Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie rijdt er nog steeds in zijn 2013 Model S en wat valt er daarover op te merken?

This site may earn commission on affiliate links.

Maarten

Active Member
Nov 2, 2013
4,123
13,377
Hilversum
Er zijn nog een aantal mensen die in hun allereerste Model S uit 2013 rijden.
De eerste ‘adopters’ van het elektrisch rijden.
Was toen nog spannend en nu zijn we bijna 10 jaar verder; wie heeft hem nog?
Persoonlijk: nu meer dan 350.000 km met de auto gereden (op naar de 400.000!) en nog nooit zo’n fijne auto gehad.
Hij rijdt nu eigenlijk als dag 1, maar wel met wat lakschade.

Wat ondertussen vervangen/hersteld/aangevuld (voor zover ik mij herinner)?
In het begin meerdere drivetrains vervangen - onder garantie (og)
Contactors in batterypack vervangen - og
Takata airbags vervangen - og
Kromme remschijven vervangen - og
Zijspiegels vervangen door elektrisch bedienbare - og
Coating op de lak laten toevoegen
Dashcam voor/achter toegevoegd (is zeer nuttig gebleken!)
Eén handgreep vervangen, de rest hersteld.
1x 2 Xenon lampen vervangen
Draagarmen voor vervangen
MCU1 vervangen door MCU2
Contactors en power fuse in battery pack vervangen (met afdichting door nieuwe umbrella’s)
Recentelijk 4 lekke luchtveringen/schokdempers vervangen (pas na 350.000 km!)
En ik zal nog wel wat vergeten zijn...

Verder met een aantal mensen Elon Musk in Amsterdam ontmoet, taarten langs vestigingen Tilburg, Den Haag en Amsterdam rondgebracht, heel Europa met de Model S rond gereden en met héél veel leuke mensen kennis gemaakt.
Tesla heeft mij veel gebracht en feitelijk mijn wereld gewijzigd (maar dat is een ander verhaal).

Hoewel het soms kriebelt om de P85 te vervangen door een nieuwe Model S, heb ik de verleiding tot op heden weten te weerstaan. :)

Wie heeft hem ook nog en wat voor interessants valt er op te merken?
 
Mooi om te lezen. Ik had laatst een 2013 Model S als leenauto en hier aantal dagen mee gereden. Enorm modern voelde deze auto nog aan en reed ook nog heel goed.

Wat ik ook wel interessant vind om te lezen, zijn de kosten aan reparaties die je hebt gehad. Hoeveel moest je betalen voor het herstellen van bijvoorbeeld luchtvering en de andere zaken buiten garantie?
 
Wat goed man. Musk in Amsterdam, daar was ik idd. ook bij. Opening Service Centre.
Je bent misschien wel de enige hier die 'm nog heeft. Veel van je garantie reparaties herken ik, heb ik ook gehad.
Mijn lijst:
Battery pack reparatie OG (Onder Garantie)
Drive unit 2x OG
LED remlicht in achterruit 2x OG
Krassen op de beide voorruiten (vuil in het deurklink mechanisme) beide zijden 2x ramen vervangen OG
Remschijven rondom 3x OG en 'Goodwill'
Krakend schuifdak 3x afgesteld OG en GW
Gen 2 voorstoelen gemonteerd, zaten veel beter - op eigen kosten. Bij inruil weer eruit gehaald omdat ik er geen cent meer voor terugkreeg.
Dus eigenlijk alles onder garantie of goodwill. We waren eigenlijk vrijwillige testpiloten, haha!
 
Wat ik ook wel interessant vind om te lezen, zijn de kosten aan reparaties die je hebt gehad. Hoeveel moest je betalen voor het herstellen van bijvoorbeeld luchtvering en de andere zaken buiten garantie?

Bij de vier luchtveringen heb ik gekozen voor een ‘aftermarket’ oplossing: ik wilde niet dure nieuwe (maar dus gezien mijn ervaring wel heel goede) luchtveringen van Tesla in de relatief oude Model S zetten.
Daardoor zijn de kosten in samenwerking met @Gtech flink onder de Tesla-prijs gebleven. Daarbij schat ik de kosten bij Tesla in de orde van 5.000 euro. De compressor was gelukkig nog goed, omdat ik niet lang met kapotte luchtvering ben blijven rijden. In dat geval wil de compressor wel eens teveel voor de kiezen krijgen en moet die ook vervangen worden. Wel zijn de luchtveringen met stikstof gevuld, waardoor ik wellicht wat minder corrosie in de toekomst zal hebben.
Het vervangen van de contactors en pyro fuse in combinatie met umbrella’s heeft even boven de 2.000 euro gekost en is door Tesla gedaan.
De draagarmen die vervangen moesten worden heb ik zelf als ik mij goed herinner voor ruim 800 euro bij Tesla gekocht en die zijn wederom in samenwerking met @Gtech onder de auto gezet.
 
Ook ik heb mijn rode P85+ nog. Hij heeft 5 jaar in de garage gestaan en nu rij ik er niet zakelijk maar Prive in. 😀
Wat enorm tegenviel was de kwaliteit van de stoelen. Wist niet meer dat die zo slecht waren. Als Peter de tweede generatie nog heeft hoor ik het graag. Al hoor ik dat deze ook niet perfect waren.
Overigens was de computer defect van het scherm achter het stuur. Deze is vervangen met als tip om direct de grote mee te nemen. Dus de software is weer van deze tijd.
 
Ook ik ben er vanaf het prille moment bij geweest met een Pearl White P85 die inmiddels plaats heeft gemaakt voor meerdere opvolgers (8!). Momenteel rijd ikzelf in een X Plaid en mijn wederhelft in een MYP. Nooit een seconde spijt gehad van de reis die ik met Tesla heb gemaakt. Ik ben vanaf het eerste contact moment mede organisator geweest van de e-rally en heb ook talloze evenementen ( rally's/ nieuwjaarsborrels/ goede doelen ritten/ openingen SeC's/ Factory tour Fremont enz.) meegemaakt en fantastisch leuke mensen ontmoet waarbij fijne vriendschappen zijn ontstaan. Ook het reizen (zeker in de beginjaren) door Europa heeft vele avonturen gebracht. Diep in de krochten van dit forum staan daar nog mooie verhalen over geschreven.
Daar waar mijn kinderen zelf nog jong waren toen wij het Tesla avontuur begonnen zijn zij nu beide de leeftijd dat zij zelf achter het stuur mogen gaan kruipen. Om ze hun fouten te kunnen laten maken heb ik een oud VW Polo'tje op de oprit staan maar mijn Tesla hart laat ze heet liefst in een Tesla rijden.
Via Niels van SeC Rotterdam begreep ik dat de mogelijkheid bestaat om mijn P85 (welke is geëxporteerd) terug te halen naar NL en deze weer op het zelfde originele kenteken te kunnen krijgen. Ik loop met de gedachte om de huidige eigenaar via Tesla te laten benaderen en een poging te wagen de wagen terug in mijn bezit te krijgen. Een tussenstop bij Stipt autopolis om de auto dan als showroom nieuw weer te maken dan zou het plaatsje compleet maken. Zo kunnen mijn kinderen ook hun eerste Tesla kilometers gaan maken in een dan heel bijzondere auto met historie. Ben wel benieuwd of er forumleden van het eerste uur ervaring hebben met deze stap.
Ook wellicht leuk om eens aan een soort reünie voor early adaptors te denken.....(of sla ik nu door.....?.......)
 
Ook ik ben er vanaf het prille moment bij geweest met een Pearl White P85 die inmiddels plaats heeft gemaakt voor meerdere opvolgers (8!). Momenteel rijd ikzelf in een X Plaid en mijn wederhelft in een MYP. Nooit een seconde spijt gehad van de reis die ik met Tesla heb gemaakt. Ik ben vanaf het eerste contact moment mede organisator geweest van de e-rally en heb ook talloze evenementen ( rally's/ nieuwjaarsborrels/ goede doelen ritten/ openingen SeC's/ Factory tour Fremont enz.) meegemaakt en fantastisch leuke mensen ontmoet waarbij fijne vriendschappen zijn ontstaan. Ook het reizen (zeker in de beginjaren) door Europa heeft vele avonturen gebracht. Diep in de krochten van dit forum staan daar nog mooie verhalen over geschreven.
Daar waar mijn kinderen zelf nog jong waren toen wij het Tesla avontuur begonnen zijn zij nu beide de leeftijd dat zij zelf achter het stuur mogen gaan kruipen. Om ze hun fouten te kunnen laten maken heb ik een oud VW Polo'tje op de oprit staan maar mijn Tesla hart laat ze heet liefst in een Tesla rijden.
Via Niels van SeC Rotterdam begreep ik dat de mogelijkheid bestaat om mijn P85 (welke is geëxporteerd) terug te halen naar NL en deze weer op het zelfde originele kenteken te kunnen krijgen. Ik loop met de gedachte om de huidige eigenaar via Tesla te laten benaderen en een poging te wagen de wagen terug in mijn bezit te krijgen. Een tussenstop bij Stipt autopolis om de auto dan als showroom nieuw weer te maken dan zou het plaatsje compleet maken. Zo kunnen mijn kinderen ook hun eerste Tesla kilometers gaan maken in een dan heel bijzondere auto met historie. Ben wel benieuwd of er forumleden van het eerste uur ervaring hebben met deze stap.
Ook wellicht leuk om eens aan een soort reünie voor early adaptors te denken.....(of sla ik nu door.....?.......)

Reünie van de early adaptors helemaal niet zo'n gek plan.
En jouw idee van terugkopen van je eerste P85 had ik nog nooit aan gedacht, ga ik ook eens over nadenken. Kan ik die gen.2 stoelen er weer in zetten, haha!

@The Froq: die gen.2 stoelen staan op de nominatie om onderdeel te worden van de zithoek in mijn garage annex opslag, waar ik mijn verzameling ICE-klassiekers bewaar, dus... Ze zaten overigens wel aanzienlijk beter dan de gen.1 stoelen, die ik echt waardeloos vond.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and job-lek
Ik rij nog steeds met de Classic S.
Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt deze weg te doen.
Zoveel avonturen, zoveel nieuwe leuke mensen ontmoet, the car that changed my life !
Denk maar aan de E-rally, of deze :

Elon Bear goes North to South

E-Mille Miglia 16-25 september 2016

Intussen staan er 425.000 km op de teller, en heeft de S het gezelschap gekregen van een 3 (03-2019) en een 'Not-a-Model-Y' , Model-Y dus, (08-2021). Ik rij dus Model YES 😜.

Reünie lijkt mij een top idee.
Ikzelf verblijf nogal vaak in het buitenland.
Ik wil wel iets organiseren hier in Malaga, maar écht praktisch zal dat voor de meeste Early's niet zijn. Maar ik hoor het graag.
 

Attachments

  • IMG_20231019_043533.jpg
    IMG_20231019_043533.jpg
    52.7 KB · Views: 83
Malaga lijkt me juist wel een fantastische nieuwe uitdaging voor de early's Dirk. Ook ik ben steeds meer in Spanje te vinden (Torrevieja) maar vind een party in de Spaanse zon geen gek idee! Het lijkt me dat we weer een project hebben ;)
 
  • Like
Reactions: S-19910
Malaga lijkt me juist wel een fantastische nieuwe uitdaging voor de early's Dirk. Ook ik ben steeds meer in Spanje te vinden (Torrevieja) maar vind een party in de Spaanse zon geen gek idee! Het lijkt me dat we weer een project hebben ;)
Super, een roadtrip als Reünie : van Torrevieja naar Canillas de Aceituno !

De inschrijvingen zijn nu geopend !

1697697854936.png
 
  • Like
Reactions: Maarten and is3
Amsterdam, dat was wat. Daar was nog een jonge gozer die zijn cv overhandigde. Heeft iemand nog iets van hem gehoord?

Ook bij de opening van SC’s geweest. Gewoon als fan even op en neer van Den Haag naar Zwolle. Bizar.

Verder de p85 nog steeds in bezit en hoop einde week hier weer in te rijden na een reparatie aan de accu vanwege een onbalans. Ik overweeg om een OBD2 scanner te installeren om de toestand van de accu in de gaten te houden. Hebben jullie daar ervaringen mee?

Road-trip leuk, maar dan in andere stoelen ;-)
Ronald