Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ vs Model S P85

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag ging ik met mijn Model 3 SR+ naar SC Amsterdam voor een klein lak foutje. Zat er al sinds aflevering maar blijkbaar moet dus een deel gespoten worden dus auto mocht ik achter laten en kreeg een Model S P85 mee (geen Dual). Ik vermoed uit 2014.

Ik plaats hier een paar van mijn bevindingen en ben benieuwd in hoeverre mensen zich hierin herkennen.

Bereik: Zo op het eerste gezicht heeft de P85 iets meer bereik, maar in praktijk is het volgens mij redelijk gelijk aan de 3 SR+.

Acceleratie: Snel maar niet veel sneller voor mijn gevoel dan in de 3SR+. Het is ook niet de P85D dus op zich logisch. Maar waar was dat hele Performance dan voor? Of is de ontwikkeling zo hard gegaan?

AP1: Voelt een stuk fijner dan mijn standaard AP 2.5. Lijkt steviger op de weg te liggen, heb het idee dat hij opschuift in zn laan als een auto dichter bij komt of niet helemaal gecentreerd rijdt. Minder phantom brakes en het van baan wisselen is een stuk fijner! Volgens mij moet AP2.5 toch nog een beetje getweaked worden voordat het aan AP1 kan tippen.

Superchargen: SR+ is gelimiteerd op 100kw op het moment, maar deze is gelimiteerd op 75kw, dus count your blessings.

Panoramadak: leuk dat het dak open kan.. maar wat een windgeruis geeft dat zeg! En gesloten hoor je ook meer dan in mijn 3. Zou de S zonder opendakkie nemen....

Conclusie: Ik vind het een super service van Tesla om een gratis loaner te geven. Echter twijfel ik of ik nu een beetje teleurgesteld ben in de S, of dat in amper 5 jaar Tesla gewoon zo veel beter / anders is geworden. Behalve op AP niveau. Dat maakt mij weer nieuwsgierig wat ik over 5 jaar van m’n 3 ga vinden. Al met al rijdt de S heerlijk hoor, ook deze nog en denk dat als hij van jou zou zijn je er nog elke dag met een lach in rijdt.
 
ik heb tot nu in geen enkele loaner een gevoel gehad dat iets vooruit ging qua ervaring, niet in mijn eerste S (2016 90D), en helemaal niet in mijn huidige S

De loaner die je beschrijft lijkt een hele vroege AP1 S, ja er is wat geruis van het dak - ook bij de nieuwere S is dat wel een dingetje.

AP1 is meer stabieler en dat zal vermoedelijk ook niet heel erg veel veranderen, dus het huidige voordeel van AP1 tov nieuwere uitvoeringen is dat het rustiger en voorspelbaarder is in gedrag, er moet nog veel bijgeleerd worden voor de nieuwere AP.

qua ontwikkelinge van de S; ja het is snel gegaan in specs van 0-100 ;
- de eerdere S Performance 85 is qua '0-100 snelheid' specs vergelijkbaar met een 'normale' 90D (0-100 in +- 4.5 sec) ( ja de oude P85 is marginaal beter )
- deze 90D serie is weer vergelijkbaar met de latere 75D (die ook 0-100 in 4.5sec kan)
- de huidige 2019 long range S is 0-100 3.8 seconden

Tesla 0-60 Times & Tesla Quarter Mile Times | Tesla Roadster, Model 3, Model S, Model X, Model U, Model Y & more Electric Car 0 to 60 stats! 0-60mph specs
 
Nog een aanvulling op bovenstaande.. In de SR+ zit geen premium connectiviteit.. Toen ik Spotify probeerde in de SP85 schrok ik. Wat een slechte kwaliteit geluid. Is dit altijd zo? Want dan is een waardeloze niet werkende browser, mega slechte audio spotify kwaliteit het niet evt toekomstige premium connectivity pakket niet waard.

En ja.. het geluid is qua speakers etc beter dan in de SR+, maar... viel mij toch tegen wat het verschil was. SR+ heeft prima geluid!
 
Toen ik Spotify probeerde in de SP85 schrok ik
Op alle vlakken is de auto beter geworden. Wat wel iets helpt is de equalizer heel erg hoog zetten.

Je vergelijkt nieuwe Model 3 met een oude S

Probeer hetzelfde en in de showroom, het is schrikken wat een paar jaar doet, voor vele nog dezelfde uiterlijk maar door de constante kleine updates elk kwartaal, dus uiteindelijk een hele andere auto na paar jaren.
 
  • Like
Reactions: Danny1410