Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Granny/druppellader verlengen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik probeerde net de granny charger te verlengen met mijn normale Type 2 kabel. De stekker passen, maar ik kreeg de foutmelding Laadfout geen stroom. Nu trekt er hier een flinke plensbui over, dus moet mijn experiment staken. 😆 De charger zat nog in bubbeltjesplastic, geen idee of hij zonder doorlus wel werkt. Ben bang dat ik dat vanuit huis net niet ga redden tot aan de stoep.

Weet iemand of dit zou moeten werken? Ik neem liever niet nog een extra (zware kwaliteit) 230V verlengsnoer mee op vakantie. De Granny charger verwacht ik uberhaupt niet nodig te hebben, maar is toch fijn voor nood.
 
Het is logischer om een 230V verlengsnoer te gebruiken; ik denk niet dat alle communicatie pinnen correct aangesloten zijn als je een Mennekes Type 2 als verlengkabel wil inzetten. Een beveiliging tegen dergelijke idiote constructies als het ware.
Die twee kabels zijn standaard meegeleverd, een extra 3e verlengsnoer meenemen kost geld & ruimte. Zou mij helemaal niets verbazen als iemand hier over na heeft gedacht om dit handig te maken in de ontwerpfase, lijkt mij juist verre van idioot...
 
Reden is natuurlijk dat je 230V verlengkabel 1 fase 16A is, terwijl de Mennekes kabel gemaakt is voor max. 3 fasen 32A. Die kabel kan niet weten dat ie aan een granny charger hangt die maar 13A geeft, maar moet gemaakt zijn dat ie niet toelaat dat je over meerdere kabels serieel 32A trekt.
 
Reden is natuurlijk dat je 230V verlengkabel 1 fase 16A is, terwijl de Mennekes kabel gemaakt is voor max. 3 fasen 32A. Die kabel kan niet weten dat ie aan een granny charger hangt die maar 13A geeft, maar moet gemaakt zijn dat ie niet toelaat dat je over meerdere kabels serieel 32A trekt.
Ik ben geen elektricien, maar zover ik merk thuis past de Tesla zich aan, aan de aangeboden hoeveelheid stroom. Het leek me daarom wel een elegante oplossing... Ik zie wel het risico van een Type 2 kabel op volle spanning en dan de stekkers (perongeluk) van elkaar trekken. :)
 
De Tesla granny charger past zich aan naar connector (enkelfase 13A of 16A), maar de Type 2 standaard is beveiligd waardoor je zo een kabels niet als verlengkabel kan gebruiken. Net omdat als dat wel kon, je oneindig elke 3 fasen laadpaal met Type 2 connector zou kunnen verlengen zonder dat de verlengingen vergrendeld zijn.
 
  • Like
Reactions: Flummox
Wie heeft er een oplossing om via de granny lader sneller te laden? Voorheen hadden we daar de rode stekker voor. Het gaat over de granny lader van de nieuwe model S
Je kan de adapter voor een blauwe stekker kopen maar dan win je amper 3A.

Veel nuttiger is een niet-Tesla granny lader met rooie stekker kopen, of de TMC met rode stekker uit de Tesla shop kopen. Maar die Tesla branded TMC is heel wat prijziger dan de versies die je op Amazon kan terugvinden.
 
Wolter, wat zijn de eisen voor een niet tesla rode stekker? Ben niet zo een techneut. Ik heb hem nodig om een verbinding te maken via de aansluiting van een roldeur .
Wat wil je eruit halen? Courante maten zijn ook weer 16A of 32A, maar driefasen dus je kan meer vermogen trekken. Meeste 3 fasen laders kunnen max. 16A aan, dus zou ik niet teveel tijd en moeite steken in 32A. De beperkende factor is toch altijd de omvormer in je auto.

Deze kost bijvoorbeeld €260 en kan je 11kW geven uit een 16A driefase rode stekker, en je kan een adapter vinden die je Schuko op de rode stekker past. Perfect voor op vakantie waar je vakantiehuisje een Schuko of een 16A rode stekker heeft.

 
dank je wel. Ik hoop op 25 km per uur te kunnen laden
Dat hangt dan ook weer van je huidige verbruik af. Als je momenteel 200Wh/km doet, moet je dus 5kW halen. Dat zou je kunnen halen aan 21A en 240V enkelfase, maar dan moet je dus de 32A blauwe kampeerstekker voorzien en een mobiele lader die tot 21A op 1 fase aan kan.

Eenvoudiger is 3 fasen 240V aan 7A, dan zit je ook aan 5kW.