Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hulp bij keuze

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,

Ik ben op dit moment aan het overwegen of een Model S iets voor mij is. Het gaat om een lease auto waarmee ik (zoals ik op dit moment woon-werkverkeer rijdt) dagelijks ritten maak van 170-200 km per rit, dus rond de 400 km per dag. Mijn huidige maandgemiddelde zit op 7500km.

Ik neem aan dat er voldoende Model S eigenaren zijn die mij een reeel advies kunnen geven of dat een Model S een optie voor mij is. Graag advies.

Wat zaken die misschien van belang kunnen zijn:

- Ik woon in Emmen, ZO Drenthe
- Ik rijd op dit moment met name naar Amsterdam
- Mijn werk speelt zich af in de Randstad, dus ook Den Haag en regio
- Mogelijkheid voor een laadpaal thuis is er (althans, qua ruimte, oprit etc)
- In Utrecht zit ons hoofdkantoor, daar is mogelijkheid voor een laadpaal, maar daar zit ik niet dagelijks


Ik hoop dat er mensen zijn op dit forum die mij een zinnig advies kunnen geven. Bedankt in ieder geval!

Groeten,

Tom
 
In de algemene thread staat ergens ook een hele discussie of de S geschikt is voor dit soort afstanden. Het antwoord zal afhangen van wie je het vraagt, denk ik. Als je nu gewend bent om met 150km/h heen en terug te blaffen, dan zul je moeten inleveren. Het verbruikt (van elke auto) stijgt significant als je hard rijdt. Met zo'n afstand en hoge snelheden ben je na 250 km leeg, en zul je dus na elke rit moeten laden. Ik kan me voorstellen dat een snelle diesel in elk geval een makkelijker optie is.

Als je een wat rustiger rijgedrag hebt, en de lol van de model S inziet, dan is het een prima keuze. Je vertrekt elke ochtend vol van huis, bij goede opstandigheden (=zomer) zal heen en weer op 1 lading wel net gaan, bij wat minder optimale omstandigheden (koude, wind, regen) zul je wel moeten laden als je nog een beetje normaal (120?) wilt rijden.

Misschien moet je die van Vincent Evers eens twee dagen huren, die zit in Amsterdam. Dan kun je eens ervaren hoe de S op langere afstand met energie omgaat.

Edit: besteed eens een uurtje aan deze thread: Gemiddeld verbruik Tesla Model S - Page 2
 
Heb de indruk dat je meer zit meer zit de de dagelijkse afstand. Met 400 km per dag ga je het met één lading niet redden, zeker niet bij slecht en koud weer. Je zal dus de zekerheid willen hebben van laden op locatie of onderweg. Er zijn wel steeds meer laadpalen - maar er is altijd het risico dat ze bezet zijn net als je ze nodig hebt. Zels 220V laden op lokatie kan nog een optie zijn - maar dat hangt van de lokatie(s) af. Zou ook serieus nadenken over een laadoptie bij Fastnet onderweg - daarvan komen er 200 (zie hun site) en je kan er op 22KW laden (100 km per uur). Geeft je net dat beetje wat je aanvullend nodig hebt. Ook wordt een CHAdemo adapter verwacht - hiermee kan je echt snel laden bij Fastned. Ik zou iig altijd wel een duo-charger optie nemen. Daarnaast zijn door Tesla aanvullende superchargers in Nederland aangekondigd. Maar details qua tijd en plaats ontbreken nog.

Maw - het is te doen gegeven dat je overdag ergens kan laden (al dan niet onderweg). Variabele werkplekken maken het plannen dan wel lastig.
 
Op Fastned zou ik in dergelijke situaties niet rekenen. Dan moet je al snel een uur laden ofzo. Da's lang hoor, dagelijks een uur bij een tankstation rondhangen. Je zult op locatie moeten kunnen laden. Heb je daarover geen zekerheid dan zou ik geen Tesla nemen.
 
gezien je dagelijkse verplaatsing het reele bereik (onder normale rijomstandigheden) overtreft (of toch kort benaderd)....

als je op uw bestemming kan bijladen : niet twijfelen, de rijervaring is niet te evenaren.
als je niet kan bijladen op uw bestemming : niet doen, je gaat teveel Range Anxiety ervaren om te kunnen genieten van de unieke rijervaring.
 
Die afstand is gewoon te groot om iedere dag met deze auto af te leggen. Het is geen probleem als je elke dag naar het zelfde adres gaat en daar een prive laadpunt hebt, maar uit je verhaal maak ik op dat je wisselende bestemmingen hebt en dan is het gewoon niet te doen denk ik. Onderweg laden is misschien in het begin leuk, maar je zit er niet op te wachten om na een dag werken ergens 15 tot 30 minuten te staan om er zeker van te zijn dat je thuis komt. Dus zolang je er niet 100% zeker van bent dat je op je bestemming kan laden zou ik er nog even mee wachten.
 
Mijn mening is dat het allemaal wat genuanceerder ligt. Hoe enthousiast ben je over elektrisch rijden en over de Tesla Model S in het bijzonder? Als je het financiele plaatje bekijkt, hoeveel goedkoper is het t.o.v. een ICE? Wel uitgaan van voldoend aantal jaren rijden in de Model S, hoge kilometerstand lijkt voor de Model S geen probleem. Heb je voor dat prijsverschil en je enthousiasme het ervoor over dat je meermalen per week extra inspanningen moet doen om de terugreis te kunnen voltooien?
Zelf heb ik toevallig de eerste 2 maanden in totaal 15.000km gereden en het smaakt eerlijk gezegd naar nog meer. Aan de andere kant weet ik van mezelf dat ik niet bepaald de gemiddelde Nederlandse automobilist ben.
Op dit moment staat er nog geen supercharger op een gunstige plaats voor de trajecten die je beschrijft, maar mocht er eentje verschijnen in (de buurt van) Utrecht dan zou ik daar graag dagelijks een kwartier tot half uurtje willen laden hoor... scheelt maandelijks ook weer heel wat 'brandstofkosten'.
 
Indien sprake is van dagelijks gemiddeld 400 km en wisselende bestemmingen waar je geen absolute zekerheid hebt over de aanwezigheid van een beschikbare laadplek zou ik nu nog niet opteren voor een tesla.

Als het fastned netwerk (met chademo adapter) en/of het tesla superchargers netwerk is uitgerold zou dit voor mij anders worden, dan heb je een redelijk alternatief voor de keren dat een laadplek op je bestemming niet beschikbaar is.
 
Als je iedere dag deze afstand rijdt, heb ik een ander advies: verhuizen! :)

Je zit nu iedere dag 3 tot 4 uur in de auto en maakt daarbij enorme reiskosten. Als je verhuist naar de regio rondom Utrecht of Amersfoort scheelt dat je de helft van de kosten en de helft van de tijd.

Daarnaast past een Model-S dan ineens wel... :)
 
Als je iedere dag deze afstand rijdt, heb ik een ander advies: verhuizen! :)

Je zit nu iedere dag 3 tot 4 uur in de auto en maakt daarbij enorme reiskosten. Als je verhuist naar de regio rondom Utrecht of Amersfoort scheelt dat je de helft van de kosten en de helft van de tijd.

Daarnaast past een Model-S dan ineens wel... :)

Daar heb je een punt. maar opletten.
Ga ook niet te dicht wonen zoals ik (op 8km). want dan is de fun er ook snel af. 16km per dag met de model S is echt te weinig.
Een gevolg daar van is dat ik s' avonds en 's nachts wat zit rond te rijden.:smile:
 
Ik zou er serieus over twijfelen.
Mindbender is een forumlid die tegen de grens aanzit met het bereik per dag en concessies doen met snelheid was zijn grootste probleem in het begin.
Ik geloof dat hij tegenwoordig wel de juiste ballans heeft gevonden, echter 400km per dag is teveel voor het reëel bereik van de Model S.

Ik zou serieus overwegen geen Tesla aan te schaffen, mits dat je het niet erg vind per dag, gemiddeld bij een Supercharger te staan (en mogelijk ervoor moet omrijden) of dat je langs de weg staat bij een Fastned station voor ca 30 min om alleen thuis te kunnen komen.

Indien je ALTIJD kunt bijladen op locatie verandert te situatie en heb je geen probleem, maar indien niet....

Hoe mooi en kicks en awesome deze wagen ook mag zijn, indien hij niet voldoet voor de dagelijkse transportbehoefte wordt het geen genot maar eerder een last.
Bekijk het zakelijk.
 
Absoluut wachten tot bekend is waar de superchargers komen te staan. Een half uur Fastned levert je 50 tesla kilometers op, dus praktisch 30. 400 kilometer met een beetje normale snelheid rijden moet je minimaal 150 kunnen bijladen. 400 Is namelijk alleen te doen met iedere dag een range charge en heel zuinig rijden! Reken maar dat je batterij daar ook minder hard om kan lachen... Als er geen supercharger op je route staat, en je kunt niet 100% zeker flink kunt laden op locatie, no way aan beginnen. dan sta je elke dag een uur stil om te laden, ALS er al een Fastned is op je route tegen die tijd... is erg stil de laatste tijd rond nieuwe locaties....
 
Zo. Dat duurde even. Dank voor alle reacties toendertijd. Ik heb toen (halverwege 2014) gekozen voor een Volvo V60 hybride (0% bijtelling, was in 2013 op kenteken gezet). Inmiddels staat daar 165k op en lever ik deze auto in volgend jaar mei. Met 285.000 op de teller dan. Dus verheugd was ik met het bericht dat fiscaal het er op lijkt alsof we ook in 2017 nog gewoon 4% over het gehele bedrag hoeven te betalen.

Dus rijst de vraag: wat gaan we in 2017 doen. Er is een P90, er is een SuC in Zwolle (70km van mijn huis), dus de kans dat ik thuis kom wordt steeds groter.

Na een jaar verder: wat denken jullie nu van rijden met een Model S met 320-360km per dag?
 
Feiten:

- Je rijdt (nog steeds ?) Emmen/westen(Amsterdam, Den Haag etc.)
- In Amsterdam en Zwolle staat een SuC
- Een 90D heeft een 6% hogere capaciteit dan een 85
- Er zijn inmiddels 50 locaties Fastned langs snelwegen
- Steeds meer bedrijven hebben laadpalen voor bezoekers
- Je kan zowiezo op steeds meer plekken laden

Nog wat anders - met zoveel kilometers bespaar je over 5 jaar pakweg €50.000 op brandstofkosten ( gebaseerd op 1:10,beetje schatting, maar zal er niet veel naast zitten.

Conclusie kan je zelf trekken denk ik.
-----------
Moet me nog wel wat van het hart..
Op je initiële vraag van 8 feb 2014 hebben 15 mensen de moeite genomen je - geheel belangeloos - binnen twee dagen een antwoord te geven.. Je doet er een jaar over om even iets van "dankjewel" te zeggen, überhaupt om te reageren ... om er direct een nieuwe vraag aan toe te voegen.. Dat laatste lijkt dan ook meer de reden van je post..

Je bent van harte welkom - maar het is niet echt in lijn met de web-norm die we hier in dit forum hebben ontwikkeld.
 
Last edited: