Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Lader achter Domotica (homey)

This site may earn commission on affiliate links.
ls,
Ik krijg mijn X aan het eind van de maand en inmiddels hang mijn Tesla lader al. Vreemd genoeg kan iedereen met een tesla aan mijn lader laden dus wil het laden eigenlijk koppelen aan mijn Homey.
De tesla app is er al voor de Homey dus ik weet of de auto voor de deur staat,
Nu wil ik dus spanning zetten op mijn lader als de auto voor de deur staat. En afsluiten als ik weg rij.
Is hier een elegante goedkope oplossing voor om 3x16A netjes te schakelen via bv Z-wave?
 
Oei ik zou het niet gaan zoeken in een slimme schakelaar gezien 3 fase. Zelf kan ik mijn laadpunt softwarematig aan/uit zetten. Heb nog niet gekeken of dat met Homey via een webapi geschakeld kan worden. Jouw idee van in- en uitschakelen spreekt mij wel aan!
 
De zwaarste eenvoudige Zwave schakelaars die ik tot heden heb gezien zijn deze: Heavy duty Z-Wave switch for indoors & outdoors - kijk eens op het 2de plaatje wat er mee geschakeld wordt? Alleen is dat geen 3-fase :(
Verder heb je ook nog dit apparaat: BICOM | 432-40-WM1 440V Automaat, maar daar mag je zelf denk ik ook nog zelf wel wat mee klussen.

Dit zijn beide geen 3 fase schakelaars zo te zien dus daar heb je voor een 3 fase laadpaal niets aan.
Ik had nog even vlug gegoogled op een z-wave 3 fase schakelaar maar ik heb niets kunnen vinden.

(Dat is overigens geen garantie dat deze er niet is.)

Ik laad overigens de TWC continu aan staan en ik heb alleen toen we 2,5 week op vakantie gingen de zekering uit gezet in de meterkast.
De kans dat er iemand uren bij je komt laden op de oprit is niet zo heel groot en zelfs als er iemand in nood zit en in een uur 16,5kWh bij mij is komen laden, kost mij dan € 3,47. Een goede schakelaar die veelvuldig dit vermogen kan schakelen kost minimaal € 200 (gok ik als deze er al is.) Dus ben je nog ik nog steeds goedkoper uit als iemand ca. 60u a 16,5kWh bij mij is komen laden.... bij 11kWh is dat al 90 uur laden.

Daarbij is mijn oprit beveiligd met een camera en dan laat ik hem wel op kenteken achterhalen en stuur ik de rekening wel ;)
 
Ik ga straks eens de app installeren op mijn Homey.. (krijgt veel goede comments!). Back on topic. Helaas kun je met de app de twc niet schakelen. Wat je zou kunnen doen is een energiemeter (link) zetten op de kabel naar de lader en een flow maken dat bij het niet
aanwezig zijn van jouw tesla (Geofencing) en de energiemeter hoger is dan X je een signaaltje krijgt van Homey "Check eens je oprit op vreemde voertuigen" ;)

Daarnaast heb je op deze manier ook meteen een "goedkope" manier om het energieverbruik te meten.

Mogelijkheid 2 is dat je de energiemeter (3 fase variant) op de hoofdleiding zet en je hetzelfde doet als hierboven alleen bij een vermogen boven de 10.000 watt dan zou je de energie meter breder kunnen inzetten.
 
Met een maxem kan je je twc remote aan en uitzetten maar niet automatisch. Ik heb zo’n ding maar voel de behoefte ook niet zo. Als iemand in nood zit mag hij altijd een keer laden. Als ik thuis ben krijgt ie nog een bakkie ook! Verder in een dik jaar nog nooit een kW gepikt ;-)
Bij mij in 5 jaar ( vandaag vijfde verjaardag ) ook nog geen Wh gejat, ik laat hem tijdens de vakantie gewoon aanstaan.
Maar woon ook op een eilandje met 2 andere huizen, dus dat valt best op als er iemand gaat staan.
 
  • Funny
Reactions: Hbrink
Iemand die zo nodig bij een wildvreemde op de oprit gaat staan om z’n auto op te laden, moet toch echt hoge nood hebben. De kans om betrapt te worden is dan toch heel hoog.
Maar mocht je toch je lader willen uitschakelen, dan zou je dat via een 3-fasen contactor kunnen doen, bv deze: https://www.amazon.de/gp/product/B000ONYT9G/ref=oh_aui_detailpage_o06_s00?ie=UTF8&psc=1
Deze kun je dan met een standaard z-wave plug schakelen.
 
Iemand die zo nodig bij een wildvreemde op de oprit gaat staan om z’n auto op te laden, moet toch echt hoge nood hebben. De kans om betrapt te worden is dan toch heel hoog.
Maar mocht je toch je lader willen uitschakelen, dan zou je dat via een 3-fasen contactor kunnen doen, bv deze: https://www.amazon.de/gp/product/B000ONYT9G/ref=oh_aui_detailpage_o06_s00?ie=UTF8&psc=1
Deze kun je dan met een standaard z-wave plug schakelen.
Je bedoelt dat je hier weer een z-wave schakelaar aan koppelt en dan Klaar.
Ziet er goed uit en voor een prima prijs. Dank je
 
Dit zijn beide geen 3 fase schakelaars zo te zien dus daar heb je voor een 3 fase laadpaal niets aan.
Ik had nog even vlug gegoogled op een z-wave 3 fase schakelaar maar ik heb niets kunnen vinden.

(Dat is overigens geen garantie dat deze er niet is.)

Ik laad overigens de TWC continu aan staan en ik heb alleen toen we 2,5 week op vakantie gingen de zekering uit gezet in de meterkast.
De kans dat er iemand uren bij je komt laden op de oprit is niet zo heel groot en zelfs als er iemand in nood zit en in een uur 16,5kWh bij mij is komen laden, kost mij dan € 3,47. Een goede schakelaar die veelvuldig dit vermogen kan schakelen kost minimaal € 200 (gok ik als deze er al is.) Dus ben je nog ik nog steeds goedkoper uit als iemand ca. 60u a 16,5kWh bij mij is komen laden.... bij 11kWh is dat al 90 uur laden.

Daarbij is mijn oprit beveiligd met een camera en dan laat ik hem wel op kenteken achterhalen en stuur ik de rekening wel ;)

Ja als je het zo bekijkt zit wel wat in. Heb ook een camera maar het lijkt dat de kosten hoger worden dan de baten. Bedankt voor deze rekensom
 
Wij hebben een Alamat 3-fase C16 300Ma 1x € 91,24 gemonteerd in de meterkast en aan de buitenkant een schakelaar om het laadstation mee aan/uit te zetten
IMG_4354.JPG
IMG_4355.JPG
 
Als je de drie fasen en dus het volledige vermogen van de lader wil schakelen, dan heb je een driefasige contactor nodig. De eisen hiervoor zijn niet zo streng omdat je schakelt op een ogenblik dat de contactor stroomloos is. Ik raad af om de lader via die contactor uit te schakelen terwijl er geladen wordt. Mijn laders, en de meeste anderen trouwens ook, zetten eerst de stroom op nul en schakelen dan pas de contactor uit.
De contactoren die ik gebruik hebben een AC 230V coilspanning en kunnen vanuit de domotica aangestuurd worden.
Of je kan een eenvoudige relay zetten op het pilotsignaal. Dan kan de auto niet met de lader communiceren en kan het laden dus niet vrijgegeven worden. Je schakelt dan nooit vermogen. Van zodra het pilotsignaal onderbroken wordt, zal ook het laden stoppen. Zo'n relay kan dan op alle mogelijke manieren worden geschakeld: wifi via sonoff-achtige toestanden of remote control via klein zendertje. Zoiets inbouwen in een TWC is waarschijnlijk minder eenvoudig dan in een Fivari.
 
  • Informative
Reactions: robertvg