Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hulp bij keuze Standaard Range Plus of Long Range AWD

This site may earn commission on affiliate links.
Heb je de missie van Tesla/Musk uberhaubt wel begrepen want ik hoor je alleen maar over geld oreren ?

Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible. If we could have done that with our first product, we would have, but that was simply impossible to achieve for a startup company that had never built a car and that had one technology iteration and no economies of scale. Our first product was going to be expensive no matter what it looked like, so we decided to build a sports car, as that seemed like it had the best chance of being competitive with its gasoline alternatives.

Het is niet de vraag OF we tussen ICE en EV gaat kiezen maar wanneer. En daarbij zouden kosten helemaal geen overwegend belang moeten spelen want het is niet de vraag OF we ooit gaan stoppen met fossiele brandstoffen maar WANNEER omdat het noodzakelijk is.

En als je deze vorm van duurzaam transport eigenlijk net niet kan betalen of alleen maar wil om 'schone' schijn te spelen neem dan gewoon een OV abo, dat is en groener en goedkoper :)


Ik weet niet of ik je antwoorden veel vind toevoegen eerlijk gezegd. Ik bepaal heel graag zelf of ik iets aanschaf/ aan kan schaffen vanwege de fiscale voordelen of vanwege het mileu. Ik heb zonnepanelen en een elektrische auto vanwege de voordelen, heel bewust gekozen. En over schone schijn gesproken; als je het milieu zo belangrijk had gevonden waarom rij je dan niet al sinds 2013 met een mooie model S? Want blijkbaar wil je graag dubbel in de schulden liggen om je omgeving te kunnen verkondigen dat je zo bewust met het milieu bezig bent :).
 
  • Like
Reactions: JanG007
neem aan dat je voornoemd bedrag 25.000 euro baseert op de eigen bijdrage van 525 euro per maand.
Kan iemand bevestigen (of ontkennen) dat die 525 echt een netto bedrag betreft?

Onder aan de streep is het nog meer dan 525;

Je kunt je eigen bijdrage aftrekken van de bruto bijtelling zodat de bijtelling minder is maar dat verandert niets aan het eigen bedrage. Dit is 525 en zal ook zo worden verrekend.
Waarom ik zeg dat het nog meer is onder aan de streep is dat je ook nog eens BTW moet betalen over je eigen bijdrage. TS (loondienst) zal dus uiteindelijk 635 euro van zijn netto salaris af zien gaan, per maand. Dat is een vrij serieuze hap uit je inkomen.
 
Last edited:
Ter relativering, wat particulieren gemiddeld aan autokosten hebben.
Het NIBUD geeft voor particulieren een overzicht van de kosten van een nieuwe auto voor de eerste tien jaar.
Vergelijkingsbedragen - Nibud - Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting
Een kleine miniklasse kost 296 euro per maand en een middenklasse 617 euro per maand. Ofwel in 5 jaar 17.760 euro aan kosten voor de kleine miniklasse en 37.030 euro aan kosten voor de middenklasse.

Of een dergelijke aanwending van een deel van je salaris wel of niet verstandig is ? (Je kunt ook een goedkope tweedehandse auto nemen) lijkt mij vooraf de afweging wat je er voor moet laten staan. Kun je het missen?
Wat zou je anders met die koopkracht doen? en geeft die andere alternatieve aanwending voor die individuele persoon dan meer voldoening?
Er zijn er die een dergelijk bedrag elke maand toch reeds overhouden/sparen. Er zijn er waar het maandsalaris ongemerkt 'hoe dan ook' wel opraakt.
 
  • Like
Reactions: Hannes85
Vandaag heb ik dan eindelijk na 2 maanden wachten een proefrit gemaakt met de Tesla Model 3. Ik was uiteraard al overtuigd door alle positieve geluiden, maar na vandaag is er geen weg meer terug..

Ik zal begin september een Tesla Model 3 bestellen en zakelijk leasen via mijn werkgever. Ik heb al een keuze gemaakt in de kleur (MSM), velgen (18”) en AP. Resteert nog alleen de keuze tussen de Standard Range Plus of LR AWD waar ik aankomende nachten nog lang over zal nadenken.

De voordelen zijn als volgt:
  • Verwarmde achterbank
  • Navigatie met satteliet weergave en live traffic weergave (voor route berekening wordt er wel rekening gehouden met live traffic)
  • Internet browser en streaming
  • Muziek streaming (Premium activity kost €100 per jaar)
  • Nog iets beter audio systeem
  • Actieradius (rij zelf ongeveer 90-100km per dag)
  • Automatten
  • 4-wiel aandrijving en meer vermogen
Daartegenover staat wel dat de LR AWD mij circa € 150,- netto per maand meer zal kosten. Op basis van een 48 maanden contract is dit € 7.200.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen in ofwel een SR Plus of LR AWD en waarom ik wel het ene moet kiezen en niet het ander.

PS: ik had hierover een aparte topic geopend, maar zal deze weer gaan sluiten aangezien deze discussie al hier werd gevoerd.
 
  • Like
Reactions: Wackmack
Vandaag heb ik dan eindelijk na 2 maanden wachten een proefrit gemaakt met de Tesla Model 3. Ik was uiteraard al overtuigd door alle positieve geluiden, maar na vandaag is er geen weg meer terug..

Ik zal begin september een Tesla Model 3 bestellen en zakelijk leasen via mijn werkgever. Ik heb al een keuze gemaakt in de kleur (MSM), velgen (18”) en AP. Resteert nog alleen de keuze tussen de Standard Range Plus of LR AWD waar ik aankomende nachten nog lang over zal nadenken.

De voordelen zijn als volgt:
  • Verwarmde achterbank
  • Navigatie met satteliet weergave en live traffic weergave (voor route berekening wordt er wel rekening gehouden met live traffic)
  • Internet browser en streaming
  • Muziek streaming (Premium activity kost €100 per jaar)
  • Nog iets beter audio systeem
  • Actieradius (rij zelf ongeveer 90-100km per dag)
  • Automatten
  • 4-wiel aandrijving en meer vermogen
Daartegenover staat wel dat de LR AWD mij circa € 150,- netto per maand meer zal kosten. Op basis van een 48 maanden contract is dit € 7.200.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen in ofwel een SR Plus of LR AWD en waarom ik wel het ene moet kiezen en niet het ander.

PS: ik had hierover een aparte topic geopend, maar zal deze weer gaan sluiten aangezien deze discussie al hier werd gevoerd.

LR heeft een paar voordelen, maar als je de grotere range niet nodig hebt, dan zou ik voor SR gaan. Elke maand 150 euro is wel een serieus gedrag.
 
Kunnen jullie wat meer vertellen over de navigatie van SR+? Klopt het dat deze werkt zonder internet en dus live verkeersinformatie (files, afgesloten wegen, etc) helemaal niet worden weergegeven?
Moet ik dan alsnog met mijn mobiele telefoon Waze aanzetten ?
 
De navigatie houdt onzichtbaar rekening met de files (data komt van Google maps dacht ik), ook op de SR+
Maar met de premium connectivity worden die files gevisualiseerd op de kaart, en dat zie je niet op de SR+
 
Deze keuze ook gemaakt en voor de SR+ gekozen om de volgende reden:

150e per maand extra voor meer range, betere speakers en wat mooie features echter komen die laatste waarschijnlijk ook naar de SR+ toe. Zoals live verkeer, internet browsers. Gelukkig heb ik als nog voor de RWD kunnen kiezen, dan is het verschil maar €50,- tov de SR+.
 
Deze keuze ook gemaakt en voor de SR+ gekozen om de volgende reden:

150e per maand extra voor meer range, betere speakers en wat mooie features echter komen die laatste waarschijnlijk ook naar de SR+ toe. Zoals live verkeer, internet browsers. Gelukkig heb ik als nog voor de RWD kunnen kiezen, dan is het verschil maar €50,- tov de SR+.

Baal dat ik niet meer voor de RWD kan kiezen, maar goed daar kan ik niks aan doen..

Van welke bronnen heb je vernomen dat premium connectivity ook naar de SR+ toekomt?
 
Als je maar 90-100 km per dag rijdt en amper tot geen roadtrips plant zou ik voluit voor SR+ gaan. Meer dan voldoende range en je krijgt best nog veel waar voor je geld en ook qua interieur is er niet zo heel veel verschil. Persoonlijk ben ik wel blij met de long range. De komende weken ga ik iets meer dan 5000 km roadtrippen en dan heb je dat wel nodig alleen al voor de hogere laadsnelheden.
 
Als je maar 90-100 km per dag rijdt en amper tot geen roadtrips plant zou ik voluit voor SR+ gaan. Meer dan voldoende range en je krijgt best nog veel waar voor je geld en ook qua interieur is er niet zo heel veel verschil. Persoonlijk ben ik wel blij met de long range. De komende weken ga ik iets meer dan 5000 km roadtrippen en dan heb je dat wel nodig alleen al voor de hogere laadsnelheden.

Dank, dit zijn allemaal nuttige adviezen.

Ik ben zelf niet van plan om te gaan road trippen, maar af en toe een weekendje Parijs of Italië behoort wel uiteraard tot de mogelijkheden.

Hoe zal de Spotify verbinding zijn in de SR+? Moet ik dan met m’n telefoon verbinding maken via bluetooth en kan ik dan het Spotify scherm op de Tesla screen zien of is dit niet te zien?
 
Na lang nadenken ga ik toch voor de LR.. ik ben wel €150 per maand meer kwijt, maar denk dat de extra voordelen het geld wel waard zal zijn. Ik zal 4 of 5 jaar in deze auto rijden en wil achteraf geen spijt hebben van mijn keuze. Bovendien zullen de bijtellingstarieven alleen meer slechter worden de aankomende jaren, dus als ik nu nog relatief goedkoop wil leasen dan is dit het moment.

Ik heb de range voor dagelijkse woon-werkverkeer niet nodig, maar ik zal de range in het weekend tijdens trips wel nodig hebben. Daarnaast natuurlijk ook meer power, 4 wiel aandrijving en betere audio.

Ik hoop alleen echt dat de auto dit jaar nog geleverd kan worden... Ik kan over 2 weken de bestelling plaatsen.
 
De levering zal echt nog zijn voor eind dit jaar. Als je nu besteld is levering begin september.. Overigens licht het er maar net aan of er toevallig bijna een boot aankomt als je besteld. Anders moet je soms een maandje wachten.
 
Na lang nadenken ga ik toch voor de LR.. ik ben wel €150 per maand meer kwijt, maar denk dat de extra voordelen het geld wel waard zal zijn.

Ik heb ook lang zitten dubben of ik voor de bestelde SR+ bleef gaan of toch naar een op dat moment leverbare AWD LR zou gaan.
Dat laatste is het uiteindelijk toch geworden ondanks het behoorlijke prijsverschil maar ik ben daar nu wel ontzettend blij mee op dit moment.Elke ochtend 450km beschikbare kilometers op het display en aan het eind van de dag nog meestal zon 150km resterend met kachel/airco aan is toch wel heel fijn rijden. Met de SR+ zou ik in de winterperiode en over een aantal jaren als de batterij wat minder wordt echt een probleem gehad hebben.
 
  • Like
Reactions: NielsT
Ik heb ook lang zitten dubben of ik voor de bestelde SR+ bleef gaan of toch naar een op dat moment leverbare AWD LR zou gaan.
Dat laatste is het uiteindelijk toch geworden ondanks het behoorlijke prijsverschil maar ik ben daar nu wel ontzettend blij mee op dit moment.Elke ochtend 450km beschikbare kilometers op het display en aan het eind van de dag nog meestal zon 150km resterend met kachel/airco aan is toch wel heel fijn rijden. Met de SR+ zou ik in de winterperiode en over een aantal jaren als de batterij wat minder wordt echt een probleem gehad hebben.

Inderdaad, nu is een SR+ wellicht nog prima met het bereik maar over een paar jaar zul je zien dat andere EV veel meer range hebben en krijgen we spijt dat we niet voor de LR zijn gegaan.

Vraag me wel af of mensen bewust voor de SR+ hebben gekozen vanwege de prijs of vinden ze het extra geld niet waard wat je ervoor terug krijgt?
 
Last edited: