Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Knipperlicht Model S/X vs 3 en Autopilot lanechange

This site may earn commission on affiliate links.

ramonneke

Active Member
Moderator
Apr 26, 2018
4,915
3,605
Rotterdam
De Model S/X hebben geen 'soft' knipperlichthandle maar één die fysiek is, zeg maar de klassieke handle. Eerlijk gezegd verbaasde me dat. Ik ben de softstick al erg gewend uit vorige auto's en vind het veel prettiger.

Tijdens het rijden met Autopilot is de huidige handle in de S/X best irritant want je moet:

- De handle licht indrukken en dat volhouden tot je meer dan de helft van rijstrook bent gewisseld. Doe je dit niet dan schiet de auto terug de bestaande baan op.

- De handle volledig doorduwen, de auto gaat dan van baan veranderen en daarna mag je de handle zelf weer uit zetten wat een hele irritante handeling is.

Maar nu zie ik dat de Model 3 wel een soft handle heeft. Dus als je die 'doordrukt' gaat hij toch gewoon naar het midden.

Hierdoor is de auto lange change feature gewoon een stuk minder interessant om te gebruiken.

Zijn er meer mensen die daarom deze feature niet gebruiken?
 
Gewoon de richting aanwijzer niet helemaal doordrukken tot eindstand van de hendel, dus zeg maar half ingedrukt houden.

De hendel zo ongeveer een seconde of 8 (+- 5x een pingel) ingedrukt houden is momenteel een lane change gedaan (ingedrukt houden tot je eerste wiel over de lijn is)
 
  • Informative
Reactions: EddieW
Half ingedrukt houden is prima vanaf het stuur i.v.m. het gevoel maar als je linkerhand niet op het stuur zit is het lastig continu de handle 'half' vast te houden.

Op de snelweg houd ik het stuur beneden vast met m'n arm(en) op m'n benen. Je moet dan echt het stuur beet pakken en dat haalt wel het gemak van de feature af. Liever zou ik de handle dus door willen duwen en dan meteen weer naar m'n been gaan.

Mijn ervaring is dat de auto wel met iets meer dan enkel een wiel over de lijn moet zijn.