Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Luistertest Tesla Audio en verschillende Upgrades

This site may earn commission on affiliate links.
haha wekkertje zetten of wil je een wake up call ;-)
ben nog nooit te laat gekomen op een Tesla-event. Just-in-time, dat wel :D:D
IMG_20160514_1054134.jpg IMG_20160514_1448146.jpg
 
  • Like
Reactions: Ivo-G and HWS
Was zeker gezellig.
Sander en ega bedankt voor de ontvangst, top!

IMG_1615.JPG

Deel van het gezelschap, een ander deel was serieus bezig hun trommelvliezen aan het verpesten.. ;)

IMG_1617.JPG

De vier "bewerkte" Tesla's; aan de andere zijde van het gebouw stonden alle ongewijzigde exemplaren.

IMG_1619.JPG

Een grafiekje dat ter vergelijking in mijn UHF Tesla werd geproduceerd. Van de uitleg die ik erbij kreeg weer het één en ander opgestoken, bedankt! Er werd tijdens deze test niet over één nacht ijs gegaan...

Mijn eigen bescheiden conclusie (zoveel mensen zoveel smaken natuurlijk):
Behoorlijke verschillen tussen de configuraties, in ieder geval meer dan dat ik had verwacht.
Vooral het midden/hoog van de configuratie van Hendrik viel bij mij in de smaak.
Ik vind het laag van mijn UHF zo slecht nog niet, maar vind hem in het midden/hoog wat te schel.
Toch blijf ik het denk ik daar voorlopig nog maar even mee doen; de aanpassingen kosten toch wel serieus geld.:eek:
 
Leuk om te luisteren naar de vele verschillen. De een heeft heel veel vermogen, de ander direct wijzigbare bassen en fader, weer een ander behoorlijk wat body en de laatste van alles net iets meer. Veel songss voorbij horen komen met doffe klappen, schnerpende gitaren en hoog gezongen teksten. Hier en daar totaal weg geblazen, in trillende stoelen en vibrerende nummerplaten. Prachtig :)

Toen weer naar huis met mij standaard audio, Hardwell op 11 en ach ik doe het er maar mee. ;)
Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat je het wel naar wens laat aanpassen, zoals Sander, Hendrik, Ernst en Peter hebben gedaan. Bedankt voor het luisteren mannen!
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Kunnen jullie een paar van jullie 'referentie' muziekjes noemen, heren experts?
Ik demonstreer mijn Model S a.s. donderdag aan wat verzekeringspiefen (via Chris H.) en wil nog wat FLACC achtergrondmuziekjes op een USB stick zetten. Op 11 hoor je natuurlijk elk ruisje en klikje dus vandaar mijn verzoek om jullie hulp. (Had, achteraf gezien, gewoon met mijn laptop naar Veenendaal moeten komen. Maar ja, toen was ik nog de juiste stream aan het zoeken voor GP Barcelona. Achteraf ook niet nodig, want was gewoon via een Duitse RTL te zien.)
 
Ivo-G heeft een speciale luistertest lijst op stick met flac bestanden. Wel met gevaar voor gehoorbeschadiging... Ben maar ff uit m'n eigen auto gestapt.
Persoonlijk vind ik Money For Nothing en Private investigations van de Dire Straits hele mooie nummers met veel details voor een test.
Heb ook nog nummers van Enigma voorbij horen komen.
"Rise", movietrack van "The Dark Knight Rises" van Hans Zimmer, suggestie van Maarten is ook een aanrader.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Mits wat geluk door een mislukte rallypoging van lewis en goede strategie. Zeer INDRUKWEKKEND!!!Vooral hoe max de druk van kimi parreerde bij momenten.
Inderdaad een enorme prestatie, zeker gezien het feit dat het zijn eerste race was in die auto, en dat ie vrijdag de auto nog niet helemaal onder controle had (naar eigen zeggen). En natuurlijk pas 18 jaar oud... De meeste tieners kunnen een gewone auto op een rechte lege weg nog niet eens uit het weiland houden... :) (Maar die hebben niet zo'n vader en zitten niet vanaf hun derde jaar dagelijks in een race cart).
Maar het was gewoon ook een uiterst goede team prestatie, prima strategie, perfecte bandenwissels, goed rijdende en presterende auto voor dat circuit (hoewel de ferrari's sneller waren op het rechte eind), waardoor hij dit resultaat kon bereiken door foutloos te rijden.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: HWS
Laat ik me eens wagen aan een subjectieve conclusie mede beïnvloedt door mijn zoon Theun.

Maar eerst wil ik graag Sander bedanken voor zijn gastvrijheid, en het beschikbaar stellen van deze prima locatie.

Van rechts naar links:
ErnstT met de Light Harmonic upgrade. Dit is technisch de beste oplossing omdat de bestaande versterkers vervangen worden en je dus geen onnodige apparaten in serie hebt staan. Bij alle andere oplossingen worden er versterkers aangesloten op de speaker uitgangen van de originele Tesla unit.
Dat dit in de praktijk wel meevalt, blijkt uit de resultaten, maar dat is hier dan toch een voordeel.
Als ik het goed begrepen heb wordt de front en rear deur woofer vervangen (van 8” naar 6,5” omdat dat beter zou klinken) en de subwoofer wordt vervangen. De rest van de speakers blijft origineel. Deze upgrade is nu dus alleen mogelijk over de al 2800 euro kostende UHF upgrade. Wat het nu exact gaat kosten kan EnstT het beste vertellen. Light Harmonic zou ook met een upgrade voor standaard audio bezig zijn. De deuren van ErnstT hadden nog niet de optimale demping gehad.
Ik vond de set wat center sterk. Het geluidbeeld kwam voornamelijk uit de midden speaker waardoor de ruimtelijkheid wat tegen viel. De frequentie balans was luchtig en fris maar miste wat warmte, ik denk een probleem van het mixen van betere nieuwe units met goedkope bestaande units. Wat mij echt tegenviel was het gebrek aan power. Eva Cassidy (ain't no sunshine) laatste gitaar akkoord die lekker dynamisch is bleef echt achter. En dat terwijl er toch 1200W gespecificeerd is. Ik had meer van deze upgrade verwacht en volgens mij moet er nog wat getuned worden of een DSP aan toegevoegd worden.

De upgrade van HWS uitgevoerd door Brian.
We starten hier met een standaard audio set en voegen alleen een DSP 4 kanaals versterker met nieuwe Audison Voce tweeters in de A stijlen en 8 inch Audison Prima woofers op de plek van de originele 6,5” woofers. DSP getuned en ook messing ringen achter de woofers.
Het midden hoog was zeer fraai. Eva Cassidy klink prima, genoeg power bij dit nummer. Wil je wat meer zoals de Sheffields Lab Drums & Tracks Drum Improvisation of Pleasurekraft - Tarantula (original Mix) Tech House kon de set helemaal niet meekomen. Dit soort laag maag ook niet uit de deuren komen en alles begon te rammelen.

De Set van Sander Kemper uitgevoerd door Schut Car Systems in Arnhem.
Hier gaat het alleen maar om superlatieven. De 3 weg front set met Gladen componenten een 8” woofer (die overigens geen sublaag hoeft te doen) vond ik de best klinkende combinatie van midden/laag tot hoog.
De power in dit systeem is compleet over de top en kan meedoen aan wedstrijden. Dit zal gewoon gebruik ten goede komen omdat het allemaal lekker rustig blijft. Het laag was ultiem krachtig maar miste een beetje controle. Voor mijn smaak mag dat wat droger en strakker (vooral in een auto). Ik denk dat dit heel eenvoudig op te lossen is door dempingsmateriaal in de subwoofer kast te plaatsen en de poort te sluiten die volgens mij niet juist getuned was (veel te hoog voor deze applicatie)
Verder was ik zeer onder de indruk van de kwaliteit van afwerking. De sub met Tesla logo en hoe alles precies past (zie foto’s boven) laat zien dat ze bij Schut Car Systems (nee geen familie) dit met aandacht en liefde voor het vak hebben uitgevoerd.
Bedenk wel de UHF upgrade en deze upgrade laten opgeteld een prijs labeltje zien van ruim €8000 zien waarvan Schut Car Systems de meeste toegevoegde waarde heeft geleverd.

Mijn set, uitgevoerd door Carsounds in Etten Leur op mij specificaties
En nog een Audio Upgrade thread
In het kort: het midden/laag kwam op de tweede plaats met power en warmte en werd ingehaald door de ultieme set van Sander. Het top hoog was vergelijkbaar met dat van Sander, maar bij hem was de “stage” wat ruimer en voller. Waarschijnlijk door de 3-weg setup waardoor er gewoon meer energie vanuit de vooruit ontstaat. Bij HWS en bij mij moet een 1,1” tweeter (wel een hele mooie) het alleen doen en komt de rest laag geplaatst uit de deur. De iets grotere tweeter die HWS en ik gebruiken is bij het upgraden van de standaard set de beste optie.
Ik vond mijn laag met afstand het beste klinken, meer dan genoeg power (zou zelfs met 1x 10” in de halve kast voldoende zijn denk ik). Verder is het allemaal erg persoonlijk.
Met ongeveer de kostprijs van de Tesla UHF optie is het de goedkoopste upgrade uit deze vergelijking

Als voetnoot wil ik melden (met alle respect) dat ik niet begrijp dat je deze vergelijking doet met Spotify. Deze bestanden (of streams) zijn compleet kapot gecomprimeerd, nul dynamiek en grof hoog. Ik verwacht dat de kwaliteit is van deze mobiele Spotify met gemiddeld 96kb/s en maximaal 160kb/s bitrates werkt.
Begrijp me niet verkeerd, om als achtergrond behang op te zetten prima, maar als je meer dan €3000 uitgeeft aan een audio installatie voor in je 'auto' verdient dat 320kb/s MP3 of nog beter FLAC bestanden.

Bedankt alle deelnemers voor het laten zien en horen van jullie updates ik vond het een leuk en vriendelijk evenement met gepassioneerde Tesla rijders.
 
@sander kemper

Ik heb jouw bas kast even gesimuleerd in WinISD, een computerprogramma voor het berekenen van bas kasten en het gedrag van de speakers in zo’n kast.

Jouw kast lijkt getuned op ongeveer 70Hz, dat is echt veel te hoog en dan heb je meer last dan plezier van die poort. Voor een correcte tuning zou hij 170 liter groot moeten zijn met een poort lengte van 20cm.
De kast is nu ongeveer 42 liter, dus dat gaat niet passen.

Mijn advies: dichtmaken (en wat demping in de kast plaatsen) daar gaat je systeem veel droger en strakker van klinken en de DSP kan de wat vroegere afval in het laag makkelijk compenseren als je dat nodig vindt.
 
De Set van Sander Kemper uitgevoerd door Schut Car Systems in Arnhem.
Hier gaat het alleen maar om superlatieven. De 3 weg front set met Gladen componenten een 8” woofer (die overigens geen sublaag hoeft te doen) vond ik de best klinkende combinatie van midden/laag tot hoog.
De power in dit systeem is compleet over de top en kan meedoen aan wedstrijden. Dit zal gewoon gebruik ten goede komen omdat het allemaal lekker rustig blijft. Het laag was ultiem krachtig maar miste een beetje controle. Voor mijn smaak mag dat wat droger en strakker (vooral in een auto). Ik denk dat dit heel eenvoudig op te lossen is door dempingsmateriaal in de subwoofer kast te plaatsen en de poort te sluiten die volgens mij niet juist getuned was (veel te hoog voor deze applicatie)
Verder was ik zeer onder de indruk van de kwaliteit van afwerking. De sub met Tesla logo en hoe alles precies past (zie foto’s boven) laat zien dat ze bij Schut Car Systems (nee geen familie) dit met aandacht en liefde voor het vak hebben uitgevoerd.
Bedenk wel de UHF upgrade en deze upgrade laten opgeteld een prijs labeltje zien van ruim €8000 zien waarvan Schut Car Systems de meeste toegevoegde waarde heeft geleverd.

Peter, dank voor de mooie woorden ik wil er wel op wijzen dat de UHF nu in zijn geheel op de werkbank in Arnhem ligt. Achteraf deze dus nooit moeten aan vinken. Sterker nog ze hebben er alleen maar extra werk aan gehad om deze te demonteren. Om dit bedrag dan mee te nemen in de prijs vind ik niet correct. De kosten zijn dan dus € 5.600,- incl. BTW maar zoals je al schrijft dan heb je wel wat. Dus voor potentiële Tesla buyers koop de UHF niet en investeer dit in een custom made installatie. Voor de prijs van een UHF krijg je dan een veel betere set. En wil je over the top gaan ;-)) dan ben je iets meer kwijt.

Ik ga met de SUB nog even aan de gang eens kijken wat dat nog brengt. Mijn set was vrijdagmiddag dan ook volledig klaar.

Voor één ieder die een keer wil komen luisteren geen probleem laat maar even weten.
 
  • Informative
Reactions: Carl
@sander kemper

Ik heb jouw bas kast even gesimuleerd in WinISD, een computerprogramma voor het berekenen van bas kasten en het gedrag van de speakers in zo’n kast.

Jouw kast lijkt getuned op ongeveer 70Hz, dat is echt veel te hoog en dan heb je meer last dan plezier van die poort. Voor een correcte tuning zou hij 170 liter groot moeten zijn met een poort lengte van 20cm.
De kast is nu ongeveer 42 liter, dus dat gaat niet passen.

Mijn advies: dichtmaken (en wat demping in de kast plaatsen) daar gaat je systeem veel droger en strakker van klinken en de DSP kan de wat vroegere afval in het laag makkelijk compenseren als je dat nodig vindt.
Peter,

Ik ga je opmerkingen nog met Wijnand bespreken laat dit nog even weten wat de uitkomst er van is
 
Als voetnoot wil ik melden (met alle respect) dat ik niet begrijp dat je deze vergelijking doet met Spotify. Deze bestanden (of streams) zijn compleet kapot gecomprimeerd, nul dynamiek en grof hoog. Ik verwacht dat de kwaliteit is van deze mobiele Spotify met gemiddeld 96kb/s en maximaal 160kb/s bitrates werkt.
Begrijp me niet verkeerd, om als achtergrond behang op te zetten prima, maar als je meer dan €3000 uitgeeft aan een audio installatie voor in je 'auto' verdient dat 320kb/s MP3 of nog beter FLAC bestanden.

@ Peter,

Denk dat dat komt omdat we geen audiofielen zijn maar gewoon mooi geluid in onze auto willen, ik denk wel dat je gelijk hebt het zou dan ook fijn zijn als er een mogelijkheid zou zijn om alleen het allerhoogste niveau te streamen bij Spotify. En dat mag iets kosten wat mij betreft.
 
  • Like
Reactions: Carl