Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Luistertest Tesla Audio en verschillende Upgrades

This site may earn commission on affiliate links.
Heren,

Ik ga een heel eind mee met de beleving van Peter. De set van Sander is aardig "over de top" en de subwoofer dichtmaken zou het geheel waarschijnlijk wel beter in balans brengen. Peter zijn set is wel de beste set die ik heb gehoord gisteren waarin alles goed op elkaar is afgestemd. Ook de set van Hendrik klinkt heel strak maar mist door het ontbreken van een sub wel het onderste laag, en haalt de bas naar mijn gevoel iets te veel naar voren (in plaats van "ergens" in de ruimte)

Bij Sander en Peter staat de nummerplaat in een soort van permanente trilstand :D bij een beetje geluidsniveau. Daar hebben Hendrik en ik nou weer géén last van.

Last but not least, de Lightharmonic set van mijzelf zit er nu een dag in, en betreft een exemplaar uit de voorserie, waarvan de subwoofer nog niet optimaal is. Een betere driver komt hiervoor in de plaats en gaat voor meer balans in het geluidsbeeld zorgen. Ben er niet ontevreden mee en is door een beetje handige amateur als ik binnen 5 uur in te bouwen. De set bestaat uit 1 versterker, met vervangende deurspeakers V&A, en de sub. Alles past perfect op de originele plekken. Plus een 35A vervangende zekering.

Het was een mooie ochtend, bedankt voor de koffie :)

WC-Eend disclaimer: ben distributeur voor Europa van de Lightharmonic set. Eind mei gaan we live met de verkoop.
 
@ Sander:
Helemaal eens, de UHF set is bijna compleet verdwenen, en zou je niet moeten kopen als start. Echter weet ik niet of je in de standaard set ook de middentoners in het dashboard kunt plaatsen wat bij jou zo'n groot voordeel heeft. HWS zou dit kunnen weten want zijn dashboard is volledig gedemonteerd met de standaard audio.

Spotify heeft een 320kb/s mobile account optie maar of dat met Tesla werkt weet ik niet. Ik heb zo'n idee dat onze Model S geen dikke mobile data pijplijn heeft gezien hoe snel die Google Maps werkt.
Sander; mijn zoon zag bij jou Sander 4G in je dashboard staan bij mij heb ik alleen 3G gezien. Dat kan helpen.
 
Mooie analyse Peter. Jouw set vond ik het meest uitgebalanceerd klinken. Echter hebben jij en Sander de achterste bergruimte volledig opgeofferd voor de sub(en nog wat versterkers en draden weg te werken), iets wat ik niet wil. De power die uit Sanders systeem komt is enorm. Naar mijn smaak weer iets teveel sub waardoor de rest van de details van het geluid weer wat overstemt werd. Ik overweeg nog om net als bij de UHF-set rechtsachter een sub en een set speakers in de achterdeuren toe te voegen zonder de extra bagageruimte onder t luik op te hoeven offeren.

Als niet audiofiel luister ik juist via spotify omdat dat nu eenmaal t eenvoudigste is. En op alle systemen was er via spotify al een enorme verbetering waar te nemen.

Voor een eerlijke vergelijking moet je bij Sander de UHF kosten niet meenemen. Bij Peter en Ernst nog wel een extra inschatting maken voor de eigen uren X een reëel tarief.

De ruimte voor alle speakers is in elke tesla gelijk. Bij mij zijn er dan ook 2x een 3-weg set in gegaan voor.

Sander bedankt voor je gastvrijheid, heerlijke koffie helemaal uit Wilp en je mooie bediening:oops:.
 
  • Like
Reactions: ErnstT and Jamas
Hendrik of Peter, heeft 1 van jullie de standaard deurspeakers nog in de buurt? Was wel benieuwd of dit dezelfde zijn als de UHF speakers, even de partnrs vergelijken.

In mijn upgrade zijn ze gebruikt als basis voor de nieuwe speakers (dus alleen de plastic ring)
Ik heb dit wel eens uitgezocht en volgens mij zijn de deur speakers van de UHF achter gelijk aan alle alle 4 de deur speakers van de standaard.
de tweeters in de A stijlen zijn identiek maar de UHF heeft dan nog 2 extra 8cm speakers in het dashboard en dezelfde in de achterklep en de sub natuurlijk.
 
Deze kwam uit mijn voordeur

image.jpeg
 
In mijn upgrade zijn ze gebruikt als basis voor de nieuwe speakers (dus alleen de plastic ring)
Ik heb dit wel eens uitgezocht en volgens mij zijn de deur speakers van de UHF achter gelijk aan alle alle 4 de deur speakers van de standaard.
de tweeters in de A stijlen zijn identiek maar de UHF heeft dan nog 2 extra 8cm speakers in het dashboard en dezelfde in de achterklep en de sub natuurlijk.
Deze kwam uit mijn voordeur

View attachment 176882
deze assy komt uit de achterdeur want het is inderdaad precies dezelfde als uit de UHF set en die past niet in de voordeur.
UHF bestaat dus uit de versterker die sub en voor/achterdeuren aanstuurt en de extra midrange speakers in de klep en dashboard "voor de vulling en Dolby" die door de head-unit aangestuurd worden.
 
@Peter, zou je de prijzen van alle systemen ook nog eens kunnen oplijsten?
En
2e vraag: welk verschil hebben jullie kunnen horen tussen het standaard audio systeem en het sound studio package in een Classic?

@Sander,
Ik wil wel graag eens luisteren als ik in de buurt ben. Zie alleen net waar wilp ligt... Laat maar weten als je eens in Brabant komt ... :D
 
Last edited:
Standaard audio is best goed, op laag volume niveau weliswaar. Ik heb geen dB meting uitgevoerd helaas maar de frequentiegrafiek en geluid waren best aardig. Zodra het volume richting 6en hoger ging merkte je de afwezigheid van bas en de moeite om het volume en de tonen te produceren.

UHF daarentegen was ook op hogere volumes vrij goed, al was de basweergave minder dan de andere extra upgrade (bij nulstand van de EQ wel te verstaan, draaide je daar de bas omhoog dan was het geluid prima.

De set van Hendrik was goed maar had een beetje moeite met basweergave, alles kwam dan ook van de deuren vandaan, geen dedicated sub. Hoog en midden waren mooi, demping in de deuren kon misschien iets beter (voorpassagierkant in ieder geval).

De LH set van Ernst klonk goed voorin maar de sub bleef daar ver achter. Het was alsof er geen sub in zat. Mogelijk gewoon een kwestie van bass overdose na Peter's set, maar het was alsof er geen sub in zat. Dit zou in de volgende iteratie beter zijn, hij had een voorloper uit de 1e oplevering.

De sets van Peter en Sander waren indrukwekkend, vooral qua basweergave. Echter was de vergelijking niet helemaal eerlijk, want de bas kon weer afzonderlijk geregeld worden, wat niet veel anders is dan de bas hoger zetten in een UHF opstelling. Nul was dus niet echt nul. Betekent echter niet dat de UHF in de buurt kan komen van het volume en de basweergave van deze sets. Voor een upgrade vanaf standaard audio zijn ze wel aan te raden, al was het in iets gematigde vorm.

Wat ik ga doen? Als lekker bij de UHF laten. Misschien, zeer misschien zou ik nog dempingsmateriaal in de deuren aan (laten) brengen. De UHF is perfect voor mij, kippenvel maar geen massage door de vibraties.
En indien ik over een aantal jaar toch iets meer wil hebben, dan neem ik een LH versterker.
 
@Peter, zou je de prijzen van alle systemen ook nog eens kunnen oplijsten?
En
2e vraag: welk verschil hebben jullie kunnen horen tussen het standaard audio systeem en het sound studio package in een Classic?

Even uit mijn hoofd:
Corrigeer me als ik mis gok.

Sander 5600 Euro
Hendrik 3500 Euro
Ernst 2200 Euro + 6 uur
Peter 2800 Euro


Ik vind de standaard audio echt heel erg tegen vallen. Geen dynamiek, geen power en geen laag.
De UHF set is wat beter, maar zeker geen 2800 Euro waard.


Dat er Tesla bestuurders zijn die met een van beide tevreden zijn snap ik wel. Die vinden het geluid uit een 8mm dikke samsung TV ook best klinken of luisteren voornamelijk naar BNR. Voor mij werkt dat niet. Ik houd van alle extremen in het spectrum. Van hoog naar laag van luid naar zacht. En van 0-100 in 3,7 seconde (2,8 is nog leuker) maar 250km/h rijden vind ik niets aan.

En als bij mij thuis in een film een meteoriet de aarde vernietigd dan wil ik niet een bescheiden plofje horen maar moet ik een kleine hart verzakking krijgen ….. sorry maar dat zal wel aan mij liggen.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G and HWS
Mijn kosten waren tot nu toe € 3.660,- incl. Btw voor een volledig verzorgde inbouw door Brian.
Bij Ernst moet je de UHF optie nog optellen.
Bij jou misschien nog je eigen uren.

Vond mijn installatie erg zuiver klinken in vergelijking tot de andere. De diepe bassen had ik nog niet gemist maar na die van jullie gehoord te hebben misschien toch nog een keertje langs Brian voor fase 2:).
 
  • Like
Reactions: Maarten and Ivo-G
Na de luistersessie vind ik het nog moeilijker om te kiezen wat te upgraden.
Vond alle sets een grote verbetering ten opzichte van mijn standaard audio.
Je voelt de muziek gewoon. Bij de ene wat meer dan de andere.. :eek:

Mijn mening. (Totaal geen audiofiel overigens)
Bij Hendrik erg mooi zuiver geluid met veel detail maar miste wat in het laag.
Bij Ernst ook zuiver geluid maar de balans was er (nog) niet helemaal.
Bij Sander is het een wonder dat ik me trommelvliezen nog heb maar wel een erg mooie set als ie niet te hard staat. Ook de installatie was erg mooi gedaan. Onder andere een Tesla logo in de basbox.
Bij Peter vond ik het goed gebalanceerd en waren de details goed te horen. Mooi laag erin die je ook goed kan stellen.
Wat me in ieder geval duidelijk is geworden dat er een basbox in moet komen! :D
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Ivo-G
Zo zie je maar dat het er niet makkelijker op wordt. Iedereen ze mening loopt ook uit elkaar. Wat overigens prachtig vindt. Zo als ik al zei moet je een installatie kiezen waarbij je ook het maximale gebruikt. Is idd niet de bedoeling om voor een groot bedrag te investeren om daarna lekker Spotify te gaan luisteren. Ik ben zelf van de Spotify en heb daarom ook besloten om de kosten lager te houden aan mijn installatie. Wilde zelf ook niet te veel ruimte verliezen aan de installatie. In mijn ogen na het lezen van dit verslag denk ik dat de installatie van Hendrik er zeer mooi uit komt. Moet ik wel zeggen dat ik deze ook gehoord hebt. Maar denk dat je een mooi Prijs/Kwaliteit verhouding. In mijn systeem heb ik maar minimale aanpassingen laten doen en vondt dit voor mij al een hele verbetering. Genoeg voor deze Spotify'er
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
@ Sander (en forum): een rectificatie

Ik heb een dialoog met Wijnand Schut gehad van Schut Car Systems.

Hij heeft uitgelegd dat ze met een speciale truc de tuning van deze kast naar beneden brengen. Het is hier ook belangrijk dat die plaat over de sub blijft liggen want het doek werkt als een stroom weerstand (zoals Dynaudio gebruikt met hun variovent).

Hij liet een meting zien waarin hij de resonantie curve aantoonde die op een mooie 38Hz ligt. Veel lager dus als ik had gesimuleerd.
Mijn analyse is dus fout, en waarschijnlijk de oplossing ook.

Dat houdt nog steeds in dat het vrij eenvoudig te testen is om de poort dicht te maken en met de DSP de curve wat aan te passen en luisteren of het laag wat strakker wordt.

Het is duidelijk dat ze weten wat ze doen daar.


Peter
 
  • Informative
Reactions: basvk
Peter,

Dank voor de rectificatie, ik twijfelde dan ook niet aan de expertise van Wijnand maar heb er zelf gewoon geen verstand van. Weet wel dat ik een heerlijk geluid heb in de auto waar ik dagelijks vele KM plezier van heb. Ik weet dat Wijnand ook voor veel minder een prachtige set kan maken maar zoals jullie terecht opmerkten heb ik hem gevraagd om over de top te gaan dus missie geslaagd.

Als iemand mijn set een keer wil horen laat maar weten de koffie staat altijd klaar en rij zelf ook heel wat in de rondte dus wie weet.