Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kinder- & babystoeltjes

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi allen,

Ik vond in het forum slechts hier en daar een post over babystoeltjes. Het leek mij dan wel zinvol om een topic hierover te starten omdat toch wel enkelen met dezelfde vragen zullen zitten.

Wij zijn momenteel op zoek naar een goed uitneembaar zitje voor een baby. Onze keuze valt momenteel op de Britax-Römer Baby Safe2 i-size. Heeft iemand ervaring met dit stoeltje? Is het zinvol/veiliger om hier een isofix-systeem voor te nemen?
Of welke voor- en nadelen hebben de stoeltjes die jullie gekocht hebben?

Ik kijk uit naar de reacties!
 
  • Helpful
Reactions: Kuijp74
Wij gebruiken voor de kleinste de Doona met isofix-base: Car Seat - SimpleParenting.
Is wat zwaarder dan andere, maar door zijn inklapbare wielen ben je eigenlijk nooit aan het tillen. Ideaal in de supermarkt e.d.
Past prima in een S als je de stoelen niet al te ver naar achter zet.

Wij hebben de veiligheidsscore in verschillende tests laten meewegen. Bijvoorbeeld van ANWB: Autostoeltjestest - ANWB.
 
  • Informative
Reactions: PGMyst
Wij hebben pas een 2e hands model S gekocht en die is nog niet geleverd. We hebben 2 kinderen van 6 en 4. Voor de jongste moesten we nog goed kinderstoeltje van 4-12 jaar kopen. De oudste heeft al een tijdje de MC Rodi airprotect. Ik overweeg nu om 2 Rodifix stoeltjes voor hun te kopen, dit omdat de huidige van onze oudste nog geen isofix heeft. Nu de leren bekleden achterbank nog in top staat is wil dat de stoeltjes zo min mogelijk over het leer schuren dus, daarnaast is Isofix natuurlijk ook beter voor de veiligheid.
Ik vraag me alleen nog even af als de kinderen wat langer worden en ik de hoofdsteun hoger ga zetten van de kinderstoel of dan de hoofdstoel vand e Tesla achterbank dan niet in de weg zit. Best wel balen dat die niet verwijderd kan worden. Hoor graag de ervaringen van andere eigenaars.
 
  • Informative
Reactions: PGMyst and Kuijp74
Zie ook dit draadje voor wat info: Kinderzitjes schuin en gordel moeilijk bereikbaar

Is het zinvol/veiliger om hier een isofix-systeem voor te nemen?
Ik heb ervaring met zowel gordel en isofix, en in mijn beleving zit de isofix altijd een stuk vaster in de auto dan met gordel systeem.
Of dat dan ook invloed heeft gehad op de bescherming van mijn nakomelingen heb ik gelukkig nooit hoeven ondervinden... ;)
Qua handigheid was ik sneller met de gordel dan met de isofix, en bij het gordelsysteem blijft er niks achter op de achterbank als je het zitje niet bij je hebt.
 
  • Informative
Reactions: PGMyst
Beste allen,

mijn eerste stapjes als toekomstig Tesla rijder aan het zetten... Wil ik direct al beroep doen op jullie gecombineerde kennis!

De situatie is als volgt:
We hebben 1 kindje van 2 jaar oud. Hij zit heden in een Maxi Cosi Pearl Pro, op een Isofix basis (familyfix?). Er is bovendien een tweeling op komst. Vorig weekend hebben wij een testrit gemaakt met Model X in 6-zits configuratie. Dit zorgde voor ons voor wat problemen:
- stoeltje op 3e zitrij onmogelijk indien 2 stoelen op 2e zitrij 'locked' moet zijn? (die poot zit in de weg?) Bodendien had hij, als we een autostoel namen van Dreambee, (te) weinig plaats voor zijn beentjes.
- er komen nog 2 draagbare kinderstoelen (de typische maxi-cosi's) aan, die ik bij voorkeur ook wil vastzetten met een of andere isofix oplossing...

Beperkende factor = We willen de kids zeker en vast vastzetten met isofix. In het (recente) verleden een ongeval gehad, ons kindje zat vast met een isofix stoel & is er goed uitgekomen. Argumentatie ten spijt, dit is iets waar wij (ihb mijn vrouw) niet op wil toegeven...

Voor de rest staan we open voor alle mogelijke configuraties Model X (5, 6 of 7 zitter); alsook mogelijke autostoelcombinaties/merken, zolang ze kwalitatief zijn. (post hierboven leek me interessant, van Lucas31).

Alvast bedankt voor jullie mogelijke hulp/input hierbij! De garage in Aartselaar was niet bijster behulpzaam in deze kwestie... :-(

bedankt alvast
groeten
Dries
 
Beste allen,

mijn eerste stapjes als toekomstig Tesla rijder aan het zetten... Wil ik direct al beroep doen op jullie gecombineerde kennis!

De situatie is als volgt:
We hebben 1 kindje van 2 jaar oud. Hij zit heden in een Maxi Cosi Pearl Pro, op een Isofix basis (familyfix?). Er is bovendien een tweeling op komst. Vorig weekend hebben wij een testrit gemaakt met Model X in 6-zits configuratie. Dit zorgde voor ons voor wat problemen:
- stoeltje op 3e zitrij onmogelijk indien 2 stoelen op 2e zitrij 'locked' moet zijn? (die poot zit in de weg?) Bodendien had hij, als we een autostoel namen van Dreambee, (te) weinig plaats voor zijn beentjes.
- er komen nog 2 draagbare kinderstoelen (de typische maxi-cosi's) aan, die ik bij voorkeur ook wil vastzetten met een of andere isofix oplossing...

Beperkende factor = We willen de kids zeker en vast vastzetten met isofix. In het (recente) verleden een ongeval gehad, ons kindje zat vast met een isofix stoel & is er goed uitgekomen. Argumentatie ten spijt, dit is iets waar wij (ihb mijn vrouw) niet op wil toegeven...

Voor de rest staan we open voor alle mogelijke configuraties Model X (5, 6 of 7 zitter); alsook mogelijke autostoelcombinaties/merken, zolang ze kwalitatief zijn. (post hierboven leek me interessant, van Lucas31).

Alvast bedankt voor jullie mogelijke hulp/input hierbij! De garage in Aartselaar was niet bijster behulpzaam in deze kwestie... :-(

bedankt alvast
groeten
Dries

Ik ontwikkel met mijn bedrijf zelf kinderstoeltjes voor verschillende grote merken en ik weet dat dit een lastige kwestie is, zeker in een Model X met 6 zitplaatsen.

De keuze voor isofix is juist maar die moet wel samenwerken met de poot of met een zogenaamde “top tether”. Deze laatste gebruikt de bevestiging op de achterkant van de stoel. Er gaat dan een gordel van een stoeltjes naar die bevestiging. Deze top tether is lastiger in de Model X vanwege de vaste hoofdsteun. Zowel de poot als ook de top tether zorgen ervoor dat het stoeltje niet roteert bij een aanrijding.

Ik zou voor de baby kuipjes ( de maxi cosi’s) ook gebruik maken van een isofix base. De kuipjes kunnen dan makkelijk geïnstalleerd worden op de base. Maxi Cosi heeft bijvoorbeeld het family systeem waarvan je al de familyfix en de Pearl gebruikt. Er zijn natuurlijk ook andere merken, maar als je al maxi cosi hebt dan ben je wat flexibeler (ook met andere auto’s).

Het is het beste om jonge kinderen zo lang mogelijk achterwaarts gericht te vervoeren. Het hoofd is al relatief zwaar en de nekje is niet in staat de krachten te verwerken bij een aanrijding. Achterwaarts gericht voorkomt dan ook ernstig letsel. Nu is het wel zo dat er niet veel beenruimte overblijft voor de kindjes, dus dat is altijd lastig. BeSafe heeft gemiddeld iets meer beenruimte en heeft ook een familysysteem. Er zijn ook stoeltjes met een draaisysteem, waarbij het stoeltje naar je toe gedraaid kan worden. Cybex heeft de Sirona M, ook een family systeem waarbij zowel het baby kuipje alsook de grotere stoeltje naar je toe gedraaid kunnen worden.

Voor een 6 zits Model X zou je voor de tweede zifterij een isofix base voor links en rechts kunnen nemen voor het baby kuipje en later het grotere stoeltje (zoals de Pearl). Op de derde zitrij dan bijvoorbeeld een draaistoeltje om instappen en uitstappen makkelijker te maken. Maar dat laatste moet dan tussen de twee gelockte stoelen op de tweede zitrij. Andere mogelijkheid is de 5 of 7 zits, dan zouden drie stoeltjes, zoals de maxi cosi family fix naast mekaar moeten staan waarbij aan de buitenzijde de babykuipje op een base staan.

Of je doet het andersom en locked een stoel op de tweede zitrij niet zodat je goed bij de derde zitrij kunt komen voor de tweeling.

Let op de volgende zaken bij de installatie van de stoeltjes (dit gaat volgens verschillende onderzoeken nog steeds in heel veel gevallen fout)
1) laat je echt goed uitleggen hoe het stoeltje werkt en hoe het kindje veilig in het stoeltje zit, liefst in je eigen auto. De stoeltjes zijn alleen veilig als alles goed geïnstalleerd is.
2) zorg ervoor dat beide isofix conmectors ook daadwerkelijk vast zitten. De poot moet afsteunen op de vloer en in het geval van een toptether moet deze heel strak zitten. De base moet zo goed mogelijk tegen de achtebank gedrukt worden. Let op de mechanische of elektronische indicators op de base.
3) het interne gordelsysteem van het stoeltje moet juiste geplaatst zijn en op spanning. Laat dit demonstreren en lees de handleiding hierover.
4) wordt het stoeltje, zoals een babykuipje met een gordel geïnstalleerd dan is er maar een juiste manier hiervoor. Een babykuipje altijd achterwaarts gericht en let op hoe de gordel over het stoeltje loopt
5) word de autogordel gebruikt voor een groter kind ( vanaf 105cm), zorg er dan voor dat de schouder gordel over het sleutelbeen loopt en de heupgordel over de heup en niet boven over de armsteunen of ergens anders. Gebruik geen zitverhoges maar booster Seats met een rugleuning en eigen hoofdsteun. Zitverhogers zijn in de nieuwe regelgeving niet meer toegestaan.
6) neem geen “all in one” stoeltjes, deze zijn dan geschikt voor kinderen van 0 jaar tot soms 12 jaar. Dat kan natuurlijk nooit voor alle leeftijden optimaal zijn en ook is er grote kans op verkeerde installatie of verkeerd gebruik.
7) let er op dat het stoeltje voldoet aan de laatste Europese norm voor kinderstoeltjes, dit is de UN-ECE R129 (soms aangeduid met I-size). De oude regelgeving is de UN-ECE R44.
8) last but not least, zorg er ook voor dat opa en oma weten hoe het hoort!

voor verdere info kun je ook kijken naar deze sit over veiligheid, gebruiksgemak en kwaliteit:

ADAC Test - Kindersitze

Dit zijn gegevens welke ook door de ANWB worden gebruikt.


Ik hoop dat dit helpt om de juiste keuzes te maken.
 
Beste,

superbedankt voor deze uitgebreide informatie! Ik heb nog enkele vragen/opmerkingen:

De keuze voor isofix is juist maar die moet wel samenwerken met de poot of met een zogenaamde “top tether”. Deze laatste gebruikt de bevestiging op de achterkant van de stoel. Er gaat dan een gordel van een stoeltjes naar die bevestiging. Deze top tether is lastiger in de Model X vanwege de vaste hoofdsteun. Zowel de poot als ook de top tether zorgen ervoor dat het stoeltje niet roteert bij een aanrijding.

Persoonlijk vond ik dat de top tether vlot ging... Dreambee stoel met isofix grepen & top tether zat goed vast. Even puzzelen & gordel goed vastzetten, maar ik vond de vaste hoofdsteunen nu niet bijzonder vervelend/beperkend...

Voor een 6 zits Model X zou je voor de tweede zifterij een isofix base voor links en rechts kunnen nemen voor het baby kuipje en later het grotere stoeltje (zoals de Pearl). Op de derde zitrij dan bijvoorbeeld een draaistoeltje om instappen en uitstappen makkelijker te maken. Maar dat laatste moet dan tussen de twee gelockte stoelen op de tweede zitrij.

Je bedoelt dan een isofix base zonder poot? Want anders kunnen de stoelen toch niet meer bewegen?
En het stoeltje op de derde zitrij: kan je dit vastklikken in het midden (dus half op L & half op R stoel in de 3e zitrij?

Bijkomende vraag: is er een concrete ervaring met die Multimac? Zowel naar gebruik (van baby tot peuter) als naar veiligheid/normen?

bedankt!
 
gisteren was ik even wat wezen experimenteren met stoeltjes want ik was nog steeds niet gelukkig met het feit dat ik geen isofix kon gebruiken in mijn MS (2018) met mijn huidige stoeltje.

Ik heb zelf een Romer Kidfix XP alleen ik kreeg de isofix niet vast in de MS doordat deze gefixeerde "pootjes" heeft. Dat ging niet lekker, lees niet, met de kuipstoelen achterin.

Met succes zojuist een Romer Kidfix SL in de auto gekregen. De flexibele isofix deed het hem bij mij.



upload_2019-8-7_10-49-33.png
 
bedoelt dan een isofix base zonder poot? Want anders kunnen de stoelen toch niet meer bewegen?
En het stoeltje op de derde zitrij: kan je dit vastklikken in het midden (dus half op L & half op R stoel in de 3e zitrij?

Ja je hebt gelijk, als de stoelen niet kunnen bewegen met de poot dan wordt het lastig. In het midden vastklikken op de derde zitrij gaat ook niet want de afstand van de isofix bevestigingen laat dat niet toe. Als je dan echt een 6 zits wil dan zul je de babykuipjes op de derde zitrij moeten plaatsen.

Ik heb die Multimac wel eens voorbij zien komen maar ik heb nog geen ervaringen daarover gezien. Volgens mij zou deze niet meer voldoen aan de nieuwe veiligheidseisen.

Kun je eens een foto plaatsen van hoe je de top tether hebt gebruikt?
 
  • Like
Reactions: Wackmack
Ja je hebt gelijk, als de stoelen niet kunnen bewegen met de poot dan wordt het lastig. In het midden vastklikken op de derde zitrij gaat ook niet want de afstand van de isofix bevestigingen laat dat niet toe. Als je dan echt een 6 zits wil dan zul je de babykuipjes op de derde zitrij moeten plaatsen.

Ik heb die Multimac wel eens voorbij zien komen maar ik heb nog geen ervaringen daarover gezien. Volgens mij zou deze niet meer voldoen aan de nieuwe veiligheidseisen.

Kun je eens een foto plaatsen van hoe je de top tether hebt gebruikt?
Die 6 zits configuratie hoeft echt niet :), als een 5-zit of 7-zit beter dienst doet om die kinderstoelen veilig kwijt te raken in de auto zijn die voor mij ook goed. Zoals gezegd, flexibel naar zetelconfiguratie & kinderstoel toe, zolang ze vastzitten met isofix.

Wat betreft Top-tether, het was een testrit, en ik heb er op dat moment geen foto van genomen. Als hij gekocht is & ze vastzitten, kom ik er zeker op terug :)

bedankt alvast
 
Wat een super goede adviezen Harold, petje af. Momenteel zijn mijn kinderen 1 en 3, de laatste is bijna 4. De jongenste zit in een stoel met isofix en een staande paal dus die zit goed vast. Mijn oudste zit in een grotere stoel met de autogordel. Wij zouden nog een derde kindje willen. Waarschijnlijk is mijn oudste dan 5 jaar. Zou je de veilig kunnen vervoeren op de middelste plek zonder autostoel?

Lees dat een kind vanaf 5 jaar ongeveer uit de auto stoel zou kunnen, mocht dat nodig zijn.
 
Wat een super goede adviezen Harold, petje af. Momenteel zijn mijn kinderen 1 en 3, de laatste is bijna 4. De jongenste zit in een stoel met isofix en een staande paal dus die zit goed vast. Mijn oudste zit in een grotere stoel met de autogordel. Wij zouden nog een derde kindje willen. Waarschijnlijk is mijn oudste dan 5 jaar. Zou je de veilig kunnen vervoeren op de middelste plek zonder autostoel?

Lees dat een kind vanaf 5 jaar ongeveer uit de auto stoel zou kunnen, mocht dat nodig zijn.

Of een kind al zonder kinderstoel/verhoger in de auto mag is niet afhankelijk van de leeftijd maar van de lengte. Dat kan eigenlijk pas goed bij een lengte van 135cm (kledingmaat is een goede indicatie). . Je hebt oudere kleinere kinderen en jongere grotere kinderen. Is zoon of dochterlief te klein dan ligt de schoudergordel teveel richting de nek of zelfs in de nek met als gevolg zwaar letsel in een aanrijding. Ook kan hij of zij onder de heupgordel schuiven in een aanrijding.
Voor de rest maakt het dan niet uit welke positie hij of zij zit. Een booster seat heeft als functie het kind goed onder de autogordel te positioneren en om de schouder en heupgordel op de juiste manier te geleiden.

Ik ben net bezig een onderzoek door te nemen voor een presentatie op een seminar dat we organiseren. Daarbij gaat het om wat er allemaal fout gaat bij het gebruik van een kinderstoeltje waardoor veel kinderen bij aanrijdingen onnodig in het ziekenhuis terechtkomen. Misschien iets om een keer hier te laten zien als het klaar is.

De autogordels, de voorstoelen en het stuur voor de bestuurder en bijrijder zijn verstelbaar in verschillende richtingen zodat een 5 percentiel vrouw en een 95 percentiel man veilig onder de gordel op de voorstoel zitten en ook zo goed mogelijk gepositioneerd is tov van de airbag(s). Op de andere zitrijen is dat niet het geval en moeten de kinderzitjes er voor zorgen dat dit wel mogelijk is.
 
Wat een super goede adviezen Harold, petje af. Momenteel zijn mijn kinderen 1 en 3, de laatste is bijna 4. De jongenste zit in een stoel met isofix en een staande paal dus die zit goed vast. Mijn oudste zit in een grotere stoel met de autogordel. Wij zouden nog een derde kindje willen. Waarschijnlijk is mijn oudste dan 5 jaar. Zou je de veilig kunnen vervoeren op de middelste plek zonder autostoel?

Lees dat een kind vanaf 5 jaar ongeveer uit de auto stoel zou kunnen, mocht dat nodig zijn.

Petje af inderdaad!
Beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar ik zou zeker een draaibare autostoel aanraden! Bij onze eerste een halve hernia opgelopen met in- en uittillen uit de wagen, maar een draaibare is echt de oplossing.
Draaibare autostoeltjes, welke is de beste voor mijn kindje?