Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderhoud, aandachtspunten en bekende problemen Model-s classic

This site may earn commission on affiliate links.
Bijenwas zal een ruwe plek weer mooi zacht maken. Is de zwarte oppervlakte tot in het leer beschadigd, dan kun je een lichtere plek met een spuitbus zwarte acryllak op kleur brengen. Is het maar een klein plekje, spuit dan een beetje lak in de dop van de spuitbus en tip de kleine beschadiging aan met een fijn penseel. Na droging weer bijenwas erop om het oppervlak een globaal gelijk uiterlijk te geven.

is zwarte schoenen poets not done? Voor de kleine beschadigingen.
 
Vandaag de ruitenvloeistofpomp vervangen. Al met al een klusje van minder dan 45 minuten. Wel merkte ik dat de Gude het losschroeven van de wielmoeren niet aankan. Dus toch de eerste stap met een momentsleutel en daarna de Gude. De Gude probeer ik te ruilen want die zou dat wel moeten kunnen.

Achter de wielkast zit een best groot ruitenvloeistof reservoir. De pomp is daar eenvoudig op gemonteerd.
De wielkast is eenvoudig door 1 schroef en 4 pushpinnen te verwijderen, los te maken.
Zodra je de pomp weghaalt, gelijk je vinger op het gat houden want alle ruitenvloeistof spuit eruit. Dan de nieuwe pomp erop plaatsen en het zwarte rubberen slang monteren op de nieuw pomp. de elektriciteit aansluiten en je kan dan gelijk testen of het werkt.

Wel verzameld de auto veel blad achter de wielkast.

upload_2020-1-4_15-53-54.png
 
  • Informative
Reactions: Lucas31 and Gtech
Vandaag de ruitenvloeistofpomp vervangen. Al met al een klusje van minder dan 45 minuten. Wel merkte ik dat de Gude het losschroeven van de wielmoeren niet aankan. Dus toch de eerste stap met een momentsleutel en daarna de Gude. De Gude probeer ik te ruilen want die zou dat wel moeten kunnen.
View attachment 496350
Loopt je dop mogelijk vast in het boutgat? De Güde 350 die ik gebruik heeft werkelijk geen enkel probleem de wielmoeren los te draaien.
Heb ik echt geen aanvullend gereedschap voor nodig.
 
Loopt je dop mogelijk vast in het boutgat? De Güde 350 die ik gebruik heeft werkelijk geen enkel probleem de wielmoeren los te draaien.
Heb ik echt geen aanvullend gereedschap voor nodig.
Wat ik merk is dat de Gude overslaat bij het proberen losdraaien van de wielmoeren. 1 was succesvol de andere 4 bleven vastzitten. Ik vermoed dat de Gude het gewoon niet kan, ook gezien het geratel wat dan uit de Gude komt. Met een momentsleutel heb ik de eerste tik zo los en daarna is het met de Gude een fluitje van een cent.

De eerste slag doe ik met het wiel nog op de grond. Jij ook?
 
Nice, zo zijn er toch nog best wat dingen die je zelf kan fixen.

Ik heb 2 weken terug nog de l.a deurgreep gerepareerd. Hij kwam wel naar buiten maar wilde de deur niet openen als je er aan trok.

Wat bleek de bedrading naar een microswitch was beschadigd.

IMG-20191224-WA0003.jpeg

Nu had ik linksvoor ook al eens gerepareerd en had toen alle spullen dubbel gekocht dus dat had ik allemaal liggen.

Nieuw is natuurlijk altijd beter maar 700euro voor een (3rd gen) handgreep vind ik echt diefstal, zeker omdat het gewoon een dikke ontwerpfout is.

Er zat ook een scheurtje in dit beugeltje, die had ik aan de voorkant preventief vervangen dus kon hem nu mooi omwisselen.

IMG-20191225-WA0004.jpeg
 
Wat ik merk is dat de Gude overslaat bij het proberen losdraaien van de wielmoeren. 1 was succesvol de andere 4 bleven vastzitten. Ik vermoed dat de Gude het gewoon niet kan, ook gezien het geratel wat dan uit de Gude komt. Met een momentsleutel heb ik de eerste tik zo los en daarna is het met de Gude een fluitje van een cent.

De eerste slag doe ik met het wiel nog op de grond. Jij ook?

Ik denk dat de Güde kapot is. Hij moet het echt zonder probleem kunnen. Als je de moer eerst moet lossen met een momentsleutel kun je net zo goed alleen een accuboormachine gebruiken.
Met een goedwerkende Güde kun je het wiel gewoon los van de grond heffen en dan de moeren losdraaien.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Vandaag de ruitenvloeistofpomp vervangen. Al met al een klusje van minder dan 45 minuten. Wel merkte ik dat de Gude het losschroeven van de wielmoeren niet aankan. Dus toch de eerste stap met een momentsleutel en daarna de Gude. De Gude probeer ik te ruilen want die zou dat wel moeten kunnen.

Achter de wielkast zit een best groot ruitenvloeistof reservoir. De pomp is daar eenvoudig op gemonteerd.
De wielkast is eenvoudig door 1 schroef en 4 pushpinnen te verwijderen, los te maken.
Zodra je de pomp weghaalt, gelijk je vinger op het gat houden want alle ruitenvloeistof spuit eruit. Dan de nieuwe pomp erop plaatsen en het zwarte rubberen slang monteren op de nieuw pomp. de elektriciteit aansluiten en je kan dan gelijk testen of het werkt.

Wel verzameld de auto veel blad achter de wielkast.

View attachment 496350


Een brutale vraag moet dat pompje echt 48,- kosten?

lijkt gewoon op al die andere pompjes...
 
Ik heb aan mijn S85 uit 2013 inmiddels ook al een hele hoop zelf gedaan:

- Koplampen vervangen (rotwerk)
- Bijrijders deurhendel gebroken draadje
- 12V accu vervangen
- eMMC op de MCU vervangen

Voor de rest moet ik zeggen dat de auto het gewoon heel goed doet. Rijd nog steeds lekker en heb niets te klagen. Regelmatig wassen en blijft er perfect uit zien.

Auto staat sinds 2 jaar wel ongeveer altijd in een parkeergarage, dat maakt een groot verschil met wassen.
 
Een brutale vraag moet dat pompje echt 48,- kosten?

lijkt gewoon op al die andere pompjes...
Goede vraag. Voordat ik bij de SeC in Duiven ging had ik al op het internet gezocht en prijzen van 10 tot 30 euro gezien. Alleen het juiste type kon ik helaas niet vinden. Misschien als ik wat beter had gezocht. Dus is de pomp te duur, zeker. De dame die mij geholpen heeft zei dat het kosten niet zijn. Toen noemde ik de prijs tussen 10 en 30 euro. Zij gaf aan die van ons is wel duurder maar dan heb je tenminste geen after-market ;). Tsja ik had in elk geval snel een pompje wat met dit weer geen overbodige luxe is.
 
Ik heb aan mijn S85 uit 2013 inmiddels ook al een hele hoop zelf gedaan:

- Koplampen vervangen (rotwerk)
- Bijrijders deurhendel gebroken draadje
- 12V accu vervangen
- eMMC op de MCU vervangen

Voor de rest moet ik zeggen dat de auto het gewoon heel goed doet. Rijd nog steeds lekker en heb niets te klagen. Regelmatig wassen en blijft er perfect uit zien.

Auto staat sinds 2 jaar wel ongeveer altijd in een parkeergarage, dat maakt een groot verschil met wassen.
eMMC wil ik nog voor de zomer doen. Dan ga ik naar Noorwegen en wil niet halverwege de vakantie problemen hebben.
 
  • Like
Reactions: widodh
Ik heb aan mijn S85 uit 2013 inmiddels ook al een hele hoop zelf gedaan:

- Koplampen vervangen (rotwerk)

De bolletjes bedoel je denk ik?

Mag ik binnenkort ook gaan doen maar dan als upgrade :)

Ik heb spullen besteld om de xenon koplampen om te bouwen naar de moderne variant (D8S 25W naar D3S 35W)

Naar ratio van de wattage zou het 40% meer licht moeten kunnen geven.
 
Net voor de verkoop van onze model S ging de deurgreep linksachter stuk: kwam wel naar buiten maar deed niks, dus microswitch draadbreuk. Twee maanden eerder was door Tesla al de deurgreep rechtsvoor vervangen, maar die zat niet goed gecentreerd (ook niet nadat een ranger dat opnieuw had gedaan) waardoor die soms bleef hangen bij het terugtrekken en een maand geleden was de deurgreep linksvoor vervangen door Tesla.

Bij de verkoop op een zaterdagochtend had ik afgesproken dat de deurgreep linksachter gerepareerd zou worden voor levering op woensdag en dat de deurgreep rechtsvoor opnieuw gecentreerd zou worden.

Bij Tesla zou ik echter pas medio januari hiervoor terecht kunnen. Ik heb toen gebeld naar tesladeurspecialist.nl, een - de naam zegt het al - in tesla deurgrepen gespecialiseerde garage in Abcoude. Daar kon ik diezelfde zaterdagavond al terecht. Voor € 250 ex btw zijn beide deurgrepen gerepareerd.

Overigens zeer rap gedaan, in krap 45 minuten waren beide gedaan, waarbij de opgetrommelde monteur bij het stellen werd geassisteerd door de eigenaar van de tent. Deze eigenaar is trouwens een voormalige tesla taxi chauffeur, die destijds zelf is gaan knutselen toen de deurgrepen bij zijn auto stuk gingen.

€ 250 voor twee deurgrepen is overigens het zaterdagavond tarief, ik denk dat je een scherper tarief kunt krijgen onder normale werktijden. Ik was allang blij dat het zo snel opgelost kon worden!
 
De bolletjes bedoel je denk ik?

Mag ik binnenkort ook gaan doen maar dan als upgrade :)

Ik heb spullen besteld om de xenon koplampen om te bouwen naar de moderne variant (D8S 25W naar D3S 35W)

Naar ratio van de wattage zou het 40% meer licht moeten kunnen geven.
De lampen ja. Ik heb wel de 25W er weer in gezet, leek mij ook wel zo fijn voor andere weggebruikers.

Je komt er gewoon heel lastig bij.
 
De lampen ja. Ik heb wel de 25W er weer in gezet, leek mij ook wel zo fijn voor andere weggebruikers.

Je komt er gewoon heel lastig bij.

Voor zover ik het begrijp is de regelgeving versoepeld waardoor het nu wel mag.

Mocht je de koplampunits laten vervangen bij het SeC door bijv schade krijg je tegenwoordig ook de 35W versie. Kwam daar achter omdat de S van een collega veel meer licht gaf dan mijne.

De Amerikaanse hebben altijd al 35W gehad enkel hebben ze voor de EU omdat een S geen koplampsproeiers had gekozen voor een goedkope oplossing met dus minder lumen.
 
  • Informative
Reactions: EddieW and widodh
Goede vraag. Voordat ik bij de SeC in Duiven ging had ik al op het internet gezocht en prijzen van 10 tot 30 euro gezien. Alleen het juiste type kon ik helaas niet vinden. Misschien als ik wat beter had gezocht. Dus is de pomp te duur, zeker. De dame die mij geholpen heeft zei dat het kosten niet zijn. Toen noemde ik de prijs tussen 10 en 30 euro. Zij gaf aan die van ons is wel duurder maar dan heb je tenminste geen after-market ;). Tsja ik had in elk geval snel een pompje wat met dit weer geen overbodige luxe is.

neem aan dat het pompje te maken is? ;)