Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X of Model Y, nieuw of occasion?

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi Tesla vrienden,

Ik zit al een behoorlijke tijd te twijfelen over welke Tesla ik ga aanschaffen. In principe is mijn budget maximaal 70.000 euro. Wat ik sowieso zoek is een 'hoge' Tesla. Dus het moet een Y of een X worden.

Maar..... wat zou jij doen? Een nieuwe Model Y of een gebruikte Model X?

Dus dan is eerst mijn vraag: Is de X überhaupt een betere keuze dan een Model Y (tov de meerprijs van de X)?

En soms denk ik ook nog wel eens: als ik nou echt een X wil hebben, moet ik dan niet toch dieper in de buidel tasten en een nieuwe X kopen? Of is een occasion X ook nog prima?

Kortom: Ik zou graag advies krijgen van ervaren Tesla rijders. Misschien ben ik een beetje vaag maar ik weet het zelf ook niet zo goed :S
 
De 2020+ Model X is veel netter dan de 2015-2019 Model X. De -2019 Model X is daarentegen ook geen treurnis, maar laadt niet sneller dan 150kW, wat wel scheelt op langere reizen.

De Model Y zou ik kiezen als ik de X niet kon betalen, maar ja.... 😅
 
Ik kan me niet voorstellen dat een X in Nederland in de grote steden prettig is. Te groot voor parkeerplaatsen en veel parkeergarages kom je simpelweg niet in. Zelfde met een S trouwens. Ach, en opgaan in de massa? Dan laat je de Y toch wrappen? :p
 
Belangrijkste reden voor mij om voor een X te kiezen zou het maximum aanhanggewicht zijn. Dat is soms net te krap naar mijn zijn bij de model Y. Maar wanneer je voor een X gaat, dan bij voorkeur eentje vanaf 2020 (Die zie je alleen nog niet heel veel). Ik heb destijds begrepen dat je daarbij het beste voor een 6 of 7 zitter kon gaan, omdat daar een sterkere airco in zit. Maar ik weet niet of dat bij de nieuwere uitvoeringen nog relevant is.
 
Wij hebben ze beide, X LR en Y RWD. De X voelt en is groter, rijdt heel anders en die vleugeldeuren van de X hebben voor- maar ook nadelen. De Y voelt nieuwer, maar de kinderen zitten op langere stukken veel liever op de achterbank van de X dan de Y vanwege de stand van hun benen; ze beginnen echt lang te worden.

De laadruimte van de X is echt groter, maar of je dat nodig hebt is de vraag. Het prijsverschil is kleiner geworden dan toen wij de X en Y kochten (begin 2023). Ik zou de X nu denk ik niet opnieuw kopen en misschien ook geen Tesla meer. Hoop redenen, allemaal subjectief, ergernissen met de autopilot, regensensor, koplampen, richtingaanwijzer knopjes op het stuur (maar dat heeft de nieuwe Y nu ook...).

Natuurlijk heb je bij elk merk ergernissen dus we kijken naar de positieve ervaringen: snel laden op vakantie met de X, comfort vanwege de luchtvering, veel ruimte voor spullen, enz. daar zijn andere draadjes voor.
 
  • Like
Reactions: Sijsje and FAarts
Dank allemaal. Ik vind de nieuwe X toch te duur. Ik wil eigenlijk niet meer dan 70.000 euro uitgeven.

Dus dan is de vraag: Of een Raven Model X of een nieuwe Model Y.

Ik zie nu een mooie Model X van 2020 te koop staan voor 65.000 euro. Deze heeft 85.000 km op de teller en in 5-zits uitvoering. Een mooie auto. De Falcon Wing doors vind ik wel stoer, meer ruimte dan de Y is fijn.

Maar ik zie ook dat een ‘net niet Raven’ Model X een stuk goedkoper is. Is die Raven update echt de moeite waard? Ik begrijp dat deze adaptieve luchtvering heeft, merk je dat verschil echt?

En kan je ook zeggen dat de bouwkwaliteit van een Raven op bepaalde punten beter is dan de niet-Raven?
 
Destijds dezelfde twijfel gehad: een nieuwe Y of een occasion X. Ik heb zelf gekozen voor een Raven Model X van 2020 en ik zou absoluut proberen te voorkomen om voor een Y te gaan. Nu ik deze X heb, zou een nieuwe Y qua sommige hardware een vooruitgang zijn maar een achteruitgang qua automatische deuren, de leuke vleugel deuren, ruimte en rijcomfort.

En daarbij vind ik de Y echt een auto voor de massa. De X vind ik mooier, dat is smaak maar iedereen zal het er over eens zijn: Een X is veel unieker dan een Y.
 
Een spiksplinternieuwe MYP of MYLR of een vandaag 4 jaar oude X die dan nog eens een stuk duurder uitvalt? Ik zou niet twijfelen, MY all day long.
Ik lees al een paar keer: een voertuig voor de massa.. ik snap wel wat er bedoeld wordt, de Y verkoopt waanzinnig goed. Maar zolang ik nog altijd veel meer BMW's X1, X3 en X5 tegen kom, en er zijn zo nog wel een paar verkoophits, voelt dat voor mij zo niet aan. De X is unieker, akkoord.
 
Heb afgelopen zomer met een huur-Y gereden en is natuurlijk geen X, maar is geen slechte auto.

Frustrerende aan een pre-2021 Model X is dat ie max. 150kW aan kan, en je merkt dat zelfs de MCU2 al heel wat functies moet ontberen.

Op mijn vakantieritten 1000km zat ik met mijn 2017 Model X aan 4 stops van 40 minuten. Met de 2023 Model X zit ik aan 2x40 minuten. Scheelt makkelijk meer dan een uur per rit.
 
Heb afgelopen zomer met een huur-Y gereden en is natuurlijk geen X, maar is geen slechte auto.

Frustrerende aan een pre-2021 Model X is dat ie max. 150kW aan kan, en je merkt dat zelfs de MCU2 al heel wat functies moet ontberen.

Op mijn vakantieritten 1000km zat ik met mijn 2017 Model X aan 4 stops van 40 minuten. Met de 2023 Model X zit ik aan 2x40 minuten. Scheelt makkelijk meer dan een uur per rit.
Ik heb nu twee keer een roadtrip gemaakt met de X en merk geen noemenswaardig verschil met het maken van lange reizen tov mijn Model 3.

Mijn X uit 2020 laadt met maximaal iets van 170 kw bij snellader waar mijn 3 wel 250 haalt echter loopt de snelheid bij beide auto's vanaf 50% hard terug. Dus misschien dat mijn X er ongeveer 10 minuten per laadsessie aan de SC langer over doet, vind ik dit niet echt merkbaar of dat de rit onaangenamer wordt dan met de 3.

Soms twijfel ik wel eens om mijn X te verkopen maar dan moet ik alsnog 30 - 40 duizend euro bijleggen voor de nieuwe X en dat is het nog niet waard.

Wat ik wel echt mis aan alle Tesla's behalve de nieuwe 3 is: sfeerverlichting. Zo lang een nieuwe X dat nog niet heeft, ga ik geen nieuwe X kopen (en zolang FSD niet is mee te nemen naar de nieuwe auto).
 
Model X schrijft flink af. Ik heb een 5 jaar oude Model X gekocht voor 40.000 euro (de eerste eigenaar kocht hem voor bijna 120.000 euro)
Nu, na het 6 maanden te hebben gebruikt, willen de meeste dealers het alleen voor 25.000 tot 30.00 euro meenemen (wat vergelijkbaar is met Model 3 van dezelfde leeftijd)

Ik zou hem liever behouden omdat hij gratis supercharging en FSD heeft
 
  • Like
Reactions: Paint.It.Black
Wegenbelasting maak ik mij niet zoveel zorgen om..... eerst zien dat deze echt omhoog gaat en ze zullen EV's toch aantrekkelijk moeten houden.

@wooter als ik het goed zie, heb jij een oudere X gehad en nu een nieuwe X. Ik begrijp dat de nieuwe X dezelfde luchtvering heeft als de Raven X. Gezien jouw oude X geen adaptieve luchtvering had en jouw nieuwe wel: merk je veel verschil qua vering?
 
Ik merk eigenlijk niet zoveel verschil, nee... Rijdt nog altijd niet zoals een kart 😅
Merk je veel verschil qua rijgedrag tov je vorige X?

En waar ik ook nieuwsgierig naar ben: Ik vind het geluid in mijn Model 3 beduidend beter dan in mijn X. Iemand van Tesla Service vertelde dat dat misschien komt omdat de 3 een kleinere ruimte is en dus een betere 'klankast' heeft.

Vind jij het geluid van de nieuwe X beter dan de oude X?
 
Geluid kan ik me niet herinneren. Misschien dat de nieuwe X stiller klinkt. Sowieso heb je vooraan de dubbele voorruit.

Ophanging... Ach, de ophanging stelt zich inderdaad automatisch in, maar over betonbanen is het nog altijd boenderen, en door de bochten rij je nog altijd met een SUV. Maar anderzijds is het nog altijd een krachtpatser, en de Plaid veel meer dan de 2017 100D, hoewel de 100D nog altijd mensen deed gieren.