Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onvolledige remactie Autopilot; ervaringen?

This site may earn commission on affiliate links.
Vanmorgen reed ik rustig op AP (2.0) naar mijn werk. Afstandinstelling was 1. Een stuk voor mij ging het hard op de rem; ik dacht AP grijpt wel in. AP ging netjes remmen maar remde niet door. Heb op het laatste moment zelf een noodstop moeten maken (pedaal door de grond trappen) anders had ik nu als aanhanger op de trekhaak van mijn voorganger gezeten. Die dus overigens wel een trekhaak had, mijn S niet (frustratiepuntje). Het was wel een kloppend hart ervaring. Als ik niet zelf had doorgetrapt was het mis gegaan. Ik rijd eigenlijk altijd op AP en ben daar heel content mee, maar dit was voor mij een wake-up call dat het ook wel eens mis kan gaan.

Ik vroeg me af of er hier meer ervaring mee is van jullie zijde? Weet ook niet of ik dit als leermomentje aan Tesla moet melden ja of nee of dat de AI dit automatisch oppakt. Afijn, graag hoor ik jullie ervaringen met near miss van de AP. Ik rijd vanmiddag in ieder geval terug met standje 2 of 3.
 
Altijd melden! Dit kan via de voice report functie en in het Engels het incident beschrijven. Soms moet je die 5x doen vanwege de brakke speech to text software :)

Afstand 1, dat is echt niet prettig rijden tenzij het in de stad is. Met zo'n afstand vraag je ook wel om kop staart problemen maar toch AP zou zeker harder moeten remmen. Helaas heb je AP2.0 en dus geen webcam beelden.
 
Naar wat ik er van begrijp en zelf heb ervaren zijn er zijn 2 rem modi:

1.
Met AP geactiveerd zal de auto altijd afremmen, zowel voor bewegende als stilstaande auto's. Echter de maximale remkracht is begrensd.
Dat betekent dat als auto's voor je een noodstop maken, de kans groot is dat de remkracht die door AP wordt aangestuurd onvoldoende is.

2.
Los van AP aan of uit: de noodstop. Als jouw Tesla in de gaten heeft dat een botsing niet meer te voorkomen is, dat zal er een noodstop worden gemaakt. Je zult dan met een lagere snelheid op je voorganger botsen. Of die noodstop inderdaad zal worden gemaakt is onduidelijk en hangt van allerlei factoren af.

Je kunt er dus niet op vertrouwen dat jouw Tesla onder alle omstandigheden uit zichzelf tijdig zal afremmen en een botsing zal weten te voorkomen. Het zijn hulpsystemen, geen autonome systemen.

Voor zover ik weet is er geen enkele andere auto die dit wel kan.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Vanmorgen reed ik rustig op AP (2.0) naar mijn werk. Afstandinstelling was 1. Een stuk voor mij ging het hard op de rem; ik dacht AP grijpt wel in. AP ging netjes remmen maar remde niet door. Heb op het laatste moment zelf een noodstop moeten maken (pedaal door de grond trappen) anders had ik nu als aanhanger op de trekhaak van mijn voorganger gezeten. Die dus overigens wel een trekhaak had, mijn S niet (frustratiepuntje). Het was wel een kloppend hart ervaring. Als ik niet zelf had doorgetrapt was het mis gegaan. Ik rijd eigenlijk altijd op AP en ben daar heel content mee, maar dit was voor mij een wake-up call dat het ook wel eens mis kan gaan.

Ik vroeg me af of er hier meer ervaring mee is van jullie zijde? Weet ook niet of ik dit als leermomentje aan Tesla moet melden ja of nee of dat de AI dit automatisch oppakt. Afijn, graag hoor ik jullie ervaringen met near miss van de AP. Ik rijd vanmiddag in ieder geval terug met standje 2 of 3.
 
Heldere antwoorden. Ik let in ieder geval extra op, hoezeer ik ook normaal gesproken vertrouw op AP. Zonder moraliserend te zijn; altijd opletten dus. Ik weet ook wel dat AP een 'ondersteunend' systeem is, maar je went er zo snel aan dat je denkt dat het in alle omstandigheden werkt. Zeker als er filmpjes op YT staan van uitwijkmanoeuvres of, zoals ik deze week zag, zelfs ingrijpen en herstellen van een slip op een ijsweg. Ik hebt het gemeld aan Tesla (voor zover me dat lukte want de stemherkenning is nogal crappy). Hopelijk doen ze er iets mee.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Los van AP aan of uit: de noodstop. Als jouw Tesla in de gaten heeft dat een botsing niet meer te voorkomen is, dat zal er een noodstop worden gemaakt.

Helaas, je Tesla doet he-le-maal niks als er gevaar dreigt. Wel krijg je een Forward Collision Warning met de bekende Tuut tuut tuut echter dan moet je hopen dat het verkeer niet stilstaat en je harder rijd dan 80km/h want stilstaande objecten bij 80+ worden genegeerd ook al staan ze pal voor de auto.
 
Helaas, je Tesla doet he-le-maal niks als er gevaar dreigt. Wel krijg je een Forward Collision Warning met de bekende Tuut tuut tuut echter dan moet je hopen dat het verkeer niet stilstaat en je harder rijd dan 80km/h want stilstaande objecten bij 80+ worden genegeerd ook al staan ze pal voor de auto.

klopt, als snelheids verschil te groot is (80+ km) dan zal er geen actie worden ondernomen door de systemen, dit is ook zo bij andere semi-automatische systemen.
 
Ik kan bevestigen dat bij de (overigens vrij goede) adaptatieve cruise control op mijn Lexus RX450h ook stilstaande objecten bij hoge snelheid ook niet herkend worden. Ben zo eens verrast geweest toen ik aan een rood licht kwam en de auto niet vanzelf afremde. Gelukkig nog op tijd kunnen ingrijpen.
 
  • Funny
Reactions: job-lek