Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gescheurde aandrijfhoes 6 maanden na aandrijfasvervanging valt niet onder garantie

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal,

Ik heb mij altijd aan een persoonlijke regel gehouden: een Tesla niet langer in bezit houden dan de periode van de fabrieksgarantie. Bij mijn eerste twee Tesla Model S'en was dit eenvoudig, omdat ik sterke redenen had om naar een nieuwer model over te stappen, zoals de introductie van Autopilot of veranderende gezinsbehoeften waardoor een Model X aantrekkelijker werd.

Echter, na 6 jaar met mijn Model X, is de fabrieksgarantie inmiddels verstreken en merk ik dat de onderhoudskosten behoorlijk oplopen. Om een voorbeeld te geven: als ik mijn meest recente factuur van Tesla betaal (die ik deze week of volgende week ga krijgen), betekent dit dat ik de afgelopen 10 maanden maar liefst €10.000 aan de auto heb uitgegeven (luchtveringen voor en achter, compressor, allerlei draagarmen, 2x aandrijfassen). Omdat de auto nu persoonlijk bezit is en niet meer onder mijn BV valt, zijn de kosten geen pretje meer...

Onlangs ontstond er een probleem: een gescheurde aandrijfashoes. Door deze scheur kon de auto niet door de APK komen. Het verwarrende hieraan is dat deze aandrijfassen pas in maart vervangen zijn door Tesla vanwege een ander probleem (hevig getril bij het optrekken). Toch beweert Tesla dat de huidige schade is veroorzaakt door een impact, alsof ik ergens overheen of tegenaan ben gereden. Ze hebben ter onderbouwing foto's gestuurd, maar ik kan uit deze foto's niet opmaken waar ze het over hebben.

Tesla wil dat ik nu opnieuw betaal voor het vervangen van de aandrijfassen.

De garage waar ik mijn APK liet doen, gaf aan dat het ook mogelijk is dat er iets verkeerd is gegaan tijdens de vervanging in maart. Het is mogelijk dat er iets beschadigd raakte tijdens de vervanging van de aandrijfassen in maart, wat later tot de scheur heeft geleid. Desondanks heb ik, weliswaar onder protest want ik heb de auto nodig, de reparatiekosten geaccepteerd. Maar ik vraag me af: Hebben anderen dit ook ervaren? En waarom wijst Tesla zo stellig naar mij als veroorzaker?

Dit gaat om Service center Amsterdam.
 

Attachments

  • Untitled.png
    Untitled.png
    823.9 KB · Views: 200
  • Untitled.p2.png
    Untitled.p2.png
    450.1 KB · Views: 119
Ik denk dat er heel wat informatie mist in je post want ik zie op geen van beide foto's een scheur.

Eens de garantie verlopen is, kan je natuurlijk ook altijd uitwijken naar een niet-Tesla garage.

Hoeveel kilometer heeft je Model X? Ik heb op 6 jaar 240000km enkel maar krakende draagarmbollen, een fluitende aircopomp en een defecte AC-DC omvormer gehad.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hallo allemaal,

Ik heb mij altijd aan een persoonlijke regel gehouden: een Tesla niet langer in bezit houden dan de periode van de fabrieksgarantie. Bij mijn eerste twee Tesla Model S'en was dit eenvoudig, omdat ik sterke redenen had om naar een nieuwer model over te stappen, zoals de introductie van Autopilot of veranderende gezinsbehoeften waardoor een Model X aantrekkelijker werd.

Echter, na 6 jaar met mijn Model X, is de fabrieksgarantie inmiddels verstreken en merk ik dat de onderhoudskosten behoorlijk oplopen. Om een voorbeeld te geven: als ik mijn meest recente factuur van Tesla betaal (die ik deze week of volgende week ga krijgen), betekent dit dat ik de afgelopen 10 maanden maar liefst €10.000 aan de auto heb uitgegeven (luchtveringen voor en achter, compressor, allerlei draagarmen, 2x aandrijfassen). Omdat de auto nu persoonlijk bezit is en niet meer onder mijn BV valt, zijn de kosten geen pretje meer...

Onlangs ontstond er een probleem: een gescheurde aandrijfashoes. Door deze scheur kon de auto niet door de APK komen. Het verwarrende hieraan is dat deze aandrijfassen pas in maart vervangen zijn door Tesla vanwege een ander probleem (hevig getril bij het optrekken). Toch beweert Tesla dat de huidige schade is veroorzaakt door een impact, alsof ik ergens overheen of tegenaan ben gereden. Ze hebben ter onderbouwing foto's gestuurd, maar ik kan uit deze foto's niet opmaken waar ze het over hebben.

Tesla wil dat ik nu opnieuw betaal voor het vervangen van de aandrijfassen.

De garage waar ik mijn APK liet doen, gaf aan dat het ook mogelijk is dat er iets verkeerd is gegaan tijdens de vervanging in maart. Het is mogelijk dat er iets beschadigd raakte tijdens de vervanging van de aandrijfassen in maart, wat later tot de scheur heeft geleid. Desondanks heb ik, weliswaar onder protest want ik heb de auto nodig, de reparatiekosten geaccepteerd. Maar ik vraag me af: Hebben anderen dit ook ervaren? En waarom wijst Tesla zo stellig naar mij als veroorzaker?

Dit gaat om Service center Amsterdam.
De "impact" lijkt men in de 2e foto aan te tonen -> lijkt erop alsof de ophanging niet meer (helemaal) op z'n originele positie zit. Mogelijk alleen bij een bepaalde stuuruitslag. Je zou in dat geval wel ongelijkmatige bandenslijtage en/of trillingen verwachten overigens.

Een aandrijfashoes kan tgv voorgaande alinea in bepaalde gevallen scheuren.

Maar veel aannames, zoals @wooter al aangeeft missen we de context/details.
Dan wordt het gissen en ontstaan er snel misverstanden en/of verkeerde aannames.
 
Hierbij alle foto's die ik heb gekregen @wooter

De auto heeft ongeveer 150.000 km gereden.

De markeringen op de foto's zijn door Tesla zelf gedaan.
 

Attachments

  • MicrosoftTeams-image (2).jpg
    MicrosoftTeams-image (2).jpg
    347.6 KB · Views: 85
  • MicrosoftTeams-image.jpg
    MicrosoftTeams-image.jpg
    328.5 KB · Views: 86
  • MicrosoftTeams-image (3).jpg
    MicrosoftTeams-image (3).jpg
    388.4 KB · Views: 84
  • MicrosoftTeams-image (4).jpg
    MicrosoftTeams-image (4).jpg
    245.7 KB · Views: 77
  • MicrosoftTeams-image (1).jpg
    MicrosoftTeams-image (1).jpg
    834.8 KB · Views: 71
  • Untitled.p2-1.png
    Untitled.p2-1.png
    450.1 KB · Views: 75
  • Untitled.png
    Untitled.png
    823.9 KB · Views: 85
Er is maar 1 foto met de hoes op, en het is een foto van lage resolutie.

Ik vermoed dat de andere foto's moeten aantonen waarvan die scheur komt, maar de uitleg van Tesla heb je er niet bijgevoegd dus we weten niet waar we moeten naar kijken.
 
Tesla beweert simpelweg dat de schade is veroorzaakt door een impact, en wijst mij daarom aan als verantwoordelijke. Ze hebben geen andere informatie of bewijs geleverd voor deze bewering. Ik heb dus alleen deze foto's gekregen.

Mijn vraag is echter: Waarom valt dit niet onder de garantie (aandrijfassen zijn vervangen in maart 2023) en hoe kan Tesla zo zeker zijn dat ík de oorzaak ben?
 
Last edited:
Ik vermoed dat ze wat meer hebben gezegd dan dat de schade is veroorzaakt door een impact.

Vanzelfsprekend, als er een impact is geweest, zal de kans heel groot zijn dat de bestuurder de aanleiding was.

Wat is precies de schade naar waar ze verwijzen?
 
Ik vind dit wel erg afwimpelen hoor. De hoes is duidelijk lek gezien de hoeveelheid vet die je op foto 1 al ziet eronder en omheen ziet.
En wat ze daar omcirkelen is het krijt geweest wat ze er zelf of in de fabriek opgezet hebben? Zie het oranje krijt dat ook nog op de as zelf zit.

Op foto twee hebben ze twee slijtageplekken op een fusee kogel, maar is dat niet normale stuur slijtage?

Als jij je geen grote drempel / misser kan herinneren zou ik hier persoonlijk wat tegen gas op geven.
 
Er is geen schade op de velgen en er is geen impact geweest. De auto heeft verder ook geen schade. Er is verder ook geen enkele uitleg behalve die foto’s waar de impact uit zou moeten blijken.

Ik zal de auto morgen ophalen en ik ga ook netjes betalen maar ik ga daarna wel mijn rechtsbijstandsverzekering inschakelen.
 
Er is geen schade op de velgen en er is geen impact geweest. De auto heeft verder ook geen schade. Er is verder ook geen enkele uitleg behalve die foto’s waar de impact uit zou moeten blijken.

Ik zal de auto morgen ophalen en ik ga ook netjes betalen maar ik ga daarna wel mijn rechtsbijstandsverzekering inschakelen.
Vraag om de vervangen onderdelen zodat je kunt (laten) bekijken.
 
En waarom vraag je dan niet dieper waar de schade dan zit die Tesla zegt te vinden?

Ik vind het heel vreemd dat je hier komt klagen, maar blijkbaar niet verder gaat graven bij wat Tesla je komt vertellen. En dan ga je rechtsbijstand inschakelen, maar wat zijn je argumenten dan? Dat er geen schade is, maar dat je zelf niet bent gaan kijken, noch gaan vragen wat voor schade Tesla dan ziet?
 
@wooter
De auto is afgekeurd voor de APK vanwege de gescheurde aandrijfhoes. Ik mag er dus niet meer mee rondrijden. Ik heb geen andere keus dan de reparatie uit te laten voeren om daarna naar de garage te brengen voor de APK keuring.

Ik weet niet hoe de service centers in België zijn, maar service center Amsterdam valt bijna niet mee te praten. Ik heb telefonisch aangegeven dat ik graag het bewijs zie dat het door mij zou komen en ze sturen deze foto's als bewijs met geen enkele andere onderbouwing erbij. Dit de enige zin dat in de email staat: "Zoals afgesproken ontvangt u een foto van de onderdelen die toe aan vervanging zijn.". Ik heb er nog op gereageerd per email met hoe ik op deze foto's kan zien dat het door impact is ontstaan, geen antwoord ontvangen. Ik heb ook gereageerd via de Tesla app, daar het antwoord ontvangen dat het een gescheurde hoes is, dat dit komt door impact en dat dit de kosten zijn. Met andere woorden, take it or leave it. Er is echt geen verdere onderbouwing vanuit hen.

Ik zal morgen vragen of ik de oude onderdelen mee kan krijgen en nog kijken of ik verdere uitleg kan krijgen waarom zij denken dat het door impact zou komen (voordat ik betaal).
 
@wooter
De auto is afgekeurd voor de APK vanwege de gescheurde aandrijfhoes. Ik mag er dus niet meer mee rondrijden. Ik heb geen andere keus dan de reparatie uit te laten voeren om daarna naar de garage te brengen voor de APK keuring.

Ik weet niet hoe de service centers in België zijn, maar service center Amsterdam valt bijna niet mee te praten. Ik heb telefonisch aangegeven dat ik graag het bewijs zie dat het door mij zou komen en ze sturen deze foto's als bewijs met geen enkele andere onderbouwing erbij. Dit de enige zin dat in de email staat: "Zoals afgesproken ontvangt u een foto van de onderdelen die toe aan vervanging zijn.". Ik heb er nog op gereageerd per email met hoe ik op deze foto's kan zien dat het door impact is ontstaan, geen antwoord ontvangen. Ik heb ook gereageerd via de Tesla app, daar het antwoord ontvangen dat het een gescheurde hoes is, dat dit komt door impact en dat dit de kosten zijn. Met andere woorden, take it or leave it. Er is echt geen verdere onderbouwing vanuit hen.

Ik zal morgen vragen of ik de oude onderdelen mee kan krijgen en nog kijken of ik verdere uitleg kan krijgen waarom zij denken dat het door impact zou komen (voordat ik betaal).
Ik neem toch aan dat ze hem niet apk afgekeurd gemeld hebben want dan zou ik er nooit meer komen. Dat is een verkoop truuk.
 
  • Like
Reactions: job-lek
51A8357E-4E97-4C57-9830-C59264C81FB0.jpeg

Inmiddels langsgeweest en hier zou het scheurtje in het rubber moeten zitten dat afkomstig is van een ‘impact’. Op de vraag of het niet kan komen door een slecht exemplaar of verkeerde montage zeggen ze ‘nee, want wij testen het vooraf en achteraf’.

Het goed testen vooraf en achteraf is echter een fabeltje... Want de luchtvering is nu ook vervangen en bij het instellen van de hoogte via het scherm kreeg ik gelijk de melding dat de luchtvering niet beschikbaar is…

Dus flinke factuur betaald (€4,8k) en weer in de loaner naar huis. Wel met de oude aandrijfas in de kofferbak.