Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S te breed?

This site may earn commission on affiliate links.

gelden

Well-Known Member
Apr 21, 2013
5,568
1,758
Breda, Netherlands
Ik las dit artikel (kwam een tijdje geleden ook al hier op het forum langs):
Tesla Model X te zwaar voor New Yorkse brug - Autoblog.nl
En moest toen denken aan iets dat ik me al eerder afvroeg: op de A27 van Breda naar Utrecht (en vast ook op andere plaatsen) geldt een breedte beperking op de meest linkse rijstrook (3 rijstroken): maximaal 2 meter breed.
Nou is de model S bijna 2.19 meter breed. Mag ik dus niet op die linker strook rijden?

- - - Updated - - -

Met spiegels ingeklapt is hij 1.96 meter breed. Helaas klappen die van mij niet elektrisch in...
 
Met spiegels ingeklapt is hij 1.96 meter breed. Helaas klappen die van mij niet elektrisch in...

En zo hebben we uiteindelijk allemaal onze eigen redenen om een nieuwe te kopen..:wink:
Bij bezwaren van het thuisfront: "ja maar... deze auto is illegaal op de linkerstrook, dus moet ik rechts rijden en dan kom ik (een paar minuten) later thuis!":biggrin: .... "ooooh, dan is het goed":cool:
 
In principe moet de fysieke breedte van de auto genomen worden op het moment dat je het beperkte vak berijdt. Dat is dus inclusief bijvoorbeeld lading en spiegels. Kan me niet voorstellen dat je een prent gaat krijgen, maar langs de andere kant ken ik ook iemand die er eentje heeft gekregen vanwege het dronken besturen van een fiets.
 
Hoewel we in 1 Europa wonen... sinds wanneer geldt een uitspraak van een Duitse rechter ook in Nederland??? Volgens mij kunnen we met een MS in Nederland gewoon op die strook van max. 2 meter... zo niet wordt het leven weer een stuk minder leuk.

Welkom in de EU;

Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft op 16 juli 2015 een belangrijk arrest gewezen in een principiële kwestie die ging over de erkenning in Nederland van een beslissing van de Bulgaarse rechter. Daarnaast heeft het Hof van Justitie in die zaak beslist of in dat geval de verliezende partij de volledige gerechtskosten van de in het gelijk gestelde partij dient te dragen.

Uitspraak HvJ EU: een rechterlijke beslissing in één lidstaat moet worden erkend in de andere lidstaten - Van Diepen Van der Kroef - <keywords>

Dit is trouwens exact de reden waarom je in Nederland onder de boetes voor flitsen met je lampen, claxoneren of je knipperlicht gebruiken in de linkerbaan uit kunt komen.
In Frankrijk en Duitsland zijn dergelijke acties wél toegestaan. En hoewel je in NL er wel een verbaal voor zal krijgen ga je als je het laat voorkomen ineens een seponatie ontvangen, die les is wel geleerd bij het OM.


Overigens zie ik er niemand voor schrijven, ze zullen een vrachtwagen aan de kant zetten maar ik denk dat ze over een Model S geen meetlint gaan heen houden...
 
Welkom in de EU;

Kijk, op deze manier krijg je dus al snel dat mensen zich een negatief oordeel over de EU vormen op basis van het lezen van twee woorden in plaats van de nuances na te gaan. Nergens uit jou case blijkt of zou blijken dat wetgeving die in 1 EU land geldt ook automatisch in een ander EU land geldt. Wel moet de rechtspraak erkend worden. Dat is een essentieel verschil. Kortom, de Duitse verkeerswetgeving is hier niet van toepassing, maar wel moet de Nederlandse overheid de rechtspraak over de Duitse verkeerswetgeving in Duitsland respecteren.
 
En zo hebben we uiteindelijk allemaal onze eigen redenen om een nieuwe te kopen..:wink:
Bij bezwaren van het thuisfront: "ja maar... deze auto is illegaal op de linkerstrook, dus moet ik rechts rijden en dan kom ik (een paar minuten) later thuis!":biggrin: .... "ooooh, dan is het goed":cool:

Laat je niet gek maken, Maurice. Spiegels worden gratis elektrisch gemaakt voor Classic rijders.
 
Smal thinking

Na een klein jaar Tesla zeg ik tegen mensen die zeggen "met dat grote scherm" altijd: De Tesla heeft een normaal scherm, die BMW, Audi,.... heeft een klein prutsscherm waar je eigenlijk niets aan hebt. Niet om zomaar van repliek te dienen, maar omdat ik dat oprecht zo ervaar.

Zelfde geldt voor de breedte. Al die andere auto's zijn maar wankele smalle dingen, die overhellen in de bocht, waar geen golftas van je schoonouders dwars achterin kan, waar je met zijn drieën tegen elkaar aan zit op de achterbank, waar geen ski's diagonaal achterin kunnen, etcetera etcetera.
Dus Tesla te breed? Nee, andere auto's te smal zou ik zeggen. Gewoon niet goed over nagedacht.
 
Hetzelfde geldt overigens voor een Audi Q7, Mercedes S-klasse, BMW 7 serie, Audi A8 en dergelijke auto's. Ik heb in Duitsland laatst wel gemerkt dat het inderdaad krap is als je bij wegwerkzaamheden een wegversmalling hebt. Ik bleef daar toch maar van de linkerbaan vandaan.
Precies, dat ze daar in NL niet naar kijken (te veel werk/rompslomp denk ik), betekent niet dat het wel mag. De aangegeven maximale breedte is inclusief alles, dat de RDW idioot genoeg de spiegels nooit meeneemt, snap ik sowieso niet.

Ik kan met de VW Transporter ook prima rijden waar het max. 2 meter is, is juist handig precies met de spiegel boven de vangrail als leidraad, maar het mag dus niet...