Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

[Model X] Tussenstap maken of wachten op levering refresh?

This site may earn commission on affiliate links.
Denk dat aanbod zal tegenvallen van jonge modellen wanneer er geen nieuwe leverbaar zijn. Misschien heb je geluk door iemand die voor de y wil gaan maar denk dat de prijzen relatief hoog blijven.
Vraagje in het verlengde hiervan:ik heb een mooi 100D gezien waar ik interesse in heb. Reden hiertoe is dat het er naar uitziet dat de levering van de nieuwe X nog wel even op zich laat wachten (zeker als je kijkt naar hoe het er aan toe gaat met de US leveringen op dit moment, de huidige supply chain issues en chip tekorten); het zou mij niets verbazen als ik mijn in oktober 21 bestelde X pas eind volgend jaar een keer ga zien.

Echter vraag ik mij af of dit financiële zelfmoord is. De casus is als volgt:

1. Nieuwe X is besteld op 14-10-2021. ETA = ??
2. Huidige auto (C4 GP uit 2007 met 190k op de teller) is aan het opraken. Elektrische elementen gaan steeds vaker falen, interieur valt uit elkaar, motor heeft een vaag probleem bij koude start (die niemand schijnt op te kunnen lossen) etc. De vrouw des huizes vertrouwd het iig niet meer voor ritten buiten onze woonplaats. Er moet dus vervanging komen

Als ik dan de keuzes onder elkaar zet, heb ik volgens mij de volgende opties:

1. Ik neem een ICE, 2de hands, niet al te dure vervanging. Ook hierop zal afschrijving een punt zijn (en dan zit ik liever comfortabel met afschrijving dan 'meh' met afschrijving)
2. Ik doe een short-lease. Niet geheel praktisch, aangezien de lease voor autos van dit formaat best heftig zijn (en dan ben ik net zoveel kwijt als aan afschrijving)
3. Ik ga huren. Zie punt 2
4. Ik ga voor een auto waar ik hoe dan ook al voor wil gaan, maar een wat ouder model en kijk op het moment dat de levering in zicht komt of ik de nieuwe auto alsnog laat varen (note; je kan tot op de dag van levering, kostenloos, annuleren) en bij dit model blijf OF ik de auto alsnog inruil en mijn verlies neem.
5. Ik zeg tegen de vrouw dat ze zich niet moet aanstellen en we nemen gewoon de gok :p

In volgorde van wat ik zelf wenselijk vind: 4,5,1,2/3.

Concrete vraag aan mensen met meer ervaring met Tesla:

1. Wat vinden we van de auto (prijs met name)? Het is een marge auto (indien andere suggesties; Model X >2018 (ivm neerklapbare stoelen), 5 zitter, creme interieur, omgeving Noord-Holland)
2. Wat verwachten we aan afschrijving tussen nu en een jaar, uitgaande van niet meer dan 10k KM rijden in die periode? (ik dacht zelf aan ± 10k)
3. Inruilen bij Tesla op moment van levering nieuwe auto of via 'ikwilvanmijnautoaf.nl' en soortgelijke? Ik lees vooral dat eerstgenoemde erg lage waardes geeft omdat de auto per veiling gaat.
 
De mijne is ook een Marge auto en die stond eerst ook ergens in de €70k te koop. Maar de handelaar kreeg geen kopers. De auto werd verkocht in opdracht van de eigenaar en die wou er vanaf. Vervolgens werd de prijs verlaagd naar net onder de €60k waardoor hij in mijn zoekopdracht viel. Ik was de tweede beller en de eerste belde af omdat het een marge auto was (ondanks dat het in de omschrijving stond).
Ik vond nog wat puntjes waarvan ik wist dat de meeste Tesla garantie waren dus nog wat van de prijs afgehaald en hem gekocht. Dit was eind januari voor een mid 2017 100D met 78k km.

Ga maar eens onderhandelen over de prijs want er is maar een kleine markt voor zo'n auto bij particulieren blijkt.

Er zit hier en daar wel wat schade op.
Kijk ook even bij de achterklep rechts achter, het kan spiegeling zijn maar de lak lijkt mij daar niet strak. (overgespoten?)

kijk even op de finnik app. Het is een geïmporteerde auto en de eigenaren historie verdient wat uitleg.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: Maurice1 and Notna
Upvote 1
Probleem met ouder is dat de achterzittingen niet naar beneden kunnen klappen en dat heb ik toch met grote regelmaat nodig. Dus volgens mij kan ik alleen maar af met 2018 of jonger (?)
Ik zie niet goed of het een vijfzitter of zevenzitter is.

Een vijfzitter heeft volgens mij altijd een klassieke achterbank gehad die je kan neerklappen. De zevenzitter was in 2016-2017 inderdaad wel apart, met de middelste rij die je niet kon neerklappen want gemaakt uit 3 aparte stoelen.


Dus als je kijkt naar een vijfzitter met AP2, kan je ook kijken naar 2017 modellen.
 
  • Like
Reactions: Notna
Upvote 0
Mijn ervaring met mijn S (ondertussen 190000km, 5 jaar) is dat de wagen eigenlijk zo goed als niet veroudert (behalve technologisch, maar dat gaat met een nieuwe ook snel).
Eigenlijk is er weinig slijtage. Dingen gaan wel kapot, maar die worden plug&play als nieuw vervangen. Iets duurder, maar dat wordt dan weer gecompenseerd doordat er geen regulier onderhoud nodig is. Ik zou niet twijfelen aan een 2e hands, als de prijs maar correct is en de degradatie van de batterij niet abnormaal is. Juist, de batterij ‘verslijt’ wel.
 
  • Like
Reactions: kvdl and Notna
Upvote 0
Bedankt voor de meningen dusver! Inmiddels heb ik een andere brainfart gehad, en dat is kijken naar de Y als tussenoplossing. Reden: goedkoper dan een 2de hands X, nieuwe, naar ik denk beter te verkopen over een jaar (of eerder?) en als tussenoplossing wellicht gewoon prima.

Morgen bij het SC om de hoek langsgaan om even te kijken wat er wel of niet in past Ik laat het weten :)
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Upvote 0
Dus, ons hele hebben en houden meegenomen naar de showroom om daar eens te passen en te meten. Tsja; ik ben enorm verwend met die C4 die ik heb kwa ruimte;. Daar bokst een X al niet tegenop, maar een Y zeker niet.

Dat gezegd hebbende is het als tussendoor oplossing prima. Ja ik zal met een Y best wat afschrijven, maar ik denk dat een Y beter verkoopt over een jaar dan een X. In beide gevallen heb ik te maken met afschrijving; ik kom daar niet onderuit.

Helaas konden we geen proefrit doen, omdat het stel voor ons super asociaal een uur langer wegbleef dan vooraf afgesproken. Dus we moeten nog een keer terug deze week om er in te rijden. Maar voor de rest een uitstekende oplossing.

Nee het is geen X, maar daar zal ik geduldig op moeten wachten :)
 
Upvote 0