Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

2019 Model 3 opvolger kiezen

This site may earn commission on affiliate links.
Net als ik zijn er ongetwijfeld op dit forum veel 2019 model 3 rijders die nu al, of de komende maanden zich gaan verdiepen in een opvolger.
Ik ben benieuwd wat waarvoor jullie hebben gekozen of (denken te) gaan kiezen.

Ik heb gereden in de Model 3 Highland SR en de Model y LR en ter vergelijking ook in een Volvo XC40 en Audi Q4-45.
Ik ben sinds 2019 een best tevreden Tesla rijder en heb voorkeur om bij Tesla te blijven.

Ik wil een hogere zit en dan valt de Highland helaas af. Helaas, want een flinke stap vooruit en ik vind het vooral van de achterkant een erg mooie auto.
Model Y LR is op zich al een verbetering tov mijn 2019 Model 3, maar nadeel dat ik het van voren geen schoonheid vind, dat je ze op iedere hoek van de straat ziet en dat ergens het komend jaar de Juniper update gaat komen.

Voordeel van de Model Y is dat mijn werkgever een parelwitte LR erg aantrekkelijk maakt wat qua netto maandelijkse kosten een overslaanbare aanbieding is. Helaas valt er dan niets te configureren. Enige wat ik zou willen toevoegen zijn de 20” velgen, maar met het geld dat ik op zak houd door de ‘standaard LR’ te kiezen kan ik wel ergens een paar knappe zwarte wielen kopen.

Aangezien mijn huidige contract eind juni afloopt, hoopte ik dat ergens rond die tijd Model Y Juniper zou verschijnen, maar na de laatste berichten (US markt) lijkt dat eerder 2025 te worden. (Tenzij men Europa toch eerder gaat voorzien).

Optie zou nog zijn om na inleveren auto een pool auto te gaan rijden en te wachten totdat Juniper beschikbaar komt en dan te bestellen, maar dat kan best nog lang duren.

Benieuwd naar jullie afwegingen en keuze.
 
Ik sta op het punt om de overstap te maken van lease model 3 LR AWD 2019 naar privé i.c.m. mobiliteitsbudget model Y SR. Had graag op de Juniper gewacht maar kan niet zonder auto. Alle tijdelijke opties om die periode te overbruggen (short lease, auto lenen van familie) waren teveel gedoe. Als de Juniper uit komt zie ik wel of de overstap financieel en functioneel de moeite waard is.
 
  • Like
Reactions: Arnout 2904
Grapig dat je de Y minder mooi vind van voren. Hoewel ik een 3 rij heb ik deze (ook in de highland versie) van voren altijd spuug lelijk gevonden. Ik vind het net een playmobil auto (ik ben volgens mij de enige met deze mening). De verhouding van raam en hoogte van de neus kopt niet. Bij de Y klopt dit naar mijn mening beter.
Ik denk er exact hetzelfde over.

Wachten op Juniper zou ik ook niet doen. Ik snap dat vanuit de 2019 Model 3 de Highland een forse stap vooruit is, maar de stap vanaf de Model 3 zoals deze in 2023 was is helemaal niet zo groot en wat mij betreft ook helemaal geen verbetering over de gehele breedte. Sommige dingen beter, sommigen minder.

Dus ik zou die Y LR doen.
 
  • Like
Reactions: Arnout 2904
Net als ik zijn er ongetwijfeld op dit forum veel 2019 model 3 rijders die nu al, of de komende maanden zich gaan verdiepen in een opvolger.
Ik ben benieuwd wat waarvoor jullie hebben gekozen of (denken te) gaan kiezen.

Ik heb gereden in de Model 3 Highland SR en de Model y LR en ter vergelijking ook in een Volvo XC40 en Audi Q4-45.
Ik ben sinds 2019 een best tevreden Tesla rijder en heb voorkeur om bij Tesla te blijven.

Ik wil een hogere zit en dan valt de Highland helaas af. Helaas, want een flinke stap vooruit en ik vind het vooral van de achterkant een erg mooie auto.
Model Y LR is op zich al een verbetering tov mijn 2019 Model 3, maar nadeel dat ik het van voren geen schoonheid vind, dat je ze op iedere hoek van de straat ziet en dat ergens het komend jaar de Juniper update gaat komen.

Voordeel van de Model Y is dat mijn werkgever een parelwitte LR erg aantrekkelijk maakt wat qua netto maandelijkse kosten een overslaanbare aanbieding is. Helaas valt er dan niets te configureren. Enige wat ik zou willen toevoegen zijn de 20” velgen, maar met het geld dat ik op zak houd door de ‘standaard LR’ te kiezen kan ik wel ergens een paar knappe zwarte wielen kopen.

Aangezien mijn huidige contract eind juni afloopt, hoopte ik dat ergens rond die tijd Model Y Juniper zou verschijnen, maar na de laatste berichten (US markt) lijkt dat eerder 2025 te worden. (Tenzij men Europa toch eerder gaat voorzien).

Optie zou nog zijn om na inleveren auto een pool auto te gaan rijden en te wachten totdat Juniper beschikbaar komt en dan te bestellen, maar dat kan best nog lang duren.

Benieuwd naar jullie afwegingen en keuze.
Audi en Volvo vallen ook af dus? Snap ik hoor, maar je komt daar niet meer op terug.
 
  • Like
Reactions: Arnout 2904
Je hebt gelijk. Hier mijn mening:

XC40: Vind ik best een mooie auto om te zien. Stoere neus. Zicht vanuit binnen vond ik wat minder, maar dat zal wennen. De XC40 bestaat al langer en is niet ontworpen als elektrische auto. Wat maakt dat uit? Nou ja, ik knap af op de plaat die op de gril is gezet en op de gloeilampen in de richtingaanwijzers achter. Ik weet het, slaat nergens op, maar toch. De C40 zou dan een alternatief zijn. Wel is het navigatie systeem prima. Reageert snel en spraakherkenning doet het prima voor van alles en nog wat.

Audi Q4: Mooie auto om te zien en rijdt goed. Mooi dashboard, maar navigatie is echt bedroevend: Ouderwets en traag. Collega's die hem rijden beamen dat, maar tillen daar minder aan, omdat ze Carplay gebruiken. Regeneratief remmen met flippers vond ik helemaal niets. Als de auto in B-mode rijdt, dan remt hij wel flink af op de motor. Niet helemaal tot stilstand, maar goed genoeg. Prijs is erg hoog. Als ik stuurverwarming aanvink, dan kan dat weer alleen in combinatie met een of ander pakket. Ik zou daarom de standaard kleur nemen, wel de advanced edition met assistentiepakket plus (achteruitrij camera) en zwartpakket, want die zilvergrijze gril vind ik niets.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Michel_AH
Ik sta op het punt om de overstap te maken van lease model 3 LR AWD 2019 naar privé i.c.m. mobiliteitsbudget model Y SR.
Vanwege het financiële voordeel? Ik heb daar laatst een sommetje voor gemaakt. De bijtelling is in mijn geval hoger dan de kosten wanneer ik de auto privé koop in combinate met het mobiliteitsbudget. Ik was verrast over deze uitkomst!
 
  • Informative
Reactions: ERvee and Mars2020
Je hebt gelijk. Hier mijn mening:

XC40: Vind ik best een mooie auto om te zien. Stoere neus. Zicht vanuit binnen vond ik wat minder, maar dat zal wennen. De XC40 bestaat al langer en is niet ontworpen als elektrische auto. Wat maakt dat uit? Nou ja, ik knap af op de plaat die op de gril is gezet en op de gloeilampen in de richtingaanwijzers achter. Ik weet het, slaat nergens op, maar toch. De C40 zou dan een alternatief zijn. Wel is het navigatie systeem prima. Reageert snel en spraakherkenning doet het prima voor van alles en nog wat.

Audi Q4: Mooie auto om te zien en rijdt goed. Mooi dashboard, maar navigatie is echt bedroevend: Ouderwets en traag. Collega's die hem rijden beamen dat, maar tillen daar minder aan, omdat ze Carplay gebruiken. Regeneratief remmen met flippers vond ik helemaal niets. Als de auto in B-mode rijdt, dan remt hij wel flink af op de motor. Niet helemaal tot stilstand, maar goed genoeg. Prijs is erg hoog. Als ik stuurverwarming aanvink, dan kan dat weer alleen in combinatie met een of ander pakket. Ik zou daarom de standaard kleur nemen, wel de advanced edition met assistentiepakket plus (achteruitrij camera) en zwartpakket, want die zilvergrijze gril vind ik niets.
Je zegt dat er weinig te configureren is bij de MY, maar nagenoeg alles zit er ook al op. Zoals je zelf al aangeeft zit je te klooien met pakketten als je stuurverwarming wil, dat vind ik de kracht van Tesla. Zelfs de goedkoopste RWD zit ruim in de opties (tenminste andere merken noemen het opties ;) )
 
  • Like
Reactions: Arnout 2904
Vanwege het financiële voordeel? Ik heb daar laatst een sommetje voor gemaakt. De bijtelling is in mijn geval hoger dan de kosten wanneer ik de auto privé koop in combinate met het mobiliteitsbudget. Ik was verrast over deze uitkomst!
Inderdaad vanwege het financiële voordeel. Met mobiliteitsbudget gaat de model y volgens mijn eigen berekening tussen de €25-€150 per maand kosten. Stuk minder dan de +-€320 bijtelling. Hierbij heb ik rekening gehouden met wegenbelasting voor een (benzine) auto van 1900kg. Hoop dat ze daar nog een coulance regeling voor lanceren.
 
Wij zijn voor een zwarte Model Y LR gegaan met de 20" velgen. De Model Y heeft veel voordelen tov de Model 3 uit 2019 die we hadden. De deuren voelen degelijker, stuurwielverwarming, elektrische kofferbak, sneller touchscreen, auto is stiller (dubbel glas helpt flink) en uiteraard een hogere zit en veel ruimte.

Ook het verbruik valt me reuze mee t.o.v. de Model 3, ik had veel meer verwacht met de wintersport. Ik gok dat het verbruik door de warmtepomp mee valt.

We hebben hem pas een maand maar tot nu toe geen seconde spijt van gehad!
 
Ook hier gekozen voor een MYLR als vervanger van de M3LR 2019. Hoewel ik een highland mooier vind, en beter vind rijden, gaf de ruimte (gezin van 4) uiteindelijk de doorslag. En sinds ik de knoop heb doorgehakt, begin de Y mooier te vinden (zullen de nodige studies naar gedaan zijn).
Ik heb mij wel ingelezen over een andere merken, maar niet de behoefte gehad om de stap naar een proefrit te maken. Gewoonweg tevreden over Tesla.
 
Ik zit in dezelfde situatie, een hele lijst gemaakt en uiteindelijk proef gereden in een Enyaq coupé RS. Maar uit mijn 2019 model 3 komend vonden we het kwa uitstraling top, kwa rijden middelmatig. Ook in de Fisker oceaan gereden, echt helemaal top. Maar een digitale binnenspiegel maakte me kots misselijk. Model Y al 2 keer afgeschreven, vanwege toch iets anders willen, en je ziet hem overal, maar gaat hem denk ik toch worden. Ze lopen bij tesla toch echt ver voor. Als zzp’er ben ik ook aan het kijken naar het gewicht van de auto. Dan wordt de keuze nog makkelijker
 
Mijn M 3 gaat er per september as uit. Een M Y lijkt de logische opvolger. Maar wat ook knaagt is het volgende. Ik kan mijn leasebedrag laten uitbetalen (ca 1.200 euro) en voor dat bedrag ook een gebruikte M S (75 of 100 D) privat leasen. Dat scheelt dan flink wat bijtelling.
Of is een M Y de zoveel betere keuze dat het de bijtelling waard is?
 
  • Like
Reactions: Arnout 2904
Mijn M 3 gaat er per september as uit. Een M Y lijkt de logische opvolger. Maar wat ook knaagt is het volgende. Ik kan mijn leasebedrag laten uitbetalen (ca 1.200 euro) en voor dat bedrag ook een gebruikte M S (75 of 100 D) privat leasen. Dat scheelt dan flink wat bijtelling.
Of is een M Y de zoveel betere keuze dat het de bijtelling waard is?
Je kunt ook een Model Y privé kopen. Onder de streep ben je dan minder kwijt dan de bijtelling. En ook minder dan private lease. Je moet dan wel het geld “hebben liggen” en je levert in op gemak en eenvoud rond je kosten.
 
Met name het gemak van leasen (operationeel of private) zou ik wel gaan missen.. dat is toch wel erg ontzorgend in de praktijk..
Uit mn ICE periode geef ik je gelijk vwb ontzorging maar met de Tesla ben ik nooit in de garage geweest alleen bij de banden boer voor de winter/zomer banden wissels. Daarbij als eigenaar heb je veel meer inzicht in de laadhistorie van je auto ( niet alleen SuC maar ook thuis laad historie). De lease maatschappij is eigenaar en als berijder heb je minder inzicht en evt opties om upgrades ( buiten premium connectivity)aan te schaffen.