Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Volgende week zondag gaan wij richting Salzburg en daarna Ljubljana. Geiselwind is dan een heel mooie optie om te chargen. Vergeleken met eind vorig jaar zijn er op die route echt wel een paar handige superchargers bij gekomen en er zijn nu meerdere routes makkelijk mogelijk geworden.

Respect voor Tesla, hoe snel ze uitbreiden qua superchargers.
 
Heel langzaam lijkt het in Frankrijk ook een heel klein beetje te beginnen te leven, de aanpassing of toelating van elektrisch rijden... Het valt me wel op dat er relatief meer destination charging (bij grote supermarkten) is (dan laadpalen die vanuit staat en gemeentes zijn neergezet). Of zouden die grote supermarkten er subsidie of iets voor krijgen?

weet het niet.. je ziet ze bij Nissan, Renault, IKEA, Auchan, Leclerc.. wellicht subsidie, maar mogelijk meer nog eigen "groene" imago. Daarnaast zie je hier en daar op departementaal (provincie zeg maar) niveau initiatieven (bijvoorbeeld Morbihan). en hier en daar sporadisch lokale initiatieven (voor zover ik het zie..). Ontbreken van standaarden (T3C, T2, CSS, CHadeMO, Chuko..)... gedoe met openingstijden (winkels, Nissan, renault).. zelfs bij zelfde keten wordt het in elke winkel weer ander georganiseerd... hoop gedoe lig. Dan leer je maar weer hoe goed het bij ons toch eigenlijk al geregeld is..
 
op stap in de vulkaan Eifel: verblijven in typisch 'zimmer frei' hotel in Meerfeld (Gasthaus Brunnenstübchen in Meerfeld in mitten der ...).
Eigenaar is vol enthousiasme over wagen en het hele concept.
Lekkere keuken, correcte kamers.. en een rode stekker om te laden aan 16A: wünderbarrrrrrr.

IMG_1016.jpg


Heb reeds de halve familie op een testrit getrakteerd en 'complimenten' gekregen van de Mütti dat ik zo snel niet mag optrekken als haar kleinzoon in de wagen zit. Jongen zat met brede grijns op de achterbank (zonder de Mütti) :wink:
 
Last edited:
Ik zit toch nog met het volgende punt te tobben. Moet ik een Juice Booster meenemen of is dat overdreven range anxiety?

3. Ik zal op locatie ook moeten laden. Dit zijn vooral B&B's en agriturismo's. Die liggen veelal afgelegen. Ze hebben allemaal een stopcontact waar ik kan laden (standaard 220), maar mogelijk niet zo stabiel. Is het handig om een andere lader mee te nemen dan die van Tesla? Zo ja, welke is goed?
 
Ik zit toch nog met het volgende punt te tobben. Moet ik een Juice Booster meenemen of is dat overdreven range anxiety?

De reis is het probleem niet, er zijn genoeg SuC nu, het enige punt is destination charging. Als je van tevoren checked of je op je lokale uitvalsbasis kan laden aan 220V (3,7KwH) en je gaat tijdens de vakantie niet dagelijks 400 km rijden, dan zou je goed moeten zitten.
Ik heb zelf afgelopen meivakantie zo'n 100KwH geladen bij m'n vakantiehuisje met de mededeling dat ik er graag voor betaal (al was elektra inbegrepen).
Ik mocht er niets voor betalen.
 
Ik zit toch nog met het volgende punt te tobben. Moet ik een Juice Booster meenemen of is dat overdreven range anxiety?

Hou wel in de gaten dat er geen sprake is van grote spanningsverschillen. De UMC houdt daar niet van en is dan onbruikbaar voor het laden. Treedt oa op op hefplatteland, bovengrondse leidingen etc. Was blij vorig jaar naast de UMC ook een Juice Booster bij me te hebben. Was anders niet weggekomen of had bij de wijnboeren moeten aankloppen.
 
Afgelopen week een roadtrip naar Ljubljana gemaakt (3298 km, 214 Wh/km), met overnachtingen in Koblenz, München, Ljubljana, Poreč (Istrië), Suisi (bij Bolzano), Neustifft (Stubaital) en Frankfurt. Heel goed via de SC's te doen. De SC in Kozina (geen horeca daar, slechts een tankstation met een pizza hoekje) maakt het mogelijk om een flink stuk van Istrië te ontdekken. Brennerpas is nog in aanbouw, de stalls waren al te zien maar op het hele terrein wordt nog flink gebouwd. De route via de Brennerpas vereist nu nog wat bijladen bij het hotel, in dit geval een golfhotel in Siusi. Dat was geen probleem, de Model S mocht daar bij zijn kleine neefjes en nichtjes staan :biggrin:

golfhotel_sonne.JPG


Geweldige reisauto, leuke "Tesla-ervaringen": valet parking in Ljubljana: "That is a very nice car sir, but how do I turn it off?!" of een verbaasde/verontwaardigde hotelier in Neustift (omdat ik wat bijgeladen had bij zijn hotel, 3x16A en aan hem vroeg wat ik hem schuldig was) "Wat betaalt u zelf als u onderweg oplaadt, dan hanteren we dat als tarief? Niets?! Dus u rijdt door heel Europa heen zonder iets te betalen?!" "euh, ja..." :rolleyes:
 
De reis is het probleem niet, er zijn genoeg SuC nu, het enige punt is destination charging. Als je van tevoren checked of je op je lokale uitvalsbasis kan laden aan 220V (3,7KwH) en je gaat tijdens de vakantie niet dagelijks 400 km rijden, dan zou je goed moeten zitten.
Ik heb zelf afgelopen meivakantie zo'n 100KwH geladen bij m'n vakantiehuisje met de mededeling dat ik er graag voor betaal (al was elektra inbegrepen).
Ik mocht er niets voor betalen.

Dank! Het gaat me inderdaad om destination charging. Ik ben bang dat de UMC gaat falen. Hebben jullie verdere ervaringen hiermee?
 
Hou wel in de gaten dat er geen sprake is van grote spanningsverschillen. De UMC houdt daar niet van en is dan onbruikbaar voor het laden. Treedt oa op op hefplatteland, bovengrondse leidingen etc. Was blij vorig jaar naast de UMC ook een Juice Booster bij me te hebben. Was anders niet weggekomen of had bij de wijnboeren moeten aankloppen.

Dank! Heb je hem gekocht / gehuurd / geleend?
 
Woensdag vertrek ik naar Italië. Ik heb lang gehoopt dat de Aosta charger op tijd klaar zou zijn, maar dat lijkt niet het geval.
Een belletje naar Tesla leert dat ze zeker een aantal dagen voordat een SuC live gaat toch wel al in hun systeem ook de aanwezigheid ervan kunnen zien, dat was nog niet het geval :)

Mijn bestemming is Laigueglia, aan de Italiaanse kust, ergens in de buurt van Albenga, zuidelijk van Savona.De kortste route is via Milaan en dan is het kwa SuC's ook geen enkel probleem (dat doe ik op te terugweg).Maar op de heenweg ga ik familie oppikken in Turijn en dat wordt een beetje een uitdaging.

Duitsland is helemaal geen probleem natuurlijk dat hoef ik eigenlijk niet eens meer te vertellen :).Maar ik haal nog iemand op in Veldhoven, vandaar naar Urmond, dan Walterlaubersheim, Achern, Egerkingen, en dan Martigny.We plannen een overnachting in Hotel Restaurant Partyservice Fallerhof Bad Krozingen vlak voor Basel (we vertrekken pas in de middag).Aardige mensen bij dat hotel, met een laadmogelijkheid, shuko en rode stekker als ik het goed begrijp. Al is het niet echt nodig, het scheelt weer wat tijd bij de SuC en dit hotel zit pal naast de snelweg, dus waarschijnlijk wel een aanrader (ik laat de ervaring nog wel weten)

De meest logische route in het Italiaanse stuk is via Martigny over de St Bernard via Aosta naar Turijn.De afstand van Martigny naar de eindbestemming via de luchthaven is 405 km waarbij de klim tot 1800m van de St Bernard tunnel ook nog even moet worden gedaan. Misschien is het haalbaar, maar ik ben toch maar even op zoek gegaan naar alternatieven. (Plan B en C zeg maar).Via Milaan, Dorno en dan terug naar Turijn airport, vervolgens naar de eindbestemming is ook 400km, het enige voordeel dat het hoogte stuk er niet in zit.

Dus mijn doel is om een kleine 100km range erbij te laden ergens en het liefst voordat de familie in de auto erbij in stapt :), dus ergens tussen Aosta en Turijn Airport.

Chademo.com laat een groot gat zien in dat gebied, dus als ik de investering al had willen doen, had het me op deze trip niet geholpen. Ook publieke laadpalen vind ik eigenlijk niet (nog los van of ik de Hera/Enel card heb).

Dus ik heb mij gericht op meer alternatieven die ik allemaal kan overwegen op dat stuk, en daarmee denk ik voldoende mogelijkheden met zo weinig mogelijk tijdsverlies.

- Ikea Turijn is voorbij de Luchthaven op de ring van Turijn. Op zich een goede optie, maar ik wil niet 40km extra rijden, want met mijn 11KW is dat toch ook een uur laden en ik wil proberen te vermijden dat de familie na het ophalen nog moet wachten
- Er is een Nissan dealer met een laadpaal volgens Chargemap op een mooie plek naast de weg tussen Aosta en Turijn. Een belletje naar de dealer leverde een "Nee" op, maar misschien was z'n Engels niet zo goed, we gaan het proberen
- Mijn contact met de parkeergarage op Turijn waar we denk ik 1-2 uurtjes zullen stoppen (ophalen familie) was heel positief en er wordt speciaal voor mij een plekje in de garage vrijgemaakt naast een blauwe stekker. Helaas een 16A variant en Single Phase, dus te weinig laad snelheid. Als Nissan lukt, neem ik dit beetje extra gewoon mee en dan zitten we goed.
- Verder heb ik via Google gewoon nog wat industriële bedrijven in de omgeving van Turijn (op de route) aangeschreven, of ik van hun rode CEE aansluiting gebruik kan maken, ik ben er van overtuigd dat veel bedrijven dit wel hebben, maar dit heeft nog niet veel opgeleverd.

Dus dit wordt het plan:

Plan Zero: Aosta is open en we laden op Turijn nog een beetje "Luxe" kilometers bij (dit plan is dus eigenlijk al down the drain)
Plan A: 1,5 uur laden bij Nissan en dan nog wat extra Kilometers in de parkeergarage in Turijn Airport
Plan B: Alleen laden op de luchthaven en met 90-100 km/u toch gewoon de eindbestemming halen
Plan C: De Familie overhalen om een uurtje bij Ikea extra te laden, naar de Parking op Turijn Airport
Plan D: Tijdens het wachten op de luchthaven met de (andere) huurauto op zoek gaan naar een industrieel stopcontact (terwijl de Tesla aan 15 km/u laad) en dan eventueel de auto verplaatsen.

Er is nog ruimte voor een Plan E :) als iemand nog andere ideeën heeft.
 
Anyone got any experience with or pointers to charging tips for Croatia? We're heading to Sukosan in the summer and I'd like to take the Tesla. But Sukosan is at the limit of typical range from the nearest Supercharger.

Any advice gratefully received.

Rob.
Did you check supercharge.info? From Lubljana you could go to the Nikolai Tesla museum, 267km. Spend there an hour charge at least an extra 100km. From there it's about 100km to Sukosan
image.jpg
 
Heb mijn Tesla eind oktober besteld en na bijna 7 maanden wachten, mag ik mijn Tesla volgende week ophalen. Laatste loodjes wegen het zwaarst, dus laatste weken meer en meer gelezen en ben m.n. door dit forum veel wijzer geworden, dus dank aan allen die regelmatig posten!!

Heb inmiddels genoteerd dat naast supercharge.info, chargemap en electromaps ook nuttige informatie verschaffen over oplaadpunten, dat ik goed moet uitkijken naar de kabel set van pvh, en dat er mij voor mijn aanstaande trip naar Cambrils op zaterdag 24 juli een flink avontuur staat te wachten (maar dat ik kennelijk voor Frankrijk wellicht ook een KhiWi pas nodig heb, en moet uitkijken naar Ikea's, Auchan's en Leclerc's) en dat Spanje helemaal prut is (las dat die Ibil niet echt solide was).

Kijk enorm uit naar mijn auto, maak mij voor het dagelijkse gebruik überhaupt geen zorgen, maar begin toch uit te kijken naar iemand met een echt strak plan voor mijn vakantiereis (of wellicht moet ik gewoon vrijdagavond/nacht rijden en zaterdag lekker in Frankrijk ergens relaxen om zondag de rit te vervolmaken). :smile:

Kijk uit naar jullie verdere tips en suggesties, en beloof zodra ik gepokt en gemazeld ben jullie de wederdienst te bewijzen.

- - - Updated - - -

Nu ik toch maagd ben hier maak ik maar even gebruik van mijn recht om domme vragen te stellen (en denk dan in eerste instantie aan mijn vakantie naar Cambrils, dus Ned/Bel/Fra/Spa) >

wat doet die Juice Booster precies en zou je die (en/of die CHAdeMO adapter) aanbevelen voor bovengenoemde reis?
 
Kabelsetje van LuckyLuke, en adaptersetje van pvh :wink:...

Verder de tip om contact op te nemen met FlaSmu.... heeft ervaring met rijden naar de oostkust van Spanje.

Nog een tip: kijk of je op 30 Mei nog mee kan doen met de e-rally....

En of je met 1 vd road-trips mee wil. Meteen genezen van je evt. twijfels rondom bereik....

Juice booster is om er voor te zorgen dat als de stroomvoorziening niet optimaal is (bijv. wisselend voltage) waardoor de UMC van Tesla niet mee wil werken, je toch kan laden.
Chademo is makkelijk om snel te laden (gelijkstroom) op die punten waar nog geen SuC aanwezig is.... Voor de meeste trips niet nodig, maar bijv in Spanje zou dit makkelijk kunnen zijn... FlaSmu?

Voorkeur voor laden:

Supercharger (snelst en gratis)
Chademo (ook snel)
11 of 22 kw via Mennekes (afhankelijk van enkele of dubbele lader in auto). In Frankrijk is daar vaak een type 3 nodig aan "paalzijde"
Rode stekker (16A-400V adapter is meegeleverd met tesla; verloop 32A naar 16A kan handig zijn...)
En dan komen de schucko / blauwe stekkers etc. kijken als backup oplossingen. Maar het hebben van een verlengkabel daarvoor kan nooit kwaad.
Daniel74 is op die manier ook teruggekomen na gestrand (gedropped op het strand) te zijn in Bretagne op weg naar Spanje....
 
Aanvullende tool: ev-tripplanner. Beetje vergelijkbaar met de trip-planning zoals de auto zelf nu biedt. Maar uitgebreider met ook niet SuC opties. Naar Narbonne rij je gewoon via de SuC's - is nu geen enkel issue meer. Hoogstens mogelijke wachttijden in de spits gegeven dat er op sommige plaatsen maar twee stalls staan. Na Narbonne heb je nog pakweg 360 km door bergachtig gebied. Met 100% lading op vlak terrein bij goed weer gaat dat desnoods wel met een 85 kw (cc op 95, voet van accelerator). Maar voor het stuk naar Narbonne heb je aanvullend laadopties nodig. CHAdeMO adapter is handig omdat het snel laadt (120 tot 250 km per uur) - is wel via dit forum te lenen. CHAdeMO.com geeft goed overzicht van laadopties (vaak Nissan, Renault). 22kW laden kan ok al voldoende zijn als er laadopties onderweg zijn. Uurtje eten en tegelijk laden is al voldoende om 100 km range erbij te hebben. Als je ergens overnacht dat kun je zoeken naar hotel met laadoptie en heb je de volgende ochtend weer 100% lading..Maar dat is aan het eind van de reis niet zo zinvol -;)

Als je alleen door Frankrijk rijdt ri Spanej heb je verder niets nodig: SuC doet de was. In Spanje hangt het af van wat je daar gaat doen. Meeste laden op locatie 220 V - 8 tot 12 km per uur....maar de auto staat toch doorgaans stil. ga je veel/lange ritten het land in dan moet je kijken naar lokale oplaad-mogelijkheden. Opmerking van AnalysiZ over juice booster onderschrijf ik. Ben verder geen Spanje-kenner, daar hebben andere op dit form echter wel veel ervaring mee.

Plezier met je auto.. beetje plannen en uitzoeken als je dit sort trips maakt... zelfs als je dat niet leuk vind is het de moeite meer dan waard !

Kon het niet laten toch even te kijken -;) 15 CHAdeMO locaties in Barcelona, 120 km van je doellocatie ! ..heb je de adapter voor nodig, nog wel even kijken of je ook pas nodig hebt (via Chargemap)

Schermafbeelding 2015-05-21 om 08.15.16.png
 
Last edited: