eens niet duidelijk was of dit in- of exclusief BTW was. Bij Tesla lag er een restwaarde van bijna 58K incl. BTW. Enorm verschil dus, voor mij een relatieve no-brainer.

Het inleveren bij het officieel nog niet geopende SC in mijn eigen woonplaats ging soepel en spontaan. Hier werd tot mijn afgrijzen nog vastgesteld dat de “sierstrips“ in de koplampen beide deels kapot waren en vermoedelijk vervangen moesten worden omdat dit APK-afkeuringswaardig zou zijn. Heb dit met een redelijk chagrijn voor kennisgeving aangenomen, zeker toen ik hoorde dat dit 1500 Euro KON gaan kosten. Dekra had dit kennelijk over het hoofd gezien. De overigens keurige en sympathieke vestigingsmanager heeft er een aantekening van gemaakt en kon niet zeggen of het ook daadwerkelijk verrekend zou worden. De auto zag er verder prima uit volgens hem, hij had het ook veel anders gezien.

Het zou inderdaad 2 tot 4 weken duren voordat Tesla het geld zou overmaken was mij gezegd en ik was hier akkoord mee gegaan. Zonder verrekening van de laatste termijn van LL, want die waren bij mij al afgeschreven.

Ruim anderhalve week later stond het geld echter netjes op de rekening. De volledige 58K, dus geen verdere verrekeningen. Al met al wat gedoe, een trage start en de nodige onduidelijkheden. Maar Tesla is zijn afspraken verder keurig nagekomen.

Dit wellicht ter geruststelling…

De aflevering van de Model Y verliep ook uitstekend, ik zal mijn ervaringen hiermee in een ander draadje delen.
 
Last edited:
De auto kan ook nog op de Tesla site aangeboden worden.
Krijg je garantie en 5.000 km laden erbij :)

(de nette auto's met niet al te extreme km-standen gaan ook wel via de Tesla site weg)

Die van mij zal daar op zich -qua staat- zeker voor in aanmerking komen. Auto is als nieuw, maar heeft net iets meer dan een ton gelopen. Ik zag vorige maand een vergelijkbare Model S te koop staan bij Tesla voor €32.500, maar dan kan ik beter mijn auto houden (zie onderstaande berekening).

De handel had er 31K voor geboden, waarbij ook nog eens niet duidelijk was of dit in- of exclusief BTW was. Bij Tesla lag er een restwaarde van bijna 58K incl. BTW. Enorm verschil dus, voor mij een relatieve no-brainer.
Ik vermoed dat die 31K wel exclusief BTW is, want in de handel doet mijn Model S 75D (met net geen 110.000km) ongeveer zo'n 25.000-28.000 (incl. BTW). Maar dan is het verschil nog steeds €20.000. Daarvan is wel €3.500 BTW en anders had je nog een extra verliespost van €16.500 kunnen aftrekken (afhankelijk van je situatie wat je dat netto kost). In een BV is het heel simpel en krijgt de auto logisch gezien een schop en gaat er uit.
Het inleveren bij het officieel nog niet geopende SC in mijn eigen woonplaats ging soepel en spontaan. Hier werd tot mijn afgrijzen nog vastgesteld dat de “sierstrips“ in de koplampen beide deels kapot waren en vermoedelijk vervangen moesten worden omdat dit APK-afkeuringswaardig zou zijn. Heb dit met een redelijk chagrijn voor kennisgeving aangenomen, zeker toen ik hoorde dat dit 1500 Euro KON gaan kosten. Dekra had dit kennelijk over het hoofd gezien. De overigens keurige en sympathieke vestigingsmanager heeft er een aantekening van gemaakt en kon niet zeggen of het ook daadwerkelijk verrekend zou worden.
Vervanging van de koplampen kost inderdaad 1.500 euro en dat is al een "matsprijs", want voorheen was dat 1.500 euro per kant. Ze gaan echter dermate vaak kapot dat Tesla de prijs maar heeft aangepast om van het gedonder af te zijn. Als je het weet valt het wel op hoeveel Model S er rondrijden met kapotte koplampen. Bij normaal gebruik gingen ze elk 2 jaar kapot bij mij, maar misschien dat de laatste revisie eindelijk beter is. Ze zitten er nu een jaar in en nog geen verkleuring zichtbaar. Het valt mij mee dat ze het dit keer niet hebben verrekend.
De auto zag er verder prima uit volgens hem, hij had het ook veel anders gezien.

Ik heb wat BCA auto's gezien (autoveiling) en sommigen zien er inderdaad uit als een varkensstal.

Mijn auto 20.000km minder gelopen dan zou mogen en heeft ook nog een CCS upgrade er bij. Wat dat betreft vind ik het al flauw dat ze de Dekra keuring in rekening brengen (heb ik niet om gevraagd, maar is voor Tesla). Heb overwogen om mijn CCS adapter daarom er niet bij te doen, want formeel valt die niet binnen dit "contract". Maar dat is ook een beetje kinderachtig, want ik verwacht er zelf niet meer veel aan te hebben. Als ze moeilijk gaan doen (verwacht ik niet), dan houd ik die wel achter.

Ik heb de auto laten taxeren en die kwam 1 maand geleden uit op €29.000 (dat is relatief hoog vind ik achteraf). Tesla biedt bijna €37.5000, dus het verschil is dus €8.500 (incl. BTW). Overnemen kost overigens niet dat bedrag, want het verschil is €7.025 (excl. BTW) en ik moet dus €1.475 minder BTW afdragen. Ik kan ook een extra verliespost (extra afschrijving) opnemen van €7.025 en dat is netto dus €3.550 (uitgaande van 49,5% IB). Omdat ik ook al minder BTW hoef af te dragen is het netto verschil zo'n €2.000 dat ik mijzelf tekort doe, maar daarvoor kan ik wel mijn eigen auto blijven rijden, behoud ik gratis superchargen en heb ik geen gedoe dat ik tijdelijk zonder Tesla zit. Wel moet ik over een paar jaar de Model S zien te verkopen en dat is als particulier ook geen pretje. Geen idee wat de restwaarde van de auto's doen de komende tijd. Als die nog verder inzakken dan is het nog duur rijden (tenzij je de auto tot de laatste draad gaat afrijden).

Een bijkomend probleem is dat je als ZZP-er de auto niet heel eenvoudig naar privé kan halen. Ik kan hem overschrijven naar een andere partij en weer terugkopen, maar die route is ook niet waterdicht. Ik heb wel van Tesla gehoord dat ik dan wel free SuC zou houden (als ik de auto in mijn account houd). Morgen is D-day.
 
Waar zijn die veilingen
Ik vind het eigenlijk wel jammer om mijn Model S (75D) terug te doen richting Tesla, omdat ik het een erg fijne auto vind. Ik heb gisteren een lange testrit in de Model Y gemaakt, maar ik vind het eigenlijk op alle fronten een achteruitgang. Meer lawaai, minder fijne stoelen, geen tellers voor je neus, geen open dak en ook mindere uitstraling. Enkel range en laadsnelheid vond ik positief, maar daar ervaar ik met de S enkel tijdens wintersport "problemen" mee.

Tesla koopt mijn 75D terug voor 37.500 euro (incl. BTW), maar de huidige marktwaarde ligt ruim onder de 30.000 euro. Er staan er best veel op Marktplaats en ik heb begrepen dat de auto's die retour Tesla gaan voornamelijk naar de veilig gaan. Daar zal de opbrengst ergens tussen de 25.000-28.000 liggen verwacht ik. De auto houden vind ik nu een te groot risico, want als ik er over 2 jaar vanaf wil dan is de afschrijving t.ov. de gegarandeerde restwaarde van Tesla wel heel erg groot.

Omdat Tesla ook niet veel voor de auto krijg had ik het voorstel gedaan dat Tesla de afkoopregeling kan afkopen bij mij. Ik stuur ze een factuur (bijv. 5.000 euro) en daarmee wordt het contract voor de terugkoopregeling ontbonden. Dit kent enkel voordelen:
  1. Goedkoper voor Tesla. Bij terugkoop de auto naar de veiling doen en legt Tesla er 7.500 euro (of meer) op toe. Afkopen kost ze maar 5.000 euro.
  2. FIjn voor mij, want ik kan gewoon de auto blijven rijden die ik gewend was.
  3. Minder handling voor beide partijen.
Zoals ik al wel had verwacht wil Tesla hier niet aan meewerken. Het is houden of retour en geen andere smaakjes. Mijn Model S gaat dus helaas dinsdag retour en dan gaan we ons maar eens beraden wat verder te doen. Ik denk wel dat ik de veilingen in de gaten ga houden. Als mijn eigen auto voorbij kom, dan is de kans groot dat ik die terug ga kopen.

Ik rij eigenlijk nog te weinig om een nieuwe auto te verantwoorden en de afschrijving op de EV is toch best flink hoog. Juist de tweedehands benzineauto's hebben een lage afschrijving gehad, dus ik vermoed dat het helaas geen Tesla gaat worden. Alleen als de nieuwe Model 3 mij heel positief gaat verrassen, dan kan het nog zijn dat ik die koop.
Wanneer er wordt gesproken over veilingen, zijn dit publieke veilingen voor dealers en consumenten?
 
BCA is wel een grote autoveiling, maar is niet voor particulieren. Zie bijv. https://nl.bca-europe.com/search?q=&vehicleType=*&bq=make_exact:Tesla|plate_exact:2018. Weet niet of Tesla ze hier aanbied. Ik vind het aanbod nog gering.

Tesla biedt nu ook veel aan via de eigen site: https://www.tesla.com/nl_NL/inventory/used/ms?arrangeby=relevance&zip=1315&range=0. Prijzen variëren extreem. er staat een 75D met 101.000km voor 38.500 maar ook eentje voor 33.500 met 104.000km. Beide met 1 jaar garantie en gelijkwaardige opties. Privéverkoop wordt lastig als je nu een S kwijt moet.
 
Last edited:
Eind van de middag de Model S ingeleverd in Hengelo. Ze gingen er heel minitieus met twee personen omheen. Ze vonden echt een heel klein krasje (nog geen cm) en zeker weg te polijsten. Was even bang dat ze er moeilijk over gingen doen, maar de auto zag er verder tip/tip uit en ik kreeg de complimenten dat de auto er zo netjes en verzorgd uitzag. Ze zijn wel heel precies op de koplampen bij de Model S. Het lijkt er haast op dat je een ZGAN auto moet inleveren en anders krijg je een rekening voorgeschoteld. Ik vind het een beetje flauw, want veel auto's worden met veel minder kilometers ingeleverd. Dat wordt niet tegen elkaar weggestreept. De restwaardes zijn keihard ingezakt, dus ze zullen de schade zoveel mogelijk willen beperken.

Tesla stuurt een voorbeeld invoice en die is eigenlijk niet helemaal correct. Die bevat enkel een regel met de prijs van de auto, maar je moet de DEKRA keuring zelf betalen en eventueel eigen schades. Het zou dus logischer zijn om een factuur op te stellen met drie regels:
  1. Prijs van de auto (excl. BTW)
  2. Negatieve prijs voor DEKRA keuring (excl. BTW)
  3. Negatieve prijs voor extra reparaties/schades (excl. BTW)
Bij mij klopt de prijs v/d auto op de factuur nu niet met de terugkoopprijs volgens het contract. Geen echt probleem, maar mocht je nog een factuur moeten opstellen dan zou dat logischer zijn.

Vandaag is ook de laatste termijn afgeschreven, maar ik heb nog geen overschrijfcode gekregen. Tesla garandeerde mij dat ik een vrijwaring binnen 24-48 uur zal krijgen en de betaling 2-4 weken op zich kan laten wachten. Op zich dus allemaal vrij soepel gegaan tot nu toe.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Eind van de middag de Model S ingeleverd in Hengelo. Ze gingen er heel minitieus met twee personen omheen. Ze vonden echt een heel klein krasje (nog geen cm) en zeker weg te polijsten. Was even bang dat ze er moeilijk over gingen doen, maar de auto zag er verder tip/tip uit en ik kreeg de complimenten dat de auto er zo netjes en verzorgd uitzag. Ze zijn wel heel precies op de koplampen bij de Model S. Het lijkt er haast op dat je een ZGAN auto moet inleveren en anders krijg je een rekening voorgeschoteld. Ik vind het een beetje flauw, want veel auto's worden met veel minder kilometers ingeleverd. Dat wordt niet tegen elkaar weggestreept. De restwaardes zijn keihard ingezakt, dus ze zullen de schade zoveel mogelijk willen beperken.

Tesla stuurt een voorbeeld invoice en die is eigenlijk niet helemaal correct. Die bevat enkel een regel met de prijs van de auto, maar je moet de DEKRA keuring zelf betalen en eventueel eigen schades. Het zou dus logischer zijn om een factuur op te stellen met drie regels:
  1. Prijs van de auto (excl. BTW)
  2. Negatieve prijs voor DEKRA keuring (excl. BTW)
  3. Negatieve prijs voor extra reparaties/schades (excl. BTW)
Bij mij klopt de prijs v/d auto op de factuur nu niet met de terugkoopprijs volgens het contract. Geen echt probleem, maar mocht je nog een factuur moeten opstellen dan zou dat logischer zijn.

Vandaag is ook de laatste termijn afgeschreven, maar ik heb nog geen overschrijfcode gekregen. Tesla garandeerde mij dat ik een vrijwaring binnen 24-48 uur zal krijgen en de betaling 2-4 weken op zich kan laten wachten. Op zich dus allemaal vrij soepel gegaan tot nu toe.
En wat wordt de opvolger? :rolleyes:

Edit: antwoord al gelezen in een ander draadje 😅
 
En wat wordt de opvolger? :rolleyes:
Ik hoop een mooie Audi A5 cabriolet (2011) tegen te komen met de juiste opties. Dan koop ik die, maar wellicht dat het mij tegen gaat vallen om die auto ook in de winter te gaan rijden en auto-pilot zal ik denk ik ook wel gaan missen. Ook zou ik die auto graag lang willen rijden (model vind ik zeer fraai) en met veel kilometers en pekelwinters is dat niet het beste idee. Het probleem is dat er maar weinig nette auto's voorbij komen die aan mijn eisen voldoen en ze vaak binnen 2-3 dagen alweer verkocht zijn. Nu de herfst begint zal het aanbod enkel minder worden.

Daarom voor de "saaie" kilometers wellicht een Model 3. Ik twijfel tussen een 3 RWD met SEPP subsidie en een full-options Model 3 AWD (of performance als die komt). Die eerste is de logische keuze, want vakanties zal ik toch vooral met de cabrio blijven doen. Ondanks free SuC ging ik in de zomer al met mijn oude cabriolet op vakantie, dus de "daily" mag best wat minder zijn. Voor die enkele wintersport zal ik er met een 3 RWD ook wel komen. Het extra geld steek ik liever in de hobby auto. Maar als ik ga proefrijden zal het wel lastig worden om voor een kale RWD te gaan. We'll see...

De auto staat nog in mijn Tesla account en ik zag dat toen ik weg ging dat de auto meteen naar 100% geladen werd. Heeft die in 5 jaar hooguit 3x gehad en daarna meteen vertrokken. Tesla liet hem de hele nacht met 100% staan. Dat deed wel even pijn en moest me inhouden om de slider niet naar 90% te schuiven. ;-)
 
Privéverkoop wordt lastig als je nu een S kwijt moet.
Ik heb het ook opgegeven en mijn P90DL van MP afgehaald. Ik rij verder niet veel en op vakantie is het gratis laden een dikke plus (afgelopen zomer 7.000km gereden, tel maar uit). Mijn dochter wilde ook niet dat ik 'm wegdeed en ik vind 'm ook nog steeds heel mooi en fijn rijden dus hij blijft nog even. Hopelijk blijven de reparaties binnen de perken.
 
Ik heb mijn X afgelopen woensdag ingeleverd in Tilburg en de nieuwe MY gelijk meegenomen. Inleveren ging inderdaad vlot. Tesla medewerker print het DEKRA rapport uit en maakte een rondje om de auto. Hij moest ook even aan een oplader om te kijken of dat goed ging. Het zal wel. Vrijwaringsbewijs kwam een dag later via de mail. Al met al was ik in 20 minuten weer weg, prima ervaring!
 
  • Like
Reactions: Powergerry and Adm
Ook ik moet binnenkort (12/2023) een keuze maken om wel of geen gebruik te maken van de Tesla Garantiewaarde.

Begin dit jaar was ik nog van plan om mijn MS van 12/2018 te houden en privé over te kopen van mijn BV. Ik vind het een hele fijne auto en heb er maar liefst 60k km’s op. Met de gedachte dat ik het zou blijven rijden had ik ook nieuwe velgen/banden gekocht en ontchroomd. Nu blijkt dat de Tesla prijzen natuurlijk zijn gezakt waardoor ik ben gaan twijfelen om toch gebruik te maken van de Tesla garantiewaarde.

Hoe denken jullie hierover? Nieuwprijs was €95k, garantiewaarde is €39k (o.b.v. 100k km). Toch houden en blijven rijden of met deze prijs een nieuwe model 3/Y aanschaffen? Hoe werkt dat als de chrome onderdelen zijn gewrapt, moet dat eraf gehaald worden bij het inleveren?
 
Ik had hetzelfde dilemma. Wel wat meer kilometers (105.000). Probleem bij mij is dat ik zzp-er ben en dus de auto Niet makkelijk naar privé kon halen. Mijn auto was ook netjes en goed, maar toch ingeruild. Huidige marktwaarde is nog geen 28K, dus je betaalt een behoorlijke premium om je eigen auto te blijven rijden. Free SuC is leuk, maar met zo weinig kilometers niet zo boeiend.

Als je er nog 5 jaar in wil blijven rijden, dan lekker houden. Anders inruilen en wat anders halen ivm afschrijving. Doorrijden is waarschijnlijk het goedkoopste en ik vind een S het fijnst rijden.

Als het fiscaal mogelijk was geweest was ik door blijven rijden. Met 60.000km op de klok in 5 jaar helemaal.
 
  • Like
Reactions: Powergerry
Ik had hetzelfde dilemma. Wel wat meer kilometers (105.000). Probleem bij mij is dat ik zzp-er ben en dus de auto Niet makkelijk naar privé kon halen. Mijn auto was ook netjes en goed, maar toch ingeruild. Huidige marktwaarde is nog geen 28K, dus je betaalt een behoorlijke premium om je eigen auto te blijven rijden. Free SuC is leuk, maar met zo weinig kilometers niet zo boeiend.

Als je er nog 5 jaar in wil blijven rijden, dan lekker houden. Anders inruilen en wat anders halen ivm afschrijving. Doorrijden is waarschijnlijk het goedkoopste en ik vind een S het fijnst rijden.

Als het fiscaal mogelijk was geweest was ik door blijven rijden. Met 60.000km op de klok in 5 jaar helemaal.
Inderdaad heel erg jammer dat het op je eenmanszaak zat, nieuwe bijtelling is inderdaad geen pretje..

Helaas heb ik geen Free SuC, dat zorgt ervoor dat ik zelfs twijfel bij 60.000km op de klok.. Privé overnemen wou ik zeker doen, alleen nu nog twijfel of ik moet inruilen. Is de marktwaarde nu tegenwoordig maar liefst €28.000?

Weet je hoe het zat met inleveren van je Tesla? Ging eigenaarschap van Financial Lease direct door naar Tesla en laatste aflossingen door hun verrekend of ging het stap voor stap? Dus eerst totale aflossing+koopoptie aan Leasemaatschappij betalen, daarna eigenaarschap naar jou en uiteindelijk weer een ander afspraak erna voor overdracht aan Tesla?
 
Met 100.000km op de klok dan is privé verkoopwaarde voor een nette 75D rond dat bedrag inderdaad. Bij Tesla betaal je iets meer maar heb je ook (beperkte) garantie.

Na betaling van de resttermijn (laatste dag van de financial lease) krijg je een code om te vrijwaren (binnen 48 uur). Daarmee kan die overgeschreven worden.

Gaat allemaal vrij soepel.
 
Update over mijn ervaring:
Ik had binnen een dag de vrijwaring. Binnen 2-4 weken zou het geld overgemaakt worden.
Na 3,5 week nog niets ontvangen. Hier gelezen dat mensen binnen 10 dagen toch al het geld ontvangen hadden. Dus in de mail geklommen (bellen is helaas niet mogelijk, wat in zo'n geval mijn voorkeur had gehad).
Gelukkig snelle respons op de mails. Aanvankelijk kreeg ik te horen dat het geld al 2 weken eerder was overgemaakt en ik moest het dus bij mijn eigen bank controleren. Daar bleek echter nooit een bedrag binnen te zijn gekomen. En na wat aanvullend mailverkeer (met Tesla) bleek dat er door Tesla een verkeerde Swift code was gebruikt (ik zit bij ABN en er was Rabobank gebruikt). Toen we eenmaal achter deze fout kwamen had ik binnen enkele dagen alsnog het geld ontvangen.
Ondanks dus de 'hickup' en daardoor kortdurend stress aan mijn zijde, toch een positieve ervaring over de gegarandeerde restwaarde.
 
Privé overnemen wou ik zeker doen, alleen nu nog twijfel of ik moet inruilen. Is de marktwaarde nu tegenwoordig maar liefst €28.000?
Eigenlijk moet je blij zijn met zo'n lage restwaarde (als je de auto nog een tijd wil blijven rijden). Lekker de afschrijving binnen de B.V. gehad en privé zal je minder afschrijven. Helemaal als je de auto nog veel jaren wilt blijven rijden, dan ben je spekkoper. Het voelt alleen wat minder prettig dat je auto zo weinig waard is geworden en dat je er (bij Tesla) meer voor kan krijgen. Bij mij was het verschil ruim 8.000 euro bruto, maar in mijn geval was dat netto heel veel minder (ook door lagere BTW afdracht door lagere verkoopprijs naar privé). Even goed door (laten) rekenen dus.

Ik heb een taxatierapport voor mijn S75D gehad en die werd (eind augustus) op 29.000 euro getaxeerd met 110.000km op de klok. Jouw auto zal een wat hogere restwaarde hebben vanwege de lage km-stand, maar prijzen zijn enkel verder gedaald. Als je zo weinig rijdt, dan is een nieuwe auto eigenlijk zonde geld en -ondanks de verbeteringen- vind ik een M3/MY toch wel een stap terug.

Als je hem wilt overnemen, dan zou ik de wagen in november nog even bij Tesla langs brengen voor service en zorgen dat er frisse banden onder zitten. Dan kan je er weer een mooie tijd tegen aan tegen lage kosten.

Ik verwacht dat begin volgend jaar de prijzen van de MS/MX occasions wel zullen stabiliseren. De markt wordt nu overspoeld met ex-lease uit 2018. Het aantal auto's dat in 2019 op de weg is gezet is een stuk lager. Volgend jaar komt de M3 in grote getale vrij uit de lease en zal daar de prijs denk ik ook hard inzakken. Nu verwacht ik daar wel een iets grotere vraag voor, omdat de auto wat beter past in Nederland. Aan de andere kant zijn sedans weer niet al te populair...

PS: Ik rij nu al bijna een maand zonder Tesla en dat overleef je ook prima hoor ;)
 
Het voelt alleen wat minder prettig dat je auto zo weinig waard is geworden en dat je er (bij Tesla) meer voor kan krijgen

Onze inschatting eind 2017 toen we de X bestelden was dat Tesla 50% kans had om failliet te gaan 😂

IMG_6510.jpeg



Stel je voor wat een Tesla in dat geval voor restwaarde zou hebben 🤭