Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatieprobleem Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Het leed zou natuurlijk wat verlicht worden als er regelmatig updates voor de Garmin kaarten kwamen. De website beloofde 7 jaar lang updates, toch? Maar ik heb het idee dat Tesla erg makkelijk is geweest met dingen beloven die ze (voorlopig, neem ik aan) nog helemaal niet waar kunnen maken. Zoals kaart updates, en 11/22kW laden, om maar wat te noemen.

Hoe lang kan een bedrijf in Nederland zich eigenlijk niet aan geadverteerde features en specs houden voordat er sprake is van "misleidende reclame"?

Ik ga eens afwachten op een antwoord van Tesla.
Heb hun een aantal dagen geleden een vraag gesteld wanneer de navigatie map wordt geupdate.
Kreeg netjes het antwoord terug dat de map gewoon google maps is.

Nu een email terug gestuurd dat mijn auto stuk is aangezien hij een verkeerde kaart van google maps hanteerd ten opzicht van mijn smartphone google maps. Kaart is meer dan een jaar oud (klaverblad Stein, bij de DSM, staat bv niet in de MS navigatie, enkel nog de oude situatie van meer dan een jaar geleden).

Ben benieuwd wat voor antwoord ik krijg. Ik vermoed dat als er iets 'defect' is even contact op de nemen met mijn lokaal service center. (over de schutting gooien noemen we dat hier..)
 
Ik ga eens afwachten op een antwoord van Tesla.
Heb hun een aantal dagen geleden een vraag gesteld wanneer de navigatie map wordt geupdate.
Kreeg netjes het antwoord terug dat de map gewoon google maps is.

Nu een email terug gestuurd dat mijn auto stuk is aangezien hij een verkeerde kaart van google maps hanteerd ten opzicht van mijn smartphone google maps. Kaart is meer dan een jaar oud (klaverblad Stein, bij de DSM, staat bv niet in de MS navigatie, enkel nog de oude situatie van meer dan een jaar geleden).

Ben benieuwd wat voor antwoord ik krijg. Ik vermoed dat als er iets 'defect' is even contact op de nemen met mijn lokaal service center. (over de schutting gooien noemen we dat hier..)
Verder koop je met het Tech Pack toch heel duidelijk ook navigatie met kaarten _in_ de auto, die het ook zonder 3G nog doen. Dus het antwoord "het is Google Maps dus actueel" slaat echt nergens op.
 
heeft iemand al google maps navigatie in de browser geprobeerd?

Dat werkt denk ik niet omdat de Browser het concept 'locatie' niet kent. Die kan dus niet bepalen waar je je bevind, en dus ook geen routeaanwijzingen geven.
Ik heb wel TomTom geprobeerd, die denkt ook dat ik in Madrid zit.

Navigatie komt van oude zooi van Navigon (Garmin), de route die daar uitkomt wordt weergegeven op een (oude) Google map. Dat is alles. Verder geeft google verkeersinformatie weer, maar die heeft geen enkele relatie met je routeplanning. Meer dan genant.

Google Maps navigatie op je telefoon werkt prima en is up-to-date.
 
Dat werkt denk ik niet omdat de Browser het concept 'locatie' niet kent. Die kan dus niet bepalen waar je je bevind, en dus ook geen routeaanwijzingen geven.
Ik heb wel TomTom geprobeerd, die denkt ook dat ik in Madrid zit.

Navigatie komt van oude zooi van Navigon (Garmin), de route die daar uitkomt wordt weergegeven op een (oude) Google map. Dat is alles. Verder geeft google verkeersinformatie weer, maar die heeft geen enkele relatie met je routeplanning. Meer dan genant.

Google Maps navigatie op je telefoon werkt prima en is up-to-date.
Waze op je gsm werkt ook erg goed!
 
Dat werkt denk ik niet omdat de Browser het concept 'locatie' niet kent. Die kan dus niet bepalen waar je je bevind, en dus ook geen routeaanwijzingen geven.
Ik heb wel TomTom geprobeerd, die denkt ook dat ik in Madrid zit.

Navigatie komt van oude zooi van Navigon (Garmin), de route die daar uitkomt wordt weergegeven op een (oude) Google map. Dat is alles. Verder geeft google verkeersinformatie weer, maar die heeft geen enkele relatie met je routeplanning. Meer dan genant.

Google Maps navigatie op je telefoon werkt prima en is up-to-date.

Moderne browsers hebben wel Geolocation support. Die van de Model S is niet aan de GPS gelinkt, maar aan het data abo. Daarom dat iedereen een Spaanse Google krijgt.
Er zijn nog veel verbeteringen mogelijk aan zowel browser als navigatie.
 
Moderne browsers hebben wel Geolocation support. Die van de Model S is niet aan de GPS gelinkt, maar aan het data abo. Daarom dat iedereen een Spaanse Google krijgt.
Er zijn nog veel verbeteringen mogelijk aan zowel browser als navigatie.

De GPS in de Model S is bedenkelijk slecht. Ik rij al jaren een rit langs het Noord-Hollands kanaal. Ik steek vanaf de oostelijke oever bij Akersloot het kanaal over met de pont en rij dan langs de westelijke kant van het kanaal noordwaarts.
De Model S blijft maar volhouden dat ik moet omkeren omdat ie denkt dat ik nog op de oostelijke oever rij. Dat is een miswijzing van 80 meter die zo 4 kilometer lang verkeerd blijft gaan.
Met mijn Audi's heb ik dat nooit, echt nooit, verkeerd zien gaan.
Dit nog afgezien van het gegeven dat op veel plaatsen de juiste positie niet wordt weergegeven en dat het scherm vaak bevriest op een bepaalde locatie. Met drukken op 'places' en het kiezen van een bestemming wordt dit vaak wel weer opgelost.
Gelukkig houdt de zuignap van de TOMTOM wel goed op het 17" display .....
 
Heb bovenstaande problemen niet, wat me wel opviel is dat de navi in Duitsland ondanks vol 3g bereik op veel momenten bleef hangen bij het verversen van de map, en blokjes bleven staan. Ook restte de navi zich enkele keren... iemand ook zulke ervaringen?
 
Heb bovenstaande problemen niet, wat me wel opviel is dat de navi in Duitsland ondanks vol 3g bereik op veel momenten bleef hangen bij het verversen van de map, en blokjes bleven staan. Ook restte de navi zich enkele keren... iemand ook zulke ervaringen?

Was dit toevallig in de buury van de NL/DE grens? Ik maakt mee in het grensgebied met België ook. Tot 20 km over de grens komt dit voor, ik heb de indruk dat hij dan het nieuwe netwerk niet snel genoeg pakt. Ik zie dan af en toe wel even het signaal wegvallen, of alleen 3G. Het valt het beste op met Internet radio aan, want die slaat dan (uiteraard) ook op tilt.
 
Was dit toevallig in de buury van de NL/DE grens? Ik maakt mee in het grensgebied met België ook. Tot 20 km over de grens komt dit voor, ik heb de indruk dat hij dan het nieuwe netwerk niet snel genoeg pakt. Ik zie dan af en toe wel even het signaal wegvallen, of alleen 3G. Het valt het beste op met Internet radio aan, want die slaat dan (uiteraard) ook op tilt.


yep, heb zelfde probleem.
het zou beter zijn dat we zelf de provider kunnen kiezen, zoals op de smart-phone, als we de grens over gaan.
 
Was dit toevallig in de buury van de NL/DE grens? Ik maakt mee in het grensgebied met België ook. Tot 20 km over de grens komt dit voor, ik heb de indruk dat hij dan het nieuwe netwerk niet snel genoeg pakt. Ik zie dan af en toe wel even het signaal wegvallen, of alleen 3G. Het valt het beste op met Internet radio aan, want die slaat dan (uiteraard) ook op tilt.
Heb vandaag ook gemerkt, dat het lang duurt voordat er weer verbinding is, als je de grens over gaat.
 
Zal even wat tegengas geven: ben erg te spreken over de navi van de S. Rijbaanindicatie is top.
Dat de kaarten niet van gister zijn, tsja dat heb je met alle af-fabriek systemen en ik kan ze ook niet oud noemen.

De klacht van kortste route herken ik niet. Arnhem is gewoon over de A1/A50 en niet de N18. Efin, ik denk wel dat de S een N-weg zal nemen als dat qua tijd weinig uitmaakt, want energiezuiniger is dat natuurlijk wel. Zou mooi zijn als we straks wat inzicht krijgen in de routecriteria.
 
Als ik vanaf Eindhoven naar de SC in Oosterhout ga dan laat hij me binnendoor via Rijen rijden. Stukje korter in afstand inderdaad, maar niet in tijd. Heb het idee dat hij een kortere route neemt mits het niet meer dan x % langer duurt oid. Jammer dat je dat niet kunt instellen ergens.
Verder is voor mij het grootste gebrek het aanpassen vd route naar aanleiding van verkeer/file/afsluitingen etc, voor mij reden om in noodgevallen terug te vallen op TomTom via iPhone (met traffic abbo)
 
Heb over de routes ook niets te klagen. Vandaag wel wat nieuws. Reed vanuit Düsseldorf naar maasmechelen naar Roermond. Navi op Maasmechelen ingesteld in Düsseldorf, bij het overgaan België in geen 3g meer gekregen. Toen we in Maasmechelen weg wilde rijden nogsteeds niks, en m'n Nokia maar als hotspot ontsloten naar de auto. Toen ik in Roermond wegreed nogsteeds niets. Sherm geresest, en toen wel?
 
Heb over de routes ook niets te klagen. Vandaag wel wat nieuws. Reed vanuit Düsseldorf naar maasmechelen naar Roermond. Navi op Maasmechelen ingesteld in Düsseldorf, bij het overgaan België in geen 3g meer gekregen. Toen we in Maasmechelen weg wilde rijden nogsteeds niks, en m'n Nokia maar als hotspot ontsloten naar de auto. Toen ik in Roermond wegreed nogsteeds niets. Sherm geresest, en toen wel?

Dat maak ik iedere dag mee, vandaag nog. Ook als ik een parkeergarage uitrijdt, pakt hij vaak wel een netwerk, maar gaat 3G niet aan.
Ik ga maar weer eens een puntige brief schrijven naar Tesla ;)