Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model S onderste draagarm achter gebroken, info en acties?

This site may earn commission on affiliate links.
Beste mensen, aangenaam kennis te maken en beste wensen :)!

Mijn naam is Toon en ben de eerste eigenaar sinds 2017 van mijn Tesla Model S 75D (nu 140k km erop en geen lease btw).
De reden waarom ik graag deze discussie wil starten/vragen stel is dat ik gister 02-01-2023 "heerlijk" verrast werd door mijn vriendin dat ik snel moest komen want de auto stond er raar bij.

Nu bleek het dus te zijn dat mijn rechter achterwiel er schuin onder hing (foto's hieronder), mijn draagarm was afgebroken.
Nu had ze net 150km erop zitten ivm haar werk en wou ze brood halen bij ons in het dorp. Bij het achteruit rijden om plaats te maken voor een andere auto brak de draagarm ineens door waardoor het achterwiel er schijn onderhing, hangende aan nog as.

The case waar ik wel over na zit te denken is dat dit niet zomaar een slijt onderdeel is. Als je draagarm gaat klonken en geluid gaat maken (zoals meerdere mensen op de forum) zijn vaak je rubbers versleten of dergelijke, maar dit is niet eens de case bij ons. De auto reed dus gewoon perfectly normaal en door hoogst waarschijnlijk metaal vermoeitheid is ie gewoon afgebroken (ook hier zie foto's onderin).

Ik zie dit dus meer als een enorme constructuele veiligheids fout in de auto aangezien je draagarm nooit zo zou moeten afbreken. Als dit bijvoorbeeld op de snelweg was gebeurd (waar ze namelijk net vanaf kwam aka A27) had dit natuurlijk enorm fout kunnen aflopen aangezien de wiel er af valt (niet 100% natuurlijk, aangezien die nog ergens aan vast hing) en hoogst waarschijnlijk vast komt te zitten in je wielkas van de auto en daardoor abrupt afremt op 1 wiel. Potentieel word je naar rechts getrokken bij 100km/uur klap je tegen een andere auto op en ga maar door.

Wat is jullie kijk erop en wat zouden jullie zeggen wat verstandig is om te doen als volgende stappen?
Ter info: de auto is nu bij de garage en zal binnenkort op de brug gezet worden voor verdere controle. Ik heb al gevraagd of ze meerdere foto's kunnen nemen van de schade zodat er meer duidelijk word. Als ik het niet vergeet zal ik proberen deze foto's op deze forum te zetten om zoveel mogelijk informatie met jullie te delen :).

alvast bedankt voor jullie informatie en feedback!

IMG_8697.jpg

IMG_8694.jpg

IMG_8696.jpg
 
Chips dat viel dus nog mee dat het niet op de snelweg gebeurde. De foto van het afgebroken stuk is onscherp en donker. Maak daar goede scherpe foto's van zolang de breuk nog vers is. De reden dat ik het zeg heeft te maken met het kunnen analyseren (mocht dat nodig zijn) wat voor een breuk het is geweest (is hij in een keer gebroken, langzaam afgescheurd oid). Hetzelfde voor de draagarm en bewaar die ook. Dat zal mogelijk iets kunnen zeggen over een eventuele productiefout of andere oorzaak. Bron: ooit een poosje werktuigbouwkunde gestudeerd waar materiaalkunde een onderdeel van was).

En dan nu het woord aan anderen die misschien meer iets kunnen zeggen over conformiteit, garantie, aansprakelijkheid etc.
 
Heb dit zelf ooit voorgehad met een BMW 3 series, ik kwam terug van een dag werken en mijn auto kon niet meer bewegen (was de linker voorband). Nooit geweten wat het probleem was, wel had ik die week aan een iets te hoge snelheid een stoeprand geraakt dus vermoedelijk daardoor al een scheur gekregen. Was binnen enkele dagen gerepareerd en de reparateur zei dat hij dit wel vaker ziet en niet dat het per se een productiefout is, maar eerder gebruiksfout.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Hier is al een topic over, lees het het eens door zou ik zeggen:

 
Hier is al een topic over, lees het het eens door zou ik zeggen:

Deze heb ik inderdaad ook gelezen, zitten gelijkmatige stukken in maar niet echt iemand die er verder iets mee doet. Gewoon repareren en doorgaan ofzo, maar verder geen consequenties of acties ondernomen. Beetje afwachten tot er iemand een ernstig ongeluk heeft dan maar?
Lijkt er ook op dat de meeste mensen last hebben van slechte rubbers of dergelijke bij de voorarmen. Dit is dan weer bij de achterkant.

Mijn mening is wel dat slijtage en slechte rubbers van fabriek mogen gebeuren en dat dit beschouwd kan worden als "slechte kwaliteit" maar op het moment dat de veiligheid van de passagiers op het spel staat is het een ander dingetje. Een draagarm zou niet zomaar mogen breken, ookal is er ooit een keer een stoeprandje geraakt. Als een auto geen stoeprandje zou moeten kunnen raken, zou je draagarm zo ontwikkeld moeten worden dat je arm breekt na een bepaalde klap tegen een stoeprand (ter info de auto heeft geen stoeprand gezien ;) )

Er is ook een artikel te lezen in verschillende kranten over een draagarm dat gebroken is in Duitsland bij 200km/uur, maar hierover ook verder niets meer over gevonden wat er mee gedaan is behalve het spectakel zelf.
 
thanks buddy, deze is mij ontgaan. Bedankt voor deze repost. Precies wat er bij mij ook aan de hand is.
Was al ergens teleurgesteld dat er zo weinig over te vinden is, met een reden blijkbaar. Tesla doet er niets aan want het word telkens geschoven naar "oude schade", "slijtage" of ik weet niet wat.
Word denk ik gewoon net als iedereen: auto laten fixen en vergeten. (waarschijnlijk verkopen en een betrouwbaardere auto kopen)
 
Word denk ik gewoon net als iedereen: auto laten fixen en vergeten. (waarschijnlijk verkopen en een betrouwbaardere auto kopen)
Je zou de RDW kunnen informeren. Bij voldoende meldingen zullen ze Tesla vragen (dwingen?) om een terugroepactie als er een productiefout in een serie draagarmen zit. Lijkt me een kritisch genoeg onderdeel om niet te kunnen falen op een 6 jaar oude auto met redelijke kmstand.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Geloof dat dit in China wel een terugroepactie was incl. De voorste onderste draagarmen maar ik heb dit nooit verder exact uitgeplozen. Reactie van Tesla was toen dat dit geen echt defect was maar voor 'goodwill' naar China toe wel een terugroepactie van gemaakt is. Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie geweest van genoeg druk uitoefenen.

Jou draagarm achter is waarschijnlijk gebroken doordat er oxidatie tussen de draagarm en bus gekomen is welke uit zet en daardoor open barst.

Hopelijk blijft de schade beperkt tot enkel de draagarm en is de rest nog heel (aandrijfas, veerpoot ed)
 
Beste Toon,

Ik heb het nu ook voor. Model S 100D uit 2017. 212K km. toevallig ook winter (koude). Zonder reden op een kasseiweg voel ik dat er iets niet pluis is. 8ààm verder zie ik dat mijn wiel scheef staat.

Na slepen bij Tesla kijkt men daar zeer verwonderd en krijg je zo een reactie: je zal wel iets geraakt hebben. Niet dus.. Dit is een zwak punt van de Model S en ik denk dat metaalmoeheid in combinatie met temperatuur echt wel een rol heeft.

Los van het feit dat dit niet mag voorkomen wa sik vandaag echt niet tevreden van de service. Men heeft me letterlijk in de kou laten staan.

Mijn vraag: hoeveel heb jij voor reparatie moeten betalen ?


mvg

Hans
 

Attachments

  • Tesla wiel.jpg
    Tesla wiel.jpg
    77 KB · Views: 9
Tja, ik vind daar ook wat van. Helaas lijkt me dit lastig aantonen. De draagarmen voor staan wel bekend bij de S en X als een gevoelig onderdeel, dus daar had ik dit wel verwacht. Achteraan is toch wel bijzonder, maar hoe ga je aantonen met de jaren en km op de auto, dat hier sprake is geweest van normaal gebruik of vul maar in wat allemaal schade kan geven als verdediging van Tesla.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD