Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
thuis 32 a monofaze 32km/h, op het werk 16 A 3 faze 380V 50 km/h

- - - Updated - - -

Dirk, volgens mij laadt hij nu gewoon monofase 32A 230V op aan zijn eigen electrabel laadpaal met type2-kabel (dus zonder UMC).

@boomboom: Ben blij dat het voor jou in orde geraakt is. Aan hoeveel km/u laad je op? 32? Of 50+?

32A 230V monofaze 32 km/h
16A 380V 3faze 50 km/h op het werk
 
eindelijk.:love::love::love:

dat is goed nieuws; maar zoals verwacht zijn er wel degelijk aanpassingen nodig in de wagen.
de drie-faze laders werd immers enkel ingeschakeld bij 380V tussen de fazes.
bij jou nu dus bij 230V tussen faze en neuter; op iedere faze



Dit wil dus zeggen dat in jouw geval de wagen driefazig kan laden op 3*230V ipv 3*380V
vraag is nu of deze aanpassingen ook standaard gaan gebeuren aan bestaande wagens.




bijkomende vraag : is de UMC aangepast ?
Met andere woorden : kan je de Tesla-UMC gebruiken op netten zonder neuter ?
Ik lees immers alleen maar testen met laadpalen én de Noorse UMC.

ik zal het morgen testen en ik post het. ik zal het met de tesla kabel doen met chuco stekker. deze werkte vroeger niet
 
Kan je thuis met de TeslaUMC laden ?

Bij mijn weten werd de UMC niet aangepast, of wel?
Als de UMC niet werd aangepast, is het wel érg onwaarschijnlijk dat het nu plots wel zou werken. Het is namelijk de UMC die dienst weigert op een delta-netwerk (130V fasespanning).

ik zal het morgen testen en ik post het. ik zal het met de tesla kabel doen met chuco stekker. deze werkte vroeger niet

In jouw wagen was er volgens mij een vreemd probleem dat nu uiteindelijk door Tesla verholpen werd.
Ik ben er vrij zeker van dat het normaalgezien mogelijk is om met één lader aan 32A 230V te laden.
 
ik zal het morgen testen en ik post het. ik zal het met de tesla kabel doen met chuco stekker. deze werkte vroeger niet

oke , thx


Bij mijn weten werd de UMC niet aangepast, of wel?
Als de UMC niet werd aangepast, is het wel érg onwaarschijnlijk dat het nu plots wel zou werken. Het is namelijk de UMC die dienst weigert op een delta-netwerk (130V fasespanning).

In jouw wagen was er volgens mij een vreemd probleem dat nu uiteindelijk door Tesla verholpen werd.
Ik ben er vrij zeker van dat het normaalgezien mogelijk is om met één lader aan 32A 230V te laden.


In afwachting van het antwoord van BoomBoom denk ik toch dat er een misverstand is.


Er blijven twee verschillende problemen :

1. op een 220V IT-netwerk (zonder neuter) kan je met een 32A third-party UMC (zoals Juicebooster of Ratio) of laadpaal; je Tesla opladen met 1*220V; 32A. Dat is omgerekend aan 32km/u.
Enkel met de Tesla-UMC lukt dat niet.
-> dit is een probleem met de Tesla-UMC, NIET met de Tesla-Model S


2. op een 3*220V netwerk kan je met de Tesla Model-S niet driefazig laden, enkel monofazig. Eender welke UMC of laadpaal je gebruikt.
Reden is dat de drie-faze laders enkel ingeschakeld worden indien er een lijnspanning (spanning tussen de fazen dus) is van 380V.
-> dit is een probleem met de Tesla-Model S



Ik vrees van BoomBoom alleen bevestigd heeft dat 1. wel lukt met een Electrabel-laadpaal....
 
Dirk, een dikke merci voor de interventie! ipv 0km/uur laadsnelheid heb ik nu 18km/uur.

met plezier, Hans.
Ik ben vooral verbaasd over deze configuratie.
ik weet wel héél zeker dat ik dit vroeger nog getest hebt, en dat lukte toen niet.
Maar dat was met een classic, misschien dat dit met een firmware-update of met de AP aangepast is.


Voor diegene die niet kunnen volgen :
Hans laadt nu met een laadpaal op een 3*220V IT-netwerk (zonder neuter); op 2 fazes.
L1 op N
L2 op F1
L3 op F2
F3 niet aangesloten.
(Als we die op L2 of L3 aansloten, wou de S niet meer laden.)


We weten al langer dat de Model-S perfect op twee fazes kan laden.
Maar nieuw voor mij was dat de driefazeladers dus wel inschakelen; ook zonder 380V lijnspanning !

Wel eigenaardig is dat de laadstroom beperkt bleef tot 9A per faze, op 2 fazes; vandaar dus 18km/u.

Iemand een idee waarom de stroom zo laag blijft ? Spanning was wel vrij laag; maar toch aanvaardbaar.
 
In afwachting van het antwoord van BoomBoom denk ik toch dat er een misverstand is.


Er blijven twee verschillende problemen :

1. op een 220V IT-netwerk (zonder neuter) kan je met een 32A third-party UMC (zoals Juicebooster of Ratio) of laadpaal; je Tesla opladen met 1*220V; 32A. Dat is omgerekend aan 32km/u.
Enkel met de Tesla-UMC lukt dat niet.
-> dit is een probleem met de Tesla-UMC, NIET met de Tesla-Model S


2. op een 3*220V netwerk kan je met de Tesla Model-S niet driefazig laden, enkel monofazig. Eender welke UMC of laadpaal je gebruikt.
Reden is dat de drie-faze laders enkel ingeschakeld worden indien er een lijnspanning (spanning tussen de fazen dus) is van 380V.
-> dit is een probleem met de Tesla-Model S

Ik vrees van BoomBoom alleen bevestigd heeft dat 1. wel lukt met een Electrabel-laadpaal....

Klopt. Er is wel een kanttekening: zijn auto wou onder geen beding 32A stroom trekken op monofase 230. Hij bleef hardnekkig op 16A steken en dat is nu blijkbaar verholpen.

Wat #2 betreft: met zijn umc aan een schuko (per definitie monofase) gaan we toch niet veel wijzer worden ;-)
 
met plezier, Hans.
Ik ben vooral verbaasd over deze configuratie.
ik weet wel héél zeker dat ik dit vroeger nog getest hebt, en dat lukte toen niet.
Maar dat was met een classic, misschien dat dit met een firmware-update of met de AP aangepast is.


Voor diegene die niet kunnen volgen :
Hans laadt nu met een laadpaal op een 3*220V IT-netwerk (zonder neuter); op 2 fazes.
L1 op N
L2 op F1
L3 op F2
F3 niet aangesloten.
(Als we die op L2 of L3 aansloten, wou de S niet meer laden.)


We weten al langer dat de Model-S perfect op twee fazes kan laden.
Maar nieuw voor mij was dat de driefazeladers dus wel inschakelen; ook zonder 380V lijnspanning !

Wel eigenaardig is dat de laadstroom beperkt bleef tot 9A per faze, op 2 fazes; vandaar dus 18km/u.

Iemand een idee waarom de stroom zo laag blijft ? Spanning was wel vrij laag; maar toch aanvaardbaar.

Dirk, gebruik je dan de rode UMC stekker voor deze opstelling?
 
Dirk, gebruik je dan de rode UMC stekker voor deze opstelling?

neen, de Tesla-UMC heeft altijd een neuter nodig.
dit was met een laadpaal.

Hans had vroeger 3*380, TT netwerk, en een duolader in zijn classic. Hij had dan ook een 22kw laadpaal
Maar hij is verhuisd en heeft nu 3*220, IT. Laden met de UMC gaat dus niet.

We hebben nu de laadpaal aangesloten op twee fazes, dat is dus gelukt maar de stroom blijft voorlopig beperkt tot 9A ipv 16A (in de AP zit een monolader)
 
Dirk, gebruik je dan de rode UMC stekker voor deze opstelling?

nee, ik heb een laadpaal laten plaatsen door Electrabel. Er zit een beetje electronica in om het probleem van de 230 V IT op te vangen zodat. Op de laadpaal zit een Type 2 stekker. Zowel met een 3X400 V type2 32A als met een 1X230 V 32A type 2 kabel werkt het op 32A.(na het plaatsen van een relaybox in de Tesla door Tesla garage)

- - - Updated - - -

oke , thx




In afwachting van het antwoord van BoomBoom denk ik toch dat er een misverstand is.


Er blijven twee verschillende problemen :

1. op een 220V IT-netwerk (zonder neuter) kan je met een 32A third-party UMC (zoals Juicebooster of Ratio) of laadpaal; je Tesla opladen met 1*220V; 32A. Dat is omgerekend aan 32km/u.
Enkel met de Tesla-UMC lukt dat niet.
-> dit is een probleem met de Tesla-UMC, NIET met de Tesla-Model S


2. op een 3*220V netwerk kan je met de Tesla Model-S niet driefazig laden, enkel monofazig. Eender welke UMC of laadpaal je gebruikt.
Reden is dat de drie-faze laders enkel ingeschakeld worden indien er een lijnspanning (spanning tussen de fazen dus) is van 380V.
-> dit is een probleem met de Tesla-Model S



Ik vrees van BoomBoom alleen bevestigd heeft dat 1. wel lukt met een Electrabel-laadpaal....

Was enkel mogelijk met het plaatsen van een relaybox in de Tesla (door garage) om te laden aan 230V IT 32. Voorheen was het niet mogelijk om te laden aan een 32A monofaze laadpaal

- - - Updated - - -

Kan je thuis met de TeslaUMC laden ?


nee werkt nog steeds niet met de chuco stekker. op de laadkabel kan ik hem natuurlijk niet aansluiten

- - - Updated - - -

eindelijk.:love::love::love:

dat is goed nieuws; maar zoals verwacht zijn er wel degelijk aanpassingen nodig in de wagen.
de drie-faze laders werd immers enkel ingeschakeld bij 380V tussen de fazes.
bij jou nu dus bij 230V tussen faze en neuter; op iedere faze

Dit wil dus zeggen dat in jouw geval de wagen driefazig kan laden op 3*230V ipv 3*380V
vraag is nu of deze aanpassingen ook standaard gaan gebeuren aan bestaande wagens.




bijkomende vraag : is de UMC aangepast ?
Met andere woorden : kan je de Tesla-UMC gebruiken op netten zonder neuter ?
Ik lees immers alleen maar testen met laadpalen én de Noorse UMC.

als ik op 3 faze 230V wil laden (testen) zal ik mijn laadpaal moeten aanpassen. Ik veronderstel dat ik dan aan 3 X 32 A X 230 V zou kunnen laden, of 22 kwh of 100 km/h met monolader. En wat als ik laad op 3X400VX32A? Dat zou hetzelfde moeten zijn dan.
 
Nu de Mercedes geleverd is heb ik ook voor het eerst de bijgeleverde schukolader in mijn handen gehad (is het enige wat oerlelijk is).
En nu vroeg ik me af of die ook een neuterprobleem heeft? Bij wie kan ik dus vandaag even langskomen in de straal Lokeren-Mechelen-Zoersel om te testen?

Ik ben vandaag dus voor een keer eens net wel op zoek naar een netwerk zonder neuter.:rolleyes:
 
Nu de Mercedes geleverd is heb ik ook voor het eerst de bijgeleverde schukolader in mijn handen gehad (is het enige wat oerlelijk is).
En nu vroeg ik me af of die ook een neuterprobleem heeft? Bij wie kan ik dus vandaag even langskomen in de straal Lokeren-Mechelen-Zoersel om te testen?

Ik ben vandaag dus voor een keer eens net wel op zoek naar een netwerk zonder neuter.:rolleyes:

Kom gerust naar Nijlen. Ik stuur je een PM met mijn adres gegevens.