Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadpaal thuis + aftrekbaarheid kosten (België)

This site may earn commission on affiliate links.
Hello all,

Ik heb sinds gisteren een Tesla S90D, bevalt prima :p

Nu heb ik wel nog geen laadpaal thuis, en bij ons in Gent hebben ze de supercharger weggehaald om god weet welke reden.

Wat is jullie advies voor een laadpaal thuis? Ik neig naar de Tesla Wall Connector, maar wellicht zal elke lader het wel doen?

Hij moet wel buiten aan mijn oprit hangen, dus snel en makkelijk zijn in gebruik en vooral, waterdicht. Any tips?

Voor de zelfstandigen onder ons: hoe is het verbruik van een Tesla bij jullie privé geregeld? Mag je bijvoorbeeld een forfaitair bedrag per maand aanrekenen gemakshalve, of moet er verplicht een teller geïnstalleerd worden die het laden van de Tesla en huishoudelijk verbruik strikt gescheiden houdt?

Thx!

Steven
 
  • Like
Reactions: Karim DB
Welkom Steven,
Veel geluk gewenst met uw tesla.
De SuCs in Gent zijn weg omdat het hotel was overgenomen en de nieuwe eigenaars het contract van de SuCs niet mee overnamen.

de Tesla Wall Connector lijkt me een goede keuze. De kans is groot dat je hier wel eentje op de kop kunt tikken.
Om gezever te voorkomen lijkt het me best om er een meter tussen te plaatsen.
 
Proficiat Steven,

Geen Suc nodig in Gent als je in Gent woont. Tesla Wall Connector hangt bij ons op de oprit sinds zo'n 14 maand. Werkt nog steeds perfect. Metertje in de electriciteitskast, elke 3 maand noteer ik het aantal kWh verbruikt door de TWC . Ik reken 28 cent per kWh.
Om u een idee te geven; 21000 km later (14 maand) lees ik 4600 kWh verbruik. Uiteraard hoort elders laden hier niet bij, hetgeen zelden gebeurt tenzij op reis.
 
Welkom Steven! Ik zou altijd ofwel een goedgekeurde meter plaatsen, of met een soort backoffice werken. Met zo'n backoffice kan je via een app of webtoegang perfect zien hoeveel je op welk moment thuis geladen hebt. Voorlopig zal dat wellicht voldoende bewijs zijn voor de fiscus. Voor mijn Volvo plug-in had ik een charge amps Halo (met back office) maar die doet niet aan load balancing. Afhankelijk van je technische situatie kan dat toch wel een nuttige extra zijn. Heb je 3 fasige aansluiting?
 
Steven,

Eandis laat slechts één aansluiting per adres toe, dus een aparte aansluiting voor het werk kan niet. Je moet dus kiezen. Beste optie is een aansluiting op privé en je electricien je kast laten aanpakken. Ik heb me vooreerst laten omschakelen naar 3 fase 220v (3f 400v ging niet in onze straat), en overgeschakeld naar hogere aansluiting (nu 19,9 kW - 50A). Kan ook minder, maar zou dan een oplossing à la vaste Fivari lader met load balancer aanraden. Daarnaast ook alle verbruikers gerelateerd met het werk (dus ook de lader) achter een bijkomende teller plaatsen. Ik lees die per kwartaal af en reken aan 0,35 euro/kW, terug te storten aan privé. Foto trekken van de teller (voor en na) voor de boekhouding. Mijn auto laadt aan nachttarief vanaf 23:00 en ik kan de laadsnelheid gerust verlagen. Ik doe dat omdat bij urenlang 16,5kW pompen (het max van de auto) de laadkabel voelbaar opwarmt en dus verlies genereert.
De Tesla TWC is ook een zeer goede en mooie keuze (kies die met 8 m kabel) maar ik koos zelf voor de Fivari Mobile dewelke met velcro band in de garage hangt, zodat ik die op roadtrip kan meepakken (+alle adapters meenemen!) en ik dus geen twee laders moest kopen. Filip van Fivari is trouwens een crème om mee te werken en uiterst hulpzaam, geen moeite is hem teveel om je te helpen.
Er is ook nog een oplossing in de vorm van een lader van bvb TheNewMotion, waarin je desgewenst ook je laadpunt publiekelijk beschikbaar stelt (=optioneel, en tegen door jouw in te stellen tarief) en van hen ook optioneel een maandelijkse factuur kan krijgen aan je firma voor je eigen verrekening van je eigen verbruik. Weliswaar tegen een kleine maandelijkse vergoeding voor de facturatie.

Veel succes!
Nicolas.
 

Attachments

  • 170304D8-CDAF-48BB-94BF-9B9977051ACA.jpeg
    170304D8-CDAF-48BB-94BF-9B9977051ACA.jpeg
    244.9 KB · Views: 115
Ik zou altijd ofwel een goedgekeurde meter plaatsen, of met een soort backoffice werken.
Ik vraag me af wat je daarmee bewijst. Je kan de ganse straat laten laden. Wat als je partner binnenkort elektrisch rijdt?
Ga je dan een tweede lader én teller plaatsen?
Btw. Ik,laad nog steeds 2 fasig. Geen loadbalancing. Gewoon een extra kring met 32A zekering. Meestal laadt ik 24A (25km/u) ruim voldoende voor dagelijks gebruik ik kan tot 32A (34km/u). Als dat niet voldoende is (wat enkel gebeurd als ik zelf niet goed gepland heb), dan ga ik langs de SuC.

Doe eerst wat ervaring op en beslis dan.
 
Gelijkaardig systeem als de meesten hier: simpel apart tellertje (op din-rail) voor het circuit van de Tesla Wall Connector.

Telkens de electriciteitsmaatschappij haar afrekening stuurt doe ik hetzelfde: gemiddelde stroomprijs van die afgelopen periode gebruiken mét foto’s voor de boekhouding (uitmiddelen, want mijn klein tellertje heeft geen dacht/nacht-tarief :rolleyes:).

Zou ok zijn zo volgens mijn fiscalist.
 
Nu draaien we twee dingen door elkaar.
Ofwel staat je electriciteitsaansluiting thuis op je privé, en dan krijg je een regelmatige terugstorting van je firma naar je privé volgens de aparte teller op je electriciteitskast ; ofwel staat je huis op je firma, en dan ga je je privé-verbruik compenseren met een VAA (?800 euro/jaar ?) of dat verbruik terugstorten aan je firma (maar deze laatste keuze gebeurt quasi nooit in de praktijk, men opteert voor de VAA).

Avant la lettre is de electriek voor een EV belast aan 75%, de rest aan 100%. De andere 25% worden toegevoegd aan de post Verworpen Uitgaven, en dus onderhavig aan de vennootschapsbelasting.

Ik zou, op zijn Belgisch, dus niet teveel reppen over die lader tussen je dennebomen en vooral van de gratis SuCs overal klappen als ze erom vragen bij de fiscale controle.;) En niet zeggen in al je drive dat die in Kortrijk gans de tijd ge-ICEd wordt door aso’s.
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: Karim DB
Ik ben nieuw op dit forum en zie door de bomen het bos nog niet helemaal, dus hopelijk stel ik deze vraag op de juiste plaats. Ik wil een wall connector aanschaffen. Die zal vanaf de straat toegankelijk zijn. Hoe voorkom ik dat elke auto kan opladen?
 
Ik weet niet of ik als Nederlander mag reageren, maar toch.. :)

- TWC is in mijn ogen de meest eenvoudige oplossing: hangt nu bijna twee jaar buiten en 0 problemen;
- iedereen kan mijn oprit oprijden en (mits Tesla) gaan laden. Nog nooit gebeurd en ook bij al mijn Tesla vrienden nog nooit van gehoord;
- Mocht dat wel gebeuren, gewoon even aanbellen, mag je en laden en krijg je koffie toe...
- Ik gebruik MAXEM om te zorgen dat thuis alles goed blijft werken. Einde van ieder jaar draai ik overzicht uit en keer dan tegen een tarief van 22ct uit. Als de belasting daar problemen mee heeft hoor ik het graag (van de belastingdienst dan) en corrigeer ik wel zover nodig.
 
Jochen, ik hoopte op een iets elegantere oplossing...
Hbrink, ik ben ook een Nederlander, dus ik hoop ook dat we hier goed zitten :). En dank voor je reactie, misschien is inderdaad de oplossing wel dat ik me er niet druk over maak. Maarre, begrijp ik goed dat de TWC alleen met Tesla's werkt? Hoezo?
 
Jochen, ik hoopte op een iets elegantere oplossing...
Hbrink, ik ben ook een Nederlander, dus ik hoop ook dat we hier goed zitten :). En dank voor je reactie, misschien is inderdaad de oplossing wel dat ik me er niet druk over maak. Maarre, begrijp ik goed dat de TWC alleen met Tesla's werkt? Hoezo?
Je kan met een dipswitch instellen of ook niet-Tesla's mogen opladen.