Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe tesla inrijden?

This site may earn commission on affiliate links.
Je banden warmen niet op vanwege de wrijving met de weg, maar door de vervorming. Vooral bij een veel te lage bandenspanning kan een band dan erg warm worden.

Weet niet waar je dat vandaan hebt maar het is toch echt andersom. Vervorming van de band doet helemaal niks, net zoals de vervorming van de draagarm rubbers tijdens het inveren niet veel doen qua warmte ontwikkeling. Zal altijd wel iets zijn maar niet veel. Meeste warmte komt bij rubber toch echt door wrijving. Niet voor niets dat auto's met te veel toe- of uitspoor een veel hogere bandenslijtage hebben. Als het zo was zoals jij zegt dan kunnen ze bij de F1 met banden opwarmen beter extra over de kerbstones blijven rijden voor meer bandenvervorming dan dat ze constant aan het sturen zijn voor meer wrijving van de banden. 😉

Jij hebt duidelijk nooit een Model S gereden :) , want de S-en die ik heb gereden (allemaal eind 2018 modellen) kraken allemaal over de drempels. Ben er mee terug geweest naar Tesla, maar werd als "producteigenschap" afgedaan. Heb ook wel eens gehoord dat er bij sommigen wat vet in werd gesmeerd en dan was die een paar weken wat stiller, maar kwam het geheid weer terug.

Ook de S van mijn buurman kraakte het uit (vooral bij koud weer), maar het is bij ons allebei heel gebleven in die 5 jaar. Een hoogwaardig gevoel geeft het alleen niet. Onderstel van de S vond ik sowieso prut. Dat onderstel kraakte het uit, je kon enkel met een slakkengang over drempels en op hoge snelheid vond ik hem zoekerig. Een 12 jaar oude A5 met stalen veren gaat lekkerder over de drempels en geeft meer vertrouwen bij 200+.

Heb veel vaker in een S gereden dan jij denkt. 😅 Als smeren van een bepaald onderdeel tijdelijk helpt om een geluid weg te krijgen, dan zit er toch echt een probleem in dat onderdeel. Mogelijk een gescheurd draagarm rubber.

Ik moet zeggen dat de proefrit in de Model 3 Highland wat dat betreft een verademing was. Die ging wel fatsoenlijk over een drempel zonder gekraak.

Dat is ook de reden dat ik een standard-range Model 3 overweeg. Ik rij eigenlijk vrij rusting in een EV, waar ik bij een fijne benzinemotor met handbak het juist wel lekker vind om een beetje op het gas te gaan. Helaas zijn handgeschakelde auto's steeds zeldzamer aan het worden en zijn het tegenwoordige allemaal van de automaten die afgesteld zijn op "het nieuwe rijden". Enkel in de file ben ik blij me een automaat.

Dit begrijp ik zeker, ondanks de luchtvering bij de S en X rijdt een Model 3 toch wel beter vind ik, heeft een heel andere ophanging ook. Oudere 3's wel wat stugger maar de nieuwe 3 is qua comfort toch niet zo heel ver van luchtvering af, rijdt echt heerlijk. Is zeker een goede keuze nu. 👍 Standard range ook als je de extra range en het extra vermogen niet echt nodig hebt. Long range kun je ook op chill mode zetten, dan trekt die ook langzaam op maar toch meer range. 😉

@Firehuntah Zit net even je auto te bekijken in deze post. Gaaf gedaan. Heb je ook nog ergens een foto van de achterkant?

Bedankt! Heel wat aanpassingen aan gedaan ondertussen. 😋 Maar is nog niet klaar, komende maanden weer bezig met wat nieuwe dingen. Foto van achterkant kun je hier zien, beetje oude foto maar ziet er nog hetzelfde uit.

Yesterday night I drove for 55 km from Amsterdam to Almere. Started around 60% and ended up at 45%. The regen was never fully available to me.

It might not be fully available but it should at least increase in strength the longer you drive and the more the battery heats up. For me it usually doesn't last long till regen becomes usable, no more than 3 to 5 km I think. But for full regen strength as you would have during Summer it does take a bit longer than that.

Ben even benieuwd wat er met een LFP gebeurd als je besluit om toch een half jaar lang tot 90% te laden ipv 100%. De inschatting van bereik/% zal dan afwijken. Maar kun je na een aantal keer tot 100% laden de boel daarna weer herstellen? Of zitten er haken/ogen/nadelen aan deze methode?

Denk persoonlijk niet dat het heel veel uitmaakt. Je kan een LFP laden tot 100% zonder problemen maar het is niet dat het ook echt moet. Is wel aangeraden dat je regelmatig even tot 100% laadt om balans in de cellen te houden en dat je niet alleen maar 30% tot 70% gebruikt bijvoorbeeld, dat zorgt juist voor minder balans en uiteindelijk minder range. Bij de andere type batterijen is dit wel weer te herstellen, bij LFP weet ik het niet zeker maar lijkt me wel dat dit ook mogelijk is.
 
  • Like
Reactions: EddYct
Weet niet waar je dat vandaan hebt maar het is toch echt andersom.
Die ervaring komt eigenlijk vooral van de motorfiets, waarbij je op het circuit juist rijdt met een lagere bandenspanning om je banden eerder op temperatuur te krijgen. Maar dat doe je natuurlijk met een auto niet, dus je kan best wel eens gelijk hebben dat het daar juist door de wrijving komt.

Heb veel vaker in een S gereden dan jij denkt. 😅 Als smeren van een bepaald onderdeel tijdelijk helpt om een geluid weg te krijgen, dan zit er toch echt een probleem in dat onderdeel. Mogelijk een gescheurd draagarm rubber.
Vrijwel alle Model S-en die ik heb gereden (waren vooral pre-Raven facelifts van 2018) hadden eigenlijk allemaal krakende onderstellen. Die van mij deed het al vanaf nieuw en dat deed wel een beetje afbreuk aan het luxe karakter. Op een gegeven moment weet niet meer beter, totdat ik een 12 jaar oude A5 kocht en die gewoon vloeiend over een drempel ging. :)

Dit begrijp ik zeker, ondanks de luchtvering bij de S en X rijdt een Model 3 toch wel beter vind ik, heeft een heel andere ophanging ook. Oudere 3's wel wat stugger maar de nieuwe 3 is qua comfort toch niet zo heel ver van luchtvering af, rijdt echt heerlijk. Is zeker een goede keuze nu. 👍 Standard range ook als je de extra range en het extra vermogen niet echt nodig hebt. Long range kun je ook op chill mode zetten, dan trekt die ook langzaam op maar toch meer range. 😉
Wellicht dat de luchtvering van de Raven en later beter is, maar die van de Model S vond ik niet fijn. Op hoge snelheid werd het allemaal wat zwerig en op lage snelheid vond ik het niet het vliegend tapijt dat ik kende van andere luxe auto's met luchtvering. Ik ben dan ook blij dat de Model 3 gewoon weer schroefveren heeft.

Wel bijzonder vind ik dat de nieuwe BMW i5 achter luchtvering heeft en voor schroefveren. Dat had ik nog niet vaak gehoord.

Bedankt! Heel wat aanpassingen aan gedaan ondertussen. 😋 Maar is nog niet klaar, komende maanden weer bezig met wat nieuwe dingen. Foto van achterkant kun je hier zien, beetje oude foto maar ziet er nog hetzelfde uit.
Mooi gedaan. Nu zal airride en de striping niet ieders smaak zijn, maar die bodykit maakt er wel wat speciaals van. Eigenlijk een beetje zoals een performance er uit had mogen zien.

Denk persoonlijk niet dat het heel veel uitmaakt. Je kan een LFP laden tot 100% zonder problemen maar het is niet dat het ook echt moet. Is wel aangeraden dat je regelmatig even tot 100% laadt om balans in de cellen te houden en dat je niet alleen maar 30% tot 70% gebruikt bijvoorbeeld, dat zorgt juist voor minder balans en uiteindelijk minder range. Bij de andere type batterijen is dit wel weer te herstellen, bij LFP weet ik het niet zeker maar lijkt me wel dat dit ook mogelijk is.
Tenzij je altijd aan de DC snellader hangt zie ik geen reden waarom je niet regelmatig tot 100% zou gaan laden? Is toch juist fijn om altijd de volle range ter beschikking te hebben? Vooral bij de variant met een wat kleinere accu lijkt me dat prettig.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Hoi allemaal, ik rij sinds een aantal weken een nieuwe model Y long range, nu begon is onlangs met kraken. vooral als ik een wiel de hoogte in breng bij bijvoorbeeld uitrijden van een oprit of stoepje. Nu heb ik wel wat verlaagd middels een KW V3 setje, maar ook daarvoor was het gekraak er al. Kan dit ook bij nieuwe auto's? staat nog geen 3000 op de teller. En wat zou de oplossing zijn, lees veel over Meyle draagarm setjes
 
Top! De S die ik had kraakte ook, maar niet zo vaak als de Y nu doet. Het is dan wel erg slecht weer, veel regen, zal vast weer minder worden dan later. Ik hou het in de gaten, Thx
Bij mij begon rechtsvoor ook de draagarm te kraken en heb vet gespoten in de "rubberen bal" van de bovenste draagarm. Nu doet de auto het alweer zo'n 20.000 km goed.
 
Ik ben geen accuspecialist, maar heb mijn informatie van het internet. De meeste informatie heb ik uit dit item gehaald.

Wat ik er altijd van begrepen is dat het voltage bij een LFP batterij minder zakt dan bij een reguliere batterij. Waar bij een reguliere batterij het voltage ongeveer lineair meezakt met de SoC is dat bij een LFP accu niet het geval. Pas als die vrijwel volledig vol zijn of volledig leeg, dan wordt het voltage anders. Voor een regulier batterij is het dus redelijk goed mogelijk om een curve (die vrijwel een rechte lijn is) te maken en zodoende de SoC te bepalen. Als het voltage vrijwel niet veranderd, dan is dat veel lastiger en moet er ook op basis van verbruik/laden geschat worden. Daarom raadt Tesla aan om de batterij tot 100% te laden, omdat dit een controleerbaar ijkpunt is en je weer weet wat de werkelijke state-of-charge is.

Het volledig laden van accu's is voor een LFP minder schadelijk dan voor een regulier accu, omdat de celspanning lager ligt (3.2V voor LFP en 4.2V voor normale batterijen). Een LFP batterij zal dus wat minder te lijden hebben van degradatie, maar je kan minder precies de state-of-charge uitlezen. Omdat de degradatie minder is en het natuurlijk belangrijk is om een betrouwbare SoC te hebben raadt Tesla aan om tot 100% te laden.

Mocht je de auto lange tijd niet gebruiken, dan zou ik de auto tot 80% laden en voor gebruik weer aftoppen naar 100%. Maar dat zou ik vooral voor mijn eigen gemoedsrust doen. Ik denk dat het in de praktijk niet heel veel uitmaakt. Mocht je de range niet nodig hebben kan je wellicht standaard op 80% laden en 1x in de week tot 100%. Stranden met een lege accu is problematischer dan een klein beetje range verliezen...
 
Waar ik echt nieuwsgierig naar ben is, wat gebeurt er als ik niet wekelijks maar maandelijks naar 100% laadt met mijn tesla rwd (LFP batterij).

Is het enige dat BMS niet accuraat werkt en zal dit batterij voor een degreadatie zorgen?

Ik vind namelijk batterij gezondheid belangrijker dan een BMS kalibratie.
Daarom wil ik de hele maand tot 80% laden en 1x per maand naar 100%.

Iemand ervaring of artikel wat het beste is voor een LFP batterij.

Tesla adviseert natuurlijk 1x per week on 100% op te laden, maar dat doen ze PUUR om de BMS en ze zeggen voor de rest niet veel over de batterij gezondheid.
 

M.a.w. ook LFP batterijen zijn niet degradatie immuun voor een hoge state of charge. Zoals ik het lees kan je het beste op 100% uitkomen, vlak voor je vertrekt.
De stress is echter veel kleiner dan bij bijvoorbeeld de NMC batterij omdat de voltage lager is. Het kan dus veel minder kwaad om een LFP vaker naar 100% te laden. En customer service is blijer want ze krijgen minder moeilijke vragen.😉
 
Ik weet dat LFP batterij minder degradatie gevoelig is dan een NMC batterij wanneer het vaker geladen wordt tot 100% .

Maar mijn vraag is, wat is beter voor een LFP batterij:
1x per week naar 100% of 1x per maand naar 100%?

Ik kom zelf namelijk nooit onder 20%, dus een BMS kalibratie is niet belangrijk voor mij.
 
Ik weet dat LFP batterij minder degradatie gevoelig is dan een NMC batterij wanneer het vaker geladen wordt tot 100% .

Maar mijn vraag is, wat is beter voor een LFP batterij:
1x per week naar 100% of 1x per maand naar 100%?

Ik kom zelf namelijk nooit onder 20%, dus een BMS kalibratie is niet belangrijk voor mij.
Zelf nog eens verder gekeken op de sites, maar daar is geen harde uitspraak in. Wel dat je de auto niet te lang op 100% moet houden, net als bij NMC.
M.a.w. gewoon aanhouden wat Tesla adviseert, dan zit je goed.