Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hulp bij keuze Standaard Range Plus of Long Range AWD

This site may earn commission on affiliate links.
Deze ontwikkeld lijkt me een belangrijk verschil voor de afweging voor de aanschaf van een SR of een LR. Er van uitgaande dat de SR tot max 100 kW laadt.
Tesla verhoogt piekvermogen van Europese Superchargers naar 150kW

Ik begrijp uit het artikel dat alleen de LR tot 150 kW gaat laden. Nog een extra reden om voor de LR te kiezen. Inmiddels zijn de leaseprijzen iets aangepast en ben ik €152 per maand meer kwijt voor een LR t.o.v. SR+.
 
Vraag me wel af of mensen bewust voor de SR+ hebben gekozen vanwege de prijs of vinden ze het extra geld niet waard wat je ervoor terug krijgt?

Heb de SR+ gekozen vanwege de prijs. Wilde eerst ook de LR voor de range maar eigenlijk rij ik nooit meer dan 200km zonder even te stoppen, dan kan ik ook bijladen. Op werklocaties zijn ook altijd wel laadpalen beschikbaar.

Live traffic e.d. zal ook wel naar de SR+ komen
Connectiviteitsabonnementen voor de Model 3 zonder Premium interieur worden later dit jaar aangekondigd. (Veelgestelde vragen - connectiviteit)
 
Heb de SR+ gekozen vanwege de prijs. Wilde eerst ook de LR voor de range maar eigenlijk rij ik nooit meer dan 200km zonder even te stoppen, dan kan ik ook bijladen. Op werklocaties zijn ook altijd wel laadpalen beschikbaar.

Live traffic e.d. zal ook wel naar de SR+ komen
Connectiviteitsabonnementen voor de Model 3 zonder Premium interieur worden later dit jaar aangekondigd. (Veelgestelde vragen - connectiviteit)

Ik heb afgelopen weken mijn rijgedrag geanalyseerd en merk dat ik met een SR+ genoeg bereik heb. Woon-werkverkeer is maar max 100km en kan altijd op werk of thuis laden. Lange trippen naar België of Frankrijk doe ik misschien 6/7 keer per jaar, maar dan zou ik alleen daarvoor €150 netto per maand meer moeten betalen. Dat vind ik het geld niet waard.

Nu duidelijk is dat de premium connectivity naar de SR+ komt is er al helemaal geen reden om te twijfelen. Ook ik ga hopelijk aankomende week een bestelling plaatsen voor de SR+.
 
  • Like
Reactions: Rutger_lwd
Vandaag contact opgenomen met Alphabet en blijkt dat ik met de Tesla niet bij Superchargers kan laden.... dit zou te maken hebben met afspraken die de LM met Tesla heeft gemaakt. Volgens de meneer die ik sprak is het bij geen enkel LM mogelijk om met het leasepasje op te laden bij de Superchargers van Tesla. Heeft iemand dit een keer eerder gehoord?

Dit is voor mij wel echt nieuw en overweeg nu daarom toch weer de LR AWD, aangezien ik dus niet gebruik zou kunnen maken van de superchargers. Met de SR+ zou mijn bereik dus niet alleen minder zijn, maar ook opladen zal langer duren. Hoe denken jullie daarover?

Ik moet trouwens uiterlijk vrijdag de knoop doorhakken want dan ga ik bestellen en er niet meer over nadenken...
 
Vandaag contact opgenomen met Alphabet en blijkt dat ik met de Tesla niet bij Superchargers kan laden.... dit zou te maken hebben met afspraken die de LM met Tesla heeft gemaakt. Volgens de meneer die ik sprak is het bij geen enkel LM mogelijk om met het leasepasje op te laden bij de Superchargers van Tesla. Heeft iemand dit een keer eerder gehoord?
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat je helemaal niet kunt laden bij de Superchargers. Dat je niet met je leasepasje kunt laden is weer erg waarschijnlijk of eigenlijk zeker.
Als je laadt bij een Supercharger herkent de charger de auto en gaat de rekening naar de creditkaart van de houder van het account waaronder de auto staat geregistreerd.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je leasemy dwars ligt, maar niet kunnen tanken bij Sujperchargers maakt langere ritten bijna onmogelijk.
Hoewel, als je tankpas wel geldig is bij andere laadstations als Fastned en Ionity maakt het weer niet zoveel uit.
Interessante ontwikkeling als het echt waar is. Houd ons op de hoogte.
 
Beste mede forumleden.

Vrijdag j.l. heeft Tesla aangegeven de Long Range RWD niet meer uit te leveren.
Dit heeft geresulteerd in een annulering van mijn bestelling.

Mijn werkgever heeft bij wijze van uitzondering nu toegestaan om de Long Range AWD te bestellen.
Deze auto is alleen te bestellen in de kleur Solid Black zonder verdere opties.
Gezien dit model duurder is dan de RWD is mijn eigen bedrage ook verhoogt naar EUR 525,- per maand.

Uiteraard heb ik ook de mogelijkheid om de Standaard Range Plus te bestellen maar blijft de maximale eigen bijdrage op EUR 425,- per maand. Met maximale benutting van mijn eigen bedrage zou ik de Standaard Range Plus kunnen kiezen met de volgende opties.

* Multi Coat Pearl White Metallic
* Witte interieur
* Trekhaak

Voor mijn werk ben ik dagelijks op pad met de auto, gemiddeld rijd ik tussen de 150 en 275 km per dag doordeweeks.
In het weekend vaak tussen de 300 en 350 km per dag.

Dit was ook de reden om voor de Long Range te gaan.
Nu ben ik aan het twijfelen of dit geintje van Tesla het waard is om EUR 100,- netto meer te betalen voor de AWD en t.o.v. mijn huidige lease auto EUR 140,- netto per maand in te leveren.

Graag zou ik van jullie advies willen krijgen op de volgende punten.

* is het financieel waard zoja waarom graag onderbouwen
* effectieve kilometers voor beiden auto's ik rijd voornamelijk op de snelweg.

Ik dank jullie alvast voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Naar aanleiding van wat rekensommetjes die ik zelf maak moet ik vaststellen dat je werkgever wel veel eigen bijdrage vraagt. Ik weet niet vanuit welke basis hij je deze bijdrage vraagt maar het lijkt er op dat je een E-Bike van je werkgever krijgt en de meerprijs van de M3 moet bijbetalen.
 
Dit is voor mij wel echt nieuw en overweeg nu daarom toch weer de LR AWD, aangezien ik dus niet gebruik zou kunnen maken van de superchargers. Met de SR+ zou mijn bereik dus niet alleen minder zijn, maar ook opladen zal langer duren. Hoe denken jullie daarover?
.
Voor zo ver het überhaupt aan de orde is, denk ik dat men achteraf eerder spijt krijgt van een te krappe range dan van een te ruime range. Denk ook dat Tesla bezitters die de auto inruilen voor een nieuwe Tesla vaker overstappen op een auto met iets meer range dan op een auto met iets minder range. Vaak komt het m.i. er op neer of de luxe van de extra range financieel al dan niet te veroorloven is. (met onze Zoe als 2e auto de afgelopen 5 jaar met een praktische range van ca 140 km inmiddels 80.000 gereden)
 
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat je helemaal niet kunt laden bij de Superchargers. Dat je niet met je leasepasje kunt laden is weer erg waarschijnlijk of eigenlijk zeker.
Als je laadt bij een Supercharger herkent de charger de auto en gaat de rekening naar de creditkaart van de houder van het account waaronder de auto staat geregistreerd.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je leasemy dwars ligt, maar niet kunnen tanken bij Sujperchargers maakt langere ritten bijna onmogelijk.
Hoewel, als je tankpas wel geldig is bij andere laadstations als Fastned en Ionity maakt het weer niet zoveel uit.
Interessante ontwikkeling als het echt waar is. Houd ons op de hoogte.

Het laden bij een Supercharger zal wel lukken, maar wel voor eigen rekening volgens Alphabet. Als ik een auto lease via mijn werkgever dan vind ik het gek om nog uit eigen zak te betalen voor het laden bij een Supercharger. Pasje is overigens wel overal geldig bij elke laadstation, behalve dus Superchargers...
 
Het laden bij een Supercharger zal wel lukken, maar wel voor eigen rekening volgens Alphabet. Als ik een auto lease via mijn werkgever dan vind ik het gek om nog uit eigen zak te betalen voor het laden bij een Supercharger. Pasje is overigens wel overal geldig bij elke laadstation, behalve dus Superchargers...
Via mijn huidige LM gebruik ik een MTC card (voor brandstof en electra), als je niet kunt betalen met de card of deze vergeten bent betaal je via een privé rekening. Het verbruik kun je declareren via de MTC website en de kosten betalen ze dan terug. Een collega die al een Tesla heeft vertelde dat dit ook zo werkt met de betaling van een supercharge sessie, je geeft dan de kosten gemaakt via je creditcard door aan de 'tank-card' maatschappij en krijgt deze kosten gestort op je eigen rekening. Je (laad)verbruik wordt zo dan ook op je verbruiksaccount bijgeschreven.
 
Het laden bij een Supercharger zal wel lukken, maar wel voor eigen rekening volgens Alphabet. Als ik een auto lease via mijn werkgever dan vind ik het gek om nog uit eigen zak te betalen voor het laden bij een Supercharger. Pasje is overigens wel overal geldig bij elke laadstation, behalve dus Superchargers...
OK dan snap ik het weer. Tesla is in alles de vreemde eend in de bijt en heeft geen overeenkomsten met de gevestigde orde zoals leasemaatschappijen enz. Niet dat ik dat goedkeur, maar ze geven hun aandacht aan de techniek en niet aan samenwerken.
Kun je niet eenmaal per maand de Supercharging kosten declareren bij je werkgever?
Bovendien kun je ook wel zonder de Superchargers van Tesla als je de andere laadstations kan gebruiken, zeker als je thuis en/of op het werk kan laden. Ik kom nooit bij een Supercharger behalve op vakantie.
 
OK dan snap ik het weer. Tesla is in alles de vreemde eend in de bijt en heeft geen overeenkomsten met de gevestigde orde zoals leasemaatschappijen enz. Niet dat ik dat goedkeur, maar ze geven hun aandacht aan de techniek en niet aan samenwerken.
Kun je niet eenmaal per maand de Supercharging kosten declareren bij je werkgever?
Bovendien kun je ook wel zonder de Superchargers van Tesla als je de andere laadstations kan gebruiken, zeker als je thuis en/of op het werk kan laden. Ik kom nooit bij een Supercharger behalve op vakantie.
Maandelijks declareren (bij een werkgever) zou best kunnen maar een LM wil graag inzicht hebben in het verbruik (vaak deel van het maandelijkse lease bedrag). Ze willen daarom alle transacties via de 'tank-card' provider laten lopen omdat ze dan dat inzicht in het verbruik krijgen
 
Maandelijks declareren (bij een werkgever) zou best kunnen maar een LM wil graag inzicht hebben in het verbruik (vaak deel van het maandelijkse lease bedrag). Ze willen daarom alle transacties via de 'tank-card' provider laten lopen omdat ze dan dat inzicht in het verbruik krijgen
Natuurlijk declareren bij de tank-card organisatie is nog beter.
Bottom line: je kunt gewoon Superchargen, maar omdat “bezinemaatschappij Tesla” niet is aangesloten bij de tank-card maatschappij moet je maandelijks wat extras doen. Lijkt me geen argument in de keuze SR+ of LR. Daarmee weer on topic.
 
Ik rijd al 2 maand met een SR+. Ik doe 2× per week een verplaatsing van 200km heen en terug en een keer per week zelfs 250km heen en terug. Ik laad op tot 90% en heb tot op vandaag nooit de batterij verder leeg gereden dan 15%.Het gemiddeld verbruik is ongeveer 160wh/km. Dat wil zeggen 170wh/km op de snelweg en 150wh/km op de gewone weg. Dus wat mij betreft is een SR+ geen enkel probleem. Nu moet natuurlijk de winter nog komen. Dan zal de range natuurlijk wat minder worden, hoeveel moet ik nog ondervinden. Anderzijds moest er een probleem zijn dan zijn er voldoende Superchargers (of andere snelle chargers) langs de Belgische wegen te vinden waar je op 10 minuten 50 tot 100km kan bij Laden.
 
Natuurlijk declareren bij de tank-card organisatie is nog beter.
Bottom line: je kunt gewoon Superchargen, maar omdat “bezinemaatschappij Tesla” niet is aangesloten bij de tank-card maatschappij moet je maandelijks wat extras doen. Lijkt me geen argument in de keuze SR+ of LR. Daarmee weer on topic.
Net gesproken met Alphabet en bevestigd gekregen dat het niet mogelijk is om te declareren voor SC kosten. Dit betekent dat deze kosten volledig voor eigen rekening zouden zijn en dat kan ik natuurlijk niet accepteren. Ik ben dus afhankelijk van alle andere laadstations behalve SC. Toch maar voor de LR AWD?
 
Net gesproken met Alphabet en bevestigd gekregen dat het niet mogelijk is om te declareren voor SC kosten. Dit betekent dat deze kosten volledig voor eigen rekening zouden zijn en dat kan ik natuurlijk niet accepteren. Ik ben dus afhankelijk van alle andere laadstations behalve SC. Toch maar voor de LR AWD?

Toevallig lease ik mijn Tesla (die nog onderweg is) ook via Alphabet, en gisteren vanuit de wagenparkbeheerder van mijn werkgever te horen gekregen, nadat hij Alphabet heeft gebeld, dat de Supercharger kosten gewoon via de leasemij gedeclareerd kunnen worden.

Daarnaast begreep van een medewerker van het SeC in Groningen dat Tesla aan het kijken is of ze hier voor de leaserijders in NL iets op kunnen verzinnen, en naast de CC koppeling aan je account ook iets met een tankpas kunnen gaan doen. Alhoewel ik niet de indruk heb dat dat op dit moment de grootste prioriteit heeft van Tesla.
 
Toevallig lease ik mijn Tesla (die nog onderweg is) ook via Alphabet, en gisteren vanuit de wagenparkbeheerder van mijn werkgever te horen gekregen, nadat hij Alphabet heeft gebeld, dat de Supercharger kosten gewoon via de leasemij gedeclareerd kunnen worden.

Daarnaast begreep van een medewerker van het SeC in Groningen dat Tesla aan het kijken is of ze hier voor de leaserijders in NL iets op kunnen verzinnen, en naast de CC koppeling aan je account ook iets met een tankpas kunnen gaan doen. Alhoewel ik niet de indruk heb dat dat op dit moment de grootste prioriteit heeft van Tesla.

Dank voor de info! Ik zal dat even navragen. Welke model heb jij besteld als ik vragen mag? De LR AWD kost bij Alphabet nu €932 p/m aan leasekosten.