Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onboard charger defect

Is jouw onboard lader al eens vervangen?

  • Ja

    Votes: 4 16.0%
  • Nee

    Votes: 21 84.0%

  • Total voters
    25
  • Poll closed .
This site may earn commission on affiliate links.
Bij thuis laden kan ik plotseling maar met 10 van de 16A laden op de UMC.
Na diagnose van Tesla blijkt dat1 van de 3 fasen van de onboard charger het niet doet, lader vervangen kost 2200euro excl installatie. Ik heb prive een S85 uit 2015 met 105.000km. Uit de garantie, maar ik probeer uiteraard om onder coulance te laten vervangen.
Maar mocht dat niet lukken, of over 3-4 jaar weer hetzelfde probleem: op het US forum heeft iemand ontdekt dat vervangen van de zekeringen in de lader het probleem oplossen. Na plaatsen nieuwe 50A zekeringen zou de lader het gewoon weer doen.
Maar zou dit ook opgaan vooer de EU modellen? Ik neem aan een andere lader met 3 zekeringen, vanwege de 3 fasen...
Iemand dit lader probleem eerder gehad en overwogen de zekeringen te vervangen?

Onboard Charger Died

het "fix" filmp[je:
 
Ik heb hetzelfde probleem. Reparatie kost inderdaad 2200 eurrie. Mijn S stamt uit december 2013. Laad nu 33 km per uur. Is voorlopig nog voldoende. Heb tevens een dual charder dus met 22 kWh laders dubbel zoveel. Voorlopig laatr ik het maar zo.
 
Zelfde verhaal als Arjan, laadde maar tweederde (S85 december 2013) Buiten garantie maar toch enige coulance te weten 25% korting. Als oorzaak werd inderdaad aangegeven dat één van de drie zekeringen kapot was. Mochten ze niet repareren in het Sec, alleen de hele kast vervangen. In combinatie met de idioot hoge prijzen van de onderdelen, natuurlijk zuur. Gelukkig staat hij op het bedrijf, scheelt weer wat. Ik heb geen verstand van elektriciteit, maar zekeringen slijten.
 
Zelfde verhaal als Arjan, laadde maar tweederde (S85 december 2013) Buiten garantie maar toch enige coulance te weten 25% korting. Als oorzaak werd inderdaad aangegeven dat één van de drie zekeringen kapot was. Mochten ze niet repareren in het Sec, alleen de hele kast vervangen. In combinatie met de idioot hoge prijzen van de onderdelen, natuurlijk zuur. Gelukkig staat hij op het bedrijf, scheelt weer wat. Ik heb geen verstand van elektriciteit, maar zekeringen slijten.
Slijtgevoelige onderdelen hoor je vervangbaar te maken. Een wiellager en remvoeringen kunnen toch ook vervangen worden?
Ik blijf het gek vinden om 2.200 euro te betalen voor een defect dat voor een paar euro kan worden verholpen.
 
@ebullio: mijn situatie lijkt op die van jou, 100k gereden, binnen 4jr maar meer dan 80.000km dus Tesla zegt dat de garantie verlopen is, bij welk SeC heb jij coulance gekregen?
In elk geval de volledige kosten van 2.200 euro niet betalen. Dit onderdeel mag binnen vier jaar niet tot zoveel schade aanleiding geven.
Wijs Tesla op non-conformiteit en overweeg als Tesla dat niet honoreert een advocaat een briefje te laten schrijven.
 
  • Like
Reactions: Adm
Ik heb ook voor drie deurhendel reparaties/vervanging telkens een andere behandeling gehad van coulance, via gedeeltelijke coulance tot gewoon betalen.
Kan er geen peil op trekken

Ik ervaar al jaren een heldere lijn: nul-komma-nul coulance. Niet bij de kapotte deurhendel, vastgeroeste spiegels, het door metaalvermoeiing gebroken subframe, de kapotte AC-lader, kapotte SIM-kaart, centrale unit enz.

Bij mij ligt de originele AC-lader er nog altijd in met een kapotte zekering. Die storing komt bij elke diagnose boven, maar is in de praktijk niet problematisch. Het duo master plus 2/3e slave haalt samen 80 km/h. Goed genoeg.

Maar coulance? Ik merk er niets van. Hoe zei Elon het ook alweer?
 

Attachments

  • 713CF225-D7D5-41C6-8D2F-74FB335D919A.jpeg
    713CF225-D7D5-41C6-8D2F-74FB335D919A.jpeg
    152.2 KB · Views: 115
Last edited:
  • Like
  • Love
Reactions: FVO and ramonneke
Ok, bedankt voor de info, ik heb ook contact met Den Haag... wat zou goedkoper zijn, een advocaat of die paar zekeringetjes zelf vervangen... mmm

Hangt er van af wat die advocaat gaat doen: als de advocaat de zekeringen gaat vervangen dan kan dat wel eens kostbaar worden. Tenzij het een advocaat is met verstand van zekeringen, natuurlijk.
 
Helaas moet bij mij de master-charger ook vervangen worden, modelS dec-2013 wat 2550 ex btw kost (incl arbeid)...

Symptomen waren wel anders: ik kon niet meer laden, unlock ging niet open om kabel in te klikken, handmatig unlocken (hendeltje) ging wel maar dan kreeg ik een melding in het scherm dat de kabel na handmatig koppelen opnieuw moet worden gekoppeld om te kunnen laden. Unlocken om de kabel te verwijderen ging wel, maw het unlock mechanisme is niet kapot. Volgens support is door een probleem in de master-charger het unlock mechanisme softwarematig uit veiligehidsoogpunt gedisabled...

Ik kan overigens zo snel niets vinden over andere slachtoffers van dit master-charger unlock (safety) issue.
 
Kwam er gister achter dat onze MX uit 09-2017 (73000km) ook maar op 10/16A aan het laden was. Dacht eerst dat de lader op het werk niet goed functioneerde, daar gaf die 10/10A aan tijdens het laden, maar zie net thuis, het laatste beetje probeer ik een uurtje voor vertrek te laden om de batterij een beetje op temperatuur te krijgen, dat er wel 3 fase 16A beschikbaar is, alleen niet door de auto wordt afgenomen. Maar eens kijken wat SeC Duiven hiervoor gaat rekenen.

DE6A5FF2-609F-4A01-B5CA-3CD7F204E869.jpg
6DEC5C26-A771-41DE-9A58-22331C05AF4D.jpeg
 
Hello Arjan, how did this end-up? Did you change the charger or did you manage to have someone fix it for you? I'm running in the same problem and the offer I got from Tesla is not so compelling to say the least...Thanks for any info you'll provide!