Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Granny charger als standaard

This site may earn commission on affiliate links.
Omdat ik verschillende inzichten lees hierbij een vraag: kan een granny charger als standaard laad methode?
Wij hebben sinds oktober een MYLR. Nu hebben wij geen eigen oprit en gaat er ‘s nachts een matje over de stoep (2x in de week). Met de granny en een dik verlengsnoer heb ik een bereik van 4 parkeerplekken, waardoor ik eigenlijk altijd thuis kan laden. Een tesla connector geeft een bereik tot 1 specifieke plek. Kan ik dit zonder problemen blijven doen? Ik heb 1 eigen groep naar 1 stopcontact in de voortuin laten lopen.
 
Omdat ik verschillende inzichten lees hierbij een vraag: kan een granny charger als standaard laad methode?
Wij hebben sinds oktober een MYLR. Nu hebben wij geen eigen oprit en gaat er ‘s nachts een matje over de stoep (2x in de week). Met de granny en een dik verlengsnoer heb ik een bereik van 4 parkeerplekken, waardoor ik eigenlijk altijd thuis kan laden. Een tesla connector geeft een bereik tot 1 specifieke plek. Kan ik dit zonder problemen blijven doen? Ik heb 1 eigen groep naar 1 stopcontact in de voortuin laten lopen.
je zult ongetwijfeld nuttige antwoorden krijgen die gaan over brandgevaar en rendementsverliezen en zo, maar denk ook hier aan: informeer bij je gemeente hoe ze staan tegenover loopmatten. De smaken zijn: verbieden, gedogen en toestaan.
 
je zult ongetwijfeld nuttige antwoorden krijgen die gaan over brandgevaar en rendementsverliezen en zo, maar denk ook hier aan: informeer bij je gemeente hoe ze staan tegenover loopmatten. De smaken zijn: verbieden, gedogen en toestaan.
Formeel zijn die dus verboden, ‘s nachts laden heeft tot nog toe bij geen enkele buur tot problemen geleid. Mijn vraag is vooral over het technische aspect, kwa uitvoer; burgerlijke ongehoorzaamheid
 
Het kan maar je hebt natuurlijk een maximum van 13A. Verder hebben we zelf gemerkt dat de granny charger niet zo goed tegen regenwater kan, en na 2 keren vervangen te hebben tijdens garantie dan maar die Tesla Wall Charger geïnstalleerd.
 
Persoonlijk hou ik er van een backup te hebben dus als de reguliere laadmethode storing geeft om welke reden dan ook heb ik altijd nog de granny charger voor nood maar dat is net wat het je waard is natuurlijk
Dat blijft uiteraard. Als ik klaar ben met laden gaat ie de auto weer in. Ik kan overigens makkelijk in de straat (+17cent) of om werk (+14 cent) laden. Maar ook met de rendementsverliezen is dat minder interessant (blijf toch een Nederlandse krent).
 
Ik laad al bijna zes jaar op deze manier met de meegeleverde 3X16A mobile charger.

Ongeveer dezelfde situatie denk ik, woonerf zonder eigen plek voor de deur maar met een tien meter verlengkabel 3X32A met 16A stekkers haal ik vijf plekken.

Wel dus een aparte groep aangelegd met tussenmeter en alles zwaar bekabeld.

Rubberen loopmat over de kabel en de lader zelf leg ik onder de auto.

Buren hebben er geen probleem mee voor zover ik weet, ik zorg overigens wel dat de kabel er zo kort mogelijk ligt en de situatie is goed verlicht met een prettige LED buitenlamp.

Officieel is het hier in Utrecht niet toegestaan maar tot nu toe geen gezeur gehad dus.
 
  • Like
Reactions: devil-e
De lader kun je in een plastic zak stoppen en dan aan een haakje naast het stopcontact hangen. Misschien nog een dakje erbij maken of zelfs een hokje waar je hem in legt, genoeg mogelijkheden om de lader uit de regen te houden.
Nog een tip: monteer een CEE stopcontact zodat je met 16A kunt laden.
Voor de auto is het geen enkel probleem om uitsluitend op een fase AC te laden.