Vraagje in het verlengde hiervan:ik heb een mooi 100D gezien waar ik interesse in heb. Reden hiertoe is dat het er naar uitziet dat de levering van de nieuwe X nog wel even op zich laat wachten (zeker als je kijkt naar hoe het er aan toe gaat met de US leveringen op dit moment, de huidige supply chain issues en chip tekorten); het zou mij niets verbazen als ik mijn in oktober 21 bestelde X pas eind volgend jaar een keer ga zien.Denk dat aanbod zal tegenvallen van jonge modellen wanneer er geen nieuwe leverbaar zijn. Misschien heb je geluk door iemand die voor de y wil gaan maar denk dat de prijzen relatief hoog blijven.
Echter vraag ik mij af of dit financiële zelfmoord is. De casus is als volgt:
1. Nieuwe X is besteld op 14-10-2021. ETA = ??
2. Huidige auto (C4 GP uit 2007 met 190k op de teller) is aan het opraken. Elektrische elementen gaan steeds vaker falen, interieur valt uit elkaar, motor heeft een vaag probleem bij koude start (die niemand schijnt op te kunnen lossen) etc. De vrouw des huizes vertrouwd het iig niet meer voor ritten buiten onze woonplaats. Er moet dus vervanging komen
Als ik dan de keuzes onder elkaar zet, heb ik volgens mij de volgende opties:
1. Ik neem een ICE, 2de hands, niet al te dure vervanging. Ook hierop zal afschrijving een punt zijn (en dan zit ik liever comfortabel met afschrijving dan 'meh' met afschrijving)
2. Ik doe een short-lease. Niet geheel praktisch, aangezien de lease voor autos van dit formaat best heftig zijn (en dan ben ik net zoveel kwijt als aan afschrijving)
3. Ik ga huren. Zie punt 2
4. Ik ga voor een auto waar ik hoe dan ook al voor wil gaan, maar een wat ouder model en kijk op het moment dat de levering in zicht komt of ik de nieuwe auto alsnog laat varen (note; je kan tot op de dag van levering, kostenloos, annuleren) en bij dit model blijf OF ik de auto alsnog inruil en mijn verlies neem.
5. Ik zeg tegen de vrouw dat ze zich niet moet aanstellen en we nemen gewoon de gok
In volgorde van wat ik zelf wenselijk vind: 4,5,1,2/3.
Concrete vraag aan mensen met meer ervaring met Tesla:
1. Wat vinden we van de auto (prijs met name)? Het is een marge auto (indien andere suggesties; Model X >2018 (ivm neerklapbare stoelen), 5 zitter, creme interieur, omgeving Noord-Holland)
2. Wat verwachten we aan afschrijving tussen nu en een jaar, uitgaande van niet meer dan 10k KM rijden in die periode? (ik dacht zelf aan ± 10k)
3. Inruilen bij Tesla op moment van levering nieuwe auto of via 'ikwilvanmijnautoaf.nl' en soortgelijke? Ik lees vooral dat eerstgenoemde erg lage waardes geeft omdat de auto per veiling gaat.