Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kilometerheffing België

This site may earn commission on affiliate links.

Hayden

Active Member
Apr 12, 2016
1,696
963
Belgium
Nu moeten wij in België geen jaarlijkse rijtaksen betalen als je met een elektrische wagen rijdt.
Er zijn volop gesprekken in de regering aan de gang om een kilometerheffing in te voeren maar zou dit ook gelden voor elektrische wagens? Men spreekt van 2 tot 5 cent per km.
Zijn er hier die dit debat van dichterbij volgen?
 
Niet van dichtbij, maar lijkt mij logisch. Iemand moet de wegen betalen.
Dit is nu onrechtvaardig. Een oudje die zijn wagen enkel gebruikt om op zaterdag naar de Aldi te rijden en zondag naar de mis, betaalt even veel als een vertegenwoordiger met 100K km per jaar.
‘De gebruiker betaalt’ is nog steeds het beste pricipe, al was de overhead vroeger te groot om dit zo te belasten. De digitale revolutie maakt hier veel meer mogelijk. Op het einde vd maand een rekening met je gereden km, parkeergeld, tolgelden en eventueel boetes. Lijkt mij nu perfect mogelijk.
Ik mis in de differentiatie (voorlopig) wel nog het milieu-aspect. Vervuiling moet mee genomen worden.

Het is onrechtvaardig dat wij niets betalen. En zorgt voor afgunst.
 
Niet van dichtbij, maar lijkt mij logisch. Iemand moet de wegen betalen.
Dit is nu onrechtvaardig. Een oudje die zijn wagen enkel gebruikt om op zaterdag naar de Aldi te rijden en zondag naar de mis, betaalt even veel als een vertegenwoordiger met 100K km per jaar.
‘De gebruiker betaalt’ is nog steeds het beste pricipe, al was de overhead vroeger te groot om dit zo te belasten. De digitale revolutie maakt hier veel meer mogelijk. Op het einde vd maand een rekening met je gereden km, parkeergeld, tolgelden en eventueel boetes. Lijkt mij nu perfect mogelijk.
Ik mis in de differentiatie (voorlopig) wel nog het milieu-aspect. Vervuiling moet mee genomen worden.

Het is onrechtvaardig dat wij niets betalen. En zorgt voor afgunst.
Ik heb niets tegen de kilometerheffing maar vraag mij alleen af als dit het voordeel van elektrisch rijden deels teniet doet. Nu moeten we geen rijtaks betalen wat op tien jaar kan oplopen tot een voordeel van 5000 euro iets wat ik als particulier meegenomen heb in mijn berekening. Ik was aan het overhellen naar een LR i.p.v. MR of SR+ maar als ik nog eens vijf k bij moet rekenen dan is dit weer een ander verhaal.
 
Ik heb niets tegen de kilometerheffing maar vraag mij alleen af als dit het voordeel van elektrisch rijden deels teniet doet. Nu moeten we geen rijtaks betalen wat op tien jaar kan oplopen tot een voordeel van 5000 euro iets wat ik als particulier meegenomen heb in mijn berekening. Ik was aan het overhellen naar een LR i.p.v. MR of SR+ maar als ik nog eens vijf k bij moet rekenen dan is dit weer een ander verhaal.

Ik ben van hetzelfde principe als jij, @Hayden. Heb dit ook in mijn berekening gerekend. Ik hoop dan ook dat de km heffing er niet doorkomt.
 
Ik heb niets tegen de kilometerheffing maar vraag mij alleen af als dit het voordeel van elektrisch rijden deels teniet doet.
Vandaar mijn standpunt dat het milieu moet meegenomen worden als differentiatiestandpunt.
Ik heb het ontbreken vd taks 2,5 jaar geleden ook mee genomen. Was toen gegarandeerd tot 2020. Dit haal ik nog wel.
België kennende heb ik daarvoor wel wat marge genomen. Terugverdieneffect was theoretisch 4 jaar. Ik ben al tevreden met 5 jaar. Dat jaartje extra wordt ruim gecompenseerd door het rijplezier en staat ook in verhouding met de levensduur EV vs ICE. Ook hier moeten we omdenken. En er waren nog extra onzekerheden: inruilwaarde, evolutie vd verzekeringsprijs, onderhoudskosten buiten garantie...
Er waren zelfs onwetendheden: vampire drain en laadverliezen. Deze compenseer ik nu door wat meer SuC laden dan aanvankelijk gepland.
Ondertussen worden de wagens goedkoper. De subsidie mag dus afgebouwd worden. Cf de zonnecellen.
Iemand moet de wegen betalen. En dat is best de gebruiker. There is no such thing as a free meal. Maar aan het compenseren vd uitstoot wil ik dan weer niet mee betalen.
En die 500€ betekent dan weer zo’n 0,25%. Hebben jullie zo’n correcte terugverdieneffectberekening dan?
 
  • Like
Reactions: Karim DB