Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

OT: Belgische fiscale bom onder hybrides

This site may earn commission on affiliate links.
Prima toch? Hybrides zijn sowieso halfbakke slappe apparaten die er alleen maar zijn om veelal het gemiddelde van de fabrikant naar beneden te krijgen.

100% BEV moeten we ons juist op in zetten. Goed om te zien dat na de NL regering nu ook de BE regering hier stappen naar toe zet!
 
Het jammere is dat er eerst volop gepromoot wordt om achteraf weer terug te komen op hun beslissing en alles extra te belasten.
Dat zijn we ondertussen gewoon aan het worden in België maar plezant is anders.

En voor degenen die niet het volledige artikel willen lezen, full electric zal van 120% naar 100% aftrekbaarheid verminderd worden...
Ok het blijft interessant maar er zullen er toch anderen zijn die erdoor afhaken.
Dus champagnekurken... geen idee.
 
Er zijn 2 kanten aan een auto op kosten van de zaak: kosten die de werkgever moet betalen, en kosten die de werknemer moet betalen.

De werkgever kan de afschrijving en kosten van een auto beperkt inbrengen als bedrijfskosten, afhankelijk van CO2 uitstoot. Dat betekende in de praktijk dat de kosten van een oudere benzine bijvoorbeeld maar voor 50% als bedrijfskosten konden ingegeven worden op de resultatenrekening, terwijl een recente diesel bijvoorbeeld voor 70% aftrekbaar was, en een nette hybride tot 90% kon halen. Voor volledig elektrische auto's is er een voorkeursbehandeling waarbij niet alleen de kosten voor 100% in de resultatenrekening opgenomen kunnen worden, maar het bedrijf ook nog eens 20% extra kosten in rekening kan nemen.

De werknemer krijgt op het zogenaamde "voordeel aller aard" omdat hij een wagen van de werkgever krijgt, een belasting. Dat "voordeel aller aard" wordt ook berekend op basis van CO2-uitstoot en nog wat vermenigvuldigingen, met als doel ook de werknemers aan te zetten zuinigere wagens te kiezen. Op dat berekende voordeel heft de overheid dan een 40-50% belasting, net zoals op het brutoloon.

Door nu hybrides als gewone auto's te gaan belasten en niet meer de NEDC-normen te gebruiken (vanaf 2020) betekent het dus dat heel wat hybrides vanaf dan heel wat meer gaan kosten voor de werknemer, en de werkgever heel wat minder kosten in de resultatenrekening kan opnemen.
 
  • Informative
Reactions: Klaas and basvk
Aha, dan zullen er binnenkort een heleboel tweedehands hybrides op de markt komen. Een kans om er een op de kop te tikken. Heb ik ook gedaan toen bij ons de hybrides in de fiscale ban gingen. Binnen een paar maanden ging de prijs met een paar duizend euro's naar beneden.
 
Er zijn 2 kanten aan een auto op kosten van de zaak: kosten die de werkgever moet betalen, en kosten die de werknemer moet betalen.

De werkgever kan de afschrijving en kosten van een auto beperkt inbrengen als bedrijfskosten, afhankelijk van CO2 uitstoot. Dat betekende in de praktijk dat de kosten van een oudere benzine bijvoorbeeld maar voor 50% als bedrijfskosten konden ingegeven worden op de resultatenrekening, terwijl een recente diesel bijvoorbeeld voor 70% aftrekbaar was, en een nette hybride tot 90% kon halen. Voor volledig elektrische auto's is er een voorkeursbehandeling waarbij niet alleen de kosten voor 100% in de resultatenrekening opgenomen kunnen worden, maar het bedrijf ook nog eens 20% extra kosten in rekening kan nemen.

De werknemer krijgt op het zogenaamde "voordeel aller aard" omdat hij een wagen van de werkgever krijgt, een belasting. Dat "voordeel aller aard" wordt ook berekend op basis van CO2-uitstoot en nog wat vermenigvuldigingen, met als doel ook de werknemers aan te zetten zuinigere wagens te kiezen. Op dat berekende voordeel heft de overheid dan een 40-50% belasting, net zoals op het brutoloon.

Door nu hybrides als gewone auto's te gaan belasten en niet meer de NEDC-normen te gebruiken (vanaf 2020) betekent het dus dat heel wat hybrides vanaf dan heel wat meer gaan kosten voor de werknemer, en de werkgever heel wat minder kosten in de resultatenrekening kan opnemen.
Nog even vermelden dat bij aftrekken aan 120% 20% op een aparte post in de boekhouding moet geboekt worden, die belastbaar is bij vereffening van de vennootschap. Op het einde van de rit heb je toch maar 100% afgetrokken.
 
Was ook ergens te verwachten... .

Full electric betaalt ook geen verkeersbelasting, dus als 100% van het wagenpark elektrisch wordt, hebben ze geen inkomsten meer... !?
Alle inkomsten van accijnzen op benzine en diesel worden dan ook nul.
Dat gaan ze in Brussel niet laten gebeuren... .
 
Was ook ergens te verwachten... .

Full electric betaalt ook geen verkeersbelasting, dus als 100% van het wagenpark elektrisch wordt, hebben ze geen inkomsten meer... !?
Alle inkomsten van accijnzen op benzine en diesel worden dan ook nul.
Dat gaan ze in Brussel niet laten gebeuren... .
Ook in Den Haag niet, maar is dat raar?

Nee. Natuurlijk niet. Ik zou ook graag altijd gratis rijden, geen belasting betalen en wel perfecte wegen hebben, maar linksom of rechtsom moet de staatskas wel zijn geld krijgen.

Zodra de accijns op brandstof weg valt komt er gewoon een tekort in de begroting. Nu kan je zeggen "graaiers daar in de hoofdstad!!!!!", maar hoe dan?

Een kilometerheffing is misschien niet leuk, maar het is uiteindelijk wel een middel om mensen te laten betalen naar ratio van gebruik. Als een stimulans voor schone auto's kan je op basis van de CO2 uitstoot nog iets doen met de KM-prijs.

Maar we moeten niet naïef worden en denken dat we zonder te betalen kunnen blijven auto rijden.

De discussie kan zeker gaan of een bepaalde stimulans niet langer zou moeten bestaan, maar niet over het wel of niet gratis rijden.
 
  • Like
Reactions: Wim S. and FVO
Misschien is het eerlijker om een wegenbelasting te ontwerpen voor elk voertuig met logische criteria: asdruk, vermogen, jaarlijks aantal gereden km, Co2 uitstoot. Naar rato van de 'schade' die het voertuig aan het wegennet en het milieu toebrengt?? Andere taksen zoals BIV in Belgïë gewoon afschaffen.
 
Misschien is het eerlijker om een wegenbelasting te ontwerpen voor elk voertuig met logische criteria: asdruk, vermogen, jaarlijks aantal gereden km, Co2 uitstoot. Naar rato van de 'schade' die het voertuig aan het wegennet en het milieu toebrengt?? Andere taksen zoals BIV in Belgïë gewoon afschaffen.
Asdruk zal EV's benadelen terwijl die net bevoordeeld nog moeten worden de komende jaren (genre Noorwegen).
Voor de rest ben ik met je akkoord.
 
Een kilometerheffing is misschien niet leuk, maar het is uiteindelijk wel een middel om mensen te laten betalen naar ratio van gebruik.
Tijd om de 21e eeuw binnen te treden. Iedereen een logger (de meeste recente auto's hebben al de connectie zitten, gewoon inpluggen). Op het einde van de maand 1 rekening voor
  • de gebruikte wegen
  • snelheidsovertredingen en eventueel andere detecteerbare boetes.
  • tolwegen
  • parkeergeld
  • spitstoeslag
Pay per use.

Als we het bidirectioneel maken kan men ook de snelheidsbeperking in de wagen tonen (zelfs afdwingen als de wagen compatibel is) en indien nodig centraal aanpassen aan de omstandigheden (vb blokrijden bij files) ipv dure borden en signalisatiepanelen.
Laat ons eens wat Elongewijs denken.
 
  • Like
Reactions: FVO and Carl