Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X of Model Y, nieuw of occasion?

This site may earn commission on affiliate links.
Geluid kan ik me niet herinneren. Misschien dat de nieuwe X stiller klinkt. Sowieso heb je vooraan de dubbele voorruit.

Ophanging... Ach, de ophanging stelt zich inderdaad automatisch in, maar over betonbanen is het nog altijd boenderen, en door de bochten rij je nog altijd met een SUV. Maar anderzijds is het nog altijd een krachtpatser, en de Plaid veel meer dan de 2017 100D, hoewel de 100D nog altijd mensen deed gieren.
Qua geluid bedoelde ik eigenlijk de audio in de wagen…. Merk je veel verschil daarmee tov je oude X?
 
Misschien een tikkeltje luider?

Ik vergelijk met de Model 3 Performance, die wel luider was dan mn 2017 Model X. De 2023 X is ook erg luid, maar in alle 3 vind ik het goed klinken.

Sowieso, langer dan een nummer of 2 wil je het niet op 11 houden.
 
De kwaliteit van de audioinstallatie vind ik ook belangrijk. Muziek is toch in alle Tesla’s goed neem ik aan? Ook in een oudere Model X?

Als de keuze toch een occasion X wordt, is een Raven dan echt een betere keuze of zou een 2018 model ook goed zijn?
 
Ik vind het geluid in een refresh X wel weer een tikkeltje beter. Het is iets helderder en voller. Wat ook zeker helpt is dat de refresh weer wat stillen is.

Qua luchtvering idd niet heel veel verschil. Wel leuk is dat met de nieuwe luchtvering deze automatisch naar een comfortabelere stand gaat als FSD aanstaat.

Bouwkwaliteit van een raven schijnt beter te zijn dan van een 2018 model. Ik heb alleen nog nooit in een raven gezeten, dus kan daar niet veel over zeggen.
 
Qua geluid bedoelde ik eigenlijk de audio in de wagen…. Merk je veel verschil daarmee tov je oude X?
De goede audio was het eerste wat mij opviel in mijn MYLR.
Die perceptie is vorige week nog bevestigd toen ik voor het eerst in 1,5 jaar, op vraag van mijn kleinkinderen, eens het volume sterk open draaide.
Het voelt alsof je op een festival vlak voor de speakerwall gaat staan. En met onberispelijke kwaliteit.
 
Merk je veel verschil qua rijgedrag tov je vorige X?

En waar ik ook nieuwsgierig naar ben: Ik vind het geluid in mijn Model 3 beduidend beter dan in mijn X. Iemand van Tesla Service vertelde dat dat misschien komt omdat de 3 een kleinere ruimte is en dus een betere 'klankast' heeft.

Vind jij het geluid van de nieuwe X beter dan de oude X?
Verschil in ophanging tussen de oude X (pre-raven) en nieuwe is duidelijk merkbaar. Nieuwe is net iets soepelder en rustiger en vooral een stuk stiller. Nadeel van de nieuwe is wel dat die zichzelf steeds opnieuw reset naar de lage stand.

Idem wat het audiosysteem betreft, dit is een stuk beter in de nieuwe versie. De installatie klinkt strakker dan de oude.

Nieuwe heeft ook actieve noise cancellation, maar ben niet zeker of dit echt veel verschil maakt.