Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mijn eerste lange rit.... Sweden Boras

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds augustus op pad met de MS 90d. Elke dag ongeveer 310 km. Ging in de warmte prima. Nu met temperaturen onder het vriespunt moet ik behoorlijk rekening houden met m'n rechtervoet.... Maar kom dan nog steeds weer thuis zonder bijladen.

Dan de lange rit.
Het is 1000 km naar Boras. Planning via navigatie gaf 3 stops... dat was echt veel te optimistisch. Het zijn er 5 geworden. Een soort strategie van 2 uur rijden half uur rust. De accu wil je niet onder de 10% krijgen en laden boven de 80% gaat wel erg langzaam. In de winter wil je ook bij wat file nog ruimte hebben dus ik heb gerekend met een reserve aankomst van 20 %.
Je gebruikt dus in feite het blok van 20 tot 80 is 60 % is ongeveer 200 km waarbij de snelheid wat hoger mag liggen dan 120 km/u. Die pitstopstrategie heeft goed gewerkt ;-)

Wat viel op.
- Zowel zondag (heen) als dinsdag (terug) waren we meestal de enige op de SuC. Eén keer stonden er 3 auto's en één keer 1.
- We hadden het eerste stuk op de heenweg veel sneeuw. Zowel de 'D' als de winterbanden gaven goede grip. Ben 5 auto's in de berm en een geschaarde vrachtwagen tegen gekomen... ;-( (op een stuk van 30 km)
- Korte ritjes in Boras (steeds 2 a 3 km) doen een zwaar beroep op je accu. Van de laatste SuC zou ik volgens berekening ruim terug kunnen naar die SuC. De paar korte ritjes geven een verbruik van 380 Wh en dan gaat het snel. Op zich logisch bij een temp van -8 waarbij interieur en accu's steeds opwarmen
- Gelukkig in Boras ook een ChaDeMo lader...
- Laden ging per minuut bij deze lader. Heel langzaam liep het laden op naar 34 Kwh terwijl 50 kwh mogelijk moet zijn. Schijnt te maken te hebben met koude accu... Dan is laden per minuut wel erg onvoordelig.... (6 euro voor 10 kwh)
- Temp regeling is niet super. Op de langer rit voel je regelmatig wat kouder en dan opeens weer warm.
- Autosteerfuncities vielen uit. Na wat nadenken de pekel van het 'radar oog' gepoetst, daarna werkt het weer. Later gaven ook de parkeersensoren aan niet meer te functioneren... en na schoonmaken... weer picobello...
- Autosteer voor merendeel van de rit gebruikt (behalve in Duitsland waar we boven de magische grens reden van 150 km/u ;-)
- Het is een echt relaxed dat je 'verplicht' bent om elke 2 uur te stoppen. De totale reistijd neemt zonder meer toe ten opzichte van deze rit met m'n vorige A5 diesel. In mijn geval (via Puttgarden-Rodby ferry en Malmö brug en slechte weersomstandigheden) ruim een uur. Dat is ongeveer 7 % toename. Het idee dat je deze rit bijna co2-vrij maakt en het relaxede gevoel maken dat meer dan goed ;-)
- We brachten onze dochter weg voor een half jaar studie... tjee wat kan er veel in een MS... Bij het uitpakken miste ze nog van alles... Oeps... je hebt ook een frunk.... Oeps 2 onder de klep in de trunk kan ook nog van alles...

Kortom... mooi avontuur mooie ervaring en met deze pitstopstrategie gelijk van m'n range anxiety af ;-)
2017-01-15 18.33.44.jpg
 
Leuk verhaal en mooi dat je hebt genoten. Als 'oude rot' met een prehistorische Classic heb ik het in het begin ook zo gedaan en zeker met mijn gezin erbij (aankomen bij de suc met wat reserve). Doch je laat nu het meest efficiënte deel liggen. Met een warme accu vliegt dat onderste gedeelte er namelijk als een tierelier in. Tegenwoordig is het nu juist een sport voor mij geworden om met 0km bij de suc aan te komen door in het laatste stuk langzaam de snelheid op te voeren. Ik mik op 200-250 stukken tussen de suc's als het kan. Laden liefst tot max 80%. Tijdens het rijden tempo verlagen indien minder dan 50% meer typical km's in de tank dan afstand tot de volgende suc. Tempo omhoog als je meer dan 50% reserve 'typicals' hebt. Werkt perfect en geeft de snelste tijden is mijn ervaring.
 
Last edited:
Volg min of meer onbewust een soortgelijke (reken)strategie. Als je een beetje oplet leer je snel genoeg welk percentage extra (tov typical) je nodig hebt bij welke snelhieid (onder bepaalde weersomstandigheden). Als het toch tegenvalt ga je wat lager zitten in snelheid.
Dan kom je dus altijd rond '0' range aan bij de SuC. Zie geen reden waarom ik 20% zou willen overhouden. BIj '0' heb je nog reserve genoeg.

Liever wat eerder weer weg bij de SuC op weg naar de volgende. Zit je altijd in het snelste laadregime.

Verder een zeer herkenbaar verhaal. Vooral dat relaxte reizen ten koste van een beetje tijd extra. 200km tussen SuC's is redelijk ideaal (daar waar beschikbaar). Kun je lekker doorrijden tussen die SuC's (zeker in D).

Verwarming is met een van de updates (was het 7?) slechter geworden. Het lijkt erop dat de verwarming nu pas na een aantal km echt aangaat. Wellicht wordt dat vermogen nu eerst richting opwarmen batterij gestuurd?
 
  • Like
Reactions: JP608T
Leuk verhaal van je ervaring. Ben het na 167K km eens met de reacties - geen noodzaak van 10% of 20% reserve bij aankomst. Overigens wel een nuancering.. als ik de route ken, geen weerissues verwacht, ga ik eerder richting de nul... Als het een nieuwe voor mij nog onbekende SuC is hou ik liever een paar procent over.. voor je het weet rij je de afrit per abuis voorbij, heb je een gesloten afrit of iets dergelijks.... 5% is dan voldoende. Veel plezier met je auto !
 
  • Like
Reactions: JP608T
Ik heb daaromtrent een echte "beginnersvraag": ik rijd zelf ook graag bij road trips tot 1 km typical range, voor het plezier, maar ook om mijn passagiers erop te wijzen dat onze range zo makkelijk te beheren valt. Bij een SuC aankomen met 1 km range heb ik nu denk ik al een tiental keer gedaan, en met minder dan 10 km range aankomen, zowat altijd, op road trips.

Dat je niet voor je plezier onder nul range moet duiken begrijp ik ook wel (is me ooit eens overkomen anno 2014, met een BlueCorner laadpaal die niet werkte, en die maakte dat ik 15 km om moest rijden met nog 7 km range - is toen gelukt, maar Tesla kan intussen wel zijn marges aangepast hebben - er zijn draadjes die zeggen dat vandaag 0km echt 0km is en je dus geen marge hebt...).

Mijn huidige beginnersvraag is de volgende:

Is het ooit iemand van jullie overkomen dat de wagen:
- stilviel bij pakweg 1, 2, 5, 10 of 15 km typical range?
- bij pakweg 20 km typical range en een bestemming op 5 km afstand, plots een sterke vermindering van de typical range vertoonde die niet conform was met de vermindering van de typical range over de vorige 10 of 20 km, zodat je plots ging panikeren?

Kortom: mogen we de sport van "met 1 km typical range aankomen" verder blijven uitoefenen? Of is er iemand onder ons ooit stilgevallen terwijl zijn range nog 1, 2, 5, 10 of 15 km was?
 
Twee weken geleden 7km onder 0 gereden door rondjes in het dorp te doen. Wilde het keer doen om te zien wat er gebeurde. Vermogen werd vervolgens afgeknepen tot 160kw maar had nog even door kunnen rijden. Laden daarna tot 90% typical leverde 344km wat voorheen altijd 340 was.
 

Attachments

  • 20170107_103735.jpg
    20170107_103735.jpg
    297.3 KB · Views: 38
Tegenwoordig is het nu juist een sport voor mij geworden om met 0km bij de suc aan te komen door in het laatste stuk langzaam de snelheid op te voeren. Ik mik op 200-250 stukken tussen de suc's als het kan. Laden liefst tot max 80%. Tijdens het rijden tempo verlagen indien minder dan 50% meer typical km's in de tank dan afstand tot de volgende suc.

Ai ... als beginner dan toch nog wel last van range anxiety.... Ik volg de redenatie ;-) In die zin dat ik het laden tot 70 % steeds boven de 540 km uur zie gebeuren en naar 80 % zie afbouwen naar 440 km uur. Verder heb ik met m'n A5 ook al eens 3 uur in een door sneeuw geblokeerde snelweg gestaan...Een volgende trip op naar iets meer risico ;-)
 
@JP608T De weergave in km/u is over het gemiddelde van de gehele laadsessie. In werkelijkheid vlakt deze dus sneller af. De weergave in kW is wel een actual (deze krijg je door energy unit op % te zetten in de settings).

Is dat zo?... heb het niet voortdurend nagekenen maar ik zie een verhouding van ong 190 Wh...per KM.
zie mij bovenste plaatje 108000 / 578 = 187 Wh
Die 108 daalt en de km/u daalt vanaf 80% vulling enorm....
(Ik heb voor mij % energy al standaard staan...)
 
  • Informative
Reactions: Phil_BE
[Kortom: mogen we de sport van "met 1 km typical range aankomen" verder blijven uitoefenen? Of is er iemand onder ons ooit stilgevallen terwijl zijn range nog 1, 2, 5, 10 of 15 km was?[/QUOTE]

Nog nooit meegemaakt. Ik heb tientallen ritten gemaakt van 800+ km op één dag en ben daarbij vaak met range dichtbij 0 bij de SuC aangekomen. Ik heb ook geen verandering daarin opgemerkt door de jaren heen.

[Tijdens het rijden tempo verlagen indien minder dan 50% meer typical km's in de tank dan afstand tot de volgende suc. Tempo omhoog als je meer dan 50% reserve 'typicals' hebt. Werkt perfect en geeft de snelste tijden is mijn ervaring.[/QUOTE]

Dat doe ik ook zo, maar ik neem zoveel marge in typical km's als ik denk dat ik gemiddeld boven de 100 km/h kan rijden. De vuistregel is een derde marge voor 130 km/h, in de zomer iets minder. Harder dan dat gemiddeld kan alleen op een rustige dag in Duitsland, op een stuk met weinig Baustellen (help!).
 
  • Helpful
  • Informative
Reactions: JP608T and Carl