Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vendor Heeft er al iemand Basic AutoPilot geactiveerd gehad?

Heb je op dit moment basic AP op je Model 3?


  • Total voters
    170
This site may earn commission on affiliate links.
Hier LeasePlan, 26 maart geleverd en schriftelijk bevestigd door LeasePlan dat ik AP zou krijgen. Tot op net helaas niets gezien, maar er zit dus beweging in en blijkbaar moet een kabouter bij Tesla handmatig op allerlei knoppen drukken? Lang leve de automatisering.

En daarna hopen dat ik de beloofde FSD upgrade voor 3200 euro voor elkaar krijg. Is iemand dat icm de gratis AP upgrade al gelukt en zo ja; hoe?
 
Klopt het dat wisselen van baan dus altijd de autopilot onderbreekt bij AP? Of doe ik iets vout?
Ik had ook verwacht dat dit iets intuïtiever zou zijn. Bij elke lane change springt hij van de autosteer af (adaptieve cruise control blijft er wel op) en moet ik hem opnieuw handmatig aanzetten. Op mijn vorige auto (Volvo XC90) zat er iets meer tolerantie op de pilot assist zodat je zelf naar de andere baan kon sturen en de auto het sturen daarna weer meteen overnam. Dat werkte vooralsnog een stuk fijner, maar wellicht doe ik iets niet goed.
 
Exact. Jullie doen helemaal niks fout. Basic autopilot bevat geen lane change meer. Het oude EAP had dat wel, en nu moet je FSD kopen om het te krijgen. Erg vervelend, bij iedere lane change gaat AutoPilot uit en moet zelf weer aan zetten in de nieuwe baan. Al die geluidjes zijn ook erg vervelend voor medepassagiers. Wat wel "fijn" is dat bij het aanzetten van de richtingaanwijzer vrijwel direct de autosteer uit gaat. Bij mijn vorige auto, een Model S, moest je veel harder je best doen om met sturen uit de autosteer te komen.
 
92FB2BA0-E04A-43E5-B2CC-216DF8DAAA72.png
Dit overzicht kwam ik tegen. Zouden wij als ‘gratis’ ontvangers dan voor een gereduceerd tarief FSD kunnen kopen? En zo ja, waar kunnen we dat doen?
 
Exact. Jullie doen helemaal niks fout. Basic autopilot bevat geen lane change meer. Het oude EAP had dat wel, en nu moet je FSD kopen om het te krijgen. Erg vervelend, bij iedere lane change gaat AutoPilot uit en moet zelf weer aan zetten in de nieuwe baan. Al die geluidjes zijn ook erg vervelend voor medepassagiers. Wat wel "fijn" is dat bij het aanzetten van de richtingaanwijzer vrijwel direct de autosteer uit gaat. Bij mijn vorige auto, een Model S, moest je veel harder je best doen om met sturen uit de autosteer te komen.

Mijn partner doet bewust bij elke lane change alles uit... is idd een hele geluidjes tirade telkens. Bij vragen waarom en dat hij ook voor je kan wisselen is het antwoord steevast; “ik vind dat de auto het veel te traag doet, soms hapert en terug gaat om niets”. Op dat antwoordt kan ik eigenlijk enkel bevestigend reageren.
 
Last edited:
Heb je die altijd al, of pas sinds gisteren/vandaag?



Voor zover ik weet moeten momenteel engineers "handmatig" in een sessie met de auto de AP/FSD features "aanzetten". Wat dat dan technisch precies inhoudt weet wsch niemand. Dat lijkt mij gewoon een gebrek aan automatisering voor de 3 in Europa, om welke reden dan ook.

In ander nieuws: geen EAP besteld in December, levering 26 Feb, vandaag FSD gekocht a 3200,- (dus dat is dan inclusief/met gratis AP). Sinds 1 maart al mee bezig maar inmiddels gelukt via customer service + service center Tilburg. Nu wachten op aktivering (middels bovengenoemde sessie dus).

Edit: for the record, ik heb tijdens de prijsdaling er alles aan gedaan om aan te schaffen maar men kreeg het toen niet voor elkaar. Vandaar deze prijs, YMMV.

Ondanks dat er voor levering bij Delivery Tilburg nog eens is toegezegd dat ik gratis AP kreeg én kon upgraden naar FSD voor 3200 euro (volgens de mensen van Delivery Tilburg zou dat gewoon in de App beschikbaar komen, niet dus) zegt Tesla nu steeds (ik heb net Sales, Delivery en Customer Support aan de lijn gehad) dat ik alleen in aanmerking kom voor gratis AP. Wanneer durft men niet te zeggen, wel kreeg ik iets meer inzicht in het proces: het langzame uitrollen had er mee te maken dat men niet zomaar op een knop kon drukken en uiteindelijk heeft men hier code voor moeten ontwikkelen om iedereen die er recht op had iets te laten krijgen. Wat ik nu begrijp is dat men het toch via de trial procedure doet. Iedereen die recht heeft op de gratis upgrade zou in de komende weken een trial aangeboden krijgen die je moet accepteren, na verloop van die trial is hij meteen gratis en permanent. Eventueel krijg je daarna de optie om te upgraden naar FSD tegen de dan geldende prijzen.

Echter, delivery zegt weer doodleuk dat ik bij customer support moet zijn en customer support stuurt me net terug naar Delivery met de melding "we zien voor u auto target: none en dat wil zeggen dat u het ook niet gaat krijgen".

En weer terug naar Delivery en gelukkig iemand aan de lijn gekregen die wel iets verder keek dan z'n neus lang was en inderdaad: in alle dossiers stond het goed, maar iemand had bij mij niet de schakelaar om gezet. Hij ging nu kijken of ie iemand een duw kon geven zodat ik in de upgrade rondes wordt meegenomen.

Blijft het FSD verhaal voor 3200 euro staan, het lijkt er echt op dat in de chaos mensen bij Delivery mij verkeerde info hebben gegeven. Helaas heb ik dat niet zwart op wit en heb ik dus geen poot om op te staan.
 
Ook ik wil upgraden naar FSD. Plan was destijds om EAP na trial aan te schaffen.. maar dat verhaal is bekend.
Vanmiddag gesproken met sales TheHague, en die gaven aan dat mijn leasemaatschappij hun via thehague_service@tesla het verzoek tot aankoop FSD moest neerleggen, en dat het dan 'op korte termijn' geactiveerd zou worden, en dat dan gelijk de kosten naar de leasemaatschappij zouden gaan. Ze was vrij overtuigd na overleg met collega's dat dit goed ging komen
 
En weer terug naar Delivery en gelukkig iemand aan de lijn gekregen die wel iets verder keek dan z'n neus lang was en inderdaad: in alle dossiers stond het goed, maar iemand had bij mij niet de schakelaar om gezet. Hij ging nu kijken of ie iemand een duw kon geven zodat ik in de upgrade rondes wordt meegenomen.
Bedankt! Ik heb zojuist ook weer even gebeld en kreeg een compleet ander verhaal dan gisteren van Tesla support.

Het schijnt dat ze nu bij alle auto's die voor 1 maart besteld zijn autopilot geactiveerd hebben. Mijn auto was volgens hem pas op 7 maart besteld en dus heb ik er geen recht op. Toen ik zei dat hij al in januari besteld was maar door drukte binnen Tesla pas in maart verwerkt in hun systeem zag hij dat ook. Hij was op 17 januari besteld volgens hem en hij gaat een andere afdeling opdracht geven het ook bij mij te activeren.

Ik ben benieuwd welk verhaal ik morgen krijg :)
 
Bedankt! Ik heb zojuist ook weer even gebeld en kreeg een compleet ander verhaal dan gisteren van Tesla support.

Het schijnt dat ze nu bij alle auto's die voor 1 maart besteld zijn autopilot geactiveerd hebben. Mijn auto was volgens hem pas op 7 maart besteld en dus heb ik er geen recht op. Toen ik zei dat hij al in januari besteld was maar door drukte binnen Tesla pas in maart verwerkt in hun systeem zag hij dat ook. Hij was op 17 januari besteld volgens hem en hij gaat een andere afdeling opdracht geven het ook bij mij te activeren.

Ik ben benieuwd welk verhaal ik morgen krijg :)

Ja bij mij ook: order ging 31/01 naar LeasePlan. Door gekloot van LeasePlan en Tesla is uiteindelijk pas 12 maart een nieuwe order onder een ander RN nummer aangemaakt. 13 maart kreeg ik een “very urgent” mail van LeasePlan met de optie de order te annuleren of te handhaven met gratis AP als compensatie.

Dus die harde grens van 1 maart slaat nergens op, ze gaan het maar regelen. Ik begin het kotsbeu te worden, ik begin wel goed te genezen van Tesla en LeasePlan. Tegen de tijd dat ik aan mijn volgende EV toe ben zal er veel meer keus zijn en reken maar dat ik dit niet vergeten ben...
 
Bedankt! Ik heb zojuist ook weer even gebeld en kreeg een compleet ander verhaal dan gisteren van Tesla support.

Het schijnt dat ze nu bij alle auto's die voor 1 maart besteld zijn autopilot geactiveerd hebben. Mijn auto was volgens hem pas op 7 maart besteld en dus heb ik er geen recht op. Toen ik zei dat hij al in januari besteld was maar door drukte binnen Tesla pas in maart verwerkt in hun systeem zag hij dat ook. Hij was op 17 januari besteld volgens hem en hij gaat een andere afdeling opdracht geven het ook bij mij te activeren.

Ik ben benieuwd welk verhaal ik morgen krijg :)

Bij ons ook voor 1 maart geleverd maar nog geen AP. Wel diverse keren gebeld en ook wel heel mailverkeer. Maar geen teken van leven bij Tesla..... Wij hebben overigens geen SMS ontvangen met melding dat we gratis AP krijgen. Zijn er andere Model3 rijders (zonder toezegging per SMS) welke ondertussen wel de gratis AP hebben bij levering voor 1 maart???
 
Wel bijzonder trouwens, net maar weer gebeld omdat ik vandaag teruggebeld zou worden (en natuurlijk gebeurd dat niet...) en de persoon die ik nu sprak gaf ook gewoon toe dat Tesla zelf heel veel foute informatie heeft gedeeld. De bewuste website waar staat dat mensen die voor de prijsverlaging hebben gekocht de optie had om met korting een upgrade bij te kopen (men spreekt over 2000 USD voor AP en $3000 voor FSD dus samen $5000) is inmiddels verdwenen maar de beste man kende hem wel en gaf aan dat het goed was dat ik een screenshot had. Ook wist ie dat er door Tesla personeel is bevestigd dat de gratis AP klanten konden upgraden voor €3200, maar inmiddels roepen veel Tesla medewerkers dus gewoon doodleuk €7400. Gekmakend gewoon. Bah.

Hij ging het nu escaleren naar een manager en die zou me morgen gaan bellen. Ik durf haast zeker te zeggen dat dat weer niet gaat gebeuren.
 
  • Informative
Reactions: 1MP3R4T0R
Wel bijzonder trouwens, net maar weer gebeld omdat ik vandaag teruggebeld zou worden (en natuurlijk gebeurd dat niet...) en de persoon die ik nu sprak gaf ook gewoon toe dat Tesla zelf heel veel foute informatie heeft gedeeld. De bewuste website waar staat dat mensen die voor de prijsverlaging hebben gekocht de optie had om met korting een upgrade bij te kopen (men spreekt over 2000 USD voor AP en $3000 voor FSD dus samen $5000) is inmiddels verdwenen maar de beste man kende hem wel en gaf aan dat het goed was dat ik een screenshot had. Ook wist ie dat er door Tesla personeel is bevestigd dat de gratis AP klanten konden upgraden voor €3200, maar inmiddels roepen veel Tesla medewerkers dus gewoon doodleuk €7400. Gekmakend gewoon. Bah.

Hij ging het nu escaleren naar een manager en die zou me morgen gaan bellen. Ik durf haast zeker te zeggen dat dat weer niet gaat gebeuren.
Keep us posted!