Dikkie Dik
If gets hard, use hammer
Natuurlijk voelen mensen met een laag inkomen hier relatief gezien meer van, maar andere andere kant kunnen zij ook dubbel besparen (brandstofkosten én mrb) door indien mogelijk meer thuis te werken, met de fiets naar het werk te gaan of kosten te delen door te carpoolen met een collega.
Tuurlijk, dan eten ze toch gewoon cake?
Anyway, er wordt veel te moeilijk gedacht over kilometerheffing.
Beprijzen van tijdsvak en evt knelpunten is alleen relevant als je verkeersdrukte wilt sturen, niet voor ordinaire belastingheffing an sich.
Bovendien pak je dan ook weer zij die niet flexibel kúnnen zijn het hardst, wat over het algemeen de laagste inkomensgroepen zijn.
Data van gereden kilometers haal je eenvoudig op bij het RDW vanuit de APK keuring, nieuwe auto’s betalen op basis van het gemiddelde aantal kilometers en verrekenen bij de eerste keuring.
Of kilometers in Nederland of in het buitenland gereden worden is irrelevant aangezien de MRB nu al niet exclusief naar infrastructuur gaat.