Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Massa die roteert om een as heeft te maken met traagheidsmoment: T=I*a (T is het draaimoment is in Nm, I het massatraagheidsmoment in kgm² en a de hoekversnelling in rad/s²). Deze formule geldt echter alleen voor puntmassa's. En daar is bij velgen niet echt sprake van. De massa bij een velg concentreert zich niet op één punt.
Er geldt hier dus ook nog een kwadratische afhankelijkheid van de radius (hoe ver de massa verwijderd is van het middelpunt versus de benodigde kracht om er beweging in te krijgen).

Wie heeft zin om het uit te rekenen? :tongue:

Je kunt het zelf voorstellen / uitproberen:
Pak eens een buis vast in de hand (in het midden) en draai die snel op en neer.
Doe datzelfde eens met een zware buis. Of een buis met gewicht aan de uiteinden.

Meer kracht nodig = meer verliezen richting de wielen oftewel meer verbruik.
 
Dat klopt wel, maar verklaart niet het toch wel aanzienlijke verschil in gebruik bij een constante snelheid.
Wat misschien interessant zou kunnen zijn is de temperatuur van de banden op verschillende velgen na een rit onder dezelfde omstandigheden met elkaar te vergelijken.
Verschillende temperaturen zou kunnen wijzen op verschillen in de energie opname.
M.a.w. wordt de 21" warmer?
Mijn Sottozero's op de 20" Ispiri's rijden in ieder geval duidelijk zuiniger dan de Michelin's op de 21" van Tesla.
 
Is het niet zo dat de 21" een breder loopvlak hebben dan de 19"? Dat betekent meer weerstand.
Wat is de bandenmaat op de 21"?


Nee, dat is het bij mij niet: de 20" zijn breder (achter) dan de 21", het is een staggered setup.
En toch zijn die 20" zuiniger.

- - - Updated - - -

Ik heb begrepen dat de "zuinigheid" van een band ook veel kan schelen. Tot wel 10-15% meen ik (meest zuinig vs minst zuinig)

De Michelin PS2 in 21 inch (245x35) is Energieklasse E
De Pirelli Sottozero2 zit in Energieklasse C en is dus inderdaad zuiniger.
Maar wat het nu precies is waarom er geen energiezuinige 21" gemaakt kan worden is mij niet duidelijk.
 
Waarschijnlijk omdat zuinigheid geen belangrijke factor is bij de gemiddelde 21" koper :)
Ik rij uitsluitend met 21" en heb over 40.000 km een gemiddelde van 210 wH/km. Het heeft uitsluitend met de rechtervoet te maken. Bij de roadtrip naar Scandinavië had ik hetzelfde lage verbruik - 195 wH/km als de zuinigste dual drive versie met 19" banden. Ondanks twee het verbruik verlagende factoren was mijn single motor 21" versie het zuinigste van 9 van de 10 deelnemers. Alleen John had een 2 wH/km gunstiger verbruik. Hoe bereikte ik dat? Door steeds als laatste van een groep auto's te rijden en als het ware aan het elastiek te hangen. Als laatste kun je beter anticiperen op je voorrijders. Langzamer optrekken en eerder zonder vermogen uitrollen maken een groot verschil.
 
Ik bedoelde het meer als reactie op Maarten die zich afvraagt waarom er geen energiezuinige 21" banden zijn. Ik vermoed omdat er doorgaans niet zo veel vraag naar is en er vooral op andere eigenschappen gelet wordt door 21" kopers (Tesla rijders gelden als uitzondering hierop).
Energiezuinig gaat meestal ten koste van grip. Bij banden van 21" is grip vaak wel belangrijk voor de doelgroep:wink:
 
Energiezuinig gaat meestal ten koste van grip. Bij banden van 21" is grip vaak wel belangrijk voor de doelgroep:wink:
21" wielen en banden hebben door hun lagere wangen een betere stuurprecisie. Je voelt duidelijk beter wat de auto doet. Een 21" band vervormt tijdens accelereren en remmen minder waardoor het (rem)vermogen beter op de weg kan worden gebracht. Bij een auto met dit onderstel horen naar mijn smaak 21" wielen en banden.
Uiteraard realiseer ik met dat 19" banden stiller zijn, zuiniger zijn en minder hard slijten. Over comfort kun je van mening verschillen. 19" banden doen de Tesla meer 'zweven', 21" banden geven de Model S een strakker weggedrag.
Met 19" banden zou ik zelf kiezen voor een normale vering, bij 21" banden geef ik sterk de voorkeur aan luchtvering.
 
Ik zal het verschil zo voelen want ik ben van 21" op een P85 naar een P90D op 19"
(Qua rij gedrag dan).

Gedaan omdat de 21" velg schade me te gortig werd, weer zo'n ongemakkelijke parkeergarage, weer een krappe doorgang.

Ik heb hierbij gemengde gevoelens, als er nu eens een band was die iets over de velg lag (zijn er niet in 21") dan wist ik het wel.

Ik heb er voor de nieuwe eigenaar nu AlloyGators op gelegd en dat dekte de velg schade goed af doch het is echt veel werk dat te doen.

Het beste is de achtervelgen er echt af te halen want de achterwielen kun je in Jack stand niet in neutraal zetten, je kunt ze dan niet rond draaien wat handig zou zijn omdat je de kunststof AlloyGators tussen de velg en lege band moet slaan,
Met de voorbanden lukt dat wel , deze roteren op de vooras maar achter lukt dat niet zo, ook door de elektrische parkeer rem.

Ik hoop dat de nieuwe motoren op m'n nieuwe MS een iets betere opbrengst zullen hebben en dat de torque over vier wielen niet meer vermogen kost dan de winst op vermogen van de 19" (ivm de 21")

Dat ik dan ook nog eens 5kwh meer kan laden.....

Ik had een gemiddeld gebruik gehad van 229 wh/km op 21" dus eind dit jaar kan ik vergelijken.
Er zit dan ook een zomer en winter in.
 
Ik zal het verschil zo voelen want ik ben van 21" op een P85 naar een P90D op 19"
(Qua rij gedrag dan).

Gedaan omdat de 21" velg schade me te gortig werd, weer zo'n ongemakkelijke parkeergarage, weer een krappe doorgang.

Ik heb hierbij gemengde gevoelens, als er nu eens een band was die iets over de velg lag (zijn er niet in 21") dan wist ik het wel.
De 21" Michelin Pilot Sport 2 heeft wel degelijk velgrandbescherming. Is ongeveer 7 mm en beschermt bij niet te wilde aanvallen van stoepranden :smile:
 
Het verbruik voor mijn Tesla Model S85 ligt duidelijk wel een stuk lager dan het gemiddelde in deze thread. Voor het vertrek op onze Tesla H&T trip Sunshine Coast, Queensland - Southport, Tasmania (6383.3 km) was het verbruik in trip meter A bijna 170 Wh/km. Na het gebruik van heel wat snelwegen met limiet 110kph steeg het verbruik in trip meter A naar 177 Wh/km.
Twee factoren die duidelijk invloed hebben: 1) snelheids limiet in Zuid Oost QLD highways is meestal 100kph en 2) hogere gemiddelde temperaturen in Sunshine Coast 15 - 30C
En natuurlijk...hmmm....fluwelen voet :wink:
Tesla trip meters upon return from Tasmania 30 Dec 2015.jpg
 
Het verbruik voor mijn Tesla Model S85 ligt duidelijk wel een stuk lager dan het gemiddelde in deze thread. Voor het vertrek op onze Tesla H&T trip Sunshine Coast, Queensland - Southport, Tasmania (6383.3 km) was het verbruik in trip meter A bijna 170 Wh/km. Na het gebruik van heel wat snelwegen met limiet 110kph steeg het verbruik in trip meter A naar 177 Wh/km.
Twee factoren die duidelijk invloed hebben: 1) snelheids limiet in Zuid Oost QLD highways is meestal 100kph en 2) hogere gemiddelde temperaturen in Sunshine Coast 15 - 30C
En natuurlijk...hmmm....fluwelen voet :wink:
View attachment 106148

Wow. Nieuw record. Dat zou ik halen als ik alleen maar downhill zou rijden! :)
 
In een ander draadje heb ik verteld dat ik morgen de tripplanner in combinatie met de verbruiksvoorspeller ga uitproberen.

Ik volg dan de aanwijzingen op (hopelijk zijn ze niet te bizar) en houd mij precies aan de aangegeven laadtijden en rijd met het bolletje op de lijn.

Een rit vanuit Oostenrijk naar huis, met een tussenstop bij kennissen, en over een route waar het wemelt van de SuC's.

Ben benieuwd. Volgens mij is dat nog niet eerder zo geprobeerd omdat je altijd geneigd bent om langer te laden, en dan weer harder te rijden. Ik zie wel en zal natuurlijk verslag uitbrengen.

Maar eerst.......

Vanochtend om half zes in de (volgetankte) Corsa diesel van mijn zoon gestapt en vertrokken richting Oostenrijk. Eerst Erftstadt voorbijgereden, toen Waldlaubersheim en bij Bad Rappenau maar even gestopt, niet om te tanken maar voor de gebruikelijke zaken na een paar uur rijden.

Toen verder gereden, bij Aichstetten nog even gestopt, weer niet om te tanken (gelukkig maar want vakantieverkeer was op de terugweg en dus vreselijk druk bij de pompen.

Tenslotte doorgereden tot het adres hier. Bizar, 828 km gereden en nog 117 range over.

Leuk eens voor de verandering. Reistijd 8,5 uur.


IMG_0851.jpg


Maar kijken naar morgen ;)
 
Last edited:
Ik heb thuis in 2015 5378kWh verbruikt voor enkel mijn laadpunt en heb 48.000km gereden. Daarmee kom ik dus uit op 112Wh/km wat er thuis uit mijn laadpunt is gekomen.

Verder heb ik zo'n 8.000km gereden op de SuC en nog veel bij klanten geladen waar het eigenlijk altijd gratis is.

Nog een paar publieke laadpunten en een keer of 15 bij Fastned.

Mijn vebruik in 2015 komt naar berekening op 202Wh/km, waar mijn lange trips vaak op de 190Wh/km zaten.

Tenslotte doorgereden tot het adres hier. Bizar, 828 km gereden en nog 117 range over.

Leuk eens voor de verandering. Reistijd 8,5 uur

Wacht maar op die 150kWh accu over een tijdje met 250kW snelladen :)