Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

NL Wegenbelasting in 2026

This site may earn commission on affiliate links.

Maurice1

Active Member
Oct 22, 2018
3,412
2,459
Nijmegen
In het S/X refresh is off topic de wegenbelasting wel vermeld. Intussen heeft onze overheid haar plannen ook gecommuniceerd en de zijn niet positief, zie onderstaande link.

Vanuit het artikel betaal je jaarlijks zo'n 1600 euro voor de Model S of zo'n 1300 euro voor Y.
Daarmee vind ik onze overheid geen betrouwbare partner in het verduurzamen van het wagenpark als de benzine variant honderden euro's goedkoper is.

Hoeveel wegenbelasting elektrische auto's in 2026?​

AutoLeeggewichtWegenbelasting/kwartaal
Peugeot e-2081430 kg€ 199
Kia Niro EV1653 kg€ 271
Volkswagen ID.3 58 kWh1712 kg€ 271
Volvo XC40 Recharge1923 kg€ 318
Skoda Enyaq iV 602054 kg€ 366
Mercedes EQE 3002285 kg€ 414


 
Los van de koppeling met het gewicht; wegenbelasting zou de gebruiker moeten belasten voor de mate waarin het wegennet gebruikt wordt. Een forfaitaire belasting is een slechte keuze. Je belast autobezit en niet autogebruik. Dat was mooi aan accijnzen op brandstof: wie veel rijdt betaalt meer, wie een auto heeft die veel verbruikt, betaalt meer, wie zo rijdt dat het verbruik hoger ligt, betaalt meer accijnzen.
Met zo'n forfaire belasting betaalt iemand die 2000km per jaar rijdt, evenveel belasting als wie 50.000km rijdt.
 
Ik denk zelf dat er nog wel aan gesleuteld wordt. Zo was er vorige week nog weer een 'onderzoek' waaruit bleek dat elektrisch rijden dan duurder zou worden. Dit soort nieuws zitten ze in Den Haag niet op te wachten, dus die discussie wordt nog wel gevoerd denk ik. Er komt vast weer een veel te ingewikkelde regeling die EV bezitters een beetje ontziet.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Ik denk zelf dat er nog wel aan gesleuteld wordt. Zo was er vorige week nog weer een 'onderzoek' waaruit bleek dat elektrisch rijden dan duurder zou worden. Dit soort nieuws zitten ze in Den Haag niet op te wachten, dus die discussie wordt nog wel gevoerd denk ik. Er komt vast weer een veel te ingewikkelde regeling die EV bezitters een beetje ontziet.
Zal inderdaad wel moeten om EV rijden t.o.v. ICE in elk geval interessant te houden. Want nu roept het kabinet "klimaat" in alle tonen. Met dit 'eerste' voorstel is door 'klimaat' een stevige streep gekomen i.p.v. daaronder.
 
Deze schema's worden volledig gebaseerd op de huidige prijzen voor benzine auto's adh van ledig gewicht van het voertuig, zoals nu al normaal is voor niet EV's. Volgens mij is nog nergens beschreven dat de tabel van benzine gebruikt zou gaan worden voor de EV's. Dus dit zijn allemaal weer voorbarige conclusies. Wat ik wel nog wil benoemen is dat het vanaf een heel vroeg moment wel duidelijk was dat er ooit wegenbelasting betaald zal moeten gaan worden. Wat dat precies gaan inhouden is afwachten.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Deze schema's worden volledig gebaseerd op de huidige prijzen voor benzine auto's adh van ledig gewicht van het voertuig, zoals nu al normaal is voor niet EV's. Volgens mij is nog nergens beschreven dat de tabel van benzine gebruikt zou gaan worden voor de EV's. Dus dit zijn allemaal weer voorbarige conclusies. Wat ik wel nog wil benoemen is dat het vanaf een heel vroeg moment wel duidelijk was dat er ooit wegenbelasting betaald zal moeten gaan worden. Wat dat precies gaan inhouden is afwachten.
Volgens mij vind niemand hier het onrechtvaardig om wegenbelasting te moeten gaan betalen. Het zit hem er vooral in dat een BEV een zwaarder gewicht kent, maar enorm veel duurzamer is en door de overheid in de afgelopen jaren fors gestimuleerd is maar nu in het verdomhoekje terecht lijkt te komen indien de wegenbelasting conform dezelfde gewichtsklassen wordt berekend als een benzine of diesel auto.
 
Deze schema's worden volledig gebaseerd op de huidige prijzen voor benzine auto's adh van ledig gewicht van het voertuig, zoals nu al normaal is voor niet EV's. Volgens mij is nog nergens beschreven dat de tabel van benzine gebruikt zou gaan worden voor de EV's. Dus dit zijn allemaal weer voorbarige conclusies. Wat ik wel nog wil benoemen is dat het vanaf een heel vroeg moment wel duidelijk was dat er ooit wegenbelasting betaald zal moeten gaan worden. Wat dat precies gaan inhouden is afwachten.
Voor 2025 is het `bekend`, namelijk 25% van het voltarief. In 2026 zal de volledige pijn genomen moeten worden aldus het artikel.
Zijn het voorbarige conclusies? Het is een eerste "proefballon" vanuit de overheid en daarmee inderdaad voorbarig als conclusie. De keerzijde is dat onze overheid dringend op zoek is naar inkomsten....
 
  • Like
Reactions: ERvee and Hbrink
Ik vrees met grote vreze...

Ten eerste is het begrip 'betrouwbare overheid' al jaren niet meer van toepassing...

Ten tweede bekt het lekker om te praten over 'die rijke patsers in hun Tesla's' dus politici spelen graag die kaart.

En last but not least: niemand denkt toch serieus dat er iemand in Den Haag hierbij echt om het milieu geeft? Dit is gewoon inkomstenbron!
 
Maar er staat nog nergens beschreven wat dat tarief gaat zijn. Dat is wat ik wil aangeven. Alle auto websites laten allemaal berekeningen zien gebaseerd op de benzine categorie maar dat ligt dus nog nergens vast. Dat is het enige wat ik wil aangeven.
In het artikel staat dat het in 2025 gaat om 25% van het benzinetarief, dan zou de volgende logische stap zijn om in 2026 100% van het benzinetarief te hanteren. Of klopt het artikel wellicht niet?
 
Dat is het dus, het benzinetarief is een aanname.
Ok, zoals ik het begrijp krijg je nu 100% korting op het benzinetarief en dat daalt dan naar 75% zodat je dus per saldo 25% van het bezinetarief betaalt. Of is het nu compleet vrijgesteld van EV. Ik zit even te zoeken naar relevantie informatie van de rijksoverheid namelijk. Maar wellicht dat jij wat linkjes hebt.
 
De EV is nu vrijgesteld van wegenbelasting. Maar dit wordt dus afgebouwd. Maar er is geen tarief bekend op dit moment. Sommige nieuws sites gaan uit van het tarief voor benzine, maar daar heb ik nog nergens bevestiging van gevonden. Naar mijn idee is dit dus een aanname.

Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting​

U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.

 
Ik ben trouwens ook benieuwd wat er met de BPM gaat gebeuren, daar lees ik nooit iets over, want ook daarvoor geldt nu toch een tijdelijke vrijstelling? Tenminste zoals ik het het en der lees sowieso t/m 2024. Des te meer EV's, des te minder BPM inkomsten, dus hier zal toch ook wel een keer iets voor terugkomen of gaan we dan gelijk naar het rekeningrijden?

Ingewikkeld allemaal, maar momenteel harken ze miljarden binnen met MRB en BPM en links- of rechtsom moet dat toch op peil blijven.
 
Dat staat ons hier in Belgie op termijn ook nog te wachten. Tegenwoordig een beleid van extremen, eerst alles weggeven en als er genoeg volk is overgeschakeld, dubbel en dik terug pakken.
Helaas blijft men steeds in oude gedachten hangen. Zoals aangegeven is dit een opportuniteit om niet langer bezit te belasten (je hebt trouwens al BTW betaald) maar het gebruik belasten. We zien dit al jaren gebeuren, eerst met de diesel wagens, dan zonnepanelen.
Het beste dat je dan kan doen is uw afhankelijkheid afbouwen.
Maarja, dan vinden ze wel een belasting uit voor diegene die niet voldoende afnemen van het net in de toekomst.
 
Om weer even terug te gaan naar het onderwerp.
Voor de ondernemer gaat de invoering van wegenbelasting weinig uitmaken, zijn bedrijfskosten. Voor de particuliere rijder, die geen private lease constructie heeft kan het misschien wat moeilijker worden om z’n EV kwijt te raken. Wie gaat er dan nog een tweede hands wagen kopen die een paar honderd kilo’s zwaarder is (hogere belasting en verzekering) ten opzichte van een brandstof wagen? Oké zoals het er nu naar uitziet worden de brandstofprijzen ook wat hoger, dus dat wordt dan nog even goed wikken en wegen voor de potentiële 2e hands koper.

Een systeem van tolpoortjes zou m.i. beter moeten werken om het verbruik en niet het bezit te belasten. Pak je ook meteen de klusbusjes met buitenlands kenteken mee. Maarja, het administratief regelen van dit soort zaken in het algemeen is niet aan onze overheid weggelegd.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Imo hijgerig paniekzaaien van ‘de pers’. Elektrificatie van het wegverkeer is een van de belangrijkste tools om de klimaatdoelen van Parijs te halen alsook de Europees vastgelegde stikstofdoelen.

Zowel het akkoord van Parijs en de Europese stikstofnorm overstijgen onze nationale wetgeving. Nederland heeft zich bovendien gecommitteerd om al in 2030 te komen met een ban op verkoop van ICE.

Bijzonder onwaarschijnlijk dat elektrisch rijden onaantrekkelijker gemaakt gaat worden dan fossiel.
 
Wat ik vooral mis (of gemist heb) is een duidelijk bewijs, studie die aantoont wat een extra paar kilo’s uitmaakt.

Het zou mij echt verwonderen dat enkele kilo’s meer het wegdek zoveel schade zouden toebrengen.

Het rijdt vol met 10 en 40-tonners die constant over het wegdek razen en voor spoorvorming zorgen.
 
  • Like
Reactions: Right_Said_Fred
Wat ik vooral mis (of gemist heb) is een duidelijk bewijs, studie die aantoont wat een extra paar kilo’s uitmaakt.

Het zou mij echt verwonderen dat enkele kilo’s meer het wegdek zoveel schade zouden toebrengen.

Het rijdt vol met 10 en 40-tonners die constant over het wegdek razen en voor spoorvorming zorgen.
In Nederland wordt altijd al op gewicht en soort brandstof bepaald hoeveel wegenbelasting je betaald, dus dat is niet nieuw. Het zit hem natuurlijk vooral n de zwaardere EV vs de brandstof auto.