Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Stond gisteren op de parking van Telenet in Mechelen... speciaal parkeervak voor EV... echter de normale 220v aansluiting werkte niet. Roodlichtje op mijn Tesla kastje :-(
Stekker omdraaien was niet mogelijk vanwege het vreemde aardsysteem in Belgie :wink:

helaba, zo niet hé:wink:

zowat iedere stopcontact/stekker combinatie heeft een polariteit, en kan je maar op één manier gebruiken.
(niet enkel stroom, ook data en andere stekkerverbindingen...)


Bijna alle schuko-stekkers met aarding hebben een geleidingspen zodat je deze enkel op de juiste manier kan gebruiken.
Types B,D,E,G,H,I,J,K,M,N,O : allemaal met aarding en enkel te gebruiken op de juiste manier.


Enkel type F (ja, het type dat in NL. gebruikt wordt) en type L (Italië, die pizzavreters :wink:) volgen de regels van goed vakmanschap niet, met als gevolg dat de polariteit niet gegarandeerd wordt.
Eigenlijk moesten die types verboden worden.


:biggrin:
 
Overzichtje van de verschillende stekkers: Soorten stekkers stopcontacten - World Standards

- - - Updated - - -

Misschien een tip om in de "basisuitrusting" van laders en kabels een simpel universeel voltmetertje toe te voegen.
Als ik het probleem lees van Wolfke in Wervik ( klinkt net als een Suske en Wiske trouwens :biggrin: ) had hij hiermee al veel tijd en ergernis kunnen besparen.

View attachment 104379 View attachment 104380

Het hoeft zelfs geen Fluke precisie instrument te zijn, je vindt al iets voor pakweg € 20,- in de Doe-Het-Zelf zaak… .

Xavier
Wie het nog eenvoudiger wil, kan een teststekker maken zoals ik eerder in dit topic al eens vermeldde: Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem - Page 15
 
Yep, klopt.

- - - Updated - - -

helaba, zo niet hé:wink:

zowat iedere stopcontact/stekker combinatie heeft een polariteit, en kan je maar op één manier gebruiken.
(niet enkel stroom, ook data en andere stekkerverbindingen...)


Bijna alle schuko-stekkers met aarding hebben een geleidingspen zodat je deze enkel op de juiste manier kan gebruiken.
Types B,D,E,G,H,I,J,K,M,N,O : allemaal met aarding en enkel te gebruiken op de juiste manier.


Enkel type F (ja, het type dat in NL. gebruikt wordt) en type L (Italië, die pizzavreters :wink:) volgen de regels van goed vakmanschap niet, met als gevolg dat de polariteit niet gegarandeerd wordt.
Eigenlijk moesten die types verboden worden.


:biggrin:

Helemaal akkoord, maar er zijn héél veel ( huishoudelijke ) stopcontacten waar Pierre de electricien gewoon in willekeur de draden aangesloten heeft en zeker geen nota heeft van welke nu de neutre is.
Trouwens in de oude 3 x 220V netten was het zelfs helemaal niet belangrijk, het waren toch evenwaardige potentialen… .

Xavier
 
Helemaal akkoord, maar er zijn héél veel ( huishoudelijke ) stopcontacten waar Pierre de electricien gewoon in willekeur de draden aangesloten heeft en zeker geen nota heeft van welke nu de neutre is.
Trouwens in de oude 3 x 220V netten was het zelfs helemaal niet belangrijk, het waren toch evenwaardige potentialen… .

Xavier
Er zijn inderdaad veel installateurs die hier geen rekening mee houden. Terwijl het zo gemakkelijk is om consequent steeds dezelfde kleurvolgorde te gebruiken.
Hiervoor hoef je geen autist te zijn!
 
Er zijn inderdaad veel installateurs die hier geen rekening mee houden. Terwijl het zo gemakkelijk is om consequent steeds dezelfde kleurvolgorde te gebruiken.
Hiervoor hoef je geen autist te zijn!

I know, reden zal wellicht ook zijn dat (nagenoeg) geen enkel toestel last ondervindt als lijn en nulleider verwisseld worden. Kan me zelfs niet direct een voorbeeld voor de geest halen ( behalve de Tesla UMC natuurlijk )… .