Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

verslag van weekendje naar Luxemburg (320 km enkele reis)

This site may earn commission on affiliate links.

gelden

Well-Known Member
Apr 21, 2013
5,568
1,758
Breda, Netherlands
Ik ben dit weekend naar Luxemburg (stad) geweest vanuit Breda. Ongeveer 320 km enkele reis.
Dat bleek ook zo'n beetje de max range bij 112 km/u op cruise control.
Een verslagje:
vrijdag rond 14.00 uur vertrokken na een range charge die net was afgerond, dus warme accu (van tevoren al even 50 km gereden om onze dochter naar mijn ouders te brengen, en tussendoor dus nog even moeten bijladen om met max charge naar Luxemburg te vertrekken). Display gaf 393 km range aan.
Ik ben gaan rijden met 112 km/u op cruise control. Het was rustig, dus ik kon meestal op de cc blijven rijden. Ik heb de tips van Wiebe dankbaar gebruikt: low regen op de snelweg. Werkt inderdaad beter dan normal modus.
Ik had 3 laadpunten onderweg gevonden: Tesla bij Brussel, Total bij Jambes en Ikea in Arlon. Brussel is maar zo'n 100 km vanaf Breda, dus die mogelijkheid maar overgeslagen. Arlon was prima haalbaar bij deze snelheid, maar omdat ik niet zeker wist of laden daar zou lukken, hebben we de Total in Jambes ook geprobeerd. Die bleek niet bruikbaar: voorzien van een shuko (te langzaam), een Tesla laadstation (gaf hoop) voor de Roadster (helaas) en een Chademo stekker.
foto 1.JPG
foto 2.JPG
foto 3.JPG
foto 5.JPG

Dus toen maar weer op pad richting Ikea. Toen we daar aankwamen hadden we nog zo'n 30 km te gaan en dat was ook ongeveer wat nog in de accu over was. Bij de Ikea werd ik door de info balie verwezen naar de personeelsingang. Daar zat de beveiliging en die heeft me (in ruil voor rijbewijs als borg) een laadpas gegeven. Ik kon vervolgens met 11Kw laden (ik dacht dat de Ikea laders 22Kw konden leveren). We hebben zo'n 45 minuten geladen (even wat gegeten en gedronken) en zijn toen verder gereden.
foto 10.JPG


Toen ik aankwam in Luxemburg was er nog zo'n 40 km over in de accu. Ik denk dat we het zonder bijladen onderweg net gehaald hadden. Max bereik dus zo'n 320 km als je niet harder dan 110 rijdt.

Ik had vooraf gezocht naar laadpalen in Luxemburg stad. Er waren er enkele (allen iets buiten het centrum). En toevallig eentje tegenover ons hotel (Melia). Ik heb uitgevonden dat deze paal van Enovos was, een energiemaatschappij uit Luxemburg. Voor gebruik is een Enovos laadpas nodig. Die had ik aangevraagd (formulier per post ontvangen en teruggestuurd) en daags voor vertrek ontvangen.
Dus op naar de parkeergarage waar de paal zou moeten staan. Gevraagd aan de portier. Maar nee, er zijn geen laadpalen in deze (Vinci) garage. Ik vroeg of er dan in de buurt een laadpaal was, maar nee. Toch nog aangedrongen dat ik vrij zeker wist dat er ergens een oplaadmogelijkheid zou moeten zijn. Hij ging iets zoeken en vertelde me toen dat je zonder pasje echt niet kon laden daar. Aha, maar ik heb een pasje! Toen vertelde hij me dat er op -2 enkele palen zouden zijn. Maar hij wist eigenlijk zeker dat ze niet zouden werken. Ik dus naar verdieping -2, en daar trof ik inderdaad 4 laadpunten aan (in een verder vrijwel lege garage). De plekken waren met een soort pilonnen afgezet. Toen ik de auto inplugde en naar mijn pas ging zoeken, zag ik dat het laden al begonnen was. Geen pas nodig dus! 11Kw, dus 50 km per uur.
foto 12.JPG


De volgende ochtend was de auto vol, en hebben we hem gebruikt om naar de stad te rijden en naar een winkelcentrum in de buurt. 's avonds op de stoep voor het hotel geparkeerd (gratis, terwijl de parkeergarage 30 euro per 24 uur kost). Vandaag na het ontbijt wilde ik de auto weer in de garage aan de lader zetten zodat hij kon bijvullen en wij even tijd hadden voor het museum voor moderne kunst naast het hotel. Maar wat bleek: de garage was gesloten! Dat bleek soms het geval te zijn, als er geen voorstellingen in het theater waren.... Nog even de naastgelegen garage gecontroleerd, maar die had geen laadpunten (nee, zie de portier, dat is nog te vroeg. Misschien in 2015).
Oeps. Wat nu?
De Ikea's op de route bleken op zondag gesloten (en ik wist niet zeker of activatie via SMS zou werken). En in Brussel kon ik eigenlijk alleen Total stations vinden, en de ervaring daarmee was niet positief. Dus uiteindelijk maar besloten om terug via Maastricht te rijden en daar bij te laden. De accu had nog 290 km charge, en toen we in Maastricht aankwamen was er nog zo'n 40 km over. Ik heb zo'n 110-120 op cc gereden. Flinke heuvels, dus aardige regen dalen soms:
foto 6.JPG


In maastricht via de laadpalen app een laadpaal gevonden (tegenover het station). Laden met 11 Kw, dus 50 km/uur. We hebben daar zo'n 2,5 uur gestaan en vertrokken met ongeveer 170 km range voor een tocht van zo'n 150 km naar Breda. Ik heb vrijwel geheel op cc gereden met 110-120 km/u. Range is erg goed te voorspellen met de range op het kleine display en de average over 10 km op het grote scherm. Uiteindelijk kwam ik in Breda aan met nog 1 km op de teller. (wat me opvalt is dat je verder geen waarschuwing ziet, zoals in een normale auto. Bijvoorbeeld bij <50 km range).
foto 8.JPG

foto 9.JPG


Al met al toch een heel gedoe. Ik heb me geen moment zorgen gemaakt dat we stil zouden vallen of het niet zouden halen (voorspelling van range werkt perfect) maar je bent wel veel tijd kwijt moet zoeken naar laadpalen (en alternatieven voor het geval plan A niet werkt) en je dagindeling wordt dus deels bepaald door de laadmogelijkheden en -snelheid.

Ik kijk uit naar de uitbreiding van het supercharger netwerk. Dat maakt het allemaal een stuk eenvoudiger.

Oh ja, en zie hier het bewijs dat een elektrisch voertuig niet altijd aerodynamisch hoeft te zijn (gezien in Luxemburg):
foto 13.JPG


p.s. en dank aan een ieder die heeft geholpen met suggesties voor laadpunten. Doet goed, die steun vanuit de community.

Groet,
Maurice
 
Inderdaad, zeer interessant en opnieuw teleurstellend hoe slecht geïnformeerd medewerkers soms zijn.
En spijtig dat de Ikea in Aarlen met pasjes werkt tegenover de Ikea's in Vlaanderen enkel via SMS :confused:
 
Inderdaad, zeer interessant en opnieuw teleurstellend hoe slecht geïnformeerd medewerkers soms zijn.

Dat is niet zo gek. Iedereen bij Tesla in Nederland is tussen de 1 dag een 4 maanden in dienst. Ik was ooit oprichter van iCentre, de grootste Apple dealer in het land. Als wij een nieuwe winkel openden, werd die winkel bemand met 50% doorgewinterde oudere werknemers en 50% nieuw aangenomen mensen. Dat werkte uitstekend. Tesla kan dit niet, alles is nieuw.

Daarnaast hebben veel bestellers van Tesla's soms al jaren fora afgestruind en hebben een immense kennis opgedaan. Dat mag je niet verwachten van nieuwe Tesla medewerkers.

Tenslotte ben ik door de bank genomen best heel tevreden over de gemiddelde Tesla medewerker. Ze werken hard en doen hun uiterste best. Wel hebben ze last van de Amerikaanse top-down cultuur. De 'baas', lees Tesla USA doet het woord en personeel mag zich nergens over uitlaten. Dat zijn we hier minder gewend, maar is voor een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf wel de standaard.
 
Inderdaad, zeer interessant en opnieuw teleurstellend hoe slecht geïnformeerd medewerkers soms zijn.
En spijtig dat de Ikea in Aarlen met pasjes werkt tegenover de Ikea's in Vlaanderen enkel via SMS :confused:
De Ikea van Arlon staat ook op 4242.be. Daar kan je dus ook opladen per SMS zoals bij de andere Ikea's in Vlaanderen (en Luik).

Dat is niet zo gek. Iedereen bij Tesla in Nederland is tussen de 1 dag een 4 maanden in dienst. Ik was ooit oprichter van iCentre, de grootste Apple dealer in het land. Als wij een nieuwe winkel openden, werd die winkel bemand met 50% doorgewinterde oudere werknemers en 50% nieuw aangenomen mensen. Dat werkte uitstekend. Tesla kan dit niet, alles is nieuw.

Tesla heeft een hele hoop Amerikaanse medewerkers in Europa rondgestuurd om mensen op te leiden. Ik heb in Zaventem ooit gereden met een vrouw/meisje die nu in Amsterdam zou moeten werken en zowel in Zaventem als in Amsterdam de anderen moest helpen opleiden.
 
Wat dit eigenlijk wel weer aan toont is wat een CHAOS het is met laadpalen en manieren van ze gebruiken. Speciale pasjes, rijbewijs af geven, alleen open tijdens kantooruren, SMS betalen, etc, etc.

Wat dat betreft kan ik het SuperCharger netwerk alleen maar toe juichen, maar aan de andere kant ook weer niet, want al die laadpalen moeten gewoon bruikbaar zijn!

Vraag me echt af wat al die mensen dachten toen ze dit aan het uit rollen waren.
 
Wat dit eigenlijk wel weer aan toont is wat een CHAOS het is met laadpalen en manieren van ze gebruiken. Speciale pasjes, rijbewijs af geven, alleen open tijdens kantooruren, SMS betalen, etc, etc.

Wat dat betreft kan ik het SuperCharger netwerk alleen maar toe juichen, maar aan de andere kant ook weer niet, want al die laadpalen moeten gewoon bruikbaar zijn!

Vraag me echt af wat al die mensen dachten toen ze dit aan het uit rollen waren.

Het is weer eens bewezen: ik waag me alleen nog in richting waar het Supercharger-netwerk is uitgerold (dit voorjaar naar Oostenrijk). De andere richtingen ga ik nog niet op voordat ook daar Superchargers staan, want ik heb geen zin in geklooi met - daar komt het lijstje weer - kapotte, gesloten, niet passende, traag ladende of zelfs geheel niet meer bestaande laadpalen - en gedwongen langzaam rijden.
 
Wat dit eigenlijk wel weer aan toont is wat een CHAOS het is met laadpalen en manieren van ze gebruiken. Speciale pasjes, rijbewijs af geven, alleen open tijdens kantooruren, SMS betalen, etc, etc.

Wat dat betreft kan ik het SuperCharger netwerk alleen maar toe juichen, maar aan de andere kant ook weer niet, want al die laadpalen moeten gewoon bruikbaar zijn!

Vraag me echt af wat al die mensen dachten toen ze dit aan het uit rollen waren.
Ik heb een mailtje gestuurd naar Mobile For, de beheerder van de laadpalen bij de Belgische Ikea vestigingen om te vragen of zij ook oplossingen hebben voor niet Belgische mobiele nummers.

Staat die Fastned App al online?
 
Het is weer eens bewezen: ik waag me alleen nog in richting waar het Supercharger-netwerk is uitgerold (dit voorjaar naar Oostenrijk). De andere richtingen ga ik nog niet op voordat ook daar Superchargers staan, want ik heb geen zin in geklooi met - daar komt het lijstje weer - kapotte, gesloten, niet passende, traag ladende of zelfs geheel niet meer bestaande laadpalen - en gedwongen langzaam rijden.

Kom op zeg, dat is wel heel erg op veilig spelen!

Ik ben mijn volgende boottocht al aan het uitstippelen! ;)