Laat ik me eens wagen aan een subjectieve conclusie mede beïnvloedt door mijn zoon Theun.
Maar eerst wil ik graag Sander bedanken voor zijn gastvrijheid, en het beschikbaar stellen van deze prima locatie.
Van rechts naar links:
ErnstT met de Light Harmonic upgrade. Dit is technisch de beste oplossing omdat de bestaande versterkers vervangen worden en je dus geen onnodige apparaten in serie hebt staan. Bij alle andere oplossingen worden er versterkers aangesloten op de speaker uitgangen van de originele Tesla unit.
Dat dit in de praktijk wel meevalt, blijkt uit de resultaten, maar dat is hier dan toch een voordeel.
Als ik het goed begrepen heb wordt de front en rear deur woofer vervangen (van 8” naar 6,5” omdat dat beter zou klinken) en de subwoofer wordt vervangen. De rest van de speakers blijft origineel. Deze upgrade is nu dus alleen mogelijk over de al 2800 euro kostende UHF upgrade. Wat het nu exact gaat kosten kan EnstT het beste vertellen. Light Harmonic zou ook met een upgrade voor standaard audio bezig zijn. De deuren van ErnstT hadden nog niet de optimale demping gehad.
Ik vond de set wat center sterk. Het geluidbeeld kwam voornamelijk uit de midden speaker waardoor de ruimtelijkheid wat tegen viel. De frequentie balans was luchtig en fris maar miste wat warmte, ik denk een probleem van het mixen van betere nieuwe units met goedkope bestaande units. Wat mij echt tegenviel was het gebrek aan power. Eva Cassidy (ain't no sunshine) laatste gitaar akkoord die lekker dynamisch is bleef echt achter. En dat terwijl er toch 1200W gespecificeerd is. Ik had meer van deze upgrade verwacht en volgens mij moet er nog wat getuned worden of een DSP aan toegevoegd worden.
De upgrade van HWS uitgevoerd door Brian.
We starten hier met een standaard audio set en voegen alleen een DSP 4 kanaals versterker met nieuwe Audison Voce tweeters in de A stijlen en 8 inch Audison Prima woofers op de plek van de originele 6,5” woofers. DSP getuned en ook messing ringen achter de woofers.
Het midden hoog was zeer fraai. Eva Cassidy klink prima, genoeg power bij dit nummer. Wil je wat meer zoals de Sheffields Lab Drums & Tracks Drum Improvisation of Pleasurekraft - Tarantula (original Mix) Tech House kon de set helemaal niet meekomen. Dit soort laag maag ook niet uit de deuren komen en alles begon te rammelen.
De Set van Sander Kemper uitgevoerd door Schut Car Systems in Arnhem.
Hier gaat het alleen maar om superlatieven. De 3 weg front set met Gladen componenten een 8” woofer (die overigens geen sublaag hoeft te doen) vond ik de best klinkende combinatie van midden/laag tot hoog.
De power in dit systeem is compleet over de top en kan meedoen aan wedstrijden. Dit zal gewoon gebruik ten goede komen omdat het allemaal lekker rustig blijft. Het laag was ultiem krachtig maar miste een beetje controle. Voor mijn smaak mag dat wat droger en strakker (vooral in een auto). Ik denk dat dit heel eenvoudig op te lossen is door dempingsmateriaal in de subwoofer kast te plaatsen en de poort te sluiten die volgens mij niet juist getuned was (veel te hoog voor deze applicatie)
Verder was ik zeer onder de indruk van de kwaliteit van afwerking. De sub met Tesla logo en hoe alles precies past (zie foto’s boven) laat zien dat ze bij Schut Car Systems (nee geen familie) dit met aandacht en liefde voor het vak hebben uitgevoerd.
Bedenk wel de UHF upgrade en deze upgrade laten opgeteld een prijs labeltje zien van ruim €8000 zien waarvan Schut Car Systems de meeste toegevoegde waarde heeft geleverd.
Mijn set, uitgevoerd door Carsounds in Etten Leur op mij specificaties
En nog een Audio Upgrade thread
In het kort: het midden/laag kwam op de tweede plaats met power en warmte en werd ingehaald door de ultieme set van Sander. Het top hoog was vergelijkbaar met dat van Sander, maar bij hem was de “stage” wat ruimer en voller. Waarschijnlijk door de 3-weg setup waardoor er gewoon meer energie vanuit de vooruit ontstaat. Bij HWS en bij mij moet een 1,1” tweeter (wel een hele mooie) het alleen doen en komt de rest laag geplaatst uit de deur. De iets grotere tweeter die HWS en ik gebruiken is bij het upgraden van de standaard set de beste optie.
Ik vond mijn laag met afstand het beste klinken, meer dan genoeg power (zou zelfs met 1x 10” in de halve kast voldoende zijn denk ik). Verder is het allemaal erg persoonlijk.
Met ongeveer de kostprijs van de Tesla UHF optie is het de goedkoopste upgrade uit deze vergelijking
Als voetnoot wil ik melden (met alle respect) dat ik niet begrijp dat je deze vergelijking doet met Spotify. Deze bestanden (of streams) zijn compleet kapot gecomprimeerd, nul dynamiek en grof hoog. Ik verwacht dat de kwaliteit is van deze mobiele Spotify met gemiddeld 96kb/s en maximaal 160kb/s bitrates werkt.
Begrijp me niet verkeerd, om als achtergrond behang op te zetten prima, maar als je meer dan €3000 uitgeeft aan een audio installatie voor in je 'auto' verdient dat 320kb/s MP3 of nog beter FLAC bestanden.
Bedankt alle deelnemers voor het laten zien en horen van jullie updates ik vond het een leuk en vriendelijk evenement met gepassioneerde Tesla rijders.