Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onderhoud, aandachtspunten en bekende problemen Model-s classic

This site may earn commission on affiliate links.
Een leuke video waar @michelh nog inspiratie uit kan halen.

De 1,6 milioen kilometer Tesla Model S by Ove Kruger op controle.

Ik gebruik ter inspiratie eerst nog even de bumpersticker van de laatste keer dat ik Hansjörg inhaalde (vlakbij Stuttgart).

edit: Ook even het filmpje bekeken. Een indrukwekkend aantal drivetrains heeft hij al versleten (13). Vlak voor het einde geeft de presentator een korte opsomming van gebreken. Waaronder een niet werkend linker achterlicht. Ik denk niet dat Hansjörg de unit binnenkort vervangt. Het ding deed het 600.000 km geleden ook al niet...
 

Attachments

  • 1BA71DD6-E01C-40B7-8D0B-10C92433BB34.jpeg
    1BA71DD6-E01C-40B7-8D0B-10C92433BB34.jpeg
    455.5 KB · Views: 60
Last edited:
Bij mijn S 85 nu de eerste keer APK afkeur:

Ik rijd nu 5 jaar in deze Tesla en heb zelf al twee (!!!) onderdelen moeten vervangen, 1x de ruitenwisserpomp en nu een draagarm, de zog. Upper control arm (dat is de roestige driehoek met fuseekogel boven het wiel). Af en toe hoorde ik inderdaad klonk uit de rechter voorzijde en weet nu dat die control arm behoorlijk speling had.

Leuk klusje om die dingen zelf te vervangen, wat ik gedaan heb. Het Duitse merk Meyle maakt deze dingen in een verbeterde versie. Ik heb gelijk beide zijden vervangen, dus rechts en links. Uitlijnen is niet nodig. Ik ken mijn auto niet terug, stuurt zoveel strakker. Dit defect blijkt de nummer 1 te zijn in de ranglijst van APK afkeur bij de Model S.

Draagarm, wielophanging MEYLE 70-16 050 0004 rechts en
Draagarm, wielophanging MEYLE 70-16 050 0003 links.

Kosten: ca 77 euro per stuk.


Ik heb nog nooit een auto gehad waar in 5 jaar tijd zo weinig aan kapot gegaan is. Nou ja, 1x de drivetrain, die betaalde Tesla en 1x de Emmc, die ik bij Loek heb laten vervangen en die heeft na twee jaar ook Tesla betaald (ze hebben zelfs de upgrade naar 4G betaald).

Hoezo slechte bouwkwaliteit?

Ik heb gelukkig geen luchtvering, want dan was ik waarschijnlijk niet zo positief.
 
Bij mijn S 85 nu de eerste keer APK afkeur:

Ik rijd nu 5 jaar in deze Tesla en heb zelf al twee (!!!) onderdelen moeten vervangen, 1x de ruitenwisserpomp en nu een draagarm, de zog. Upper control arm (dat is de roestige driehoek met fuseekogel boven het wiel). Af en toe hoorde ik inderdaad klonk uit de rechter voorzijde en weet nu dat die control arm behoorlijk speling had.

Leuk klusje om die dingen zelf te vervangen, wat ik gedaan heb. Het Duitse merk Meyle maakt deze dingen in een verbeterde versie. Ik heb gelijk beide zijden vervangen, dus rechts en links. Uitlijnen is niet nodig. Ik ken mijn auto niet terug, stuurt zoveel strakker. Dit defect blijkt de nummer 1 te zijn in de ranglijst van APK afkeur bij de Model S.

Draagarm, wielophanging MEYLE 70-16 050 0004 rechts en
Draagarm, wielophanging MEYLE 70-16 050 0003 links.

Kosten: ca 77 euro per stuk.


Ik heb nog nooit een auto gehad waar in 5 jaar tijd zo weinig aan kapot gegaan is. Nou ja, 1x de drivetrain, die betaalde Tesla en 1x de Emmc, die ik bij Loek heb laten vervangen en die heeft na twee jaar ook Tesla betaald (ze hebben zelfs de upgrade naar 4G betaald).

Hoezo slechte bouwkwaliteit?

Ik heb gelukkig geen luchtvering, want dan was ik waarschijnlijk niet zo positief.
Netjes dat je dat zelf doet. Inderdaad een Tesla kent weinig onderhoud, al heb ik al iets meer moeten vervangen.
De bovenste draagarmen (roestige driehoek 🤣) is nog origineel. de onderste draagarmen zijn met 2 ton vervangen. Maar had eigenlijk nog niet gehoeven, kon volgens de monteur nog wel een jaartje wachten maar dan moesten de bovenste draagarmen dan gelijk mee.

Tesla vraagt geloof ik 750 euro voor het vervangen va de bovenste draagarmen maar dat is een klus die ik zelf niet ga doen. M.a.w. als het zover is, dan doet Tesla dat.

Hoeveel km heb je op de teller staan? Ik ga richting de 280 k km.
 
Hoi,
Ik rij de Tesla prive, heb hem gebruikt gekocht en rijd er ca 10k per jaar mee. Dus ik durf er ook zelf aan te sleutelen.
Die bovenste draagarmen kun je (als je wat gereedschap, een goede krik hebt en handig bent en Youtubefilmpjes kunt kijken :D) makkelijk zelf vervangen. Ik zou het nu in anderhalf uur per kant kunnen, kwartiertje voor de uitbouw van de frunk en de rest voor de draagarmen.
Ik moet me zelf een beetje corrigeren: ik heb twee jaar geleden ook de 12V accu zelf vervangen, kostte 165 euro.
 
Hoi,
Ik rij de Tesla prive, heb hem gebruikt gekocht en rijd er ca 10k per jaar mee. Dus ik durf er ook zelf aan te sleutelen.
Die bovenste draagarmen kun je (als je wat gereedschap, een goede krik hebt en handig bent en Youtubefilmpjes kunt kijken :D) makkelijk zelf vervangen. Ik zou het nu in anderhalf uur per kant kunnen, kwartiertje voor de uitbouw van de frunk en de rest voor de draagarmen.
Ik moet me zelf een beetje corrigeren: ik heb twee jaar geleden ook de 12V accu zelf vervangen, kostte 165 euro.
Ik rij de Tesla ook prive en doe zelf zaken als lampje, ruitenwisservloeistofpomp, parkeerrem, banden wissel, deurhendels ed. De draagarmen vervangen heb ik eerlijk gezegd nog niet overwogen. Als het nogig wordt, ga ik het overwegen.