Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hulp bij keuze tussen model 3 / model Y

This site may earn commission on affiliate links.
Ik was ook aan het twijfelen tussen een 3 en Y. Persoonlijk zou ik voor een Y gaan. Veel meer ruimte. En gezien het feit dat je niet voor een LR of Prestatie variant gaat, lijkt mij dat 0-100 minder belangrijk voor je is. Een Y is m.i. in alle opzichten beter voor de gemiddelde bestuurder.
 
Het gaat dan om een verschil van ongeveer 100 km extra range. Vraag is ga ik die nodig hebben….

Mijn situatie:

  1. Extra range: ik heb dat 1 keer per jaar nodig. En misschien heb ik dat net niet nodig omdat de volgende SC op 110km afstand ligt, waardoor de 100km extra range in de praktijk nul verschil maken. Maar je kan uiteraard ook de omgekeerde redenering maken. Dat besef ik wel, maar mijn punt is: range is overrated.
  2. Extra ruimte: ik heb één keer per week nodig.
  3. Hatchback: ik heb dat meerdere keren per week nodig.
  4. Hogere zitpositie: ik geniet daar dagelijks van.
Ik vind een 3 mooier, maar rij dus met een Y.

PS edit: 5. hogere laadsnelheid: heb ik nooit nodig. Ik rij nu bijna 3 maand professioneel met een MY. Ik heb al één keer extern geladen 10 minuten bij Fastned, en al de rest van m'n laadbeurten deed ik in m'n garage met een eenvoudige mobile charger omdat ze nog de TWC moeten installeren. En dat werkt ook gewoon goed.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: maartenc1985
Als ik op wat het bereik is, zie ik de volgende wat betreft winter snelweg km's

M3 rdw lr. 393 km bij verbruik 26,02 kwh
Model y 282 bij verbruik van 27,41 kWh

Verschil van 109 km echter vind ik het verbruik best hoor waar hier mee gerekend is. Volgens mij als je met beide modellen een beetje normaal rijd moet het verbruik toch veel lager kunnen houden?
 
Waar haal je die info vandaan? M3 RWD LR heeft nog geen winter meegemaakt. Ik vermoed dat je info hebt van de 2019 versie. Sindsdien is er het nodige veranderd. Daarnaast ligt dat verbruik van de M3 erg hoog. Hoger dan wij hebben met onze 2019 M3 LR.
 
M3 rdw lr. 393 km bij verbruik 26,02 kwh
Model y 282 bij verbruik van 27,41 kWh
Lijkt mij verbruik met caravan.
Het is whattherange.com. Bij google komen ze als gesponserd bovenaan lijkt mij verdacht. Wie zit er achter om daarvoor sponsoring te betalen.
Evdatabase.nl is veel betrouwbaarder.
Ik zit met mijn MY, van net een jaar oud op 180Wh/km. Je mag er nog 10% laadverliezen bij doen. Ik rij sportief en altijd Vmax + 5. Heeel veel 125km/u dus.
 
  • Like
Reactions: maartenc1985
ongeveer mijn verbruik met caravan.

Het is whattherange.com. Bij google komen ze als gesponserd lijkt mij verdacht. Wie zit er achter om daarvoor sponsoring te betalen.
Evdatabase.nl is veel betrouwbaarder.
Ik zit met mijn MY, van net een jaar oud op 180Wh/km. Je mag nog 10% laadverliezen bij doen. Ik rij sportief en altijd Vmax + 5. Heel veel 125km/u dus.
Hoeveel km rijd jij dan op volle accu
Kan ik de som dan maken
18 kWh op 100 km
Accu is 57,5
57,5 / 18 x 100 = 319 km op volle accu met sportief rijden.
Is dit in de winter? Of gemiddeld winter en zomer ?
 
Last edited:
Ik heb een MY LR en heb de auto nu ook bijna een jaar. Over 24k km was mijn verbruik gemiddeld 17kWh per 100 km, dat is dus ook ± 5 maanden met winterbanden (best wat impact) en geregeld ritjes met fietsen achterop. Heb een vrij sportieve rijstijl en de stoplicht "sprintjes" geven me nog steeds een grote glimlach.

Mijn plan is om de auto langer te houden en ben daardoor wat voorzichtiger met de accu, probeer deze dus tussen 20-80 te houden als het kan. Je berekening is in de theorie correct maar je zult in de praktijk nooit volledig laden en ontladen. De eerste 10 maanden was in aangewezen op publiek laden (met vaak plugin hybrids die er lang stonden) maar ik heb nul issues gehad qua bereik. In 1 jaar tijd ook maar 1x aan de Supercharger gestaan, langste rit was slechts 400km maar toch.

Als de SR een LFP batterij heeft kan je zonder problemen tot 100% laden en effectief is het verschil daarmee met een LR kleiner, de LR zou je natuurlijk ook kunnen laden tot 100% als batterij degradatie voor jou geen probleem is.
 
  • Like
Reactions: maartenc1985
Hoeveel km rijd jij dan op volle accu
Kan ik de som dan maken
18 kWh op 100 km
Accu is 57,5
57,5 / 18 x 100 = 319 km op volle accu met sportief rijden.
Is dit in de winter? Of gemiddeld winter en zomer ?
Dit is een volledig jaar. Dus alle seizoenen. Is wel een LR.
Let wel, het gemiddelde is een gemiddelde met grote standaardafwijking. De winter gaat richting 210. Hou daar rekening mee. Ik haalde richting wintersport bij 0 graden 310 km (75kWh batterij).
5 maanden met winterbanden (best wat impact)
Dat ligt niet aan de banden hoor of toch heel weinig. Eerder aan het conditioneren van de batterij en het interieur en aan de slechtere efficiëntie van een batterij bij koude temperaturen. Geldt trouwens ook voor je smartphone.
 

1686826022760.png