Even de frustratie van me af schrijven.
Anderhalf jaar geleden een model 3 gereserveerd en een jaar geleden een tweedehands Model S gekocht, o.a. omdat je dan hoger op de wachtlijst zou komen en eerder geleverd zou krijgen. Iedereen weet dat die hele wachtrij nooit bestaan heeft en dat die reservering niets zegt over de volgorde van levering.
Uiteindelijk op 17 maart een non P Model 3 besteld. Net nadat de prijs met 6% verlaagd was en voordat hij weer met 3% verhoogd werd. Binnen een week, had ik een VIN en een kenteken, plus de bijbehorende facturen en een afspraak om hem op 30 maart op te halen. Geweldig, tot die afspraak gecancelled werd want de auto was nog niet in Nederland. Begin april zou een nieuwe afspraak gemaakt worden. Geen teken van leven, dus zelf maar eens gebeld. Nee, die auto staat nog in San Francisco en komt op 3 mei in Zeebrugge aan. Huh, een auto die al een Nederlands kenteken heeft staat nog ergens in de US?
Intussen weten we dat de Morning Cornelia nog aan het laden is en dat het half mei wordt, voordat er weer auto's in Zeebrugge aankomen. Als ik even aanneem dat ze geen Nederlands kenteken aanvragen op een auto die nog niet geproduceerd is, moet die auto dus al weken op een parkeerterrein in San Francisco staan. Gisteren maar weer eens gebeld, en toen bleek dat ze het zelf ook vreemd vonden en ze die auto van mijn bestelling hebben losgekoppeld.
Dus na een maand heb ik feitelijk een bestelling zonder vin, kenteken of wat dan ook, maar ik heb wel al het volledige bedrag betaald. Als ik nu een nieuwe auto krijg toegewezen, Wordt de fiscale waarde gelijk aan de catalogusprijs van dat moment en die is duizenden Euro's hoger dan eerst. Intussen de verzekering maar weer afgezegd en de verkoop van mijn Model S stilgezet. Had een koper, maar die gaat natuurlijk niet zo lang wachten.
Het wrange is dat ik helemaal geen haast heb. Als ze me meteen verteld hadden dat het vier maanden ging duren was dat prima geweest. Het is het strooien met valse verwachtingen, gecombineerd met een volstrekt gebrek aan informatie plus de belachelijke prijswijzigingen die van dit hele proces een hele nare ervaring maken. Een aankoop van € 60.000 zou toch plezier moeten geven, maar het geeft alleen maar ergernis. Ja het rijden met een Tesla geeft plezier zoals ik nu ruim een jaar weet, maar ik weet niet of ik de ergenis van het afleverproces er voor over heb.