Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Om precies te zijn 32 km/hr 217V (3) 26/32A
Hoger wilt die niet door drop in voltage gok ik. Kabels 10mm tot hoofdkast.

eigenaardige waardes zijn dat dan....


met een monolader kan je monofazig 32A laden, dat is dan +/- 32km/h
als je maar 26A laadt met 217V, dan zou je ergens rond de 25km/h komen
misschien komt dat omdat de aanduiding in km/h het gemiddelde is over de ganse laadtijd; en is de drop pas opgetreden.




maar er staat ook een (3) voor drie-faze laden ?
en dat kan uiteraard niet met een monolader aan 26A. En dan zou je ergens rond de 75km/h zitten (met een duolader)
bizar.
 
Heb je een duolader in de auto? Die (3) is intrigerend :)

Ik heb de indruk dat Tesla iets gewijzigd heeft in de auto, waardoor de driefaze laders ook ingeschakeld worden bij 230V, vroeger was dit enkel bij 400V.

Ik heb enkele weken terug tweefazig kunnen laden op een 3x230V, IT-netwerk (met een laadpaal).
Twee jaar terug ook geprobeerd, en toen lukte dat niet.
Het is mij nog niet duidelijk of dit een firmware aanpassing, of een hardware aanpassing is.

Wordt zonder twijfel vervolgd...
 
Hardware oplossing zal het niet zijn aangezien het met zelfde wagen geprobeerd wordt ? Tenzij tijdens onderhoud wijzigingen gedaan zonder jou medeweten

Neen, de test van 2jaar terug was met mijn wagen, de test van vorige maand was met een AP.

- - - Updated - - -

Toch niet besteld een duo lader. Net nieuw van gisteren trouwens 90D
Er staat dus een 3 voor en 27A is de piek en blijft stabiel op gemiddeld 26A

Kan je tijdens het laden eens het laadvermogen noteren ?
Via settings en language & units .
Thx.
 
Kan je tijdens het laden eens het laadvermogen noteren ?
Via settings en language & units .
Thx.
Bij deze: http://i.imgur.com/yWAkv85.jpg
18kW (3) 27/32A 224V

Dit dus met de JB1 alle lichtjes aan (32A)
Dit is zeker de max dat hier geladen kan worden aangezien er 3x 230v zonder nul binnen komt op 32A hoofd afzekring. Zoizo eigenlijk enkel in samenwerking wanneer er zonne productie is (voldoende)
 
Bij deze: http://i.imgur.com/yWAkv85.jpg
18kW (3) 27/32A 224V

Oké... Je hebt wel degelijk een duolader.
Met een monolader haal je Max. 11kw.

En ben je zeker dat je geen neuter hebt ?
Het lijkt alsof je toch op 3x380V laad...

Wil je eens een foto doorsturen van je meterkast ?

En een laatste verzoekje... Ik zie de Max. stroom op 27A. staan. Kan je die opvoeren ? Of lukt dat niet ?
 
Oké... Je hebt wel degelijk een duolader.
Met een monolader haal je Max. 11kw.

En ben je zeker dat je geen neuter hebt ?
Het lijkt alsof je toch op 3x380V laad...

Wil je eens een foto doorsturen van je meterkast ?

En een laatste verzoekje... Ik zie de Max. stroom op 27A. staan. Kan je die opvoeren ? Of lukt dat niet ?
Die 27A is max, eerste keer laden zag ik daar 32A staan, maar die is automatisch naar beneden gegaan. Uiteraard ook logisch dat ik niet aan 32A kan laden als invoer maar 32A is.

Redelijk zeker van neuter: http://i.imgur.com/6X1AOJ7.jpg :)

In de zekeringkast is die niet aangesloten zelfs.

Duo lader zeker niet besteld aangezien dit niet nodig was, maar toch leuk als die er toch in zit. Kan je dit ergens in een "service" menu zien welke opties de wagen heeft?

Tussen ale fases meet ik ook gewoon 231V zonder tesla die aan het laden is.

Trouwens op de site zie ik niet gelijk meer een optie om een duo lader te kiezen, zit deze er dan mogelijk standaard in of stond dat er nooit als optie bij?
 
Last edited:
Dus lijkt erop dat tweede lader standaard aanwezig is, fysiek dan maar al dan niet via software geactiveerd? Indien zo kan je hem dus alsnog ' over the air' verliezen ... Ik denk dit nog ergens eerder gelezen te hebben.

Die van mij mogen ze ook per ongeluk geactiveerd laten bij levering
 
Dus lijkt erop dat tweede lader standaard aanwezig is, fysiek dan maar al dan niet via software geactiveerd? Indien zo kan je hem dus alsnog ' over the air' verliezen ��... Ik denk dit nog ergens eerder gelezen te hebben.

Die van mij mogen ze ook per ongeluk geactiveerd laten bij levering��

De tweede lader wordt standaard zeker niet ingebouwd. Als je die bijwil wordt deze in een Sec ingebouwd.

- - - Updated - - -

Die 27A is max, eerste keer laden zag ik daar 32A staan, maar die is automatisch naar beneden gegaan. Uiteraard ook logisch dat ik niet aan 32A kan laden als invoer maar 32A is.

Redelijk zeker van neuter: http://i.imgur.com/6X1AOJ7.jpg :)

In de zekeringkast is die niet aangesloten zelfs.

Duo lader zeker niet besteld aangezien dit niet nodig was, maar toch leuk als die er toch in zit. Kan je dit ergens in een "service" menu zien welke opties de wagen heeft?

Tussen ale fases meet ik ook gewoon 231V zonder tesla die aan het laden is.

Trouwens op de site zie ik niet gelijk meer een optie om een duo lader te kiezen, zit deze er dan standaard in mogelijk?

Heel bijzonder allemaal.
Het lijkt erop dat Tesla nu inderdaad de nodige aanpassingen gedaan heeft opdat de ModelS nu 3fazig kan laden op een 3x220V IT netwerk.

Hier is ooit een manueel verschenen van de homecharger, daarin stond al vermeld dat deze de neuter niet nodig heeft.

Met andere woorden : het zou niet langer nodig zijn om een scheidingstransfo te installeren om driefazig te laden op een 3x220v net.

En die duolader.... waarschijnlijk een vergissing van Tesla in uw voordeel !


Ik stuur je nog een PM., ik wil graag eens komen testen.


Edit : nog een vraagje IvM de JB : deze heeft de rode, 5 polige stekker. Hoe is de neuter aangesloten, want die heb je niet... ? Ik denk dat de sturing van de jb aangesloten is tussen F1 en N....
 
Last edited:
Dus lijkt erop dat tweede lader standaard aanwezig is, fysiek dan maar al dan niet via software geactiveerd? Indien zo kan je hem dus alsnog ' over the air' verliezen ... Ik denk dit nog ergens eerder gelezen te hebben.

Die van mij mogen ze ook per ongeluk geactiveerd laten bij levering

Klopt, is een hele polemiek over geweest in de UK. Daar had Tesla ook standaard duo laders in de wagens voorzien die dan OTA konden aan- of uitgezet worden.
 
Edit : nog een vraagje IvM de JB : deze heeft de rode, 5 polige stekker. Hoe is de neuter aangesloten, want die heb je niet... ? Ik denk dat de sturing van de jb aangesloten is tussen F1 en N....

In de garage is de neuter inderdaad niet aangesloten op de connector, dus heb de fase opgeschoven en neuter niet gebruikt. Dus bruin, zwart en grijs in N, F1 en F2 (uit het hoofd) Anders starte de JB1 niet

- - - Updated - - -

Klopt, is een hele polemiek over geweest in de UK. Daar had Tesla ook standaard duo laders in de wagens voorzien die dan OTA konden aan- of uitgezet worden.
Die OTA update mag dan uitblijven :)
 
en dan valt alles stilaan terug in de plooi !

Berekening van Ipe klopt (26x217x2=11kW.), je laad aan de max. snelheid van de monolader = 11kW.
De berekening in de Tesla is nu fout, (18kW (3) 27/32A 224V) omdat de derde faze niet mee werkt.

Blijft nu nog één mysterie : de aanduiding van de 32km/u
Die hoort bij 11kW dan weer 50km/u te zijn.
Mogelijk is ook hier de aanduiding zelf fout.
Dat zou je dan weer kunnen zien met bvb VisibleTesla.
Daar kan je de effectieve DC-laadstroom zien naar de batterij. En dan kennen we snel het juiste vermogen.
 
Blijft nu nog één mysterie : de aanduiding van de 32km/u
Die hoort bij 11kW dan weer 50km/u te zijn.
Mogelijk is ook hier de aanduiding zelf fout.
Dat zou je dan weer kunnen zien met bvb VisibleTesla.
Daar kan je de effectieve DC-laadstroom zien naar de batterij. En dan kennen we snel het juiste vermogen.
Bij deze : https://i.imgur.com/2In37xu.png

Nu na een tijdje wachten gaat die tot een Charge Rate tot 33 km/h zelfs

De TeslaLog site:
Code:
Charging Datamin    Time    Amps    Volt    kW    Rate    ETA    State    Range    Level %    Battery Amps
0m    01:26:31    27/32A    217V    17.6kW    33 km/h    2h    Charging    422.8 km    76%    15.9A
1m    01:27:38    27/32A    217V    17.6kW    33 km/h    2h    Charging    424.2 km    76%    15.9A
3m    01:29:39    26/32A    218V    17kW    33 km/h    1h55m    Charging    425.6 km    76%    15.6A
5m    01:31:05    26/32A    219V    17.1kW    33 km/h    1h55m    Charging    426.3 km    76%    15.5A
6m    01:32:12    27/32A    217V    17.6kW    33 km/h    1h55m    Charging    427 km    76%    15.7A
7m    01:33:28    27/32A    217V    17.6kW    33 km/h    1h55m    Charging    427.7 km    76%    15.7A
8m    01:34:29    26/32A    217V    16.9kW    33 km/h    1h55m    Charging    428.4 km    77%    15.5A
9m    01:35:34    27/32A    217V    17.6kW    33 km/h    1h50m    Charging    429.1 km    77%    15.7A
10m    01:36:54    26/32A    218V    17kW    33 km/h    1h50m    Charging    430.6 km    77%    15.5A

Lijkt dan of er een bug in de software zit dat die 33 km/h rapporteert omdat de 3de faze aangesloten is maar niet gebruikt wordt?
 
Last edited:
Bij deze : https://i.imgur.com/2In37xu.png

Nu na een tijdje wachten gaat die tot een Charge Rate tot 33 km/h zelfs


hier is een printscreen van mijn auto, laadt hier op 3*16A; 11Kw, met de Tesla-UMC
Screen Shot 01-29-16 at 11.13 AM.JPG


als we bij deze SoC uitgaan van 400VDC, dan komen we aan 26.8A*400V=10,7kW

In jouw geval : 15.3A*400V=6,1kW.
teruggerekend naar het net : 6,1kW/225V = 27A... monofaze !

Het lijkt dus alsof er toch monofazig geladen wordt...

Kan je eens L2 loskoppelen, zodat er effectief ook maar monofazig wordt geladen ?
En dan kijken of je de stroom kan opvoeren naar 32A.