Beste allen,
mijn eerste stapjes als toekomstig Tesla rijder aan het zetten... Wil ik direct al beroep doen op jullie gecombineerde kennis!
De situatie is als volgt:
We hebben 1 kindje van 2 jaar oud. Hij zit heden in een Maxi Cosi Pearl Pro, op een Isofix basis (familyfix?). Er is bovendien een tweeling op komst. Vorig weekend hebben wij een testrit gemaakt met Model X in 6-zits configuratie. Dit zorgde voor ons voor wat problemen:
- stoeltje op 3e zitrij onmogelijk indien 2 stoelen op 2e zitrij 'locked' moet zijn? (die poot zit in de weg?) Bodendien had hij, als we een autostoel namen van Dreambee, (te) weinig plaats voor zijn beentjes.
- er komen nog 2 draagbare kinderstoelen (de typische maxi-cosi's) aan, die ik bij voorkeur ook wil vastzetten met een of andere isofix oplossing...
Beperkende factor = We willen de kids zeker en vast vastzetten met isofix. In het (recente) verleden een ongeval gehad, ons kindje zat vast met een isofix stoel & is er goed uitgekomen. Argumentatie ten spijt, dit is iets waar wij (ihb mijn vrouw) niet op wil toegeven...
Voor de rest staan we open voor alle mogelijke configuraties Model X (5, 6 of 7 zitter); alsook mogelijke autostoelcombinaties/merken, zolang ze kwalitatief zijn. (post hierboven leek me interessant, van Lucas31).
Alvast bedankt voor jullie mogelijke hulp/input hierbij! De garage in Aartselaar was niet bijster behulpzaam in deze kwestie... :-(
bedankt alvast
groeten
Dries
Ik ontwikkel met mijn bedrijf zelf kinderstoeltjes voor verschillende grote merken en ik weet dat dit een lastige kwestie is, zeker in een Model X met 6 zitplaatsen.
De keuze voor isofix is juist maar die moet wel samenwerken met de poot of met een zogenaamde “top tether”. Deze laatste gebruikt de bevestiging op de achterkant van de stoel. Er gaat dan een gordel van een stoeltjes naar die bevestiging. Deze top tether is lastiger in de Model X vanwege de vaste hoofdsteun. Zowel de poot als ook de top tether zorgen ervoor dat het stoeltje niet roteert bij een aanrijding.
Ik zou voor de baby kuipjes ( de maxi cosi’s) ook gebruik maken van een isofix base. De kuipjes kunnen dan makkelijk geïnstalleerd worden op de base. Maxi Cosi heeft bijvoorbeeld het family systeem waarvan je al de familyfix en de Pearl gebruikt. Er zijn natuurlijk ook andere merken, maar als je al maxi cosi hebt dan ben je wat flexibeler (ook met andere auto’s).
Het is het beste om jonge kinderen zo lang mogelijk achterwaarts gericht te vervoeren. Het hoofd is al relatief zwaar en de nekje is niet in staat de krachten te verwerken bij een aanrijding. Achterwaarts gericht voorkomt dan ook ernstig letsel. Nu is het wel zo dat er niet veel beenruimte overblijft voor de kindjes, dus dat is altijd lastig. BeSafe heeft gemiddeld iets meer beenruimte en heeft ook een familysysteem. Er zijn ook stoeltjes met een draaisysteem, waarbij het stoeltje naar je toe gedraaid kan worden. Cybex heeft de Sirona M, ook een family systeem waarbij zowel het baby kuipje alsook de grotere stoeltje naar je toe gedraaid kunnen worden.
Voor een 6 zits Model X zou je voor de tweede zifterij een isofix base voor links en rechts kunnen nemen voor het baby kuipje en later het grotere stoeltje (zoals de Pearl). Op de derde zitrij dan bijvoorbeeld een draaistoeltje om instappen en uitstappen makkelijker te maken. Maar dat laatste moet dan tussen de twee gelockte stoelen op de tweede zitrij. Andere mogelijkheid is de 5 of 7 zits, dan zouden drie stoeltjes, zoals de maxi cosi family fix naast mekaar moeten staan waarbij aan de buitenzijde de babykuipje op een base staan.
Of je doet het andersom en locked een stoel op de tweede zitrij niet zodat je goed bij de derde zitrij kunt komen voor de tweeling.
Let op de volgende zaken bij de installatie van de stoeltjes (dit gaat volgens verschillende onderzoeken nog steeds in heel veel gevallen fout)
1) laat je echt goed uitleggen hoe het stoeltje werkt en hoe het kindje veilig in het stoeltje zit, liefst in je eigen auto. De stoeltjes zijn alleen veilig als alles goed geïnstalleerd is.
2) zorg ervoor dat beide isofix conmectors ook daadwerkelijk vast zitten. De poot moet afsteunen op de vloer en in het geval van een toptether moet deze heel strak zitten. De base moet zo goed mogelijk tegen de achtebank gedrukt worden. Let op de mechanische of elektronische indicators op de base.
3) het interne gordelsysteem van het stoeltje moet juiste geplaatst zijn en op spanning. Laat dit demonstreren en lees de handleiding hierover.
4) wordt het stoeltje, zoals een babykuipje met een gordel geïnstalleerd dan is er maar
een juiste manier hiervoor. Een babykuipje altijd achterwaarts gericht en let op hoe de gordel over het stoeltje loopt
5) word de autogordel gebruikt voor een groter kind ( vanaf 105cm), zorg er dan voor dat de schouder gordel over het sleutelbeen loopt en de heupgordel over de heup en niet boven over de armsteunen of ergens anders. Gebruik geen zitverhoges maar booster Seats met een rugleuning en eigen hoofdsteun. Zitverhogers zijn in de nieuwe regelgeving niet meer toegestaan.
6) neem geen “all in one” stoeltjes, deze zijn dan geschikt voor kinderen van 0 jaar tot soms 12 jaar. Dat kan natuurlijk nooit voor alle leeftijden optimaal zijn en ook is er grote kans op verkeerde installatie of verkeerd gebruik.
7) let er op dat het stoeltje voldoet aan de laatste Europese norm voor kinderstoeltjes, dit is de UN-ECE R129 (soms aangeduid met I-size). De oude regelgeving is de UN-ECE R44.
8) last but not least, zorg er ook voor dat opa en oma weten hoe het hoort!
voor verdere info kun je ook kijken naar deze sit over veiligheid, gebruiksgemak en kwaliteit:
ADAC Test - Kindersitze
Dit zijn gegevens welke ook door de ANWB worden gebruikt.
Ik hoop dat dit helpt om de juiste keuzes te maken.