Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nederland en België Versie 8

This site may earn commission on affiliate links.
Weet niet 100% zeker of het een specifiek versie 8 probleem is, maar gezien het regeneratief remmen is aangepast, zou dat kunnen
Ik ben momenteel in Spanje, Mas-Nou, en rij voor het eerst veel in de bergen met een Tesla. Wat verder prima bevalt vanwege het koppel etc. heerlijk allemaal.

Maar... Zojuist reden we de berg af om wat te gaan eten.. En dat is zo een klein haarspeld weggetje waarbij je zowel het regeneratief remmen gebruikt alswel de normale rem.
Op een gegeven moment kwam er tot 3 keer toe een soort resonantie/gehobbel in de auto tijdens het regen. remmen dat ik echt tot bijna stilstand moest komen om er vanaf te zijn. Een niet erg prettige ervaring, met name voor de Tesla doop van de mede-passagiers.

Heb nog niet geprobeerd de regen.stand te veranderen, deze staat nog op standaard denk ik. (Zwaarste)

Het was behoorlijk extreem, alsof je plots op 3 wielen reed. Het was bij snelheden van zomaar 30 per uur ofzo.

Iemand dit al eens meegemaakt?
Nee, in bijna drie jaar (ook in de bergen) nooit meegemaakt. Heb je de tijd genoteerd?
Met die info zou ik naar een SeC gaan om het na te laten kijken; dit hoort niet te gebeuren.
Juist in de bergen is de Tesla een continu feestje, zowel omhoog als omlaag rijdend.
V8 mag natuurlijk geen enkel verschil opleveren wat bovenstaande betreft.
 
Hebben jullie dit al gezien? Een filmpje van Bjorn over de functionaliteit van de radar in V8 die twee auto's vooruit kan kijken en detecteert dat de voorste auto een noodstop doet.

Nog voor de remlichten van middelste auto aangaan, heeft de radar dit al gedetecteerd en wordt dit op het scherm getoond door de auto kort wit te laten oplichten. Knap.

Watch a Tesla Model X detect an emergency braking event two cars ahead

Ik vraag me af of Bjorn dat nu ook eens gaat testen met een UFO ;)
 
  • Like
Reactions: Keezje
Jullie zien dit verkeerd!
Voor Frederik is een "exit-functionaliteit" een applicatie om gemakkelijker alleen buiten te geraken. En is dus wel een basisbehoefte.;)
Is me vooral te doen om de lendesteunen niet te snel te laten slijten. Of met een ritssluiting van je jas het leer van het stuur te bekrassen.
 
Nee, in bijna drie jaar (ook in de bergen) nooit meegemaakt. Heb je de tijd genoteerd?
Met die info zou ik naar een SeC gaan om het na te laten kijken; dit hoort niet te gebeuren.
Juist in de bergen is de Tesla een continu feestje, zowel omhoog als omlaag rijdend.
V8 mag natuurlijk geen enkel verschil opleveren wat bovenstaande betreft.

Heb mischien een oorzaak gevonden.. Kan het zijn dat als ik de chargelimit op 90 heb staan. En ik met 90% omlaag rijd, dat hij dan ook de chargelimit van 90% aanhoud? En hij dus de energie niet kwijt kan? Ik dacht eigenlijk dat er dan ook een gele lijn te voorschijn zou moeten komen?
Voorlopig lijkt dit de oorzaak, maar was benieuwd of dit bekend is?
 
Last edited:
Heb mischien een oorzaak gevonden.. Kan het zijn dat als ik de chargelimit op 90 heb staan. En ik met 90% omlaag rijd, dat hij dan ook de chargelimit van 90% aanhoud? En hij dus de energie niet kwijt kan? Ik dacht eigenlijk dat er dan ook een gele lijn te voorschijn zou moeten komen?
Voorlopig lijkt dit de oorzaak, maar was benieuwd of dit bekend is?
Hmm, dat is een interessante gevolgtrekking. Heb ik zelf nog nooit uitgeprobeerd.
Maar: ik zou verwachten dat hij gewoon boven de 90% uit moet kunnen komen door te remmen.
Die 90% die je zelf hebt aangegeven is een limiet voor het elektrisch laden, niet voor het remmen volgens mij.
Het is wel zo dat hij bij 100% lading niet meer regeneratief remt, waarom je dus beter boven aan de berg (St. Anton etc.) niet vollaadt.
Maar wellicht dat een ander forumlid het overschrijden van een laadgrens al eens heeft uitgeprobeerd/ervaren?
 
Heb mischien een oorzaak gevonden.. Kan het zijn dat als ik de chargelimit op 90 heb staan. En ik met 90% omlaag rijd, dat hij dan ook de chargelimit van 90% aanhoud? En hij dus de energie niet kwijt kan? Ik dacht eigenlijk dat er dan ook een gele lijn te voorschijn zou moeten komen?
Voorlopig lijkt dit de oorzaak, maar was benieuwd of dit bekend is?
Ik heb het voor je uitgeprobeerd, J.
Met een SoC van 70% de laadlimiet op 50% gezet. Maar nee hoor, de regeneratie werkte gewoon als vanouds.
 
Iemand met V8 al een near-colission gehad met AP?

Heb hier nu al 2 keer gemerkt dat in de staart van een file de MS zelfs begint te versnellen, en de stilstaande wagens gewoon NIET ziet. Telkens is er een grotere afstand tussen de MS en de eerste stilstaande wagen. Ik durf de wagen gewoon niet zijn ding laten doen, 1 keer zelfs rubber op het asfalt achter gelaten.

Scary - geef mij maar weer V7
 
Ik heb het probleem dat de acheruitrijcamera veel trager is dan vroeger... Voor v8 echt direct beeld, nu seconde of zo niets, dan zwart voor ook een seconde en dan pas beeld. Toch vervelend eens je dat ding gewend bent.
Ik heb dat alleen als de auto een dutje heeft gedaan. Soms als ik weet dat ik een weekend niet ga rijden zet ik 'm op zo'n energy saving mode, dan verbruikt de Tesla wat minder stroom tijdens het stilstaan (soort vreemd zuinigsheidstrekje van mij...), maar de eerstvolgende keer dat ik de camera dan gebruik duurt het inderdaad eventjes voor het schermpje verschijnt, dan is hij even zwart en dan pas beeld. Al met al duurt het net wat vervelend lang als je even ergens achteruit in wilt steken met de auto.
 
Ik heb wel wat issues gehad op mijn reis terug uit Frankrijk gisteren.
- Ten noorden van Metz ging de auto begint helemaal tegen de rechterstrepen aan rijden toen ik in de linkerbaan zat. Na een tijdje verdween dat gedrag weer.
- Bij wegversmalling ten noorden van Namur pikte hij de gele lijnen niet op en dreigde vol op de pylonnen in te rijden.
- Op de Brusselse Ring in de file achter een vrachtwagen stopte hij echt heel dicht op de truck, alsof de radar alleen de achteras zag en niet het uitstekende deel daarachter.
- Op de A16 bij Dordrecht, waar de weg over een viaductje gaat en je zo'n hobbel van 10 meter hebt ging ie als een gek zwalken van rechts naar links. Dat gebeurde tot twee keer toe. De eerste keer was het geen probleem omdat er geen auto's in de buurt waren, de tweede keer moest ik ingrijpen.
 
Ik heb wel wat issues gehad op mijn reis terug uit Frankrijk gisteren.
- Ten noorden van Metz ging de auto begint helemaal tegen de rechterstrepen aan rijden toen ik in de linkerbaan zat. Na een tijdje verdween dat gedrag weer.
- Bij wegversmalling ten noorden van Namur pikte hij de gele lijnen niet op en dreigde vol op de pylonnen in te rijden.
- Op de Brusselse Ring in de file achter een vrachtwagen stopte hij echt heel dicht op de truck, alsof de radar alleen de achteras zag en niet het uitstekende deel daarachter.
- Op de A16 bij Dordrecht, waar de weg over een viaductje gaat en je zo'n hobbel van 10 meter hebt ging ie als een gek zwalken van rechts naar links. Dat gebeurde tot twee keer toe. De eerste keer was het geen probleem omdat er geen auto's in de buurt waren, de tweede keer moest ik ingrijpen.

De radar is erg laag gepositioneerd, dus ik vermoed dat de radar enkel de achteras oppikte. Wat betreft de heuvel op de A16, dat komt door de camera die de lijnen niet op tijd ziet. De auto gaat dan slingeren en met wat geluk vindt hij dan de juiste baan weer. Dit ben ik ook tegengekomen in verschillende filmpjes op Youtube.
 
Ik heb het voor je uitgeprobeerd, J.
Met een SoC van 70% de laadlimiet op 50% gezet. Maar nee hoor, de regeneratie werkte gewoon als vanouds.

Bedankt PaulusdB, geen idee dan wat het was, het was namelijk zeer heftig. Enige wat ik me nog kan bedenken is dat het een gevolg was van zeer ongelukkige combinatie van regenereren, remmen, en de luchtvering die vanwege wat drempels aan het werk was. Afijn niet meer gehad daarna en verder prima bevallen.. Momenteel onderweg terug naar huis.. In Bourges aan het laden.. Het is wel een toertje hoor zo'n ritje spanje..Vandaag al gehad: Girona, Narbonne, Caylar, Albaret-sainte-M, en Clermont-f..