Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hulp bij keuze tussen model 3 / model Y

This site may earn commission on affiliate links.
Goedemorgen,

Binnenkort mag ik een nieuwe leaseauto kiezen. Het gaat een Model y van Model 3 worden. Echter ik twijfel en hoop dat jullie mij willen adviseren.

Gezinssituatie: Ik ontmoette mijn vrouw en 2 kinderen (6 en 8 jaar)
Andere auto: We hebben een renault megane estate voor oa de vakanties om onze caravan te trekken. (Zie het niet zitten om met een elektrische auto naar Zuid Frankrijk te rijden in het hoogseizoen en om de 200 a 300 km in de rij te staan om te laden en de caravan elke keer los te combineren)
werk:
  1. Vanuit huis --> mogelijkheid tot laden
  2. Bij de klant --> kan door geheel Nederland zijn --> vaak mogelijkheid tot laden bij de klant (max 2 a 3 dagen per week)
  3. Op kantoor--> 73 km enkele reis --> Kan op kantoor laden

Opties zijn:
Model Y RWD in wit middernachtzilver € 46.990
Model 3 RWD in wit of midnight zilver €41.990 + mogelijk €1600,- voor kleur
Model 3 RWD LR met € 45.990

Andere optie is het wachten op de nieuwe model 3.

Nu ik zo alles op een rijtje zet is het model 3 RWD LR een hele goede optie qua prijs en actieradius.
In mijn overwegingen ga ik uit van de volgende actieradius. Ik hoor graag dat dit een beetje opgaat in het uitgaan van ongeveer snelwegkm's.

Model 3 RWD Zomer 360 km / Winter 300 km
Model 3 RWD LR Zomer 470 km /winter 400 km
Model Y RWD: Zomer 340 km / 280 km

Zijn er leden hier die met dezelfde vraag hebben gezeten of misschien zitten. Wat zijn jouw overwegingen zijn geweest.

Alvast bedankt voor het advies en meedenken.
 
Goedemorgen,

Binnenkort mag ik een nieuwe leaseauto kiezen. Het gaat een Model y van Model 3 worden. Echter ik twijfel en hoop dat jullie mij willen adviseren.

Gezinssituatie: Ik ontmoette mijn vrouw en 2 kinderen (6 en 8 jaar)
Andere auto: We hebben een renault megane estate voor oa de vakanties om onze caravan te trekken. (Zie het niet zitten om met een elektrische auto naar Zuid Frankrijk te rijden in het hoogseizoen en om de 200 a 300 km in de rij te staan om te laden en de caravan elke keer los te combineren)
werk:
  1. Vanuit huis --> mogelijkheid tot laden
  2. Bij de klant --> kan door geheel Nederland zijn --> vaak mogelijkheid tot laden bij de klant (max 2 a 3 dagen per week)
  3. Op kantoor--> 73 km enkele reis --> Kan op kantoor laden

Opties zijn:
Model Y RWD in wit middernachtzilver € 46.990
Model 3 RWD in wit of midnight zilver €41.990 + mogelijk €1600,- voor kleur
Model 3 RWD LR met € 45.990

Andere optie is het wachten op de nieuwe model 3.

Nu ik zo alles op een rijtje zet is het model 3 RWD LR een hele goede optie qua prijs en actieradius.
In mijn overwegingen ga ik uit van de volgende actieradius. Ik hoor graag dat dit een beetje opgaat in het uitgaan van ongeveer snelwegkm's.

Model 3 RWD Zomer 360 km / Winter 300 km
Model 3 RWD LR Zomer 470 km /winter 400 km
Model Y RWD: Zomer 340 km / 280 km

Zijn er leden hier die met dezelfde vraag hebben gezeten of misschien zitten. Wat zijn jouw overwegingen zijn geweest.

Alvast bedankt voor het advies en meedenken.
Wij, gezin van vier, hebben voor de Y Long Range gekozen. De doorslaggevende factoren voor ons waren:

- ruimte in de Y (voor bagage tijdens vakanties)
- zitpositie kinderen achterin (iets comfortabeler)
- zit positie voorin (vonden die hoge positie stiekem wel erg prettig)

Wij hebben geen moment spijt gehad van onze keuze. Vakanties zijn heerlijk qua reis, rijbereik en ruimte. De kinderen zitten als koningen achterin.

We hadden de keus niet kunnen maken zonder een proefrit in beide Tesla's en het rijplezier af te zetten tegen het daadwerkelijke gebruik.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Helaas valt de y lr buiten mijn budget. Ik heb ook in beide gereden en vond het model 3 iets sportiever en minder logboek. Maar dat is natuurlijk ook logisch als je naar beide auto's kijkt.
Ik zou zelf voor de Model Y gaan als je de ruimte nodig hebt. Model Y LR is beste van beide, maar ik merk dat je nog wat range anxiety hebt dus ik weet niet of de Y RWD een goede optie voor je is wat dat betreft. (Uitgezocht hoeveel KM je kan rijden per model, nog geen ervaring met laden in het buitenland want in realiteit zijn er geen wachtrijen)

Voor sportiviteit, iets meer range en (persoonlijk) een iets mooiere auto in de basisversie. (Bij de Y zou ik er eigenlijk altijd de 20” velgen bij kopen)

Op de Model 3 zou ik in de basis versie gewoon de wieldoppen eraf halen en dan heb je prima velgen om naar te kijken. Beste is dan natuurlijk de RWD LR. Ik heb zelf geen kinderen, maar wel collega’s die hun kinderen ook makkelijk mee krijgen in de 3. Het is best een ruime auto! Het enige minpunt is het verticale laden van spullen door de sedan kofferbak, daar is de Y met de hatchback nog prettiger.
 
Ik ben alleen en heb recent voor dezelfde keuze gestaan. Toen ik zag dat de Model 3 geen hatchback is, maar een kleine toegang heeft tot de bagageruimte heb ik zonder aarzeling de Model Y gekozen. Hiervoor had ik een Volvo V60 en het kwam toch regelmatig voor dat ik het handig vond om ook grotere dingen te kunnen vervoeren.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Stijn_NL
Ik denk dat de range niet relevant zal zijn. Je kan thuis laden, dus de privé ritjes zullen 99% thuis worden geladen. Naar kantoor en terug ga je ook redden in elke auto, dus je hoeft niet eens op kantoor bij te laden. En de zakelijke ritten door heel NL ga je ook nog wel redden, gezien je redelijk centraal zit. Mocht het een keer niet lukken, dan pak je gewoon één van de vele superchargers voor 10 minuten mee op de terugweg.

Er zitten eigenlijk alleen maar voordelen aan de Model Y, dus voor mij zou dat een no-brainer zijn. Het enige nadeel wat ik zie is dat de auto soms wat groot is voor Nederland en z'n krappe draaicirkel. Maar als je niet bang bent van een krappe parkeergarage of een extra keer steken, dan gewoon voor de Model Y gaan.
 
  • Like
Reactions: fivari and NielsA
Ik ben in 2019 van een station (v60 en toen kortstondig Passat uit de pool) overgestapt op een model 3 LR. Kinderen waren toen 2 en 5. Eerste jaar nog met een dakkoffer op vakantie en vervolgens gewoon alles in de auto.

Wij kamperen overigens niet en gaan altijd naar goed uitgeruste vakantiehuizen.

Als volgende heb ik ook even een model Y overwogen, maar ik blijf bij een 3.

Zeker als de keuze gaat tussen een 3 LR en een Y SR lijkt mij de 3 een no brainer.

Waarom ga ik weer voor de 3?
- ik heb de ruimte niet echt nodig, al zal ik die vast kunnen vullen;
- standaard range model Y zou niet afdoende zijn voor mijn reguliere ritten (laden op ritten waar ik dat nu niet hoef)
- LR Y zou ook kunnen, maar dan blijf ik om mijn andere argumenten nog steeds naar de 3 neigen
- ik vind de model 3 mooier, maar dat is puur subjectief
- vrijwel iedereen lijkt nu te kiezen voor een Y, en dan heb ik liever wat anders.
- ik zou nooit een auto kiezen uit louter praktische overwegingen (teveel het Renault scenic gevoel van weleer).

De toegang tot de achterklep van de 3 vind ik overigens best OK. Als je regelmatig fietsen vervoert of grote dingen wilt verhuizen zal het best lastig zijn. Ik heb echter nog nooit meegemaakt dat ik iets niet mee kon nemen. Een keer 2 vitra fauteuils was lastig, maar ook die kreeg ik er na wat puzzelen in.
 
Je kan geen verkeerde keuze maken: de M3 is ook een fijne familiewapen kan ik na 4 jaar zeggen. Als ik een nadeel kan noemen: in de vakantie ‘moet’ de fiets op het dak. 🙈 Bij de Y waarschijnlijk niet (vermoed ik). In alle situatie heb ik met 2 kinderen (10 en 12) nooit te krap gevonden. Ook niet in vergelijking tot eerdere auto’s zoals 3-touring, Saab 9-3 en DS5.
Ik ga zelf voor een 3 RWD LR en mijn vrouw waarschijnlijk voor de Y LR, omdat het kan.
Dus, heeft meer ruimte de voorkeur, dan de Y. Beter rijden en meer range? De 3.
 
Je kan geen verkeerde keuze maken: de M3 is ook een fijne familiewapen kan ik na 4 jaar zeggen. Als ik een nadeel kan noemen: in de vakantie ‘moet’ de fiets op het dak. 🙈 Bij de Y waarschijnlijk niet (vermoed ik). In alle situatie heb ik met 2 kinderen (10 en 12) nooit te krap gevonden. Ook niet in vergelijking tot eerdere auto’s zoals 3-touring, Saab 9-3 en DS5.
Ik ga zelf voor een 3 RWD LR en mijn vrouw waarschijnlijk voor de Y LR, omdat het kan.
Dus, heeft meer ruimte de voorkeur, dan de Y. Beter rijden en meer range? De 3.
Kijk hier wordt ik blij van. Mijn kinderen zijn 8 en 6. Zelf heb ik ook achter in de 3 gezeten en de ruimte viel me echt niks tegen. Op vakantie in de zomer met de caravan pakken we toch de Megane estate 1.3. Dan blijven de voetbal ritjes / weekendjes weg/ vakantie in huisje over.

Ik begin toch echt naar de 3 LR WDR te neigen. Vooral de range met verre opdrachten in het land in de winter spreekt mij erg aan.
 
  • Like
Reactions: IvCh and Mars2020
Misschien had je t zelf al lang bedacht. Maar er is recent een model 3 RWD met heeeeeeel veel range tegen een mooie prijs leverbaar. Uitsluitend zakelijk, dus staat niet in de configurator. Meer range als de AWD tegen minder geld.
Er staan er een paar in snel beschikbaar 😉
 
  • Like
Reactions: ERvee
Geen idee hoe lang je ‘mag’ doen met je leaseauto. Maar je hebt kinderen in de groei las ik ergens. Mijn kinderen vinden de model 3 achterin best krap, vooral de zithoogte van de achterbank en de ruimte voor de voeten valt tegen. Ga vooral ook eens achterin zitten zou ik zeggen. Nu past t misschien nog allemaal prima. Maar denk ook eens na over 3 of 4 jaar.

Veel plezier met de testrit!