Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadpaal of 3-fase contactdoos

This site may earn commission on affiliate links.
Dit kan maar met één paal, een tweede kan niet communiceren met de slimme meter en is ook niet te koppelen aan paal no. 1. Als je voldoende vermogen beschikbaar hebt bv 3 fase 32 amp kan je wel twee palen (van het zelfde merk) aan elkaar knopen waarbij de palen kunnen "overleggen" hoe het vermogen verdeeld wordt.
Die link die ik stuurde was de verkeerde: ze doen dit bijvoorbeeld voor hele VVE garages:
Laad uw elektrische auto met Dynamic Load Balancing
 
Ik zou mezelf eerst de vraag stellen: Moet ik straks beide autos iedere nacht tegelijkertijd kunnen laden? Met een 100D kun je best wel wat kilometers maken. Misschien volstaat om beide autos om de dag te laden?
Ik ben het wel eens met widodh en zijn artikel. Alleen een CEE aansluiting in geval van nood gebruiken.
Ikzelf gebruik thuis een CEE WDC (die 32A aankan) maar daar is weer een SMART-evse gebaseerd laadsysteem op ingeplugt. Op dit forum staat zon lader bekend als de "Fivari lader" Ik koppel deze hooguit 2 a 3 keer per jaar los mocht ik die lader mee willen nemen op reis.
Maar buiten dit alles moet je inderdaad ook nadenken over het load balancen mocht je beide autos tegelijkertijd gaat laden
 
Een prima combinatie is een domme lader, ingesteld op een veilig lage stroom die de thuisaansluiting nooit doet afspringen en een slimme lader die de resterende stroom neemt. 's Nachts als de overige verbruikers stilstaan en als de andere auto niet (meer) laadt dan krijgt de auto aàde slimme lader het volle vermogen. Een forumlid laadt zo elke nacht zijn Zoe en zijn Tesla vol op een 3x15A (vijftien) aansluiting.
Zo'n oplossing is in bepaalde gevallen beter dan een echte load balancing die de beschikbare of ingestelde stroom gelijk verdeeld.
De domme lader laadt altijd indien in gebruik en heeft dus voorrang op de slimme die weet wanneer hij zich moet inhouden en wanneer hij tot het uiterste kan gaan. Waar vind je dat nog? Iets met zo'n kracht en toch zo'n zelfbeheersing?
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: job-lek